Touringcar

Dalstra Reizen failliet, mogelijk ‘zeer beperkte’ doorstart

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Evkaz

Touringcarbedrijf Dalstra Reizen is onlangs failliet verklaard. Het bedrijf is zwaar getroffen door de coronacrisis en de directie vroeg uiteindelijk zelf het bankroet aan. De curator werkt aan een doorstart van het bedrijf.

De failliet verklaarde onderneming houdt zich bezig met touringcarvervoer en touroperating. In een verklaring legt de directie van het familiebedrijf uit dat door de coronacrisis zeker 90 procent van de omzet is weggevallen. De kosten lopen goeddeels door. De coronasteun van de overheid is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat omdat de doorlopende kosten er niet of nauwelijks mee kunnen worden gedekt. Alle schade is ook nog eens geleden in het traditionele hoogseizoen waarin doorgaans de buffers voor het laagseizoen worden opgebouwd.

Geen andere beslissing mogelijk

“De hele reissector leeft al maanden op hoop”, schrijft de familie Dalstra in een toelichting. “Hoop dat de landen om ons heen niet op oranje gaan. Hoop dat de klanten weer gaan boeken en dat ze weer willen gaan reizen. Hoop dat er extra steun komt voor de hard getroffen sectoren. De laatste weken is duidelijk geworden dat de klanten geen vertrouwen hebben in het reizen en ze boeken te weinig nieuwe reizen. Ook de steunmaatregelen van de overheid worden versoberd. Er rest ons niets anders dan deze beslissing te nemen.”

Daarbij is ook gekeken naar de langere termijn. De eigenaren wilden het bedrijf niet diep in de schulden steken voor een onzekere toekomst in een bedrijfstak die nog lang zal moeten herstellen van de schade die nu wordt geleden. Ten tijde van het faillissement waren er 35 mensen in dienst. Zij zijn inmiddels door curator Marco Kalmijn ontslagen zodat het UWV de salarisverplichtingen kan overnemen. Kalmijn schrijft op LinkedIn dat hij onlangs een goed gesprek voerde over een mogelijk ‘zeer beperkte’ doorstart van het bedrijf.

Nauwelijks herstel

Wat Dalstra Reizen nu overkomt, is wat al tijden wordt voorspeld door sectororganisatie Busvervoer Nederland. Net als bijvoorbeeld openbaar vervoer en doelgroepenvervoer kwam het touringcarvervoer in maart vrijwel volledig tot stilstand. Maar anders dan in de genoemde sectoren is er voor de touringcars nog nauwelijks sprake van enig herstel. Veruit de meeste bussen staan het overgrote deel van de tijd stil. De laatste maanden namen veel bedrijven al maatregelen door afscheid te nemen van personeel. De vrees is dat Dalstra een van de eerste bedrijven in een lange rij is die de coronacrisis niet zal overleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dalstra Reizen failliet, mogelijk ‘zeer beperkte’ doorstart | TaxiPro
Touringcar

Dalstra Reizen failliet, mogelijk ‘zeer beperkte’ doorstart

Foto ter illustratie. Foto: iStock / Evkaz

Touringcarbedrijf Dalstra Reizen is onlangs failliet verklaard. Het bedrijf is zwaar getroffen door de coronacrisis en de directie vroeg uiteindelijk zelf het bankroet aan. De curator werkt aan een doorstart van het bedrijf.

De failliet verklaarde onderneming houdt zich bezig met touringcarvervoer en touroperating. In een verklaring legt de directie van het familiebedrijf uit dat door de coronacrisis zeker 90 procent van de omzet is weggevallen. De kosten lopen goeddeels door. De coronasteun van de overheid is niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat omdat de doorlopende kosten er niet of nauwelijks mee kunnen worden gedekt. Alle schade is ook nog eens geleden in het traditionele hoogseizoen waarin doorgaans de buffers voor het laagseizoen worden opgebouwd.

Geen andere beslissing mogelijk

“De hele reissector leeft al maanden op hoop”, schrijft de familie Dalstra in een toelichting. “Hoop dat de landen om ons heen niet op oranje gaan. Hoop dat de klanten weer gaan boeken en dat ze weer willen gaan reizen. Hoop dat er extra steun komt voor de hard getroffen sectoren. De laatste weken is duidelijk geworden dat de klanten geen vertrouwen hebben in het reizen en ze boeken te weinig nieuwe reizen. Ook de steunmaatregelen van de overheid worden versoberd. Er rest ons niets anders dan deze beslissing te nemen.”

Daarbij is ook gekeken naar de langere termijn. De eigenaren wilden het bedrijf niet diep in de schulden steken voor een onzekere toekomst in een bedrijfstak die nog lang zal moeten herstellen van de schade die nu wordt geleden. Ten tijde van het faillissement waren er 35 mensen in dienst. Zij zijn inmiddels door curator Marco Kalmijn ontslagen zodat het UWV de salarisverplichtingen kan overnemen. Kalmijn schrijft op LinkedIn dat hij onlangs een goed gesprek voerde over een mogelijk ‘zeer beperkte’ doorstart van het bedrijf.

Nauwelijks herstel

Wat Dalstra Reizen nu overkomt, is wat al tijden wordt voorspeld door sectororganisatie Busvervoer Nederland. Net als bijvoorbeeld openbaar vervoer en doelgroepenvervoer kwam het touringcarvervoer in maart vrijwel volledig tot stilstand. Maar anders dan in de genoemde sectoren is er voor de touringcars nog nauwelijks sprake van enig herstel. Veruit de meeste bussen staan het overgrote deel van de tijd stil. De laatste maanden namen veel bedrijven al maatregelen door afscheid te nemen van personeel. De vrees is dat Dalstra een van de eerste bedrijven in een lange rij is die de coronacrisis niet zal overleven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.