Herman Roebersen
Betaalmethoden

Herman Roebersen: ‘Er zijn veel mogelijkheden om flexibeler op het gebied van betalingen te worden’

SEPAY by Buckaroo-directeur Herman Roebersen. Foto: SEPAY by Buckaroo

Nu SEPAY en Buckaroo met elkaar gefuseerd zijn, zet de pinautomatenleverancier vol in op innovatieve betaaloplossingen voor de taxibranche. Dat zegt directeur Herman Roebersen in een uitgebreid interview met deze site. Hoewel SEPAY by Buckaroo zelf al de nodige ideeën heeft, wil het Haagse bedrijf eerst hierover met de taxibranche in gesprek. “We willen weten welke betaaloplossingen zij écht zoeken.”

Waarom zijn Buckaroo en SEPAY met elkaar gefuseerd?

“SEPAY is gespecialiseerd in offline betalingen, terwijl Buckaroo juist gespecialiseerd is in online betalingen. Wat je de laatste jaren steeds meer ziet is dat mensen vaker de mogelijkheid willen hebben om op beide manieren te kunnen betalen. Zowel Buckaroo als SEPAY zochten een partij die hen daarin kon aanvullen. Zo zijn we eigenlijk bij elkaar gekomen. Na meerdere gesprekken hebben we de knoop doorgehakt om te fuseren.”

Is het niet zo dat er steeds meer vraag is naar vooral online betaalmogelijkheden?

“Dat lijkt misschien zo. De vraag naar online betalingen is inderdaad hard gegroeid, vooral tijdens de coronajaren. Maar nu is eigenlijk het omgekeerde het geval: de vraag naar online betalingen is iets afgenomen, terwijl de vraag naar offline betalingen enorm is gegroeid. Zo hebben we sinds het einde van de coronacrisis per jaar een groei van 30 tot 40 procent gezien, als het om offline betalingen gaat. Dat groeit gewoon heel hard.”

Door de fusie kunnen jullie klanten nu gebruikmaken van ‘omnichannel betaaloplossingen’. Wat houdt dit begrip precies in?

“Een voorbeeld hiervan is dat je zowel het contract van je pinapparaat als het contract van je webshop, op één rekening afgerekend krijgt. Onze klanten hebben een eigen persoonlijke online omgeving waar ze alle transacties kunnen inzien. Omnichannel is ook wanneer iemand online schoenen koopt via een webshop die niet blijken te passen, deze terugbrengt naar de winkel en via een retourpintransactie het geld terugkrijgt.”

Hoe gaan jullie omnichannel introduceren in de taxisector?

“We zijn momenteel bezig met het bedenken van goede betaaloplossingen voor de mobiliteitssector. Denk bijvoorbeeld aan online deelbetalingen, waarbij je een deel betaalt bij de bestelling en het restant afrekent in de taxi als de rit is volbracht. Verder willen we een platform ontwikkelen, waar taxiondernemers direct al hun rekeningen en transacties in één oogopslag kunnen zien. Dat zijn ideeën die we zelf hebben, maar we willen eerst met de taxibranche in gesprek gaan om te kijken welke betaaloplossingen zij écht zoeken.”

Hoe gaan jullie de taxibranche bij die vraag betrekken?

“We hebben een aantal klanten die actief zijn in de taxibranche. Daar proberen wij zoveel mogelijk informatie vandaan te halen. Zo hebben we ook al een aantal koppelingen gemaakt met systemen, die onze klanten binnen de taxisector nu al hebben. Dat is ontstaan door een vraag vanuit de branche. Uiteindelijk willen we hetzelfde doen op het gebeid van betaalmethoden. Willen onze klanten dat er vooraf of alleen in de taxi afgerekend wordt? Of willen ze juist dat achterafbetalingen mogelijk worden? Er zijn heel veel mogelijkheden om flexibeler te worden op het gebied van betalingen.”

Wanneer denken jullie een flexibele betaaloplossing voor de taxibranche aan te kunnen kondigen?

“Ik denk dat wij in de eerste helft van volgend jaar onze eerste betaaloplossingen voor de taxibranche zullen presenteren.”

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.