Sjaak de Winter, MRC
Wmo-vervoer

Sjaak de Winter (MRC): “Erezaak om goede naam te behouden”

Foto: screenshot uit video MRC TaxiPro TV

Sjaak de Winter, directeur Maasstad Regie Centrale (MRC), is blij dat de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer hebben besloten de eerder opgelegde boeteregeling van tafel te vegen.

Het Rotterdamse vervoerbedrijf kreeg de boeteregeling opgelegd, omdat beide gemeenten aanvankelijk ontevreden waren over het stiptheidspercentage en de bereikbaarheid van de klantenservice. Hoewel De Winter tevreden is over het intrekken van de boeteregeling, steekt hij toch de hand in eigen boezem.

“Dat wij eerder een boete opgelegd hebben gekregen was begrijpelijk, aangezien we niet de kwaliteit konden leveren die contractueel wél was afgesproken”, legt Sjaak de Winter uit. “Dat had grotendeels met overmacht te maken. Veel is terug te voeren op corona-gevallen onder chauffeurs en kantoorpersoneel. Als daardoor ritten te laat komen, zakt de stiptheid en nemen de klachten toe. Daardoor was de bereikbaarheid van onze klantenservice ook minder.”

Om dat probleem het hoofd te bieden schaalde Maasstad Regie Centrale tijdelijk op, door een extra medewerker volledig op de klantenservice te zetten. “Dat is inmiddels niet meer nodig, omdat chauffeurs nu minder vaak ziek zijn dan in het begin van dit jaar.”

Verbeterplan

Omdat zowel de gemeente Amstelveen als de gemeente Aalsmeer in eerste instantie ontevreden waren, vroegen ze MRC een verbeterplan te schrijven. Na het inleveren van dit plan waren de eerste verbeteringen al zichtbaar, maar nog steeds niet volledig naar wens van beide gemeenten. Amstelveen en Aalsmeer besloten daarom MRC een boeteregeling op te leggen van 2000 euro per maand.

“Geld is voor ons echter geen drijfveer om zaken goed te willen doen”, zegt De Winter. “Het is juist een erezaak om onze goede naam te behouden. Daar hoort ook bij dat je moet herstellen als bepaalde zaken minder goed gaan.”

Moedig voorwaarts

Inmiddels zijn beide gemeenten tot het oordeel gekomen dat Maasstad Regie Centrale daarin is geslaagd. Zo is er op 12 juni een gesprek tussen beide partijen geweest, waaruit de gemeente Amstelveen heeft geconcludeerd dat MRC voldoende verbetering heeft laten zien. Het college van B&W heeft via een brief de gemeenteraad laten weten de boeteregeling te schrappen. Sjaak de Winter richt zijn blik daarom vooral op de toekomst.

“We hopen dat wij onze rol goed kunnen blijven spelen nu er zoveel krapte op de arbeidsmarkt is en onze chauffeurs ook verleidelijke aanbiedingen krijgen van andere werkgevers. Gelukkig wordt per 1 september ons managementteam versterkt. Dat zal ons helpen als in de komende maanden de vraag naar vervoer zal gaan stijgen, conform de seizoenspatronen. Zolang iedereen zijn rol kan blijven spelen, is er een goede samenwerking met de gemeenten. We gaan moedig voorwaarts.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Sjaak de Winter (MRC): “Erezaak om goede naam te behouden” | TaxiPro
Sjaak de Winter, MRC
Wmo-vervoer

Sjaak de Winter (MRC): “Erezaak om goede naam te behouden”

Foto: screenshot uit video MRC TaxiPro TV

Sjaak de Winter, directeur Maasstad Regie Centrale (MRC), is blij dat de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer hebben besloten de eerder opgelegde boeteregeling van tafel te vegen.

Het Rotterdamse vervoerbedrijf kreeg de boeteregeling opgelegd, omdat beide gemeenten aanvankelijk ontevreden waren over het stiptheidspercentage en de bereikbaarheid van de klantenservice. Hoewel De Winter tevreden is over het intrekken van de boeteregeling, steekt hij toch de hand in eigen boezem.

“Dat wij eerder een boete opgelegd hebben gekregen was begrijpelijk, aangezien we niet de kwaliteit konden leveren die contractueel wél was afgesproken”, legt Sjaak de Winter uit. “Dat had grotendeels met overmacht te maken. Veel is terug te voeren op corona-gevallen onder chauffeurs en kantoorpersoneel. Als daardoor ritten te laat komen, zakt de stiptheid en nemen de klachten toe. Daardoor was de bereikbaarheid van onze klantenservice ook minder.”

Om dat probleem het hoofd te bieden schaalde Maasstad Regie Centrale tijdelijk op, door een extra medewerker volledig op de klantenservice te zetten. “Dat is inmiddels niet meer nodig, omdat chauffeurs nu minder vaak ziek zijn dan in het begin van dit jaar.”

Verbeterplan

Omdat zowel de gemeente Amstelveen als de gemeente Aalsmeer in eerste instantie ontevreden waren, vroegen ze MRC een verbeterplan te schrijven. Na het inleveren van dit plan waren de eerste verbeteringen al zichtbaar, maar nog steeds niet volledig naar wens van beide gemeenten. Amstelveen en Aalsmeer besloten daarom MRC een boeteregeling op te leggen van 2000 euro per maand.

“Geld is voor ons echter geen drijfveer om zaken goed te willen doen”, zegt De Winter. “Het is juist een erezaak om onze goede naam te behouden. Daar hoort ook bij dat je moet herstellen als bepaalde zaken minder goed gaan.”

Moedig voorwaarts

Inmiddels zijn beide gemeenten tot het oordeel gekomen dat Maasstad Regie Centrale daarin is geslaagd. Zo is er op 12 juni een gesprek tussen beide partijen geweest, waaruit de gemeente Amstelveen heeft geconcludeerd dat MRC voldoende verbetering heeft laten zien. Het college van B&W heeft via een brief de gemeenteraad laten weten de boeteregeling te schrappen. Sjaak de Winter richt zijn blik daarom vooral op de toekomst.

“We hopen dat wij onze rol goed kunnen blijven spelen nu er zoveel krapte op de arbeidsmarkt is en onze chauffeurs ook verleidelijke aanbiedingen krijgen van andere werkgevers. Gelukkig wordt per 1 september ons managementteam versterkt. Dat zal ons helpen als in de komende maanden de vraag naar vervoer zal gaan stijgen, conform de seizoenspatronen. Zolang iedereen zijn rol kan blijven spelen, is er een goede samenwerking met de gemeenten. We gaan moedig voorwaarts.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.