Belang van communicatie groeit nu verzuim bij taxibedrijven toeneemt
Het grote aantal coronabesmettingen leidt tot een hoger verzuimpercentage bij zorgvervoer- en taxibedrijven. Het rondkrijgen van de planning en ritten op tijd rijden is hierdoor een grotere uitdaging. De verwachting is bovendien dat de recente versoepelingen dit niet makkelijker maken. De vervoerders hopen door goede communicatie op begrip van de betrokken partijen.
“De lockdown-achtige maatregelen van de afgelopen tijd hielden de volumes lager, waardoor de problematiek op het gebied van het personeelstekort en het ziekteverzuim net iets behapbaarder was. Bovendien zijn de vervoersbedrijven goed in plannen”, stelt KNV. Als de volumes door de versoepelingen gaan stijgen en de maximumbezetting in de taxi overeind blijft, kan het volgens de branchevereniging echter wel gaan knellen.
Bij Citax Tiel en Voet Personenvervoer zou het tot dusver nog lukken om de planning rond te krijgen. “Momenteel is er sprake van een vrijwel gelijke trend in de uitval van klanten en van personeel. Planningstechnisch gaat het net”, stelt directeur Wick Verhoeven. Er komt volgens hem echter wel eens een schoolroute in het gedrag omdat een chauffeur zich plotseling ziek meldt en geen vervanger is. “We moeten het doen met de basis aan personeel die we hebben. Er is geen reservepoule of uitzendbureau die nog volop chauffeurs aanbiedt”, stelt Verhoeven.
Collegialiteit en flexibiliteit
In zulke gevallen wordt er geschoven in de planning om de leerlingen zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen. “Tot op heden wordt dit goed geaccepteerd en is hier begrip voor vanuit klanten, scholen en gemeenten.” De verwachting is echter dat de vraag naar vervoer, maar ook de besmettingen en daardoor het ziekteverzuim verder zullen toenemen door de laatste versoepelingen.
Hetzelfde geldt voor Connexxion. “Wij zijn een afspiegeling van de samenleving en hebben dus ook te maken met ziekte en quarantaines”, stelt communicatiemanager Laura Steur. Wat de afgelopen tijd volgens haar heeft geholpen in de planning, was dat schoolklassen in quarantaine moesten in het geval van de besmetting van een leerling. “Chauffeurs in het leerlingenvervoer waren daardoor ‘vrij’ en konden bijspringen in bijvoorbeeld het wmo-vervoer. Dit laat zien dat er sprake is van veel collegialiteit en flexibiliteit binnen het bedrijf.”
Een tandje bijzetten
Onder andere hierdoor zou ook Connexxion het gered hebben om de planning rond te krijgen. Onder de recente versoepelingen vallen echter ook minder strenge quarantaineregels. Zo hoeven kinderen tot en met twaalf jaar na nauw contact met een besmet persoon niet meer in quarantaine als ze zelf geen klachten hebben. Vervoerders gaan de komende tijd bekijken hoe de nieuwe regels voor hen uitpakken.
Bij Connexxion worden de omstandigheden per dag bekeken. En omdat de situatie in verschillende regio’s weer anders kan zijn, moet er maatwerk geboden worden. De bedrijven zijn het er in ieder geval over eens dat goede communicatie met alle betrokkenen nu extra belangrijk is. “We moeten begrip hebben voor elkaar”, stelt Steur. “Als vervoerder hopen wij dat we het vervoer in zijn algemeenheid, en de continuïteit van dezelfde chauffeur voor het leerlingenvervoer, zoveel mogelijk kunnen waarborgen. Alle chauffeurs zetten hiervoor wel eens een tandje bij, bijvoorbeeld door – binnen de regels – een keertje extra te rijden.”
Lees ook: