Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Wmo-vervoer Aalsmeer en Amstelveen naar Maasstad Regie Centrale

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Het wmo-vervoer in de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer is voor zeker drie jaar gegund aan Maasstad Regie Centrale (MRC). Het contract met de vervoerder, die voorheen bekend stond als Maasstad Vervoersservice, zal per 1 januari 2022 ingaan. 

Het Rotterdamse vervoersbedrijf kondigde begin deze maand aan verder te gaan onder de naam Maasstad Regie Centrale. Dit besluit is genomen omdat het bedrijf voorheen voornamelijk in opdracht werkte voor andere regiecentrales, maar nu ook in negen gemeenten in Noord- en Zuid-Holland het doelgroepenvervoer zal gaan regisseren.

Hieronder vallen ook de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer. Het vervoer is door beide gemeenten gezamenlijk in de markt gezet om het vervoer efficiënter te maken en vanwege de samenwerking die zij hebben binnen het sociaal domein. Op peildatum 30 april 2021 waren er in de gemeenten gezamenlijk 5167 pashouders, waarvan er gemiddeld 1548 actieve gebruikers van het vervoer waren.

Gunning op basis van de laagste prijs

Omdat de gemeenten zo scherp mogelijke tarieven wil realiseren voor het wmo-vervoer, is de opdracht gegund op basis van de laagste prijs. De opdrachtgever geeft aan dat er niet gekozen is om te gunnen op kwaliteit, omdat de kwaliteit van de dienstverlening in hun optiek al gerealiseerd wordt door middel van de selectie-eisen en de eisen zoals beschreven in het programma van eisen.

Onder de geschiktheidseisen vallen onder andere de financieel-economische draagkracht van de inschrijver en ervaringseisen zoals de beheersing van de Nederlandse taal. In het programma van eisen staan eisen die onder meer betrekking hebben op de uitvoering van de opdracht, het personeel en het materieel.

Duurzaamheid stimuleren

De gemeenten streven ernaar om het gebruik van schone en duurzame brandstoffen te stimuleren bij het wmo-vervoer. Lichte voertuigen tot 3.500 kilogram die voor de opdracht worden ingezet moeten dan ook minimaal voldoen aan de Euro VI-norm en voertuigen vanaf 3.500 kilogram moeten voldoen aan de Euro VI-norm of zero-emissie zijn. Voor nieuwe voertuigen die gedurende de opdracht worden ingezet geldt de hoogst geldende milieunorm. De opdrachtgever wil dat het wagenpark voor het wmo-vervoer over drie jaar 50 procent elektrisch is en over vijf jaar 75 procent.

Verheugd over de gunning

MRC is verheugd over de gunning van deze opdracht. “Wij zijn ongelofelijk blij en vereerd dat we deze uitdaging aan mogen gaan. Wij hebben ons de afgelopen jaren bewezen in de uitvoering van wmo-vervoer en ander doelgroepenvervoer. Nu zetten we ons beste beentje voor om ook deze nieuwe uitdaging efficiënt maar vooral met een hoge klanttevredenheid uit te voeren.”

Het contract heeft een vaste looptijd van drie jaar, tot 1 januari 2025. Dit kan drie keer met één jaar door de opdrachtgever verlengd worden.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wmo-vervoer Aalsmeer en Amstelveen naar Maasstad Regie Centrale | TaxiPro
Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Wmo-vervoer Aalsmeer en Amstelveen naar Maasstad Regie Centrale

Een chauffeur helpt de inzittende. Foto ter illustratie. Foto: iStock / Martin Bowra

Het wmo-vervoer in de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer is voor zeker drie jaar gegund aan Maasstad Regie Centrale (MRC). Het contract met de vervoerder, die voorheen bekend stond als Maasstad Vervoersservice, zal per 1 januari 2022 ingaan. 

Het Rotterdamse vervoersbedrijf kondigde begin deze maand aan verder te gaan onder de naam Maasstad Regie Centrale. Dit besluit is genomen omdat het bedrijf voorheen voornamelijk in opdracht werkte voor andere regiecentrales, maar nu ook in negen gemeenten in Noord- en Zuid-Holland het doelgroepenvervoer zal gaan regisseren.

Hieronder vallen ook de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer. Het vervoer is door beide gemeenten gezamenlijk in de markt gezet om het vervoer efficiënter te maken en vanwege de samenwerking die zij hebben binnen het sociaal domein. Op peildatum 30 april 2021 waren er in de gemeenten gezamenlijk 5167 pashouders, waarvan er gemiddeld 1548 actieve gebruikers van het vervoer waren.

Gunning op basis van de laagste prijs

Omdat de gemeenten zo scherp mogelijke tarieven wil realiseren voor het wmo-vervoer, is de opdracht gegund op basis van de laagste prijs. De opdrachtgever geeft aan dat er niet gekozen is om te gunnen op kwaliteit, omdat de kwaliteit van de dienstverlening in hun optiek al gerealiseerd wordt door middel van de selectie-eisen en de eisen zoals beschreven in het programma van eisen.

Onder de geschiktheidseisen vallen onder andere de financieel-economische draagkracht van de inschrijver en ervaringseisen zoals de beheersing van de Nederlandse taal. In het programma van eisen staan eisen die onder meer betrekking hebben op de uitvoering van de opdracht, het personeel en het materieel.

Duurzaamheid stimuleren

De gemeenten streven ernaar om het gebruik van schone en duurzame brandstoffen te stimuleren bij het wmo-vervoer. Lichte voertuigen tot 3.500 kilogram die voor de opdracht worden ingezet moeten dan ook minimaal voldoen aan de Euro VI-norm en voertuigen vanaf 3.500 kilogram moeten voldoen aan de Euro VI-norm of zero-emissie zijn. Voor nieuwe voertuigen die gedurende de opdracht worden ingezet geldt de hoogst geldende milieunorm. De opdrachtgever wil dat het wagenpark voor het wmo-vervoer over drie jaar 50 procent elektrisch is en over vijf jaar 75 procent.

Verheugd over de gunning

MRC is verheugd over de gunning van deze opdracht. “Wij zijn ongelofelijk blij en vereerd dat we deze uitdaging aan mogen gaan. Wij hebben ons de afgelopen jaren bewezen in de uitvoering van wmo-vervoer en ander doelgroepenvervoer. Nu zetten we ons beste beentje voor om ook deze nieuwe uitdaging efficiënt maar vooral met een hoge klanttevredenheid uit te voeren.”

Het contract heeft een vaste looptijd van drie jaar, tot 1 januari 2025. Dit kan drie keer met één jaar door de opdrachtgever verlengd worden.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.