Elke Fierens
Interview

Elke Fierens: ‘Probeer je rust te bewaren, ook bij agressie’

Elke Fierens. Foto: Elke Fierens

Taxichauffeurs krijgen geregeld te maken met agressie. Hoe kunnen ze daar het best op reageren? We praten met Elke Fierens van het Belgische Impuls vzw, een erkende vormingsinstelling voor particulieren en organisaties. Ze geeft er cursussen over hoe om te gaan met agressie en conflicten.

Taxichauffeurs krijgen nog weleens te maken met agressie. Welke vormen van agressie bestaan er zoal?

“Agressie kan in verschillende vormen voorkomen, zoals dreigen, eisen en verwijten. Belangrijk is om dergelijk gedrag te herkennen als agressief gedrag. Er zijn maar weinig mensen die bewust agressie inzetten. Het kan dan moeilijk worden om het niet persoonlijk te nemen. Mensen gebruiken agressie om bijvoorbeeld hun eigen frustratie, ongenoegen of boosheid uit te drukken (frustratieagressie) of om iets voor elkaar te krijgen door te dreigen, onder druk te zetten (instrumentele agressie). Het is niet zo makkelijk om verwijten en bedreigingen niet persoonlijk te nemen.”

Wat maakt dat zo uitdagend?

“In een taxi heb je veel minder mogelijkheden om te reageren. Je kan niet even parkeren en uitstappen. Je moet op de weg blijven letten. Dat maakt het allemaal veel complexer. We werken ook vaak met busbegeleiders in scholen. Ook daar zijn de mogelijkheden om te reageren op agressie veel minder.”

Hoe moeten taxichauffeurs omgaan met agressie?

“Het is vooral de clou om te kunnen zien of iemand die zich lastig of agressief gedraagt, niets zegt over jou als taxichauffeur. Neem de zaken niet persoonlijk. Zeker als je bepaalde verwijten naar je hoofd krijgt geslingerd. Anders kom je zelf in de spiraal van boosheid terecht. Het zegt meer iets over je klant dan over jou. Dat kan je als taxichauffeur helpen om je rust te bewaren en neutraal te zijn in de communicatie die je teruggeeft aan de mensen die in je taxi zitten.”

Speelt de houding van een taxichauffeur daarbij een rol?

“Zeker. Je mag niet onderschatten hoe groot de impact van de houding van een taxichauffeur is. Zorg ervoor dat je door je eigen houding niet nog meer olie op het vuur gooit. Probeer je rust te bewaren, ook bij agressie. Probeer neutraal te blijven. Laat je niet leiden door je eigen emoties. Je kan dit ook oefenen buiten je taxi.”

Hoe kan je dat oefenen?

“Probeer je bewust te worden of je al dan niet rustig bent. Hoe zit het met mijn ademhaling? Je hebt verschillende manieren om je rust terug te vinden. Als je rustig bent, adem je met de buik. Probeer na te gaan hoe je die ademhaling weer in je buik krijgt. Sommige mensen doen dat mentaal door aan beelden te denken. Andere mensen doen dat fysiek door heel diep door de neus in te ademen. Weer andere mensen pakken bijvoorbeeld hun stuur vast. Ze merken dat ze rustiger worden en dat de ademhaling weer via hun buik gaat.”

Heeft agressief gedrag invloed?

“Jazeker. Het doet iets met je. Je wordt onzeker. Je kan met je mond vol tanden staan. Of je voelt zelf boosheid. Dat is normaal. Maar als je iemand anders moet stoppen en je daardoor laat leiden, dan gaat je dat niet helpen. Parkeer dus je emoties tijdens het moment zelf, waardoor de boodschappen die je geeft neutraler zijn. Wees ook kordaat. Mensen willen via agressief gedrag iets zeggen, maar de manier waarop is niet oké. Als je begrip kan opbrengen voor de boodschap achter het agressief gedrag, dan is dat super. Maar je moet het begrenzen. Rust en empathie voor de boodschap zijn niet voldoende.”

Wanneer voel je de impact van agressie?

“Als de mensen uit de taxi zijn. Dan ga je de impact voelen. Probeer na te gaan hoe je die negatieve gevoelens uit je systeem kan krijgen. Dan kan je weer met carte blanche beginnen. Want vijf minuten later heb je weer iemand in je taxi zitten.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Elke Fierens: ‘Probeer je rust te bewaren, ook bij agressie’ | TaxiPro
Elke Fierens
Interview

Elke Fierens: ‘Probeer je rust te bewaren, ook bij agressie’

Elke Fierens. Foto: Elke Fierens

Taxichauffeurs krijgen geregeld te maken met agressie. Hoe kunnen ze daar het best op reageren? We praten met Elke Fierens van het Belgische Impuls vzw, een erkende vormingsinstelling voor particulieren en organisaties. Ze geeft er cursussen over hoe om te gaan met agressie en conflicten.

Taxichauffeurs krijgen nog weleens te maken met agressie. Welke vormen van agressie bestaan er zoal?

“Agressie kan in verschillende vormen voorkomen, zoals dreigen, eisen en verwijten. Belangrijk is om dergelijk gedrag te herkennen als agressief gedrag. Er zijn maar weinig mensen die bewust agressie inzetten. Het kan dan moeilijk worden om het niet persoonlijk te nemen. Mensen gebruiken agressie om bijvoorbeeld hun eigen frustratie, ongenoegen of boosheid uit te drukken (frustratieagressie) of om iets voor elkaar te krijgen door te dreigen, onder druk te zetten (instrumentele agressie). Het is niet zo makkelijk om verwijten en bedreigingen niet persoonlijk te nemen.”

Wat maakt dat zo uitdagend?

“In een taxi heb je veel minder mogelijkheden om te reageren. Je kan niet even parkeren en uitstappen. Je moet op de weg blijven letten. Dat maakt het allemaal veel complexer. We werken ook vaak met busbegeleiders in scholen. Ook daar zijn de mogelijkheden om te reageren op agressie veel minder.”

Hoe moeten taxichauffeurs omgaan met agressie?

“Het is vooral de clou om te kunnen zien of iemand die zich lastig of agressief gedraagt, niets zegt over jou als taxichauffeur. Neem de zaken niet persoonlijk. Zeker als je bepaalde verwijten naar je hoofd krijgt geslingerd. Anders kom je zelf in de spiraal van boosheid terecht. Het zegt meer iets over je klant dan over jou. Dat kan je als taxichauffeur helpen om je rust te bewaren en neutraal te zijn in de communicatie die je teruggeeft aan de mensen die in je taxi zitten.”

Speelt de houding van een taxichauffeur daarbij een rol?

“Zeker. Je mag niet onderschatten hoe groot de impact van de houding van een taxichauffeur is. Zorg ervoor dat je door je eigen houding niet nog meer olie op het vuur gooit. Probeer je rust te bewaren, ook bij agressie. Probeer neutraal te blijven. Laat je niet leiden door je eigen emoties. Je kan dit ook oefenen buiten je taxi.”

Hoe kan je dat oefenen?

“Probeer je bewust te worden of je al dan niet rustig bent. Hoe zit het met mijn ademhaling? Je hebt verschillende manieren om je rust terug te vinden. Als je rustig bent, adem je met de buik. Probeer na te gaan hoe je die ademhaling weer in je buik krijgt. Sommige mensen doen dat mentaal door aan beelden te denken. Andere mensen doen dat fysiek door heel diep door de neus in te ademen. Weer andere mensen pakken bijvoorbeeld hun stuur vast. Ze merken dat ze rustiger worden en dat de ademhaling weer via hun buik gaat.”

Heeft agressief gedrag invloed?

“Jazeker. Het doet iets met je. Je wordt onzeker. Je kan met je mond vol tanden staan. Of je voelt zelf boosheid. Dat is normaal. Maar als je iemand anders moet stoppen en je daardoor laat leiden, dan gaat je dat niet helpen. Parkeer dus je emoties tijdens het moment zelf, waardoor de boodschappen die je geeft neutraler zijn. Wees ook kordaat. Mensen willen via agressief gedrag iets zeggen, maar de manier waarop is niet oké. Als je begrip kan opbrengen voor de boodschap achter het agressief gedrag, dan is dat super. Maar je moet het begrenzen. Rust en empathie voor de boodschap zijn niet voldoende.”

Wanneer voel je de impact van agressie?

“Als de mensen uit de taxi zijn. Dan ga je de impact voelen. Probeer na te gaan hoe je die negatieve gevoelens uit je systeem kan krijgen. Dan kan je weer met carte blanche beginnen. Want vijf minuten later heb je weer iemand in je taxi zitten.”

Dit artikel verscheen eerder op zustervakblad TaxiPro.be. Lees hier het volledige artikel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.