Chauffeur Tea Panneman

‘Niet naleven Taxi-cao en intimidatie chauffeurs moet stoppen’

Foto: Tea Panneman

Elke maand spreekt TaxiPro mensen uit de taxi- en touringcarsector over hun werk. Dit keer is het de beurt aan Tea Panneman, die inmiddels achttien jaar als taxichauffeur werkzaam is en sinds vijf jaar ook ledenconsulent is bij FNV. Dit laatste doet zij omdat volgens haar veel collega-chauffeurs worden benadeeld omdat hun werkgevers de cao niet naleven.

Panneman reed in haar eerste jaren als taxichauffeur voornamelijk leerlingenvervoer bij Taxi de Grooth, dat in 2013 werd overgenomen door Connexxion. Sinds twee jaar is het wmo-vervoer haar voornaamste taak. “Dit heeft het bedrijf besloten omdat ik nu zo’n vijf jaar heel erg actief ben bij vakbond FNV. Ik was hierdoor veel weg, waardoor het qua flexibiliteit handiger was om wmo-vervoer te rijden.”

De chauffeur is zich actief gaan inzetten voor de vakbond omdat zij niet tegen onrecht kan, iets waar volgens haar volop sprake van is in de taxibranche. “Je komt door de jaren heen in aanraking met veel chauffeurs, ook uit andere bedrijven. Dan merk je dat de cao en de geldende wet- en regelgeving bij veel bedrijven niet nageleefd worden.” Panneman denkt dat de oorzaak hiervan deels ligt bij aanbestedingen. “Er zijn lage winstmarges en opdrachtgevers leggen het risico bij taxibedrijven neer. Dit lossen de bedrijven weer op door geld weg te sluizen bij het personeel.”

Intimidatie binnen vervoersbedrijven

Werkgevers doen dat volgens haar voornamelijk door OV-toeslagen niet uit te betalen, werkkleding niet te vergoeden, slechts voor een deel van de tank- en schoonmaaktijd te betalen en werktijd geregeld weg te zetten als pauze. “Het mag niet, maar het wordt wel gedaan. Chauffeurs die bijvoorbeeld acht uur hebben gereden en een half uur pauze hebben genomen, zien ineens dat er drie kwartier pauze geregistreerd staat. Dit kwartier wordt dan achteraf weggeschreven, wat makkelijk kan door het gebrek aan controle.” Volgens Panneman voelen chauffeurs zich hierdoor oneerlijk behandeld.

Toch stelt zij dat velen van hen dit niet aan durven te kaarten bij hun werkgever. “Er is sprake van intimidatie. Als je veel klaagt zeggen sommige werkgevers: “Dan ga je toch ergens anders werken.” En dat ondanks het grote chauffeurstekort. Juist voor de mensen die in zulke gevallen niet voor zichzelf op durven te komen spring ik in de bres.” Anderzijds is het vaak onduidelijk waar misstanden nog meer aangekaart kunnen worden. “Wij leggen de mensen uit dat als de cao niet nageleefd wordt, er een klacht bij het Sociaal Fonds Mobiliteit ingediend kan worden. Ook kan een chauffeur een issue collectief maken met alle collega’s en de vakbond.”

Vak van taxichauffeur ‘hartstikke leuk’

Een andere optie zou het neerleggen van het probleem bij de ondernemingsraad zijn, legt Panneman uit. “Bij veel bedrijven is er echter geen OR. De daadkracht bij medewerkers is er vaak niet om hier werk van te maken, mede vanwege de intimidatie en tegenwerking van de directie.” Panneman vindt dit zonde, want ze weet hoe het is om in een bedrijf te werken met een goed functionerende OR. “Dankzij de OR kunnen zaken bij Connexxion gemakkelijker aangekaart worden, waardoor er ook sneller vooruitgang zichtbaar is op bepaalde vlakken. Binnen ons bedrijf is er wil om te veranderen waar nodig.”

De open communicatie waarvan sprake is bij haar werkgever, gunt zij alle taxichauffeurs. Het vak zelf omschrijft zij namelijk als ‘hartstikke leuk’. “Je hebt een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor hoe je je gedraagt op de weg, voor de goede behandeling van je klanten en een professionele opstelling. Daarnaast zie je veel van de natuur om je heen zijn zijn de mensen die je vervoert heel blij dat ze een stukje mobiliteit houden, en niet afhankelijk worden van de mensen om hen heen.”

Hoop voor een betere toekomst

Panneman ziet zichzelf de komende jaren dan ook nog met veel plezier haar werk doen. En hoewel het niet gemakkelijk is om verandering te bewerkstelligen binnen de branche, blijft ze ook graag haar steentje bijdragen bij FNV. “Het zou goed zijn als het Sociaal Fonds Mobiliteit het naleven van de cao beter kon controleren én dat er ook gesanctioneerd kan worden. Maar dit is een kwestie van geld en de cao. Toch heb ik hoop dat de situatie zal veranderen, om het taxiwerk aantrekkelijker te maken. Ik blijf mij hier in ieder geval voor inzetten.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “‘Niet naleven Taxi-cao en intimidatie chauffeurs moet stoppen’”

Joop Langeveld|09.12.21|11:27

Het is bij vele bedrijven zo. Sociaal Fonds controleert dat. Maar als je dan een mail krijgt van sociaal fonds hoe het toe gaat in het bedrijf waar je werkt….. Het bedrijf waar ik werkte wat op dat moment al 6 maanden failliet. Op die manier is de controle waanzin.

Eric van Dulst|09.12.21|18:10

Eigenlijk is het heel makkelijk. Is er geen vertrouwen tussen werkgever en werknemer door verschillende oorzaken,zoek dan een andere baas waar het vertrouwen wel is. Het is met iedere baan het hoogste goed.Vertrouwen.Daar heb je geen sociaal fonds of FNV voor nodig.

Adel Mohammed|20.12.21|23:00

Je geeft heel goed al aan waardoor het verkeerd gaan. Aanbesteding die door opdrachtgevers worden ingezet met een maximum tarief??? winnaar van Aanbesteding moet onder het maximum tarief van de opdrachtgever zitten, terwijl kosten stijgen, gaan de opbrengsten omlaag, dat moet ergens verdiend worden dat uit zich in slecht kwaliteit naar de passagier en chauffeurs die te weinig verdienen. En wie is de winnaar? Verzekering, gemeente en overheid. Werkgevers worden tegen werknemers opgezet.

‘Niet naleven Taxi-cao en intimidatie chauffeurs moet stoppen’ | TaxiPro
Chauffeur Tea Panneman

‘Niet naleven Taxi-cao en intimidatie chauffeurs moet stoppen’

Foto: Tea Panneman

Elke maand spreekt TaxiPro mensen uit de taxi- en touringcarsector over hun werk. Dit keer is het de beurt aan Tea Panneman, die inmiddels achttien jaar als taxichauffeur werkzaam is en sinds vijf jaar ook ledenconsulent is bij FNV. Dit laatste doet zij omdat volgens haar veel collega-chauffeurs worden benadeeld omdat hun werkgevers de cao niet naleven.

Panneman reed in haar eerste jaren als taxichauffeur voornamelijk leerlingenvervoer bij Taxi de Grooth, dat in 2013 werd overgenomen door Connexxion. Sinds twee jaar is het wmo-vervoer haar voornaamste taak. “Dit heeft het bedrijf besloten omdat ik nu zo’n vijf jaar heel erg actief ben bij vakbond FNV. Ik was hierdoor veel weg, waardoor het qua flexibiliteit handiger was om wmo-vervoer te rijden.”

De chauffeur is zich actief gaan inzetten voor de vakbond omdat zij niet tegen onrecht kan, iets waar volgens haar volop sprake van is in de taxibranche. “Je komt door de jaren heen in aanraking met veel chauffeurs, ook uit andere bedrijven. Dan merk je dat de cao en de geldende wet- en regelgeving bij veel bedrijven niet nageleefd worden.” Panneman denkt dat de oorzaak hiervan deels ligt bij aanbestedingen. “Er zijn lage winstmarges en opdrachtgevers leggen het risico bij taxibedrijven neer. Dit lossen de bedrijven weer op door geld weg te sluizen bij het personeel.”

Intimidatie binnen vervoersbedrijven

Werkgevers doen dat volgens haar voornamelijk door OV-toeslagen niet uit te betalen, werkkleding niet te vergoeden, slechts voor een deel van de tank- en schoonmaaktijd te betalen en werktijd geregeld weg te zetten als pauze. “Het mag niet, maar het wordt wel gedaan. Chauffeurs die bijvoorbeeld acht uur hebben gereden en een half uur pauze hebben genomen, zien ineens dat er drie kwartier pauze geregistreerd staat. Dit kwartier wordt dan achteraf weggeschreven, wat makkelijk kan door het gebrek aan controle.” Volgens Panneman voelen chauffeurs zich hierdoor oneerlijk behandeld.

Toch stelt zij dat velen van hen dit niet aan durven te kaarten bij hun werkgever. “Er is sprake van intimidatie. Als je veel klaagt zeggen sommige werkgevers: “Dan ga je toch ergens anders werken.” En dat ondanks het grote chauffeurstekort. Juist voor de mensen die in zulke gevallen niet voor zichzelf op durven te komen spring ik in de bres.” Anderzijds is het vaak onduidelijk waar misstanden nog meer aangekaart kunnen worden. “Wij leggen de mensen uit dat als de cao niet nageleefd wordt, er een klacht bij het Sociaal Fonds Mobiliteit ingediend kan worden. Ook kan een chauffeur een issue collectief maken met alle collega’s en de vakbond.”

Vak van taxichauffeur ‘hartstikke leuk’

Een andere optie zou het neerleggen van het probleem bij de ondernemingsraad zijn, legt Panneman uit. “Bij veel bedrijven is er echter geen OR. De daadkracht bij medewerkers is er vaak niet om hier werk van te maken, mede vanwege de intimidatie en tegenwerking van de directie.” Panneman vindt dit zonde, want ze weet hoe het is om in een bedrijf te werken met een goed functionerende OR. “Dankzij de OR kunnen zaken bij Connexxion gemakkelijker aangekaart worden, waardoor er ook sneller vooruitgang zichtbaar is op bepaalde vlakken. Binnen ons bedrijf is er wil om te veranderen waar nodig.”

De open communicatie waarvan sprake is bij haar werkgever, gunt zij alle taxichauffeurs. Het vak zelf omschrijft zij namelijk als ‘hartstikke leuk’. “Je hebt een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor hoe je je gedraagt op de weg, voor de goede behandeling van je klanten en een professionele opstelling. Daarnaast zie je veel van de natuur om je heen zijn zijn de mensen die je vervoert heel blij dat ze een stukje mobiliteit houden, en niet afhankelijk worden van de mensen om hen heen.”

Hoop voor een betere toekomst

Panneman ziet zichzelf de komende jaren dan ook nog met veel plezier haar werk doen. En hoewel het niet gemakkelijk is om verandering te bewerkstelligen binnen de branche, blijft ze ook graag haar steentje bijdragen bij FNV. “Het zou goed zijn als het Sociaal Fonds Mobiliteit het naleven van de cao beter kon controleren én dat er ook gesanctioneerd kan worden. Maar dit is een kwestie van geld en de cao. Toch heb ik hoop dat de situatie zal veranderen, om het taxiwerk aantrekkelijker te maken. Ik blijf mij hier in ieder geval voor inzetten.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “‘Niet naleven Taxi-cao en intimidatie chauffeurs moet stoppen’”

Joop Langeveld|09.12.21|11:27

Het is bij vele bedrijven zo. Sociaal Fonds controleert dat. Maar als je dan een mail krijgt van sociaal fonds hoe het toe gaat in het bedrijf waar je werkt….. Het bedrijf waar ik werkte wat op dat moment al 6 maanden failliet. Op die manier is de controle waanzin.

Eric van Dulst|09.12.21|18:10

Eigenlijk is het heel makkelijk. Is er geen vertrouwen tussen werkgever en werknemer door verschillende oorzaken,zoek dan een andere baas waar het vertrouwen wel is. Het is met iedere baan het hoogste goed.Vertrouwen.Daar heb je geen sociaal fonds of FNV voor nodig.

Adel Mohammed|20.12.21|23:00

Je geeft heel goed al aan waardoor het verkeerd gaan. Aanbesteding die door opdrachtgevers worden ingezet met een maximum tarief??? winnaar van Aanbesteding moet onder het maximum tarief van de opdrachtgever zitten, terwijl kosten stijgen, gaan de opbrengsten omlaag, dat moet ergens verdiend worden dat uit zich in slecht kwaliteit naar de passagier en chauffeurs die te weinig verdienen. En wie is de winnaar? Verzekering, gemeente en overheid. Werkgevers worden tegen werknemers opgezet.