ilt, inspectie leefomgeving en transport, inspecteur, controle, handhaving

Mansveld: handhaving op BCT-gegevens uitgesteld

De pilot die de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) wilde doen met de handhavingsgegevens uit de BCT is uitgesteld. De ILT heeft grote twijfels of de gegevens uit de BCT wel betrouwbaar zijn. ”Voor effectieve handhaving is het essentieel dat de data authentiek en daarmee volledig betrouwbaar zijn”, aldus staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld in een brief aan de Tweede Kamer. Die betrouwbaarheid kan niet gegarandeerd worden.

Daarom controleert de ILT de komende tijd alleen op het gebruik en aanwezigheid van de BCT. Volledige handhaving op BCT-data is volgens de nieuwe planning pas in de tweede helft van volgend jaar mogelijk.

Problemen

De specificaties van de Boord Computer Taxi worden nu herschreven en de overheid heeft waarschijnlijk tot 1 juni 2015 nodig om de problemen op te lossen. Daarna zijn nog enkele maanden nodig om alle BCT’s van de nieuwe software te voorzien.

Handhavingsapplicatie

De output-data van de drie verschillende BCT-leveranciers, Quipment, Cabman en Taxitronic komen niet exact overeen. Daardoor is het ontwikkelen van de handhavingsapplicatie extra complex en is de overheid er niet in geslaagd om op tijd de applicatie klaar te hebben. De specificaties zijn niet duidelijk genoeg om nu al te kunnen handhaven. Met de BCT’s zelf is echter niets mis.

”In de pilot moest duidelijk worden wat een redelijk handhavings- en boetebeleid zou zijn, zodat niet bij elke afwijking meteen een boete zou worden opgelegd”, zo legt Hubert Andela van KNV Taxi uit. Nu de data echter niet betrouwbaar zijn, is de pilot geschrapt. De brancheorganisatie wil daarom ook verlenging van de coulance-periode bij de controles.

Eigen pilot

KNV wil bovendien zelf, in samenwerking met een aantal leden, een proef starten met hulp van de Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. ”Dan moet later, als de ILT klaar is met zijn uitlees-apparatuur, maar een tweede test plaatsvinden waar de ILT wel bij betrokken is”, aldus Andela.

Het nieuws van het uitstel van de ILT-pilot komt voor Duco Douwstra, voorzitter van brancheorganisatie Stichting Taxibelangen Nederland, bepaald niet als een verrassing. Hij heeft zich altijd verzet tegen de BCT en heeft er weinig tot geen vertrouwen in dat de problemen volgend jaar wel opgelost zijn. ”Eindeloos ontwikkelen en herontwikkelen is desastreus voor software. Het herhaaldelijk herstellen of repareren van bugs heeft hetzelfde effect als een fietsband honderd keer plakken.”

Registratie

De toegevoegde waarde van de BCT ziet Douwstra sowieso niet. ”Er was in 2005 al zeer goede en betrouwbare apparatuur op de markt, met efficiënte en op de administratie gerichte gegevens, inclusief digitale rittenstaten en registratie van de rij- en rusttijden.”

”De voorloper van de ILT, de IVW, heeft de politiek al die jaren voorgelogen door te stellen dat de BCT een revolutionair nieuw systeem was. Het zou alles veel efficiënter maken en veel kosten besparen op het gebied van administratieve lasten. Nu wijst de praktijk uit dat de administratieve en overige bedrijfskosten in veel gevallen zijn verdrievoudigd, zoals sommigen ook al die jaren hebben voorspeld.”

Oplossing

Hij ziet een oplossing in het afschaffen van de verplichte digitale handtekening (pincode) samen met de printerverplichting. ”Dat is al een hele verademing voor de branche”, aldus Douwstra. ”Net als een open, constructief overleg met het ministerie.”

Stichting Taxibelangen Nederland overweegt momenteel een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen, wegens verwijtbaar handelen inzake de BCT. De branchevereniging wil in een eventuele rechtszaak een bedrag van tweeduizend euro schadevergoeding eisen per ingebouwde BCT en hoopt de juridische procedure samen met KNV Taxi te kunnen voeren. Ondernemers die mee willen procederen, kunnen zich nog steeds aanmelden bij de STN.

Compensatie

KNV stuurde eerder deze week al een brief aan de staatssecretaris, waarin wordt gevraagd om compensatie voor hun leden voor de aanzienlijke meerkosten die de introductie van de BCT met zich meebrengt. “Onze bedrijfstak heeft veel extra kosten moeten maken door verplicht ouderwets updaten in werkplaatsen”, stelt voorzitter Bertho Eckhardt in de brief.

“Genoemde extra kosten betreffen het gebruik van werkplaatsen, monteur-uren, afdrachten aan de RDW, arbeidsuren van chauffeurs en verloren inzet-uren van voertuigen.” Uit opgaven van KNV Taxi-leden komt een bedrag van gemiddeld vierhonderd euro per BCT naar voren. Voor ruim dertigduizend taxi’s gaat het dus minimaal om twaalf miljoen euro aan meerkosten.

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Tom van Gurp

37 reacties op “Mansveld: handhaving op BCT-gegevens uitgesteld”

Paul Dijkhuizen|27.11.14|13:57

Zo, dus de gegevens zijn onbetrouwbaar, maar we gaan wél controleren of chauffeurs deze niet betrouwbare apparatuur hebben en gebruiken? En de belastingdienst, gaan die akkoord met deze niet betrouwbare gegevens? Ik geloof dat ik toch nog maar even wacht met het aanschaffen van deze onbetrouwbare apparatuur, laten we zeggen in ieder geval tot juni 2015…

Duco Douwstra|27.11.14|14:21

We gaan controleren of auto’s koplampen hebben en een rempedaal, we gaan niet kijken of de lampen aan kunnen of de remmen wel werken. Als de inspectie een klein beetje kennis zou hebben van ICT of automatisering dan waren ze geen ambtenaar geworden. Maar om nou telkens te bewijzen dat ze er geen verstand van hebben is nou ook weer niet zo nodig. Als dom zijn pijn deed zou dat een hoop ellende voorkomen. En de belastingdienst wil niks met de BCT de maken hebben, die zien de bui al lang hangen

Esther Gruppen|27.11.14|14:53

@duco
Hoe gaat de belastingdienst nu controleren? Als zij de bct uitdraai bekijken, en er is geboekt minder dan €40.000, geloven ze de chauffeur dan niet, en wordt dit naar € 40.000 opgeschroefd?
Ik heb wel meer controles gehad en de straat taxi had € 25.000, wordt dan gezegd dat dat niet kan, en de schatting naar € 40.000 gecorrigeerd, omdat de administratie ondeugdelijk blijkt te zijn volgens hun?
We gaan het zien!

Richard Seijger|27.11.14|14:54

Dus alle ellende en commotie in de afgelopen jaren…. Voor Jan L….?

Peter Walgreen|27.11.14|15:59

En de “sukkels” die grotendeels al deze ellende hebben veroorzaakt blijven natuurlijk lekker zitten waar ze al jaren zitten tegen waarschijnlijk ook nog een vorstelijk salaris. Bij een “normaal” bedrijf konden deze mensen natuurlijk vertrekken.
Maar ach, wat maakt het allemaal uit, de taxiondernemers en de belastingbetalers trekken (VERPLICHT NATUURLIJK) hun knip wel weer, wat een losers die dit op hun geweten? hebben.

Harm Bah|27.11.14|16:15

lekker zootje eerst alles op kosten jagen nu is het ineens niet meer betrouwbaar wat voor lui zitten daar in den haag

Duco Douwstra|27.11.14|16:31

Nogmaals Esther de belastingdienst wil niks te maken hebben met de BCT, dus alles schriftelijk bijhouden, of via een wel betrouwbaar online registratie systeem, beslist niet zijnde de onbetrouwbare BCT. De reactie van de ILT lijkt op de reactie van Mohammed Said al-Sahaf de Iraakse minister van informatie van Saddam Hoessein. Terwijl de bommen achter hem insloegen zei hij het gaat goed, wij zijn aan de winnende hand.En Richard is er met alle kennis ook ingetuind,door angst en dreiging gedreven?

Ton van Dalfsen|27.11.14|16:32

En ik heb net een auto bij mijn garage gehaald met problemen met de luchtvering. En wat zegt de garage : dat komt door het kastje van de BCT die op de plaats van het kastje van de vering is geplaatst en het kastje van de vering los heeft gelegen en het printplaatje naar de knoppen is getrild omdat het niet meer vast zat.

Taxi Nul Vier Vijf|27.11.14|17:16

Goh, wat heerlijk… Nu moettt ik dus volgens het Ilent een onbetrouwbare bct in mijn nieuwe bus inbouwen van € 1.750,- .. Waar ik dus helemaaalll niets aan heb! Terwijl ik nog leuke klokjes met (veel te dure nutteloze) printer thuis heb liggen die het wel doen… Hoe krom is dit!!! Ik word verplicht om iets te kopen wat al kaduuk is?!?!

Taxi Volendam|27.11.14|19:32

Dit was voorspelbaar, maar denk nou niet dat het bct drama opgelost is in juni 2015. Of geloven we in sprookjes? Bijt maar door de zure appel heen en zend de BCT’s massaal naar Mevr.Jenny Thunnissen. “Met de BCT’s zelf is echter niets mis”? Voor wie dat beweerd heb ik wat vragen! taxiondernemers weten al geruime tijd dat de bct niet deugd, waar Mansveld doof voor was en nog is.
Misschien maakt een container met waardeloze BCT’s op het binnenhof meer indruk en wordt Den Haag wakker.

Rex Urban|27.11.14|20:22

KNV zou er goed aan doen onafhankelijke boekhoud en andere deskundige bij de bct pilot te betrekken. Niet alleen de betrouwbaarheid voor ILT maar ook het nut van de bct voor Taxiondernemers moet er op de eerste plaats zijn.
Niet invoeren voordat de bct aan zijn doelstellingen kan voldoen die door IVW en anderen toegezegd zijn. Kunnen die toezeggingen niet waar gemaakt worden? Dan de bct verplichting doorhalen. Na reeds meer dan 10 jaar bct geklungel is het hoog tijd voor een beter inzicht.

Jan Pastoor|27.11.14|22:47

hallo,,,ik heb nog steeds geen bct aangeschaft,,,,,,hahhhah wat moet ik nu doen????????…….hoor het graag van u allen!!!

Ries Taxi Utrecht|28.11.14|00:14

Klopt duco, ben te voorbarig geweest.
Hoop geld er in gestopt voor niks.
Het lot van ondernemer zijn lijkt het wel.
Schandalige praktijken, meer niet

Tjerk Vinckx|28.11.14|00:57

Mag ik als eerste Duco Douwstra, Rex Urban bedanken voor de inzet, misschien een schouderklopje voor deze jongen zelf. De ondeugdelijkheid van de overjarige BCT is nu duidelijk aangetoond. Platform burgerrechten heeft zich negatief ( buiten proporties)
uitgelaten t.a.z privacy BCT. Het College Bescherming Persoonsgegevens toetst de BCT aan de hand van de Europese Wetgeving t.a.v privacy.Ik durf te stellen dat van uitstel-afstel komt.

Tjerk Vinckx|28.11.14|01:04

ICT projecten ten aanzien van Defensie & Politie & Belasting dienst hebben bewezen dat je niet oneindig kunt blijven repareren, het worden houtje-touwtje projecten waar je pleisters op kan blijven plakken maar uiteindelijk ploft de zaak.
De Telegraaf 15 oktober 2014 / ICT overheid blijkt bodemloze put !!!
Ze hebben baat bij het opzetten van gigantische projecten die gedoemd zijn te falen.
Dan gaat er meer geld naar hun afdeling en zijn ze van hun baan verzekerd !!!
AMBTELIJKE MAFFIA, schande !!!

Cobi Timmerij|28.11.14|06:53

nou nu weten we ook gelijk hou het komt dat je als bedrijf naar de knoppen gaat .door de dure investeringen die die mafkezen verzinnen
het is ook altijd wat

Marc Pvdk Nederland|28.11.14|09:14

In 2009 zei ik dat het er niet zou komen, de taxi baas zei dat het er wel kwam in september 2009. Als er niet één kastje gekozen wordt, bekijk de data maar die er uit komt, allemaal anders. Het knopjesdrukken op de oude taxameters zal nog vele jaren doorgaan, ik denk dat de BCT er nooit komt. Je besteld straks met een App een auto die voor komt rijden, jammer genoeg nog niet op waterstof omdat het mysterie van MIE de verspreiding van waterstof tegenhoud, zie mijn execall blogspot com.

Hudson Taxi|28.11.14|09:21

KNV en Taxibelangen moeten elke verdere medewerking aan de bct stoppen om daarmee nog meer onverantwoorde bct uitgaven voorkomen. KNV komt nu voor enkele BCT gedupeerden op. De overige bedrijven laten ze in de kou staan. De houding van “je doet er toch niks meer aan” is niet te handhaven!
Het meewerken aan een inbouwverplichting van dit wanproduct is crimineel.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Duco Douwstra|28.11.14|13:33

Volgens RTC directeur Sjaak de Winter op BNR moeten we met de BCT stoppen,uithuilen en opnieuw beginnen http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20141128100000300 Bij de RTC hebben ze veel ervaringen met mislukkingen. FMS taxisysteem uit 1990 was het 1e grote debacle die werden uit protest van boven naar beneden gesmeten na veel sukkelen en kosten werkte het min of meer.Nu hebben ze een BCT en zijn weer terug in 1990 plus een zeecontainer vol met mislukte dakborden weer ruim 1 miljoen kwijt.

Gino de Vries|28.11.14|15:52

Ik weet van niks, geen brief van de Belasting, geen informatie van de ILenT, de neige info die ik uit die hoek heb ontvangen is dat ik op straffe van “Hel en verdoemenis” dan en dan die BCT in mijn auto MOEST hebben, dat toverding, de natte droom van de hystèrische regelneven in Den Haag zou het leven van de taxichauffeur simpel maken en dat doet ’t ook, ik schrijf niet een letter en geen cijfer meer want ik heb een door den Overheid goedgekeurd apparaat in mijn ezeltje!, god zegen de greep!.

Rodney Barten|28.11.14|18:15

@ Hudson: KNV en TBN moeten zich juist bemoeien met de ontwikkeling, echter moeten zij ook hun tanden kunnen laten zien en dat kan alleen als er zo veel mogelijk leden zijn bij deze clubs….ikzelf ben aangesloten bij Taxibelangen, wie volgt?

Rex Urban|29.11.14|09:24

“De ILT heeft grote twijfels of de gegevens uit de BCT wel betrouwbaar zijn”
Dat is bij Verkeer en Waterstaat bekend sinds 1998,zie de regeling specificaties bct.
Het is ook tot vervelens toe aangegeven op deze site.
Data in de bct dient authentiek te zijn. Dat kan om technische redenen al niet maar ook de chauffeur kan kinderlijk eenvoudig “rommelen”
Het is niet met nieuwe software te verhelpen!
Daarnaast zijn er ook nog de door I&M genegeerde rapporten van Actal en C.B.P. Stoppen deze nonsens

Ton van Dalfsen|01.12.14|11:43

@ Rex, volgens mij heb jij deze rapporten ? kopie maken en aangetekend naar Mansveld sturen. Van KNV hoef je NIKS te verwachten. die lopen als een loops hondje achter Mansveld aan

Pooya Kya|01.12.14|17:45

#1. Ik moet voor afmelden van mijn bct €25,- geven en voor aanmelden van bct weer €25,- geven, uitbouwen moet ik zelf doen en laten inbouwen in mijn nieuw wagen door hun en moet ik mijn taxameter ook aan hun geven om te die taxameter app activeren en keuren voor alles moet ik nog €550,- betalen. Wie bepaald die tarieven ? Waar kan ik achter komen wat zijn de echte tarieven? Waarom hun mogen hun tarieven bepalen en wij niet? Welke instantie is hier verantwordelijk voor?

Pooya Kya|01.12.14|17:46

#2. Aanmelden en afmelden is alleen binnen enkel minuten gebeurt, waarom moet ik zoveel betalen. Zelfs een dikke advocaat kan niet binnen 3 minuten €50,- verdienen.
Als ik mijn taxameter ook laten zelf inbouwen en alleen laten keuren met bct gaat me €850,- kosten.
Waar zijn we mee bezig, allemaal eigen spullen, en nog moet zoveel betalen, help!

Hudson Taxi|01.12.14|21:59

@ Rodney. Knv moet zich bemoeien ja, dat is juist. Maar niet verder meewerken aan deze bct. Al het geld wat in dit project is gestoken kan je als verloren beschouwen. Of je bedrijf nou groot of klein is. ” moeten ” doorgaan met deze bct zal ons nog veel meer geld en ergernis gaan kosten .Het is een bodemloze put, onverantwoord om er mee door te gaan. Taxibelangen steunen is een goede optie, om gezamelijk een vuist te maken tegen I&M. Ben ik met je eens.

Taxi Volendam|03.12.14|13:10

Wanneer er nog bedrijven zijn die door willen gaan met de BCT?
Lees de Stentor van gisteren 2 Dec. 2014 even.
Taxitronic Apeldoorn ‘overvallen’ door kort geding.

Ton van Dalfsen|03.12.14|15:40

@ Taxi Volendam, Als je een taxitronic BCT hebt , kan hij binnenkort zo de prullenbak in.

Hudson Taxi|03.12.14|23:24

@ Ton. 3 fabrikanten failliet, pilot mislukt, volgend jaar de bct evaluatie aldus Mansveld. Kan het nog gekker?
Wanneer zet de minister deze soap stop?
Retour mansveld die bct troep, en geld retour . Repareren /aanpassen bij een failliet bedrijf zal niet gaan.
Subsidie retour?
Beetje dom allemaal.

Diamond Taxi|05.12.14|22:38

wij moeten als ondernemer gewoon weer terug naar de basis, en ons niet laten verleiden door die mooie regie centrales die het zo goed met onze kleine ondernemers voor hebben.Daar wordt veel geld verdiend en wij krijgen een grijp stuiver!!!! we moeten ons gewoon niet laten gebuiken !!!!!

Taxi Volendam|05.12.14|23:25

Mansveld:handhaving op BCT-gegevens uitgesteld.
Je zal maar handhaver zijn van onder toezicht gestelden.
Het is in deze toch niet meer te volgen wat je handhaven moet van je meerderen.
Wanneer je een niet uitvoerbare opdracht krijgt van je werkgever zou ik hem of haar vragen hoe doe ik dat? Geen duidelijk antwoord: doe het zelf maar.
Over compensatie gesproken, waarschuwen voor deze bct dwaling zijn we al jaren mee bezig. Wordt dit ook beloond door ILT. Bespaart misschien nog eens 100 miljoen.

Rik de Swart|06.12.14|17:44

het zijn een beetje veredelde taximeters met techniek uit de jaren 80. Het is schandalig dat we verplicht worden die troep aan te schaffen, en er vervolgens nog 5x te veel voor moeten betalen. Voor 100euro heb je ook al apparaatjes die kilometers en tijden registreren. er moet eigenlijk aangifte gedaan worden van oplichting, want daar komt het een beetje op neer.

Loesje Taxi|12.12.14|09:04

wat een zooitje zeg, ik wacht mar ff wat het wordt maar een tweede bct koop ik voorlopig niet

taxi loesje

Ed Van Eecke|15.12.14|19:59

Wat zijn wij toch een volgzaam landje, zo burgerlijk… vandaag toevallig een paar voorbeelden gehoord… België tot 2x toe volledig plat door staking van het gehele openbare vervoer, pensioenleeftijd gaat omhoog. Alle Parijse taxichauffeurs leggen de binnenstad van Parijs plat, komst Über…in Duitsland leggen ze de luchthavens plat tot twee maal toe.. en dreigen opnieuw met stakingen voor 2016… wanneer heb ik dat voor het laatst in Nederland gehoord, toch al heel lang geleden…

Ed Van Eecke|15.12.14|20:04

wij zeggen veel maar doen niets, wij slikken en doen of onze neus bloed…aan alle kanten dus het ene faillissement na het ander faillissement.. of het nu gaat om de bct, openbare aanbestedingen, verlaging van de kilometerprijs in het zorgvervoer en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn…

Rodney Barten|16.12.14|12:46

@ Ed: Helemaal met je eens…van onze belangenvereniging(en) hoor je ook maar weinig, beetje praten, beetje koffie drinken en verder niks…STAKEN en PLATGOOIEN, dat is de enige taal die de politiek verstaat!