Rechter, rechtbank. Foto: iStock / Wavebreakmedia

Rolerisuit mag blijven werken met vrijwillige chauffeurs

Stichting Rolerisuit mag met vrijwillige touringcarchauffeurs blijven werken. Het gerechtshof oordeelt dat de cao voor besloten busvervoer weliswaar van toepassing is, maar vindt niet bewezen dat er sprake is van oneerlijke concurrentie met touringcarbedrijven.

De stichting uit Breda bestaat ruim dertig jaar en verzorgt uitstapjes voor mensen die aan een rolstoel gebonden zijn. Dat gebeurt met vrijwilligers, onder meer voor het besturen van de bussen waar de stichting over beschikt. Rolerisuit heeft zo’n veertig vrijwilligers, waarvan ongeveer een kwart actief is als buschauffeur. De stichting heeft onder meer bussen waarmee tenminste acht rolstoelgebonden personen kunnen worden vervoerd.

Arbeidsovereenkomst

Stichting Fonds Scholing en Ordening, kortweg FSO, vindt dat dit werk onder de cao voor besloten busvervoer zou moeten vallen. En dat zou weer betekenen dat Rolerisuit op basis van arbeidsovereenkomsten moeten werken, en niet meer met vrijwilligers. Eerder kreeg FSO hierin van de kantonrechter gelijk. Maar het gerechtshof komt voor een deel tot een andere conclusie. En net dat deel bepaalt of Rolerisuit wel of niet met vrijwillige chauffeurs mag werken.

Concurrentievervalsing

Het hof vindt namelijk wel dat de cao voor besloten busvervoer van toepassing is. Maar tegelijk is FSO er niet in geslaagd om te onderbouwen welk deel van de cao bepaalt dat Stichting Rolerisuit niet met vrijwillige chauffeurs zou mogen werken. Volgens het hof is onvoldoende aangetoond dat er sprake is van concurrentievervalsing ten opzichte van touringcarbedrijven die werken met betaalde chauffeurs. 

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

1 reactie op “Rolerisuit mag blijven werken met vrijwillige chauffeurs”

Laurents Deurloo|16.05.19|17:25

Ja het is iedere keer het zelfde het mag niet en tocht weer wel.Chauffeurs in loondienst of misschien toch Zzp’er inhuren als chauffeursdiensten mag wel maar volgens de taxi vergunning niet.Taxiland gaat kapot aan dit soort regels, maar te zwijgen van de regie centrales en zorgverzekeraars die willen graag dat je geld meebrengt. Is de omgekeerde wereld.GAAT NIET LANG MEER DUREN DAN KUNNEN ZE GEEN ONDERAANNEMER MEER VINDEN DIE VOOR DEZE SLAGPRIJZEN GAAN WERKEN KUNNEN ZE VRIJWILLIGERS AANNEMEN.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.