Gamis El Bouakili
Interview

SchipholTaxi/TCS: ‘Moeilijke tijden vol aangrijpen om te innoveren’

Foto: Gamis

Het is inmiddels 24 jaar geleden dat SchipholTaxi/TCS-directeur Gamis El Bouakili begon in de taxibranche. Ondanks de nodige uitdagingen waarmee de taxiondernemer te maken kreeg, behoren zijn bedrijven al jaren tot ‘de grote jongens’ van de markt. Zijn geheim: ook in moeilijke periodes blijven innoveren en inspelen op de behoeften van de markt. En met succes, stelt hij.

De basis van SchipholTaxi werd al in de jaren dertig van de vorige eeuw gelegd. “Het ging toen om één auto met een chauffeur, en waarschijnlijk landde er toen ook maar één vliegtuig per dag op Schiphol”, vertelt El Bouakili. Het bedrijf had al vanaf de beginjaren een onderhandse samenwerking met Schiphol en groeide mee met de luchthaven. In de jaren tachtig kwam TCA er als nieuwe speler bij op de luchthaven. Dit bedrijf nam de helft van het taxivervoer vanaf Schiphol over.

Vanaf de jaren negentig werd er gewerkt met de constructie waarbij de chauffeurs zzp’er zijn. “Ik was één van deze chauffeurs”, stelt El Bouakili. “Tijdens mijn studie werkte ik voor het bedrijf en toen ik in 1998 klaar was met studeren, wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen. Ik heb toen besloten om mij ook zzp’er aan te sluiten bij SchipholTaxi. Later werd ik commercieel medewerker.”

Europese aanbestedingen deden alles veranderen

De situatie binnen het bedrijf veranderde echter snel daarna met de komst van de Europese aanbestedingen. De eerste aanbestedingsprocedure van het vervoer vanaf Schiphol was in 2004. “We verloren dit vervoer toen na bijna zeventig jaar”, aldus El Bouakili. Dat was volgens hem een behoorlijke klap voor de organisatie, die wel actief bleef rond Schiphol als onderaannemer voor Willemsen- de Koning. “De toenmalige directie stapte desondanks op en ik zou tijdelijk het bestuur overnemen.”

Tijdelijk werd echter definitief voor hem, omdat er nooit een andere directeur kwam. “Dit was een spannende keuze, maar ik was ervan overtuigd dat ik er wel wat van kon maken. En dat is gelukt.” Vanaf dat moment werd de groei van het bedrijf ingezet. “In 2012 werden we Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam en na jaren onderaanneming wonnen we in 2014 de aanbesteding van het vervoer rond Schiphol weer.”

Tekst loopt door onder foto.

Gamis El Bouakili, TCS/SchipholTaxi in zijn beginjaren
El Bouakili in zijn beginjaren als taxichauffeur.

Één klant is geen klant

De belangrijkste les die El Bouakili van het verlies van de aanbesteding in 2004 heeft geleerd, is dat één klant geen klant is. “We hadden altijd alleen op Schiphol gewed, en toen we de aanbesteding verloren hadden we eigenlijk niks. Het is dat we onderaanneming konden doen, maar eigenlijk was de organisatie ten dode opgeschreven.” Het bedrijf besloot de activiteiten daarom uit te breiden, startte een centrale, maakte een website waarop reserveringen konden worden gedaan, begon voor bedrijven te rijden en ging ook ritten buiten Schiphol doen. Dit laatste onder de naam Taxicentrale Schiphol (TCS). Dit, en de overname van verschillende partijen in de loop der jaren, zorgde voor een sterke groei van het bedrijf. “Maar de klap was het opnieuw winnen van de aanbesteding voor het taxivervoer vanaf Schiphol. Vanaf dat moment ging het weer heel hard”, benadrukt de taxiondernemer.

Wat bij de aanbesteding volgens El Bouakili de doorslag gaf, was het feit dat SchipholTaxi vol inzette op duurzaamheid. “Dit speelde een belangrijke rol bij de laatste aanbesteding. Wij gaven aan het vervoer 100 procent zero emissie te gaan rijden”, legt hij uit. Het bedrijf was daarmee een voorloper op dit gebied. “Het was een uitdaging, want in feite was er toen slechts één soort voertuig van Tesla geschikt. Hier gokten we dan ook volledig op. Bovendien hebben we meteen een eigen laadplein aangelegd.” Dit bleek een succes en de rol van koploper op het gebied van zero emissie-taxivervoer heeft El Bouakili tot op de dag van vandaag niet losgelaten. “We zetten nu ook voor TCS vol in op duurzaamheid. Van onze totale vloot is momenteel 60 procent zero emissie.”

Uitdagingen

In een terugblik op de afgelopen jaren, stelt de taxiondernemer dat vooral de komst van digitale reserveerplatforms veranderingen heeft veroorzaakt. “Wellicht nog meer dan de regulering van de taximarkt in 2000. Er was veel weerstand vanuit de markt toen reserveerplatforms als Uber en Bolt hun intrede maakten in Nederland. Ik heb dit eigenlijk nooit gehad, tot op de dag van vandaag niet.” El Bouakili stelt dat ook hij nooit de illusie heeft gehad dat zijn bedrijf het zou kunnen winnen van zulke grote partijen. Op SchipholTaxi heeft Uber volgens hem sowieso minder impact gehad, vanwege de aanbesteding met de luchthaven.

De coronacrisis hakte er daarentegen in 2019 wel hard in bij de bedrijven. “De eerste periode was moeilijk, want we gingen van honderd naar nul qua vraag naar ritten. Gelukkig was onze buffer groot genoeg om de eerste periode door te komen, maar daarna moesten we gaan nadenken wat te doen als het langer zou duren. Steunmaatregelen en veranderingen binnen de bedrijven, zoals het afbouwen van de vloot en helaas het afscheid van 70 procent van ons personeel, hebben uiteindelijk gemaakt dat we er nog staan.” De groei is volgens hem, nu de maatregelen weer versoepeld zijn, langzamerhand opnieuw ingezet.

Faciliteren van de hele branche

Het werven van chauffeurs is hierbij echter niet een doel an sich. De taxiondernemer mikt juist steeds meer op het faciliteren van de branche, onder andere met het deeltaxiconcept Rentacab. “We faciliteren hierbij chauffeurs uit de gehele branche die hun auto verkocht hebben of hun leasecontract hebben beëindigd en weer actief willen worden in de markt, maar vooral ook chauffeurs die parttime werken. Deze markt zit natuurlijk tegelijkertijd middenin de transitie naar zero emissie. De aanschaf van een elektrische wagen zeker in deze periode lastig, dus daar hebben we op ingespeeld met dit deeltaxiconcept. Dit wordt ook aangeboden aan chauffeurs die rijden andere TTO’s of de digitale reserveerplatformen.”

Tekst loopt door onder de foto.

Rentacab.
Voertuigen van Rentacab.

Dit loopt volgens hem nu zo goed, dat er weer nieuwe voertuigen aangeschaft moeten worden. “Dit stemt positief voor de toekomst. Maar ook in algemene zin zie ik de toekomst van mijn bedrijven en de branche in zijn geheel rooskleuriger. Ik verwacht dat het aantal ritten vanaf Schiphol de komende maanden weer gaat toenemen naar zeker 70 procent ten opzichte van pre-corona en ook voor TCS verwachten we een enorme groei. We hebben niet het idee dat de vraag naar vervoer opnieuw dramatisch zal terugvallen.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

SchipholTaxi/TCS: ‘Moeilijke tijden vol aangrijpen om te innoveren’ | TaxiPro
Gamis El Bouakili
Interview

SchipholTaxi/TCS: ‘Moeilijke tijden vol aangrijpen om te innoveren’

Foto: Gamis

Het is inmiddels 24 jaar geleden dat SchipholTaxi/TCS-directeur Gamis El Bouakili begon in de taxibranche. Ondanks de nodige uitdagingen waarmee de taxiondernemer te maken kreeg, behoren zijn bedrijven al jaren tot ‘de grote jongens’ van de markt. Zijn geheim: ook in moeilijke periodes blijven innoveren en inspelen op de behoeften van de markt. En met succes, stelt hij.

De basis van SchipholTaxi werd al in de jaren dertig van de vorige eeuw gelegd. “Het ging toen om één auto met een chauffeur, en waarschijnlijk landde er toen ook maar één vliegtuig per dag op Schiphol”, vertelt El Bouakili. Het bedrijf had al vanaf de beginjaren een onderhandse samenwerking met Schiphol en groeide mee met de luchthaven. In de jaren tachtig kwam TCA er als nieuwe speler bij op de luchthaven. Dit bedrijf nam de helft van het taxivervoer vanaf Schiphol over.

Vanaf de jaren negentig werd er gewerkt met de constructie waarbij de chauffeurs zzp’er zijn. “Ik was één van deze chauffeurs”, stelt El Bouakili. “Tijdens mijn studie werkte ik voor het bedrijf en toen ik in 1998 klaar was met studeren, wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen. Ik heb toen besloten om mij ook zzp’er aan te sluiten bij SchipholTaxi. Later werd ik commercieel medewerker.”

Europese aanbestedingen deden alles veranderen

De situatie binnen het bedrijf veranderde echter snel daarna met de komst van de Europese aanbestedingen. De eerste aanbestedingsprocedure van het vervoer vanaf Schiphol was in 2004. “We verloren dit vervoer toen na bijna zeventig jaar”, aldus El Bouakili. Dat was volgens hem een behoorlijke klap voor de organisatie, die wel actief bleef rond Schiphol als onderaannemer voor Willemsen- de Koning. “De toenmalige directie stapte desondanks op en ik zou tijdelijk het bestuur overnemen.”

Tijdelijk werd echter definitief voor hem, omdat er nooit een andere directeur kwam. “Dit was een spannende keuze, maar ik was ervan overtuigd dat ik er wel wat van kon maken. En dat is gelukt.” Vanaf dat moment werd de groei van het bedrijf ingezet. “In 2012 werden we Toegelaten Taxi Organisatie in Amsterdam en na jaren onderaanneming wonnen we in 2014 de aanbesteding van het vervoer rond Schiphol weer.”

Tekst loopt door onder foto.

Gamis El Bouakili, TCS/SchipholTaxi in zijn beginjaren
El Bouakili in zijn beginjaren als taxichauffeur.

Één klant is geen klant

De belangrijkste les die El Bouakili van het verlies van de aanbesteding in 2004 heeft geleerd, is dat één klant geen klant is. “We hadden altijd alleen op Schiphol gewed, en toen we de aanbesteding verloren hadden we eigenlijk niks. Het is dat we onderaanneming konden doen, maar eigenlijk was de organisatie ten dode opgeschreven.” Het bedrijf besloot de activiteiten daarom uit te breiden, startte een centrale, maakte een website waarop reserveringen konden worden gedaan, begon voor bedrijven te rijden en ging ook ritten buiten Schiphol doen. Dit laatste onder de naam Taxicentrale Schiphol (TCS). Dit, en de overname van verschillende partijen in de loop der jaren, zorgde voor een sterke groei van het bedrijf. “Maar de klap was het opnieuw winnen van de aanbesteding voor het taxivervoer vanaf Schiphol. Vanaf dat moment ging het weer heel hard”, benadrukt de taxiondernemer.

Wat bij de aanbesteding volgens El Bouakili de doorslag gaf, was het feit dat SchipholTaxi vol inzette op duurzaamheid. “Dit speelde een belangrijke rol bij de laatste aanbesteding. Wij gaven aan het vervoer 100 procent zero emissie te gaan rijden”, legt hij uit. Het bedrijf was daarmee een voorloper op dit gebied. “Het was een uitdaging, want in feite was er toen slechts één soort voertuig van Tesla geschikt. Hier gokten we dan ook volledig op. Bovendien hebben we meteen een eigen laadplein aangelegd.” Dit bleek een succes en de rol van koploper op het gebied van zero emissie-taxivervoer heeft El Bouakili tot op de dag van vandaag niet losgelaten. “We zetten nu ook voor TCS vol in op duurzaamheid. Van onze totale vloot is momenteel 60 procent zero emissie.”

Uitdagingen

In een terugblik op de afgelopen jaren, stelt de taxiondernemer dat vooral de komst van digitale reserveerplatforms veranderingen heeft veroorzaakt. “Wellicht nog meer dan de regulering van de taximarkt in 2000. Er was veel weerstand vanuit de markt toen reserveerplatforms als Uber en Bolt hun intrede maakten in Nederland. Ik heb dit eigenlijk nooit gehad, tot op de dag van vandaag niet.” El Bouakili stelt dat ook hij nooit de illusie heeft gehad dat zijn bedrijf het zou kunnen winnen van zulke grote partijen. Op SchipholTaxi heeft Uber volgens hem sowieso minder impact gehad, vanwege de aanbesteding met de luchthaven.

De coronacrisis hakte er daarentegen in 2019 wel hard in bij de bedrijven. “De eerste periode was moeilijk, want we gingen van honderd naar nul qua vraag naar ritten. Gelukkig was onze buffer groot genoeg om de eerste periode door te komen, maar daarna moesten we gaan nadenken wat te doen als het langer zou duren. Steunmaatregelen en veranderingen binnen de bedrijven, zoals het afbouwen van de vloot en helaas het afscheid van 70 procent van ons personeel, hebben uiteindelijk gemaakt dat we er nog staan.” De groei is volgens hem, nu de maatregelen weer versoepeld zijn, langzamerhand opnieuw ingezet.

Faciliteren van de hele branche

Het werven van chauffeurs is hierbij echter niet een doel an sich. De taxiondernemer mikt juist steeds meer op het faciliteren van de branche, onder andere met het deeltaxiconcept Rentacab. “We faciliteren hierbij chauffeurs uit de gehele branche die hun auto verkocht hebben of hun leasecontract hebben beëindigd en weer actief willen worden in de markt, maar vooral ook chauffeurs die parttime werken. Deze markt zit natuurlijk tegelijkertijd middenin de transitie naar zero emissie. De aanschaf van een elektrische wagen zeker in deze periode lastig, dus daar hebben we op ingespeeld met dit deeltaxiconcept. Dit wordt ook aangeboden aan chauffeurs die rijden andere TTO’s of de digitale reserveerplatformen.”

Tekst loopt door onder de foto.

Rentacab.
Voertuigen van Rentacab.

Dit loopt volgens hem nu zo goed, dat er weer nieuwe voertuigen aangeschaft moeten worden. “Dit stemt positief voor de toekomst. Maar ook in algemene zin zie ik de toekomst van mijn bedrijven en de branche in zijn geheel rooskleuriger. Ik verwacht dat het aantal ritten vanaf Schiphol de komende maanden weer gaat toenemen naar zeker 70 procent ten opzichte van pre-corona en ook voor TCS verwachten we een enorme groei. We hebben niet het idee dat de vraag naar vervoer opnieuw dramatisch zal terugvallen.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.