Maasstad Vervoerservice. Foto: Maasstad
Wmo-vervoer

Amstelveen schrapt boeteregeling Maasstad Regie Centrale (MRC)

Maasstad Vervoerservice. Foto: Maasstad

De gemeente Amstelveen heeft besloten de ingestelde boeteregeling tegen het Rotterdamse vervoersbedrijf Maasstad Regie Centrale (MRC) van tafel te vegen. Dat schrijft het college van B&W in een brief aan de Amstelveense gemeenteraad. De afname van het aantal klachten en de verbeterde prestaties van MRC, gelden als belangrijkste argumenten om de boeteregeling in te trekken. MRC doet het wmo-vervoer in deze stad.

“Vooral de stiptheid is enorm verbeterd”, laat een woordvoerder van de gemeente Amstelveen weten. “In eerste instantie ging het ook om de bereikbaarheid van de klantenservice, maar die is er sinds het eerste verbetertraject enorm op vooruit gegaan. De stiptheid liep destijds nog wat achter.”

De gemeente voerde daarom meerdere gesprekken met Maasstad Regie Centrale, die sinds begin dit jaar het wmo-verkeer in Amstelveen en Aalsmeer overnam. “Wij als gemeente vinden het enorm belangrijk dat het vervoer goed geregeld is. Het gaat vaak over kwetsbare groepen, zoals mensen met dementie of een andere handicap. Deze groep is afhankelijk van dat vervoer.”

Boeteregeling

De gemeente Amstelveen besloot MRC een boeteregeling op te leggen nadat er diverse klachten binnenkwamen van inwoners, gecombineerd met een laag stiptheidspercentage. Als reactie hierop vroeg de gemeente het Rotterdamse vervoersbedrijf met een verbeterplan te komen. Hoewel het verbeterplan binnen de gewenste termijn werd ingeleverd, oordeelde de gemeente dat er nog te weinig verbetering zichtbaar was, waarna Amstelveen een boeteregeling van 2000 euro per maand instelde.

Op 12 juli zaten beide partijen met elkaar om tafel om de vooruitgang te bespreken. Tijdens deze evaluatie werd voor het college van B&W duidelijk dat Maasstad Regie Centrale voldoende resultaten heeft geboekt. De gemeente besloot daarom de eerder opgelegde boeteregeling in te trekken. Het aantal klachten per week is inmiddels onder de tien terechtgekomen, op 1250 ritten.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.