Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64
Total Cost of Ownership

BVN kondigt rekenmodel voor zero-emissie touringcars aan

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

Het Total Cost of Ownership-model (TCO) voor zero-emissie touringcars is vanaf deze week beschikbaar. Dat meldt Busvervoer Nederland (BVN). Dit rekenmodel moet de sector helpen de uitstoot van autobussen en touringcars zoveel mogelijk te reduceren.

Met het TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een batterijelektrische-touringcar of een waterstoftouringcar en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal ‘knoppen’, zoals verwachte levensduur, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van de dieselprijs/energieprijs aan te passen, kan de invloed daarvan direct op de kostprijs worden vastgesteld.

Aanschafprijs

“De opzet van het ‘TCO-Touringcar’ is zo eenvoudig als mogelijk gehouden. Dit houdt in dat het ‘TCO-Touringcar’ op basis van een beperkte input reeds onderbouwde rekenresultaten produceert”, zegt BVN over het model. “In het TCO-model wordt niet alleen gekeken naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje over de gebruiksduur van het voertuig, inclusief laadinfrastructuur.”

Hoewel de kosten van de inzet van touringcars de kern vormen, wordt ook de jaarlijkse uitstoot van vervuilende stoffen met het model berekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen CO2, PMx en NOx. De uitstoot wordt ‘Well-to-Wheel’ vastgesteld. “Dat betekent dat aan elektrische touringcars die gebruik maken van grijze stroom, ook CO2- en NOx-emissies worden toegerekend.”

Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland, is blij met de komst van het TCO-model. “De touringcarsector staat voor grote uitdagingen wanneer het gaat om het vergroenen van de sector”, zegt hij daarover. “Vrijwel alle ondernemers beginnen liever vandaag dan morgen met de transitie naar zero-emissie touringcarvervoer, maar voor velen begint het wel met de vraag: hoe ga ik dat betalen? Om ondernemers te helpen die vraag te beantwoorden, is het TCO-model een mooie eerste stap op de weg naar zero-emissie.”

Luchtkwaliteit

Volgens de branchevereniging is het belangrijk dat deze stap nu gezet wordt, aangezien het kabinet Rutte IV wil dat Nederland koploper in Europa is bij het tegengaan van de opwarming van de aarde. Om dit doel te bereiken moet volgens BVN de uitstoot van broeikasgassen in alle sectoren zoveel mogelijk worden gereduceerd. Dat geldt ook voor de uitstoot van autobussen en touringcars. Volgens de brancheorganisatie draagt deze doelstelling bij aan verbetering van de luchtkwaliteit.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Busvervoer Nederland en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht zijn daarom met elkaar in gesprek om de transitie naar emissieloos touringcarvervoer te versnellen. Het rekenmodel, wat door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het ministerie is opgezet, is een van de initiatieven die daaruit voortgekomen is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

BVN kondigt rekenmodel voor zero-emissie touringcars aan | TaxiPro
Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64
Total Cost of Ownership

BVN kondigt rekenmodel voor zero-emissie touringcars aan

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

Het Total Cost of Ownership-model (TCO) voor zero-emissie touringcars is vanaf deze week beschikbaar. Dat meldt Busvervoer Nederland (BVN). Dit rekenmodel moet de sector helpen de uitstoot van autobussen en touringcars zoveel mogelijk te reduceren.

Met het TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een batterijelektrische-touringcar of een waterstoftouringcar en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal ‘knoppen’, zoals verwachte levensduur, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van de dieselprijs/energieprijs aan te passen, kan de invloed daarvan direct op de kostprijs worden vastgesteld.

Aanschafprijs

“De opzet van het ‘TCO-Touringcar’ is zo eenvoudig als mogelijk gehouden. Dit houdt in dat het ‘TCO-Touringcar’ op basis van een beperkte input reeds onderbouwde rekenresultaten produceert”, zegt BVN over het model. “In het TCO-model wordt niet alleen gekeken naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje over de gebruiksduur van het voertuig, inclusief laadinfrastructuur.”

Hoewel de kosten van de inzet van touringcars de kern vormen, wordt ook de jaarlijkse uitstoot van vervuilende stoffen met het model berekend. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen CO2, PMx en NOx. De uitstoot wordt ‘Well-to-Wheel’ vastgesteld. “Dat betekent dat aan elektrische touringcars die gebruik maken van grijze stroom, ook CO2- en NOx-emissies worden toegerekend.”

Carlo Cahn, secretaris van Busvervoer Nederland, is blij met de komst van het TCO-model. “De touringcarsector staat voor grote uitdagingen wanneer het gaat om het vergroenen van de sector”, zegt hij daarover. “Vrijwel alle ondernemers beginnen liever vandaag dan morgen met de transitie naar zero-emissie touringcarvervoer, maar voor velen begint het wel met de vraag: hoe ga ik dat betalen? Om ondernemers te helpen die vraag te beantwoorden, is het TCO-model een mooie eerste stap op de weg naar zero-emissie.”

Luchtkwaliteit

Volgens de branchevereniging is het belangrijk dat deze stap nu gezet wordt, aangezien het kabinet Rutte IV wil dat Nederland koploper in Europa is bij het tegengaan van de opwarming van de aarde. Om dit doel te bereiken moet volgens BVN de uitstoot van broeikasgassen in alle sectoren zoveel mogelijk worden gereduceerd. Dat geldt ook voor de uitstoot van autobussen en touringcars. Volgens de brancheorganisatie draagt deze doelstelling bij aan verbetering van de luchtkwaliteit.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Busvervoer Nederland en de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht zijn daarom met elkaar in gesprek om de transitie naar emissieloos touringcarvervoer te versnellen. Het rekenmodel, wat door onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het ministerie is opgezet, is een van de initiatieven die daaruit voortgekomen is.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.