TCS verlies kort geding tegen een van aangesloten taxichauffeurs

Foto: ProMedia

SchipholTaxi had een van zijn aangesloten taxichauffeurs niet mogen uitsluiten na een aantal overtredingen van het reglement van het bedrijf. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam bepaald na een kort geding dat de chauffeur had aangespannen.

De man was sinds najaar 2018 als zelfstandig chauffeur aangesloten bij de Taxi Centrale Schiphol (TCS). Als onderdeel van die samenwerking heeft hij een vervoersovereenkomst gesloten met deze TTO, waarin onder meer is afgesproken dat hij zich zal houden aan een aantal gedragsregels. Op het niet naleven van dit reglement staan sancties, zoals boetes en schorsingen. In het uiterste geval kan TCS de overeenkomst opzeggen.

Dat overkwam de chauffeur die het kort geding had aangespannen. TCS kondigde in maart aan de samenwerking met de man te beëindigen na enkele incidenten in de periode vanaf 2019 tot en met 2021 die in strijd waren met het TCS-reglement. De chauffeur eiste in de rechtszaak dat de samenwerking hervat wordt.

Onvoldoende grond voor uitsluiting

De rechter gaf de man gelijk. Er was onvoldoende grond voor een zware maatregel als aansluiting, oordeelde rechter, die zich daarbij baseerde op de escalatieladder van TCS als onderdeel van het reglement. Die escalatieladder gaat uit van steeds zwaardere maatregelen na herhaalde overtredingen. Omdat de overtredingen maar een jaar blijven gelden, is een deel van de overtredingen die de taxichauffeur heeft begaan inmiddels verjaard. Ze kunnen daarom volgens de rechter geen reden meer zijn voor uitsluiting.

Op de inhoud van de incidenten ging de rechter niet in. De chauffeur had er tijdens de zitting een heel andere lezing op dan TCS.

SchipholTaxi betoogde tijdens de behandeling van de zaak dat het niet eenvoudig was om de Aansluitovereenkomst met de man alsnog na te komen. Een complicerende factor is namelijk dat SchipholTaxi per 31 mei van dit jaar inmiddels de overeenkomsten met alle TCS-chauffeurs heeft opgezegd en nieuwe afspraken heeft gemaakt met Schiphol en met nieuwe chauffeurs. Voor de rechter maakte dat niet uit. TCS had de chauffeur niet mogen uitsluiten en moet het hem weer mogelijk maken om aan het werk te gaan, zo lang de Aansluitovereenkomst niet alsnog op een rechtsgeldige manier wordt beëindigd. TCS moet daarbij de proceskosten van de man betalen.

Lees ook

SchipholTaxi/TCS: ‘Moeilijke tijden vol aangrijpen om te innoveren’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

TCS verlies kort geding tegen een van aangesloten taxichauffeurs | TaxiPro

TCS verlies kort geding tegen een van aangesloten taxichauffeurs

Foto: ProMedia

SchipholTaxi had een van zijn aangesloten taxichauffeurs niet mogen uitsluiten na een aantal overtredingen van het reglement van het bedrijf. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam bepaald na een kort geding dat de chauffeur had aangespannen.

De man was sinds najaar 2018 als zelfstandig chauffeur aangesloten bij de Taxi Centrale Schiphol (TCS). Als onderdeel van die samenwerking heeft hij een vervoersovereenkomst gesloten met deze TTO, waarin onder meer is afgesproken dat hij zich zal houden aan een aantal gedragsregels. Op het niet naleven van dit reglement staan sancties, zoals boetes en schorsingen. In het uiterste geval kan TCS de overeenkomst opzeggen.

Dat overkwam de chauffeur die het kort geding had aangespannen. TCS kondigde in maart aan de samenwerking met de man te beëindigen na enkele incidenten in de periode vanaf 2019 tot en met 2021 die in strijd waren met het TCS-reglement. De chauffeur eiste in de rechtszaak dat de samenwerking hervat wordt.

Onvoldoende grond voor uitsluiting

De rechter gaf de man gelijk. Er was onvoldoende grond voor een zware maatregel als aansluiting, oordeelde rechter, die zich daarbij baseerde op de escalatieladder van TCS als onderdeel van het reglement. Die escalatieladder gaat uit van steeds zwaardere maatregelen na herhaalde overtredingen. Omdat de overtredingen maar een jaar blijven gelden, is een deel van de overtredingen die de taxichauffeur heeft begaan inmiddels verjaard. Ze kunnen daarom volgens de rechter geen reden meer zijn voor uitsluiting.

Op de inhoud van de incidenten ging de rechter niet in. De chauffeur had er tijdens de zitting een heel andere lezing op dan TCS.

SchipholTaxi betoogde tijdens de behandeling van de zaak dat het niet eenvoudig was om de Aansluitovereenkomst met de man alsnog na te komen. Een complicerende factor is namelijk dat SchipholTaxi per 31 mei van dit jaar inmiddels de overeenkomsten met alle TCS-chauffeurs heeft opgezegd en nieuwe afspraken heeft gemaakt met Schiphol en met nieuwe chauffeurs. Voor de rechter maakte dat niet uit. TCS had de chauffeur niet mogen uitsluiten en moet het hem weer mogelijk maken om aan het werk te gaan, zo lang de Aansluitovereenkomst niet alsnog op een rechtsgeldige manier wordt beëindigd. TCS moet daarbij de proceskosten van de man betalen.

Lees ook

SchipholTaxi/TCS: ‘Moeilijke tijden vol aangrijpen om te innoveren’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.