Johan Pouw

Touringcarondernemer Pouw: ‘Vertrouwen moet groeien’

Bron: Pouw Vervoer

De Nederlandse touringcarbranche heeft hard steun nodig, betoogt ondernemer Johan Pouw. Maar er zou ook meer vertrouwen moeten zijn in het reizen met touringcars. Dat vertrouwen wordt nu per rit teruggewonnen, vertelt de eigenaar van Pouw Vervoer uit Vianen.

“Als ondernemer blijf je altijd bezig. En eigenlijk ben je in deze tijd nog actiever dan normaal. Want als je maar 20 procent omzet hebt terwijl de kosten voor 100 procent doorlopen, dan moet je nóg creatiever ondernemen. We hebben actie gevoerd met de touringcars naar het Malieveld, om steun te vragen voor onze branche. En die steun is hard nodig, want vele touringcarondernemers zullen het anders niet gaan redden de komende maanden.”

Geen onderhoud plegen kan niet

“Loonkosten zijn bij ons soort bedrijven namelijk veel hoger dan bijvoorbeeld bij een uitzendbedrijf. Die hebben genoeg aan loonsubsidie van de NOW-regeling. Wij hebben bussen die niet rijden, maar die straks wel weer een jaar ouder zijn geworden. We hebben terreinen nodig voor stalling. Helemaal geen onderhoud plegen kan ook niet. En niets verzekeren is ook geen optie, wan de bussen staan bij elkaar geparkeerd. Stel dat er brand uitbreekt, dan ben je ineens alles kwijt.

Wat wij behalve steun ook nodig hebben, is vertrouwen. Vertrouwen dat het publiek weer in een touringcar durft te stappen zonder het idee te hebben dat zij ziek zouden kunnen worden. Ik vind de commercial van KLM ijzersterk. “Wanneer u zover bent, zijn wij er klaar voor.” Zij hebben echter een steunpakket van 3,4 miljard euro. En er staat informatie op de site van de rijksoverheid over de maatregelen nemen luchtvaartmaatschappijen om besmetting aan boord te verkleinen. Onze branche heeft deze ruggensteun niet.”

Reizen met touringcar is veilig

“Maar wat ik wel heb, is een feit: namelijk geen enkele besmetting met Covid-19 is vastgesteld tijdens de 1.254 touringcarritten die we sinds 1 juli hebben gereden. Het gaat dan onder meer om school- en zwemvervoer en ritten voor Flixbus. Wij hebben dus, in deze periode, geen enkele navraag ontvangen voor een bron- en contactonderzoek. Dit geeft aan, mede door de genomen maatregelen en werkwijzen, dat reizen in een touringcar veilig is.

Toch is er nog veel angst om dat te doen. Het vertrouwen ontbreekt bij veel mensen. Maar als ze eenmaal met de touringcar gereisd hebben, zien mensen dat er niets aan de hand is. Net als in het openbaar vervoer. Je kunt vertrouwen nu eenmaal niet forceren, vertrouwen moet groeien. Ik heb er vertrouwen in dat we hier uitkomen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Touringcarondernemer Pouw: ‘Vertrouwen moet groeien’ | TaxiPro
Johan Pouw

Touringcarondernemer Pouw: ‘Vertrouwen moet groeien’

Bron: Pouw Vervoer

De Nederlandse touringcarbranche heeft hard steun nodig, betoogt ondernemer Johan Pouw. Maar er zou ook meer vertrouwen moeten zijn in het reizen met touringcars. Dat vertrouwen wordt nu per rit teruggewonnen, vertelt de eigenaar van Pouw Vervoer uit Vianen.

“Als ondernemer blijf je altijd bezig. En eigenlijk ben je in deze tijd nog actiever dan normaal. Want als je maar 20 procent omzet hebt terwijl de kosten voor 100 procent doorlopen, dan moet je nóg creatiever ondernemen. We hebben actie gevoerd met de touringcars naar het Malieveld, om steun te vragen voor onze branche. En die steun is hard nodig, want vele touringcarondernemers zullen het anders niet gaan redden de komende maanden.”

Geen onderhoud plegen kan niet

“Loonkosten zijn bij ons soort bedrijven namelijk veel hoger dan bijvoorbeeld bij een uitzendbedrijf. Die hebben genoeg aan loonsubsidie van de NOW-regeling. Wij hebben bussen die niet rijden, maar die straks wel weer een jaar ouder zijn geworden. We hebben terreinen nodig voor stalling. Helemaal geen onderhoud plegen kan ook niet. En niets verzekeren is ook geen optie, wan de bussen staan bij elkaar geparkeerd. Stel dat er brand uitbreekt, dan ben je ineens alles kwijt.

Wat wij behalve steun ook nodig hebben, is vertrouwen. Vertrouwen dat het publiek weer in een touringcar durft te stappen zonder het idee te hebben dat zij ziek zouden kunnen worden. Ik vind de commercial van KLM ijzersterk. “Wanneer u zover bent, zijn wij er klaar voor.” Zij hebben echter een steunpakket van 3,4 miljard euro. En er staat informatie op de site van de rijksoverheid over de maatregelen nemen luchtvaartmaatschappijen om besmetting aan boord te verkleinen. Onze branche heeft deze ruggensteun niet.”

Reizen met touringcar is veilig

“Maar wat ik wel heb, is een feit: namelijk geen enkele besmetting met Covid-19 is vastgesteld tijdens de 1.254 touringcarritten die we sinds 1 juli hebben gereden. Het gaat dan onder meer om school- en zwemvervoer en ritten voor Flixbus. Wij hebben dus, in deze periode, geen enkele navraag ontvangen voor een bron- en contactonderzoek. Dit geeft aan, mede door de genomen maatregelen en werkwijzen, dat reizen in een touringcar veilig is.

Toch is er nog veel angst om dat te doen. Het vertrouwen ontbreekt bij veel mensen. Maar als ze eenmaal met de touringcar gereisd hebben, zien mensen dat er niets aan de hand is. Net als in het openbaar vervoer. Je kunt vertrouwen nu eenmaal niet forceren, vertrouwen moet groeien. Ik heb er vertrouwen in dat we hier uitkomen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.