chauffeur Jack Vannisselroij Alptax
Interview

Taxichauffeur hoopt op collega’s: ‘Voor extra service zonder tijdsnood’

foto: Jack Vannisselroij

Taxichauffeur Jack Vannisselroij kan zich goed verplaatsen in de moeilijke situatie waarin taxiondernemers zich momenteel bevinden door het chauffeurstekort. Hoewel ook hij hierdoor werkdruk ondervindt, overheerst het werkplezier. Toch hoopt Vannisselroij op meer collega’s, zodat ze de klanten meer kunnen bieden zonder daarbij in tijdsnood te komen. 

Vannisselroij begon twee jaar geleden bij Alptax in Deurne als chauffeur voor het doelgroepenvervoer. “Voorheen runde ik een bedrijf dat audiovisuele presentaties maakte voor bedrijven. Dat werk doe ik nu als zzp’er. Daarnaast ben ik taxiwerk gaan doen omdat mijn baan in coronatijd niet voldoende meer opleverde. En dat bleek leuker dan gedacht.” Ook Alptax belandde vanwege corona echter al snel in een moeilijke tijd. Een tegenvaller voor het bedrijf die daar bovenop kwam, was dat een opdracht voor leerlingenvervoer niet werd verlengd. “Hierdoor besloten collega-chauffeurs via de OPOV-regeling over te gaan naar de nieuwe vervoerder.”

Dit is een keuze die Vannisselroij begrijpt, omdat er sprake was van een onzekere en financieel zware situatie. Naarmate de situatie op het gebied van corona verbeterde en de maatregelen werden versoepeld, nam de vraag naar Taxbus-vervoer echter in rap tempo toe. De werkdruk bij de overgebleven groep chauffeurs werd hierdoor volgens hem groter. “Je draait meer uren op een dag en wordt soms ook op vrije dagen gevraagd om bij te springen. Ik probeer altijd te helpen, maar op een gegeven moment is je grens bereikt en moet je rust nemen. Het vervoer moet namelijk wel veilig blijven.”

Nooit gedacht aan buschauffeur of pakketbezorger

Ondanks de hoge werkdruk is het geen moment bij Vannisselroij opgekomen om te stoppen met zijn nieuwe baan. “Veel taxichauffeurs in de branche hebben de overstap gemaakt naar het openbaar vervoer of zijn pakketten gaan bezorgen. Ook ik ben benaderd om buschauffeur te worden, en had hiermee een stap omhoog kunnen maken in salaris. Wat voor mij alleen veel meer telt, is het contact met klanten. Dit kan ik niet meer missen, want daar haal ik energie uit. Als buschauffeur en pakketbezorger is het klantcontact heel beperkt, wat het werk voor mij veel minder aantrekkelijk maakt.”

Klantvriendelijkheid is voor hem ook het allerbelangrijkst in het werk. “Mensen écht van deur tot deur vervoeren, aardig zijn en altijd een rustige uitstraling hebben naar de klant toe.” Dit alles komt volgens de chauffeur wel in het gedrang door de krappe roosters. “Als een oudere dame bijvoorbeeld moeite heeft met uitstappen, voel ik van binnen natuurlijk wel stress omdat ik weet dat ik mijn ritten niet meer op tijd ga rijden. Toch zeg ik altijd tegen de klant dat er genoeg tijd is en dat het niet nodig is om zich te verontschuldigen. Daarbij loop ik altijd mee naar de deur. Niet omdat het van mijn werkgever moet, maar omdat ik dit zelf wil.”

Omgang met boze klanten

De dankbaarheid die Vannisselroij hier als chauffeur voor terugkrijgt, weegt dan ook op tegen het gestresste gevoel om de volgende rit te halen. Toch hoop van hij dat er in de toekomst wat meer ruimte ontstaat in de planning voor dit stukje dienstverlening. Dit kan volgens hem alleen als meer mensen het vak van taxichauffeur gaan uitoefenen en als er wat veranderd in aanbestedingen. Omdat Alptax kortgeleden weer een groep chauffeurs heeft aangenomen, is de werkdruk bij dit bedrijf nu al iets lager. “Ik hoop echter dat er niet op korte termijn al veel van deze chauffeurs afhaken, zoals eerder wel eens het geval is geweest.”

Hijzelf beveelt het taxiwerk van harte aan, maar wel onder bepaalde voorwaarden. “Dat je je kunt inleven in de klant, goed kunt communiceren en passie uitstraalt. De beloning mag wel beter, gezien de verantwoordelijkheid die een chauffeur heeft. Je betekent echt iets voor de mensen die je vervoerd en het contact met hen is wat het werk zo mooi maakt.” Natuurlijk zijn er ook passagiers waarmee ritten minder fijn verlopen, stelt hij. “Bijvoorbeeld als je te laat komt. Dit roept wel eens boosheid op bij hen en hier moet je mee om kunnen gaan. Het belangrijkste is dan om een luisterend oor te bieden, uit te leggen waardoor je te laat bent en aangeven dat je er als chauffeur alles aan doet om het vervoer zo goed mogelijk uit te voeren. Vaak zijn ze dan ook begripvol naar jou toe.”

Maandag 21 februari om 14:00 vindt er een thema-uitzending van TaxiPro TV plaats over het personeelstekort in de taxibranche. Te gast zijn onder andere vakbond FNV en Taxiwerq. Inschrijven is nog mogelijk en kan hier

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxichauffeur hoopt op collega’s: ‘Voor extra service zonder tijdsnood’”

Peter Klercq|12.02.22|09:34

De eerste oplossing is ritten uitbesteden aan ZZP ers of 1 pitters. De CAO is 10 jaar geleden uitgekleed en daarom is het werk niet interessant meer. Te weinig uren tegen een on orthodox loon, alleen het pensioenfonds wordt gespekt.

Taxichauffeur hoopt op collega’s: ‘Voor extra service zonder tijdsnood’ | TaxiPro
chauffeur Jack Vannisselroij Alptax
Interview

Taxichauffeur hoopt op collega’s: ‘Voor extra service zonder tijdsnood’

foto: Jack Vannisselroij

Taxichauffeur Jack Vannisselroij kan zich goed verplaatsen in de moeilijke situatie waarin taxiondernemers zich momenteel bevinden door het chauffeurstekort. Hoewel ook hij hierdoor werkdruk ondervindt, overheerst het werkplezier. Toch hoopt Vannisselroij op meer collega’s, zodat ze de klanten meer kunnen bieden zonder daarbij in tijdsnood te komen. 

Vannisselroij begon twee jaar geleden bij Alptax in Deurne als chauffeur voor het doelgroepenvervoer. “Voorheen runde ik een bedrijf dat audiovisuele presentaties maakte voor bedrijven. Dat werk doe ik nu als zzp’er. Daarnaast ben ik taxiwerk gaan doen omdat mijn baan in coronatijd niet voldoende meer opleverde. En dat bleek leuker dan gedacht.” Ook Alptax belandde vanwege corona echter al snel in een moeilijke tijd. Een tegenvaller voor het bedrijf die daar bovenop kwam, was dat een opdracht voor leerlingenvervoer niet werd verlengd. “Hierdoor besloten collega-chauffeurs via de OPOV-regeling over te gaan naar de nieuwe vervoerder.”

Dit is een keuze die Vannisselroij begrijpt, omdat er sprake was van een onzekere en financieel zware situatie. Naarmate de situatie op het gebied van corona verbeterde en de maatregelen werden versoepeld, nam de vraag naar Taxbus-vervoer echter in rap tempo toe. De werkdruk bij de overgebleven groep chauffeurs werd hierdoor volgens hem groter. “Je draait meer uren op een dag en wordt soms ook op vrije dagen gevraagd om bij te springen. Ik probeer altijd te helpen, maar op een gegeven moment is je grens bereikt en moet je rust nemen. Het vervoer moet namelijk wel veilig blijven.”

Nooit gedacht aan buschauffeur of pakketbezorger

Ondanks de hoge werkdruk is het geen moment bij Vannisselroij opgekomen om te stoppen met zijn nieuwe baan. “Veel taxichauffeurs in de branche hebben de overstap gemaakt naar het openbaar vervoer of zijn pakketten gaan bezorgen. Ook ik ben benaderd om buschauffeur te worden, en had hiermee een stap omhoog kunnen maken in salaris. Wat voor mij alleen veel meer telt, is het contact met klanten. Dit kan ik niet meer missen, want daar haal ik energie uit. Als buschauffeur en pakketbezorger is het klantcontact heel beperkt, wat het werk voor mij veel minder aantrekkelijk maakt.”

Klantvriendelijkheid is voor hem ook het allerbelangrijkst in het werk. “Mensen écht van deur tot deur vervoeren, aardig zijn en altijd een rustige uitstraling hebben naar de klant toe.” Dit alles komt volgens de chauffeur wel in het gedrang door de krappe roosters. “Als een oudere dame bijvoorbeeld moeite heeft met uitstappen, voel ik van binnen natuurlijk wel stress omdat ik weet dat ik mijn ritten niet meer op tijd ga rijden. Toch zeg ik altijd tegen de klant dat er genoeg tijd is en dat het niet nodig is om zich te verontschuldigen. Daarbij loop ik altijd mee naar de deur. Niet omdat het van mijn werkgever moet, maar omdat ik dit zelf wil.”

Omgang met boze klanten

De dankbaarheid die Vannisselroij hier als chauffeur voor terugkrijgt, weegt dan ook op tegen het gestresste gevoel om de volgende rit te halen. Toch hoop van hij dat er in de toekomst wat meer ruimte ontstaat in de planning voor dit stukje dienstverlening. Dit kan volgens hem alleen als meer mensen het vak van taxichauffeur gaan uitoefenen en als er wat veranderd in aanbestedingen. Omdat Alptax kortgeleden weer een groep chauffeurs heeft aangenomen, is de werkdruk bij dit bedrijf nu al iets lager. “Ik hoop echter dat er niet op korte termijn al veel van deze chauffeurs afhaken, zoals eerder wel eens het geval is geweest.”

Hijzelf beveelt het taxiwerk van harte aan, maar wel onder bepaalde voorwaarden. “Dat je je kunt inleven in de klant, goed kunt communiceren en passie uitstraalt. De beloning mag wel beter, gezien de verantwoordelijkheid die een chauffeur heeft. Je betekent echt iets voor de mensen die je vervoerd en het contact met hen is wat het werk zo mooi maakt.” Natuurlijk zijn er ook passagiers waarmee ritten minder fijn verlopen, stelt hij. “Bijvoorbeeld als je te laat komt. Dit roept wel eens boosheid op bij hen en hier moet je mee om kunnen gaan. Het belangrijkste is dan om een luisterend oor te bieden, uit te leggen waardoor je te laat bent en aangeven dat je er als chauffeur alles aan doet om het vervoer zo goed mogelijk uit te voeren. Vaak zijn ze dan ook begripvol naar jou toe.”

Maandag 21 februari om 14:00 vindt er een thema-uitzending van TaxiPro TV plaats over het personeelstekort in de taxibranche. Te gast zijn onder andere vakbond FNV en Taxiwerq. Inschrijven is nog mogelijk en kan hier

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Taxichauffeur hoopt op collega’s: ‘Voor extra service zonder tijdsnood’”

Peter Klercq|12.02.22|09:34

De eerste oplossing is ritten uitbesteden aan ZZP ers of 1 pitters. De CAO is 10 jaar geleden uitgekleed en daarom is het werk niet interessant meer. Te weinig uren tegen een on orthodox loon, alleen het pensioenfonds wordt gespekt.