Auto van Maasstad Regie Centrale
Leggen werkzaamheden neer

MRC trekt stekker eruit en stopt ermee

MRC heeft besloten te stoppen. Foto: MRC

Maasstad Regie Centrale (MRC) stopt te bestaan. Dat heeft het Rotterdamse vervoersbedrijf gisteren via een verklaring bekendgemaakt. MRC legt alle werkzaamheden neer, vanwege onder andere bedrijfseconomische omstandigheden. Het vervoersbedrijf zegt uit alle macht een “geruisloze overgang” te willen bewerkstelligen.

Maasstad Regie Centrale heeft haar opdrachtgevers en medewerkers al op de hoogte gebracht van het besluit. “De redenen zijn tweeledig”, zo laat het Rotterdamse vervoersbedrijf weten in een verklaring. “Er zijn persoonlijke omstandigheden ontstaan bij een van de aandeelhouders, waardoor het niet langer mogelijk is om nog langer ziel en zaligheid in de bedrijfsvoering te stoppen. Anderzijds is er sprake van bedrijfseconomische omstandigheden die op lange termijn tot problemen zouden kunnen leiden. De aandeelhouders willen dat voor zijn.”

Niet failliet

“Niet zelden ziet men dat bij tegenwind de rechtspersoon failliet gaat”, legt het bedrijf verder uit. “MRC wil dat niet zo laten gebeuren. Het is ook niet nodig of aan de orde. De impact zou anders enorm zijn voor kwetsbare doelgroepen, chauffeurs en kantoorpersoneel. De aandeelhouders van MRC willen alles doen om te komen tot een goede overdracht van werk van kwetsbaren en betaling van de rekeningen die binnenkomen. Het is namelijk hun eer te na om relaties, met wie soms twintig jaar is samengewerkt, in de kou te laten staan.”

Maasstad Regie Centrale wil daarom meewerken aan een voorspoedige overdracht van alle werkzaamheden. “Samen – en in goed overleg met de opdrachtgevers – zijn er bijeenkomsten gehouden waarbij personeel is geïnformeerd en waarbij ze kennis hebben kunnen maken met geïnteresseerde vervoerders. MRC wil in lastige omstandigheden toch alles keurig proberen te regelen en voor te bereiden, zodat een nagenoeg geruisloze overgang aan de orde kan zijn. De kater blijft, maar het fatsoen voert de boventoon bij de afwikkeling”, zo besluit het Rotterdamse vervoersbedrijf.

Onaangenaam verrast

Door het besluit van Maasstad Regie Centrale, zitten sommige gemeenten plotsklaps zonder vervoerder. De gemeente Amstelveen, waar het Rotterdamse vervoersbedrijf sinds begin dit jaar het Wmo-vervoer mocht verzorgen, is een van hen. Zij moeten nu voor 1 november een geschikte vervanger zien te vinden. De gemeente heeft dan ook laten weten het besluit van MRC te betreuren. “We zijn onaangenaam verrast. Dat ze stoppen, maar ook vanwege de korte termijn waarop ze het werk neerleggen”, zo liet Marijn van Ballegooijen, wethouder van Zorg en WMO, weten aan mediapartners AAN! en RTV Amstelveen.

De gemeente Amstelveen is inmiddels in gesprek met het vervoersbedrijf, dat vorig jaar als tweede uit de aanbesteding kwam rollen. “We willen niet alleen alle achthonderd gebruikers van het Wmo-vervoer een goede dienstverlening blijven bieden, maar willen ook dat de huidige chauffeurs hun baan blijven houden bij de nieuwe vervoerder. Die gesprekken lopen en zien er goed uit. We hebben er alle vertrouwen in dat we voor 1 november een nieuwe partner hebben om het Wmo-vervoer uit te voeren”, besluit Van Ballegooijen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

MRC trekt stekker eruit en stopt ermee | TaxiPro
Auto van Maasstad Regie Centrale
Leggen werkzaamheden neer

MRC trekt stekker eruit en stopt ermee

MRC heeft besloten te stoppen. Foto: MRC

Maasstad Regie Centrale (MRC) stopt te bestaan. Dat heeft het Rotterdamse vervoersbedrijf gisteren via een verklaring bekendgemaakt. MRC legt alle werkzaamheden neer, vanwege onder andere bedrijfseconomische omstandigheden. Het vervoersbedrijf zegt uit alle macht een “geruisloze overgang” te willen bewerkstelligen.

Maasstad Regie Centrale heeft haar opdrachtgevers en medewerkers al op de hoogte gebracht van het besluit. “De redenen zijn tweeledig”, zo laat het Rotterdamse vervoersbedrijf weten in een verklaring. “Er zijn persoonlijke omstandigheden ontstaan bij een van de aandeelhouders, waardoor het niet langer mogelijk is om nog langer ziel en zaligheid in de bedrijfsvoering te stoppen. Anderzijds is er sprake van bedrijfseconomische omstandigheden die op lange termijn tot problemen zouden kunnen leiden. De aandeelhouders willen dat voor zijn.”

Niet failliet

“Niet zelden ziet men dat bij tegenwind de rechtspersoon failliet gaat”, legt het bedrijf verder uit. “MRC wil dat niet zo laten gebeuren. Het is ook niet nodig of aan de orde. De impact zou anders enorm zijn voor kwetsbare doelgroepen, chauffeurs en kantoorpersoneel. De aandeelhouders van MRC willen alles doen om te komen tot een goede overdracht van werk van kwetsbaren en betaling van de rekeningen die binnenkomen. Het is namelijk hun eer te na om relaties, met wie soms twintig jaar is samengewerkt, in de kou te laten staan.”

Maasstad Regie Centrale wil daarom meewerken aan een voorspoedige overdracht van alle werkzaamheden. “Samen – en in goed overleg met de opdrachtgevers – zijn er bijeenkomsten gehouden waarbij personeel is geïnformeerd en waarbij ze kennis hebben kunnen maken met geïnteresseerde vervoerders. MRC wil in lastige omstandigheden toch alles keurig proberen te regelen en voor te bereiden, zodat een nagenoeg geruisloze overgang aan de orde kan zijn. De kater blijft, maar het fatsoen voert de boventoon bij de afwikkeling”, zo besluit het Rotterdamse vervoersbedrijf.

Onaangenaam verrast

Door het besluit van Maasstad Regie Centrale, zitten sommige gemeenten plotsklaps zonder vervoerder. De gemeente Amstelveen, waar het Rotterdamse vervoersbedrijf sinds begin dit jaar het Wmo-vervoer mocht verzorgen, is een van hen. Zij moeten nu voor 1 november een geschikte vervanger zien te vinden. De gemeente heeft dan ook laten weten het besluit van MRC te betreuren. “We zijn onaangenaam verrast. Dat ze stoppen, maar ook vanwege de korte termijn waarop ze het werk neerleggen”, zo liet Marijn van Ballegooijen, wethouder van Zorg en WMO, weten aan mediapartners AAN! en RTV Amstelveen.

De gemeente Amstelveen is inmiddels in gesprek met het vervoersbedrijf, dat vorig jaar als tweede uit de aanbesteding kwam rollen. “We willen niet alleen alle achthonderd gebruikers van het Wmo-vervoer een goede dienstverlening blijven bieden, maar willen ook dat de huidige chauffeurs hun baan blijven houden bij de nieuwe vervoerder. Die gesprekken lopen en zien er goed uit. We hebben er alle vertrouwen in dat we voor 1 november een nieuwe partner hebben om het Wmo-vervoer uit te voeren”, besluit Van Ballegooijen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.