Taxivervoer naar de dagbesteding.
Doorstart

Saam Doet Het neemt failliet verklaarde stichting MVI over

Een oudere dame wordt door de chauffeur in de taxibus geholpen, op weg naar de dagbesteding. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hans van Rhoon

Stichting Mobiliteit voor Iedereen (MVI) maakt een doorstart. Dat heeft curator Floor Wertenbroek aan Omroep Brabant laten weten. Volgens de omroep kunnen zo’n tachtig zorgorganisaties door de doorstart hun mindervalide cliënten naar bijvoorbeeld de dagopvang blijven vervoeren.

“Wij hebben stichting MVI overgenomen, omdat wij het belangrijk vinden dat de zorginstellingen met de busjes die ze nu hebben kunnen blijven rijden”, zegt Lars van Engelen, eigenaar van Saam Doet Het, over de doorstart tegenover TaxiPro.

MVI was een stichting die door middel van onder andere sponsoring busjes huurt van leasemaatschappijen. Zorgondernemers konden vervolgens bij MVI, tegen een laag vast maandbedrag, hun gepersonaliseerde zorgbus leasen, waarmee ouderen naar bijvoorbeeld de dagbesteding worden vervoerd. Saam Doet Het is naar eigen zeggen een vergelijkbare organisatie.

“Uiteindelijk willen wij de klanten van MVI, net als onze eigen klanten, op de weg houden. Het gaat namelijk over heel veel cliënten. Als de stichting failliet was verklaard en er kwam geen doorstart, dan hadden al die zorginstellingen de busjes weer moeten inleveren. Dan hadden al die mensen in de kou gestaan.”

Faillissement

Begin november verklaarde de rechtbank in Breda MVI failliet. BN DeStem meldde destijds dat door het faillissement het vervoer van 5.000 tot 10.000 kwetsbare mensen, vooral ouderen, in gevaar dreigde te komen. Die zouden dan niet meer door de zorginstelling kunnen worden vervoerd. Daarnaast stonden door het faillissement ook de banen van zestien medewerkers op de tocht. De belastingdienst was volgens de krant de belangrijkste schuldeiser.

Fraudezaak

Stichting MVI raakte zo’n twee jaar geleden in opspraak wegens een fraudezaak. Twee oud-bestuurders bleken meer dan één miljoen euro te hebben overgemaakt naar hun eigen rekening, zo meldde Follow the Money destijds. Een van die bestuurders bleek gokschulden te hebben. Volgens BN DeStem beloofde de betreffende bestuurder, na het tekenen van een schuldverklaring, bijna zeven ton terug te betalen, maar dat gebeurde niet. Door de fraudezaak liepen sponsors weg en bleek het voor MVI moeilijk om nieuwe sponsors te werven.

Lars van Engelen verwacht echter niet dat deze geschiedenis invloed heeft op het verdere verloop van de overname. “Wij zijn een open en toegankelijke club. Het is onze insteek om alle bestaande contracten voort te zetten, waarmee we de adverteerders, die geld hebben betaald om op zo’n busje te mogen staan, garanderen dat ze ook daadwerkelijk waar voor hun geld krijgen. Dat geld hebben ze namelijk al betaald, dat is weg. Maar door die busjes op de straat te houden, krijgen die adverteerders toch waar ze recht op hebben. Wij hopen daar vertrouwen mee te creëren.”

Vertrouwde wind

“Verder willen wij ons eigenlijk niet zoveel van stichting MVI meer aantrekken, want dat bedrijf bestaat niet meer. Het bedrijf gaat nu over in Samen Doet Het. Wij bestaan al 25 jaar en onze werkwijze is in die tijd niet veranderd. Ik heb er vertrouwen in dat als we dit op dezelfde voet voortzetten met de klanten van MVI, dat het allemaal goedkomt. Er gaat weer een vertrouwde wind waaien”, besluit Van Engelen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Saam Doet Het neemt failliet verklaarde stichting MVI over | TaxiPro
Taxivervoer naar de dagbesteding.
Doorstart

Saam Doet Het neemt failliet verklaarde stichting MVI over

Een oudere dame wordt door de chauffeur in de taxibus geholpen, op weg naar de dagbesteding. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Hans van Rhoon

Stichting Mobiliteit voor Iedereen (MVI) maakt een doorstart. Dat heeft curator Floor Wertenbroek aan Omroep Brabant laten weten. Volgens de omroep kunnen zo’n tachtig zorgorganisaties door de doorstart hun mindervalide cliënten naar bijvoorbeeld de dagopvang blijven vervoeren.

“Wij hebben stichting MVI overgenomen, omdat wij het belangrijk vinden dat de zorginstellingen met de busjes die ze nu hebben kunnen blijven rijden”, zegt Lars van Engelen, eigenaar van Saam Doet Het, over de doorstart tegenover TaxiPro.

MVI was een stichting die door middel van onder andere sponsoring busjes huurt van leasemaatschappijen. Zorgondernemers konden vervolgens bij MVI, tegen een laag vast maandbedrag, hun gepersonaliseerde zorgbus leasen, waarmee ouderen naar bijvoorbeeld de dagbesteding worden vervoerd. Saam Doet Het is naar eigen zeggen een vergelijkbare organisatie.

“Uiteindelijk willen wij de klanten van MVI, net als onze eigen klanten, op de weg houden. Het gaat namelijk over heel veel cliënten. Als de stichting failliet was verklaard en er kwam geen doorstart, dan hadden al die zorginstellingen de busjes weer moeten inleveren. Dan hadden al die mensen in de kou gestaan.”

Faillissement

Begin november verklaarde de rechtbank in Breda MVI failliet. BN DeStem meldde destijds dat door het faillissement het vervoer van 5.000 tot 10.000 kwetsbare mensen, vooral ouderen, in gevaar dreigde te komen. Die zouden dan niet meer door de zorginstelling kunnen worden vervoerd. Daarnaast stonden door het faillissement ook de banen van zestien medewerkers op de tocht. De belastingdienst was volgens de krant de belangrijkste schuldeiser.

Fraudezaak

Stichting MVI raakte zo’n twee jaar geleden in opspraak wegens een fraudezaak. Twee oud-bestuurders bleken meer dan één miljoen euro te hebben overgemaakt naar hun eigen rekening, zo meldde Follow the Money destijds. Een van die bestuurders bleek gokschulden te hebben. Volgens BN DeStem beloofde de betreffende bestuurder, na het tekenen van een schuldverklaring, bijna zeven ton terug te betalen, maar dat gebeurde niet. Door de fraudezaak liepen sponsors weg en bleek het voor MVI moeilijk om nieuwe sponsors te werven.

Lars van Engelen verwacht echter niet dat deze geschiedenis invloed heeft op het verdere verloop van de overname. “Wij zijn een open en toegankelijke club. Het is onze insteek om alle bestaande contracten voort te zetten, waarmee we de adverteerders, die geld hebben betaald om op zo’n busje te mogen staan, garanderen dat ze ook daadwerkelijk waar voor hun geld krijgen. Dat geld hebben ze namelijk al betaald, dat is weg. Maar door die busjes op de straat te houden, krijgen die adverteerders toch waar ze recht op hebben. Wij hopen daar vertrouwen mee te creëren.”

Vertrouwde wind

“Verder willen wij ons eigenlijk niet zoveel van stichting MVI meer aantrekken, want dat bedrijf bestaat niet meer. Het bedrijf gaat nu over in Samen Doet Het. Wij bestaan al 25 jaar en onze werkwijze is in die tijd niet veranderd. Ik heb er vertrouwen in dat als we dit op dezelfde voet voortzetten met de klanten van MVI, dat het allemaal goedkomt. Er gaat weer een vertrouwde wind waaien”, besluit Van Engelen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.