Taxi, standplaats

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

Gino|27.08.11|11:50

Dus als stoelsensoren verplicht zouden worden dan zou het goed besteed geld zijn!?…en vervolgens thuis bij de chauffeur ZZPer in de WC-pot een weegschaaltje zodat men in Den Haag precies weet wat de individuele “uitstoot” is en VOOR het uitrijden even langs het plaatselijke Belastingkantoor zodat de aangewezen ambtenaar/taxihater de ZZPer even in z’n kont kan kijken of het theewater kookt…………..het hele concept van een BCT is een belediging, net zoals de WP2000

Sandra|31.08.11|20:03

”Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames.”
Het ziet er naar uit dat de PVV wel degelijk gelijk heeft met al de bezwaren die er aan de BCT kleven.I.V.W. gebruikt het advies van meldpunt van bedrijven niet, integendeel , ze hebben €40 per uur chauffeurs salaris gebruikt om het kostenplaatje van de BCT zo mooi mogelijk te krijgen en een kale bct is vergelijkbaar met een auto zonder wielen of motor, er komen nog veel kosten bij om er mee te kunnen rijden.
Wie gaat I.M controleren?

Duco Douwstra|31.08.11|20:28

Beste Bart, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij er persoonlijk belang bij hebt dat de BCT er komt. Hoezo besparing van 15 minuten per dag voor het invullen van de werkmap en rittenstaat? De Zzp-er zal alles in de goedkope BCT handmatig in moeten voeren, en de per telefoon ontvangen rit eerst opschrijven anders vergeet hij waar hij precies moet zijn. Hij moet de BCT uitlezen, inlezen uitprinten opslaan. De digitale handtekening is echt nutteloos, bewijs het tegendeel a.u.b.

Duco Douwstra|31.08.11|23:33

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B3YU89__J9d9YmQ2ODgzYzgtNmMxOC00YmRlLThlMWUtMWI3ZjVmY2M1NWJm&hl=nl
Kopieer bovenstaande link en plak deze in de adresbalk. De subsidie termijn gaat 01-10-2011 in. Er is nog niet één werkende BCT, Het hele BCT traject is doordrenkt met leugens en bedrog. Maar ik verbaas mij er al jaren over waar mensen allemaal in geloven en zich allemaal wijs laten maken. Ik geloof in mijzelf en in mijn gelijk en ik ben met de tijd meegegaan.

Erik|01.09.11|08:01

De BCT legt de gereden weg en tijd vast, daardoor kan rijks verkeer inspectie mijn snelheden achteraf precies nagaan en een bekeuring sturen omdat de bct geijkt is.Wie gaat er soms niet ergens 4 km te hard? BCT kan door gaan, maar ik stop mijn chauffeurs baan.In welk land van de wereld wordt een automobilist op dergelijke wijze bespioneerd door overheid? Geen enkel ! Als taxichauffeur zijn we altijd verdacht kennelijk. Ik ga het CNV/FNV om opheldering vragen zembla ook.Massaal baan opzeggen!

Erik|01.09.11|08:36

Er is geen land ter wereld waar het C.A.O. naleven door de Politie d.m.v. een BCT wordt toegepast en waarom dat in Nederland wel moet is mij niet duidelijk omdat ik nergens een aanvaardbare uitleg kan vinden. Mijn arbeidstijden vecht ik zelf wel met m’n baas uit, heb ik geen politie voor nodig.Met veiligheid ook niks van doen.
Ik en mijn passagiers gaan elke seconde gecontroleerd worden door de Overheid = een politiestaat in aanbouw. Wie betaald deze onzin ? Min.Rutte , grijp in A.U.B.

A.Urban|01.09.11|09:52

Het is onbegrijpelijk dat de Taxibranche opgezadeld wordt met: 36000 taxivoertuigen volgens I.V.W, x minimaal €2000 (ben even voorzichtig aan het rekenen) per voertuig , komt het back office gebeuren nog bij en de kosten die de overheid zelf moet maken zit je al gauw op
€ 100 miljoen euro, subsidie die je krijgt is sigaar uit eigen doos, en dat in een tijd dat de marges ver onder peil zijn en de de overheid zelf de veroorzaker is van slechte imago van de steden.
Daaraan meewerken ????

Duco Douwstra|01.09.11|15:36

De BCT zal alles bij elkaar pl/min 80 Miljoen Euro gaan kosten en waarvoor, om chauffeurs te controleren die € 10,– bruto per uur omzetten, die 70% van de dag geen werk hebben dus rusten. Iedereen is het er eigenlijk al over eens dat het invoeren van de BCT waanzin is. Maar in vergaderingen, hebben we elkaar steeds meer met de rug tegen de muur geluld. Niemand kan eigenlijk meer terug. Iedereen zoekt de nooduitgang, maar die is er niet, dus laten we het op ons afkomen, tot de bom barst.

A.Urban|09.09.11|11:07

De digitale handtek. die in de BCT verlangd wordt door I.V.W en niemand anders, is kompleet waardeloos, doordat met de basis eisen waaraan een BCT moet voldoen,het kinderlijk eenvoudig is verkeerde gegevens in de BCT in te voeren, bewust of onbewust.
I.M. geeft dit nu reeds zelf toe!
Juist de digitale handt. is de reden dat je bestaande apparatuur waardeloos wordt en alle Taxi bedrijven op enorme kosten gejaagd worden.
De Fabrikanten zwijgen in alle talen, ”Dom houden, die taxi bedrijven”

Gino|09.09.11|11:29

Tjeetje, hoe heeft ’t zo ver kunnen komen, al de info die ik hier op dit forum lees zal toch wel bekend zijn bij de mensen/bedrijven die hier het slachtoffer van worden!!?.
Ik heb hier geen woorden meer voor behalve dat ik mijn bestelling pas in September 2013 ga plaatsen, tegen die tijd zal wel duidelijk zijn wat het lot van deze intense idioterie is!.

Duco Douwstra|09.09.11|11:54

Alle automatiseringsprojecten die door ambtenaren zijn bedacht zijn al mislukt of tot mislukken gedoemd. Dat is ook een logische gevolg, anders waren deze mensen GEEN ambtenaar geworden, maar hadden ze een carrière in de ICT opgebouwd. Dat betreft trouwens allen projecten die door ambtenaren zijn bedacht, zoals NZ lijn, Betuwelijn enz. enz. De BCT mist elke innovatie van de laatste 10 jaar. Waarom kijkt de overheid niet naar het beste huidige systeem en voert dat landelijk in.

Jan modaal|17.11.11|21:35

Hallo,

Ik ben Don 19 jaar en werk als taxichauffeur (groepsvervoer) bij een bedrijf.
Ik had een leuk idee om naast mijn partime baan (paar uurtjes per dag) een eigen taxi aan te
schaffen voor het rijden van ritjes (bijv schiphol). Helaas word door het leed dat BCT heet mijn plan gedwarsboomd (en met mij heel veel zzpers parttime of niet) . En voor de veiligheid van de klant is het echt niet. Het is weer het zoveelste geldverslindende project waar de politic mee komen. En dit moet stoppen!

Jan modaal|17.11.11|21:40

Verder,
Terwijl het zoveel simpeler kan en de klant simpelweg niet belazerd KAN worden. Voer een wet in die het verplicht een navigatie in de taxi te hebben en moet aanstaan als de taxi een klant heeft. De klant kan kiezen voor kort/snel route. Zo is er geen bedrog meer mogelijk en de klant betaalt een eerlijke prijs en het leuke is het kost maar 100 euro. En als er dan perse de rusttijd ook gecontroleerd moet worden digi tachograaf. Daar is toch geen domme BCT voor nodig?!

Don|17.11.11|21:43

Het kan zoveel makkelijker voer een wet in die het verplicht een navigatie in de auto te hebben die ten allen tijde aan staat als er een klant in de auto zit. Zo kan de klant niet belazerd worden!
Hij kan immers het pijltje volgen op het scherm en de stem horen. En als de rusttijd perse gecontroleerd moet worden een digitale tachograaf net als in bussen. Dit hele plan dat ik binnen 2 minuten bedenk kan nog voor minder dan helft ingevoerd worden! En er is geen subsidie nodig!!

Gino|18.11.11|12:10

Heren, heren………in de “normale” wereld zouden die ideeen van jullie met gejuig worden ontvangen maar vergeet niet dat dit land wordt bestuurt door “mensen” met een ernstige geestelijke beperking en dat maakt dat elk rationeel en realistisch denken is uitgebannen ter “eer en glorie” van onze achterlijke politici en z’n ambtenaren.

Duco Douwstra|18.11.11|14:12

Heren, bovenstaande oplossingen bestaan al ruim 15 jaar en met navigatie ook al ruim 5 jaar. Maar als je in 2000 een wet aanneemt om iets in te voeren en als je dat gaat invoeren in 2012, dan maak je jezelf wel heel erg belachelijk. De digitale rittenstaten zijn er ook al ruim 10 jaar, met duidelijke vermelding van de rij en rusttijden. Alleen de belastingdienst en de IVW willen vooral hun eigen werkgelegenheid handhaven, dus willen ze niet met de vooruitgang mee gaan. Dat zou strafbaar moeten z

Gino|18.11.11|15:01

Word dit forum ook gelezen door de mensen waar we het over hebben?, niet dat dit op eens het wat uit zou maken want die kliek in Den Haag zit al ruim twaalf jaar in een ander ruimte-tijd continuüm wat de taxiwereld betreft en niemand maar dan ook niemand met een beetje gewicht komt voor ons op, ..de taxibranche….gegeselt en geoffert op het altaar van het grote politieke gelijk door mensen die middels een gebrek aan gewicht boven zijn komen drijven, verachtelijk volk!.

paul|02.01.12|19:25

Geachte hr. Pals, U spreekt in dit bericht dat er na de zomer werkende BCT zullen zijn… U bedoelde natuurlijk ná de zomer van 2012? Gelukkig hoeven de taxibedrijven per apparaat maar 900 euro bij te betalen, voor u misschien een avond stappen, maar voor ons 2 weken werken… voor een apparaat dat door de overheid verplicht wordt gesteld… helaas zie ik ook dat door deze discussie het “draagvlak” niet echt groter wordt, misschien als wij nou eindelijk eens een keer de “juiste feiten” krijgen..