Taxi, standplaats

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

Gino de Vries|29.07.11|15:52

Ach Marion het is aandoenlijk om bij jou het vuur te zien dat bij andere, ondergetekende incluis gedooft is, de jaren 90 en het eerste jaar van de achterlijke taxiwet hebben veel strijd, aktie en veel onnodig geleuter laten zien, ik denk dat ik toen mijn kruit verschoten heb en de laatste tien jaren hebben mij sarcastisch en cynisch gemaakt.
Met walging ben ik uit vergaderingen met kamer commissies weggelopen, deze mensen (en nog) komen uit een andere universum, totaal wereldvreemd.

A.Urban|30.07.11|10:25

Een kale BCT €1500 ex office kosten keuringen enz. geeft een digitale , is dus een onleesbare ritstaat af ! Straten zijn dan getallen, klant gegevens zoals namen adresgegevens zul je dan handmatig in moeten voeren ! Wie kan mij uit leggen of dit dan tijdsbesparend is zoals gesuggereerd wordt ? Moet bovendien over 8 weken in de winkel liggen?
Hoe lang denkt U dat typekeuringen en testen gaan duren?
Vast geld voor een 2e verbeterde versie reserveren lijkt geen overbodige luxe of verder dromen!

marion|30.07.11|12:42

Weer een zinloze opmerking jullie laten het toch gebeuren?
Daarom is het zo belangrijk om een front te vormen,als ons weer wat in de strot geduwd wordt wat niet werkt dat we dit keer de regering aansprakelijk kunnen stellen, maar ja ik heb 1 reactie van Gino.
Klagen jullie maar lekker verder op dit forum en op de standplaats. Wij vrouwen hebben de naam maar jullie de daden wat een slappe hap.
Maar ja dat is ook de reden dat jullie geen kinderen baren.
Hou op met zeiken en doe wat.

Gino de Vries|30.07.11|12:54

Zoals WAT Marion?…..bij elkaar op schoot kruipen in een praatgroep waar niemand naar luistert??, Op naar Den Haag en de hele boel vastzetten zodat de ME over je winkeltje heen kan rijden?!, een of andere semi-intellectuele politicus/ambtenaar in zijn/haar schreeuwen dat het maar eens afgelopen moet zijn??, WAT Marion?
KNV-taxi moet z’n elitaire kop eens uit z’n kont trekken en de mouwen opstropen in plaats van alleen maar ja,nee en amen te roepen en te dansen naar de pijpen van Connexxion!!

Gino de Vries|30.07.11|13:49

……Maar ja met een bestuurslid als de ex-Directeur TCA B. Vos is de toon en het niveau gezet bij het KNV-taxi en dat bedoel ik zeker niet positief.
Hij ( Lees: Bas Vos) zal het opportunisme dat TCA zoveel schade heeft berokkend zeker niet aan de kant hebben gegooid, in tegendeel “meneer” zit alweer in een andere “Branche organisatie” genaamd APKtaxi en hij is natuurlijk bezig met de “electrische taxi hoax”;Dat de man nog tijd heeft om onze belangen te behartigen mag een wonder heten….niet!

A.Urban|30.07.11|13:59

Connexxion is geen lid KNV voor zover mij bekend. K.N.V. is de enige gesprekspartner die de Taxibranche vertegenwoordigd bij de overheid. Nogmaals, wordt lid, bezoek vergaderingen en stem over de BCT, dan kan snel het roer om ! Lidmaatschap, geld, kun je makkelijk van af , de BCT wordt lastiger.
Marion, die zinloze opmerking is bedoeld om ondernemers te informeren over het onzin kastje wat de BCT nu gaat worden. Op dit forum zeuren heeft geen effect, in de vergaderzaal wel !

Duco Douwstra|30.07.11|15:06

Jammer Marion dat je zo reageert, ik denk niet dat jij je realiseert, hoeveel werk er achter de schermen verricht word om de Minister in te laten zien dat ze kortzichtig bezig. niemand kan zich er in ieder geval meer achter verschuilen dat ze niet zijn gewaarschuwd. Dus de smoes met de kennis van nu, gaat straks niet meer op. En met verbaal geweld of demonstratie’s bereik je in dit geval het tegenovergestelde denk ik. Da gaat de overheid denken dat we iets te verbergen hebben en dat is niet zo

Gino de Vries|30.07.11|15:37

Wat betreft het KNV lidmaatschap A.Urban ben ik van mening dat dit zwaar overschat wordt, onze Directeur, wel bekend bij Duco zit volgens mij regelmatig met andere Directeuren van centrales aan bij vergaderingen van het KNV, tenminste dat is mijn info.
Lang en kort kletsent tot nu toe heb ik niet de indruk dat er ook maar iets gebeurd of bereikt wordt (buiten een enkele pyrus overwinning)waar de taxiZZPer blij van wordt dus zegt u het maar;Met alle respect Duco,het besluit is genomen dus…

Duco Douwstra|30.07.11|18:01

Beste Rino, de redenen om wel of geen lid te zijn of te worden van het KNV lopen sterk uiteen, dat moet ieder voor zich uitmaken, ik zal mij in deze discussie zeker niet mengen. Maar jou laatste regel “het besluit is genomen dus…” vind ik wel interessant. Kijk ze kunnen morgen wel beslissen dat het elke dag 25 graden moet worden, maar daarmee lukt het nog niet om dat gedaan te krijgen. Er is nog niks, dus! De moderne systemen hebben 10 jaar voor allerhande problemen gezorgd, die we graag ge

A.Urban|30.07.11|18:18

Gino, Ik val nu in herhaling vergeef me, maar ik zie het zo, de vergaderingen bij KNV worden slecht bezocht met steeds net een meerderheid van voorstanders van de BCT. Daar zitten dan meestal 2 vertegenwoordigers van Quipment ook nog bij.
Als er ipv de B.C.T fabrikanten, ONAFHANKELIJKE techneuten , en wat meer kritische leden de vergaderingen bezoeken, zou het niet zo ver gekomen zijn , sterker nog,
dan kan alles ten goede gekeerd worden. Dat zie ik als een werkbare oplossing en kan snel.

Duco Douwstra|30.07.11|18:45

gezamenlijk hebben opgelost zodat ze nu na heel veel inspanningen behoorlijk draaien. Nu zouden we een apparaat gaan krijgen bedacht door ambtenaren die het gelijk goed doet. En als hij het niet goed doet (en dat is gegarandeerd) staan we echt niet gezamenlijk klaar om er een succes van te maken. Waarom zouden we, het is immers in niemands belang. De ondernemers die al volledig geautomatiseerd zijn zitten niet te wachten op de BCT en de Zzpers enz. ook niet. Dus reken het succes maar uit, = nul

Gino|30.07.11|21:59

Ach Duco alles wat betreft onze branche is naar de filistijnen gebracht door politici en ambtenaren,na de kosmossen zijn wij taxichauffeurs de laagste levensvorm op deze planeet en als onze “vrienden”weer eens wat besloten hebben komt daar niets meer tussen al was het maar om de ego van de “uitvinder” en zijn baas.
Heer Urban u heeft gelijk als u zegt dat de belabberde opkomst bij KNV vergaderingen fnuikend is maar,gras zien groeien is spannender,KNV is erg elitair,OldBoysNetwork,je-weet-wel.

Mario Ruig|31.07.11|16:05

Hr Urban, juist het gebrek aan animo bij de leden KNV om de vergaderingen te bezoeken is tekenend voor de bestuurscultuur die er heerst bij het treffend omschreven “old boys network ” binnen knv taxi. Uit ervaring weet ik dat kritiek of andere opvattingen dan die van KNV , door KNV ( lees Jan Zaaijer) niet wordt gewaarderd.

Mario Ruig|31.07.11|16:06

vervolg: Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een scala aan bestuurlijke trucjes in de la liggen om ongewenste opvattingen of initiatieven te traineren danwel te negeren. Wellicht heeft dit besef bij veel leden van KNV ook postgevat.Door de onwil om de vergaderingen te bezoeken krijgt het bestuur vrije ruimte om haar standpunten te bepalen, bekrachtigen en te bewerkstelligen. Een ongewenst maar logisch effect.

A.Urban|31.07.11|23:25

Hr Ruig, ben het met Uw uitleg eens. Het standpunt van het KNV bestuur om aan een BCT met talloze bezwaren er aan verbonden mee te werken, ontgaat mij volkomen. Veel trucjes zijn al reeds gebruikt ja. Je hoort bestuursleden vaak zeggen, je houdt het toch niet meer tegen, I.P.V.
naar min punten te luisteren en daar iets mee doen. Ongewenst inderdaad. Enkele weken geleden bestuur gevraagd BCT op agenda te plaatsen, afgewezen , zo gaat dat, initiatieven traineren zoals U aangeeft .

Gino|01.08.11|11:20

Mooi, Uiteindelijk zijn we het eens meneer Urban en komt u zonder grof te worden tot de zelfde slotsom als wij; Al sinds jaar en dag is het KNV-taxi een uithangbord en schandknaapje van de Overheid,regelmatig laat het KNV-taxi kliekje zich misbruiken om wanbeleid in de vorm van amateuristische stompzinnigheid van de Overheid te legitimeren naar de burger; Een totaal andere branche organisatie is eigenlijk een pré zodat de plucheplakkers van KNV-taxi buitenspel komen te staan!!

Gino|01.08.11|11:34

Hoi die Mario

Henk Bulter|01.08.11|11:42

Beste Gino, Ik vind dat jij de positie en functie van het KNV heel mooi weergeeft. Ze dienen voornamelijk als buffer tussen de overheid en de taxibranche. Zelfverheerlijking staat bovenaan, belangrijk doen, met de Minister praten/zwetsen. En dan net doen of je met vergaderingen van 10 tot 40 personen, waar kritiek geen kan krijgt, de mening vertegenwoordigt van de pl/min. 45000 taxichauffeurs. Liegen, bedriegen en misleiding is daar de normaalste zaak, het toegeven van fouten is ondenkbaar

Gino|01.08.11|11:52

Hear,hear, Dat meneer Bulter was is al vanaf de tijd dat de protesterende taxichauffeurs door de ME uit elkaar werden geramd en dat is nooit veranderd; Als er nog ergens iets van inspraak bestaat bij dat OldBoysNetwerk clubje dan zou dat moeten worden gebruikt om de huidige charlatans te verwijderen,meer oppositie vanuit de branche,zeggen waar het opstaat in gewoon Nederlands in plaats van de nagemaakte elitaire geneuzel!!
Ook zij die aanzitten bij die flutvergaderingen maak ik dat verwijt!!

Mario Ruig|01.08.11|11:55

he Gino, alles goed ?, had eigenlijk al eerder een reactie van je verwacht ( zie mijn eerdere posts onder “mario”). Gezien de recente ontwikkelingen in de taxibranche duidt het er op dat KNV de almacht binnen de branche lijkt te worden. Het is dan ook van belang een tegenwicht te gaan bieden. Ik stel voor om een grote organsiatie als ZZP NL / FNV / PZO / VZZP te gaan benaderen met een delegatie van kleine zelfstandigen. Ééndracht maakt macht ! vervolg….

Mario Ruig|01.08.11|12:01

Vervolg. Met de grote hoeveelheid kleine zelfstandige taxibedrijven die er zijn in NL , kan er m.i.een immens tegenwicht worden geboden. Het ledenaantal van KNV zal dan ruimschoots kunnen worden overtroffen hetgeen de ZZPér een gesprekspartner maakt waar men niet (meer) omheen kan. Ik ben bereid het initiatief nemen….

grt Mario

Gino|01.08.11|12:23

Te beginnen met de grote centrales want het lijkt mij dat die helemaal niet tevreden zullen/kunnen zijn met het uitblijven van enig positief resultaat voor hun achterban/certificaathouders c.q. aandeelhouders; Voor mij is het dan ook een raadsel waarom het zo stil blijft!;Nogmaals, er komt totaal niets uit de koker van KNV-taxi waar de ZZPers ook maar een beetje blij van worden dus moet er idd een zware oppositie worden opgezet tegen deze club van semi-ambtenaren en lutsers;Zeg ’t maar…

Mario Ruig|01.08.11|12:45

Het tegendeel is waar. De centrales zijn tevreden met de huidige ontwikkelingen. Bedenk dat door de komst van de TTO regelgeving de ZZPér in de armen van de taxicentrales wordt gedreven. Hetgeen op termijn meer inkomsten betekent maar belangrijker meer marktaandeel ( lees macht ). Dit is één van de hoofdredenen waarom ik tegen de TTO vorm ben. Bedenk ook dat de invloedsfeer binnen de taxibranche nu bestaat uit KNV met daar onder Centrales en Werkgevers.

Roy|01.08.11|12:47

De aannames zoals Bart Pals die noemt maakt toch wel tongen los!
Alleen KNV leden blijven doodstil, Jammer.

marion|01.08.11|18:21

Toch een laatste poging, Mario je biedt aan voortouw te nemen. Maar niemand hoor ik roepen yes eindelijk iemand die dit wil doen. Geef aan wat je nodig heb en hoe je dit wil beginnen, hoe mensen zich aan kunnen sluiten. Geen gehoor heb je je best gedaan en blijkt dus dat het een hoop geschreeuw is en dat er eigenlijk weinig animo is om te knokken.En dan voor de zzp ers en niet de grote centrales. Die hebben al invloed genoeg.
Groet marion,

Gino|01.08.11|19:45

Als er hier geen commentaar/reactie komt op je stelling dat de centrales tevreden zijn met het lutswerk van knv-taxi dan neem ik gewoon aan dat je helemaal gelijk hebt Mario en ik zal dit onderwerp ook zeker onder de aandacht van het TCA management brengen om op die manier wat duidelijkheid te krijgen over de passieve opstelling en gebrek aan vechtlust inhet belang van de aangeslotenen;Dan zullen we horen of de TCA belangen idd anders zijn dan die van de broodheren/dames van TCA, wordt vervolgt.

A.Urban|01.08.11|22:16

Stel de grote centrales zijn voor de ontwikkelingen / bct, dan zou het verstandig zijn eens aandachtig de site van IVW, de werking BCT te lezen. Let op,digitaal opslaan is wat anders dan
automatisch verwerken, of denkt u dat gegevens uit de taximeter vanzelf in de bct terecht komen? , dat de bct zelf weet wanneer de taximeter aan of uit moet, Hoe ga je die opgeslagen gegevens uit de bct in je systeem op kantoor verwerken? Het zijn allemaal halve of onwaarheden. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

A.Urban|01.08.11|22:17

Deze en veel meer nadelen zijn er niet bij een Taxi terminal ,echter
dan spreek je wel over €4000 of meer per voertuig , is dat wel duidelijk bij de achterban van centrales en vele anderen?
Uitgangspunt 2007 BCT, kosten ergens tussen €500 en €1000, nu, 2011, een kale, half gevulde, of Komplete BCT ,en niemand weet wat ze allemaal kunnen en werkend ingebouwd, gekeurd kosten. Hoe kan je aan zo iets je goedkeuring geven?
Een apparaat waar je mee sjoemelen kan is niets waard, kale BCT dus.

Cor van Tuil|01.08.11|23:27

Is de privacy van mijn passagiers gewaarborgd in een taxi waarbij de afgelegde route is vastgelegd door de computer, krijg ik daar geen problemen mee?
Wie weet hier iets over ? ? ?

Duco Douwstra|01.08.11|23:47

De privacy is nu ook niet gewaarborgd bij alle moderne systemen, dat staat vast, maar wat is tegenwoordig nog privacy? Het is wat Urban zegt, hoe komen de ritten van Zzp-ers in de BCT, heeft iemand daar wel eens over nagedacht, nee zeker? probeer het je dan eens voor te stellen, handig hé? En de grote centrales weten ook niet wat de BCT inhoud, ik heb daar natuurlijk met heel veel mensen van grote bedrijven over gesproken. Maar de sfeer is afwachten en stilzitten, niemand kiest de tegenaanval.

Gino|02.08.11|00:05

Heren Urban en van Tuil de invoering van dit apparaat gaat op de zelfde manier als de halfbakken WP2000 en de lapmiddeltjes nadien;de heer van Tuil heeft ook een goeie, vooral in deze tijd waarin de privacy steeds meer in het gedrang komt dus hoe zit dat met de toekomstige taxiklant, worden de coördinaten van zijn woning in de BCT opgeslagen en vind de klant dat wenselijk, de klant die er door de Overheid telkens aan de haren bij wordt getrokken als ze in paniek weer wat hebben bedacht.

Cor van Tuil|02.08.11|11:01

Ja maar Heer D.D, Privacy is niet gewaarborgd schrijft U, maar we zijn blij dat we nu zonder controle naar Berlijn kunnen rijden, moeten we dan weer terug naar die tijd van de securitate en Vopo’s? De noodzaak ontgaat me helemaal en kan die in de discussie op deze site niet achterhalen.In tegendeel. Is dit goed gekeurd door de Raad van state of bescherming persoonsgegevens?
Klantenpassen e.d. durf je in de winkel niet te gebruiken , en dit is veilig ? Leg s.v.p. eens uit.

Gino|02.08.11|11:44

Dat is toch onbegrijpelijk dat mensen, proffesionals op hun handen blijven zitten als er nog zoveel vraagtekens zijn, waarom niet de tegenaanval??!;Het feit dat er dikke twijfels zijn over de betrouwbaarheid en practische haalbaarheid van de BCT is al reden genoeg om dat achterlijke “BigBrother” systeem in de prullenbak te gooien!;Wat is de meerwaarde voor onze vertegenwoordiging om een afwachtende houding aan te nemen terwijl het overduidelijk is dat dit project een doodgeboren kindje is!.

Gino|02.08.11|11:53

……….deze hele onverkwikkende affaire diend geen ander doel dan de gemoedsrust van de politiek en z’n ambtenaren,dit heeft duidelijk niets te maken met de belangen van de taxibranche een branche waarin de uitwassen van een falend Overheidsbeleid het handelen bepaald, paniekvoetbal is eerder regel dan uitzondering;Repressie inplaats van duurzame oplossingen en een houding van de respectievelijke Ministers “Het zal mijn tijd wel duren”.
Voor veel ZZPers is het einde in zicht.

Duco Douwstra|02.08.11|23:58

Beste Cor, Ik weet niet waarom jij blij ben dat je denkt, dat je nu zonder controle naar Berlijn kan rijden. Dan moet jij en je passagiers wel hun mobiel thuis laten natuurlijk. Maar dan nog als er reden is om jou te volgen, dan kan jij dat niet tegenhouden. Maar hoe het zit met de wet op de privacy weet ik niet. En Gino de BCT is geen doodgeboren kindje, het is mismaakt en ligt al 8 jaar aan de beademing. We roepen op dit forum maanden om duidelijkheid, zoals prijzen enz. maar het blijtt stil

Gino|03.08.11|08:58

Okay Duco voor die beschrijving ga ik ook, ’t blijft een farce

Cor van Tuil|03.08.11|10:22

Heer Douwstra, U schrijft het zelf al, auto’s en Taxi’s worden nu al gevolgd, dat hoeft niet nog- maals te gebeuren, zolang de noodzaak niet aangetoond wordt. De Taxichauffeur en klant zijn bij voorbaat verdachten, bij welke bedrijfstak wordt dit dwingend opgelegd , en wat is de reden daarvan? Politie moet (indien gewenst) , eerst een huiszoeking bevel aanvragen, hoeft bij de Taxi kennelijk niet, je bent gewoon elke seconde verdachte, dit slaat te ver door naar m’n mening.
Kosten \ Baten ???

marion|03.08.11|12:03

Laten ze een keer bv de glazenwassers achter hun broek aan zitten, die pakken 10 euro in tien minuten. geen onkosten, minstens dus 60 euro per uur keer 7 is toch gauw 430 per dag.Onkosten alleen een laddertje en als je ze wil bellen omdat ze niet hoeven te komen heb je geen telefoonnummer. Het enige bewijs is een standaardbriefje in de deur met “de glazenwasser is geweest” Totaal ongecontroleerd zelfs geen naam of klachtencontrole. Het is dus het ene uiterste naar het andere

Duco Douwstra|03.08.11|15:41

Waarom altijd de taxibranche?? Let maar eens op wij zijn voor de Politiek de beste bliksemafleider. Als er weer eens hommeles is in de Politiek, dan laten ze een persbericht uitgaan, dat ze de taxi’s beter gaan controleren, iedereen blij, problemen van tafel en over tot de orde van de dag. Of als ze niks zinnigs weten te zeggen en dat is herhaaldelijk. Roepen ze dat Wilders een andere toon aan moet slaan. Maar Wilder heeft ook maar 2 doelen, stemmen winnen en heel hard roepen wat hem dwars zit

Gino|03.08.11|16:21

Helemaal gelijk Duco,over onze rug is het makkelijk goedkoop scoren in de politiek en bij het grote publiek,een paar one-liners,”taxi goedkoper”, “niet meer betalen bij stoplicht” etc. etc.; De taxi staat midden in de maatschappij, zeer zichtbaar en iedereen heeft er wel een keer mee te maken ( gehad) dus bij elk experiment scoor je bij de Goegemeente, mislukt het experiment dan is er geen man over boord en het kost geen zetels want daar is die ploeg stomme taxichauffeurs toch te klein voor!.

Henk Bulter|07.08.11|12:42

Ik ben het met Mario eens, er moet een echte Taxi organisatie komen. In België zitten er 500 man in de zaal voor een Taxi vergadering, bij het KNV nog geen 50. Ik denk dat Mario de goede persoon is om zo’n organisatie op te richten en misschien dat Duco hem daarbij kan/wil helpen. Als je 20 000 voertuigen X € 50,– contributie (KNV ruim € 500,–) bij elkaar kunt krijgen, dan heb je 1 Miljoen per jaar, daar kan je heel veel voor doen. Echte processen voeren met een goede advocaat, tegen onrecht

Roy|07.08.11|15:39

Henk, Ik ben het met je eens, er moet echt iets gebeuren. Dit onzin kastje wat nu voorlicht moet niet op deze wijze doorgaan. Er zijn meer dan genoeg punten, waarbij een rechter zijn wenkbrauwen zal fronsen. De €50 zal je ruimschoots terug verdienen en de taxibranche een verdere soap besparen wat op zich al een belangrijk punt is.
Op mij kun je rekenen.

Gino|07.08.11|16:10

Yep, ik leg die € 50 alvast apart want ik doe mee!.

marion|08.08.11|10:49

HE HE EN NU DOEN OOK EN NIET MEER ZEUREN VAN ONS STAAT HET AL OP DE MAIL OM OVERGEMAAKT TE WORDEN. NEE WAT ZEG IK VERTEL JE BANKREKENINGNUMMER MAAR HAHAHA. EN MOSCOVICH AL GERESERVEERD.

Han|11.08.11|14:03

Henk ik ben het met je eens

Cor van Tuil.|18.08.11|13:26

Proberen I.V.W. en K.N.V de B.C.T. er ook niet door te drukken d.m.v aannames?
Er wordt op de site van I.V.W gesproken over kostenvermindering door gebruik te maken van de B.C.T. Men ging in 2007 uit van ergens tussen €500 en €1000 per taxi.
Nu ruim 1 maand voor de invoeringsdatum is er GEEN prijs van een ingebouwde BCT gekeurd en wel. Chauffeurskaarten, back office kosten e.d.vergeten .
Een kale BCT vervangt niks nuttigs waar een taxibedrijf ook maar iets aan heeft
De Mos heeft hierin gelijk.

Henk Bulter|18.08.11|13:40

Hoezo besparing? Dus de ambtenaren EN OOK HET KNV beweren, dat de moderne ondernemers met volautomatische systemen, met aan het einde van de dienst d online rittenstaat controle en goedkeuring, eigenlijk achterlijke sukkels zijn. Volgens IVW (dat zijn domme ambtenaren) maar zelfs ook het KNV beweren dat de BCT beter is dan de reeds in gebruik zijnde systemen. Dus Quipment, Taxitronic en Cabman houden betere systemen stiekem achter. Wie gelooft nou al die onzin. Wie durft er nog nee te zeggen?

Gino|18.08.11|14:00

Nou Henk, in ieder geval niet dat bejubelde pluchplakkende zooitje van KNV-taxi, die zijn te druk bezig met “netwerken” inplaats van een beetje realitietszin bij de Minister en haar ambtenaren naar binnen te trappen!;Hoe men denkt over de taxichauffeur komt “mooi” tot uiting in de boetes die worden uitgedeeld, totale idioterie maar niemand doet er iets aan, x niet gezet €850, naam vergeten(alles in gevuld behalve) €1100,smerissen die roepen dat je elk uur het streepje door moet trekken etc etc.

Duco Douwstra|18.08.11|16:15

Jammer dat er nog steeds zoveel onduidelijk is over zoveel onderwerpen. Maar mede door mijn verbaal en ook schriftelijk lawaai. Veel gewonnen procedures, tonnen aan ambtenaren salarissen, zijn er aan besteed, voor allemaal boetes die geseponeerd zijn of vrijspraak. Ik heb op een blog site de brief van Huizinga geplaatst, waar veel mensen die een boete hebben gekregen wat aan hebben. Ik heb er uitleg bij gegeven. IVW probeert nog steeds hoge boetes op te leggen http://ducodouwstra.blogspot.com/

Roy|27.08.11|11:39

De chauffeur wordt verantwoordelijk voor gegevens in de BCT.
Mocht je een bekeuring krijgen dan kun je naar de rechter. Doordat de basis eisen van de BCT
vergissingen of fraude niet kunnen voorkomen, het basis systeem wordt zo lek als een mandje,
kan de rechter niet veel mee?
Voorbeeld: je mag in je pauze rijden, wie kan zien of je in de pauze een betalende klant in de taxi hebt? of en waar de meter aan moet, afgesproken prijs ? welke prijs?
Stoelsensoren niet verplicht? Weggegooid geld !!!!

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames | TaxiPro
Taxi, standplaats

Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames

COMMENTAAR – De Kamervragen van de PVV over de Boordcomputer Taxi doen veel stof opwaaien in de taxibranche. Jammer is dat Kamerlid Richard de Mos zich bij zijn suggestieve vraagstelling heeft gebaseerd op aannames in plaats van feiten.

Zo stelt De Mos dat veel grote taxibedrijven al een dergelijk systeem hebben vanwege de controle op eigen chauffeurs. Dat klopt wel een beetje, maar daarmee gaat hij voorbij aan het feit dat de BCT vooral een controlesysteem voor de overheid is. En de papieren (fraudegevoelige) rompslomp voor alle taxichauffeurs vervangt.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die nu al volledig geautomatiseerd werken zijn relatief eenvoudig te controleren door instanties als IVW, Belastingdienst en Sociaal Fonds Taxi. Maar de boordcomputer is juist bedoeld voor taxichauffeurs en –bedrijven die werken met meerdere werkmappen om de rust- en rijtijdenwet te omzeilen. Of bedrijven die gereden ritten verzwijgen voor de belastingdienst.

Ook zijn de al geautomatiseerde bedrijven eindelijk af van de discussie over kilometers. Kilometers geregistreerd door BCT zijn leidend. En een digitale rittenstaat die volledig is goedgekeurd dient als wettelijk bewijsmiddel door de digitale handtekening. De boordcomputer helpt deze ondernemers om de ritstaatverwerking verder te automatiseren.

Digitale werkmap

Een goede controle is in het belang van de hele taxibranche. Immers, bedrijven die een nette bedrijfsvoering hanteren worden gedupeerd als concullega’s frauderen. Zij hebben daardoor een andere oneerlijke kostenstructuur. Bovendien voorkomt een digitale werkmap dat taxichauffeurs forse boetes krijgen bij een verkeerd getekend lijntje, wat gauw gebeurt in de huidige werkmap.

Ook stelt het Kamerlid De Mos dat een Boordcomputer Taxi maar liefst 4500 euro gaat kosten. Dit is onjuist. Een prijs van een ‘kale BCT’, waarbij een taxi voldoet aan de minimale wettelijke vereisten (ditigale rittenstaat en digitale werkmap), zal naar verwachting 1500 euro bedragen.

Subsidie

Hierbij geldt nog een subsidie van 600 euro. Het apparaat kost dus eenmalig 900 euro, waarbij de chauffeur iedere dienst minimaal 15 minuten tijd bespaart omdat de papieren rittenstaat en werkboekje niet ingevuld hoeven te worden.

Tevens stelt de PVV dat de boordcomputer erg fraudegevoelig is. Het is echter merkwaardig om op voorhand een apparaat dat is ontworpen als maatregel tegen fraude in de taxibranche als fraudegevoelig te bestempelen. Dan moet De Mos eerst maar eens uitleggen op welke manier fraude dan mogelijk is.

Fraude

Er zijn op dit moment nog geen werkende apparaten op de markt. Die komen na de zomer. Mocht dan blijken dat er grootschalige fraude mogelijk is en de PVV hierin gelijk heeft, zullen de wetgeving en bijbehorende apparaten uiteraard aangepast dienen te worden. Dat is wellicht een betere oplossing dan het hele project afblazen.

De discussie over de toegevoegde waarde van rij- en rusttijden in relatie tot verkeersveiligheid is weliswaar begrijpelijk, maar niet in het belang van de taxibranche. Want dan wordt het verschil tussen taxichauffeurs in loondienst die onder de CAO Taxivervoer vallen en zelfstandigen nog groter dan het nu al is. Een discussie over de soms onbillijke hoogte van de boetes bij overtreding van deze wet is meer op zijn plaats.

Rij- en rusttijden

Dat een zelfstandige taxichauffeur bij afschaffing van de rij- en rusttijdenwet straks nog steeds 7 dagen per week 16 uur per dag kan werken leidt niet alleen tot zeer oneerlijke concurrentie, het is ook niet in het belang van de zelfstandigen. Want ook zij verdienen het hun boterham in ‘normale’ arbeidstijden te kunnen vergaren, met collega’s die zich houden aan dezelfde regels.

Een discussie over de voor- en nadelen van de BCT mag zeker opnieuw gevoerd worden. Ook al is de Tweede Kamer al lang akkoord gegaan met de maatregel. Een inhoudelijke discussie leidt immers tot meer begrip en draagvlak. Maar dan wel gebaseerd op de juiste feiten. Zeker als de discussie door een democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ingezet wordt.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

118 reacties op “Mening PVV Boordcomputer Taxi gebaseerd op aannames”

Gino de Vries|29.07.11|15:52

Ach Marion het is aandoenlijk om bij jou het vuur te zien dat bij andere, ondergetekende incluis gedooft is, de jaren 90 en het eerste jaar van de achterlijke taxiwet hebben veel strijd, aktie en veel onnodig geleuter laten zien, ik denk dat ik toen mijn kruit verschoten heb en de laatste tien jaren hebben mij sarcastisch en cynisch gemaakt.
Met walging ben ik uit vergaderingen met kamer commissies weggelopen, deze mensen (en nog) komen uit een andere universum, totaal wereldvreemd.

A.Urban|30.07.11|10:25

Een kale BCT €1500 ex office kosten keuringen enz. geeft een digitale , is dus een onleesbare ritstaat af ! Straten zijn dan getallen, klant gegevens zoals namen adresgegevens zul je dan handmatig in moeten voeren ! Wie kan mij uit leggen of dit dan tijdsbesparend is zoals gesuggereerd wordt ? Moet bovendien over 8 weken in de winkel liggen?
Hoe lang denkt U dat typekeuringen en testen gaan duren?
Vast geld voor een 2e verbeterde versie reserveren lijkt geen overbodige luxe of verder dromen!

marion|30.07.11|12:42

Weer een zinloze opmerking jullie laten het toch gebeuren?
Daarom is het zo belangrijk om een front te vormen,als ons weer wat in de strot geduwd wordt wat niet werkt dat we dit keer de regering aansprakelijk kunnen stellen, maar ja ik heb 1 reactie van Gino.
Klagen jullie maar lekker verder op dit forum en op de standplaats. Wij vrouwen hebben de naam maar jullie de daden wat een slappe hap.
Maar ja dat is ook de reden dat jullie geen kinderen baren.
Hou op met zeiken en doe wat.

Gino de Vries|30.07.11|12:54

Zoals WAT Marion?…..bij elkaar op schoot kruipen in een praatgroep waar niemand naar luistert??, Op naar Den Haag en de hele boel vastzetten zodat de ME over je winkeltje heen kan rijden?!, een of andere semi-intellectuele politicus/ambtenaar in zijn/haar schreeuwen dat het maar eens afgelopen moet zijn??, WAT Marion?
KNV-taxi moet z’n elitaire kop eens uit z’n kont trekken en de mouwen opstropen in plaats van alleen maar ja,nee en amen te roepen en te dansen naar de pijpen van Connexxion!!

Gino de Vries|30.07.11|13:49

……Maar ja met een bestuurslid als de ex-Directeur TCA B. Vos is de toon en het niveau gezet bij het KNV-taxi en dat bedoel ik zeker niet positief.
Hij ( Lees: Bas Vos) zal het opportunisme dat TCA zoveel schade heeft berokkend zeker niet aan de kant hebben gegooid, in tegendeel “meneer” zit alweer in een andere “Branche organisatie” genaamd APKtaxi en hij is natuurlijk bezig met de “electrische taxi hoax”;Dat de man nog tijd heeft om onze belangen te behartigen mag een wonder heten….niet!

A.Urban|30.07.11|13:59

Connexxion is geen lid KNV voor zover mij bekend. K.N.V. is de enige gesprekspartner die de Taxibranche vertegenwoordigd bij de overheid. Nogmaals, wordt lid, bezoek vergaderingen en stem over de BCT, dan kan snel het roer om ! Lidmaatschap, geld, kun je makkelijk van af , de BCT wordt lastiger.
Marion, die zinloze opmerking is bedoeld om ondernemers te informeren over het onzin kastje wat de BCT nu gaat worden. Op dit forum zeuren heeft geen effect, in de vergaderzaal wel !

Duco Douwstra|30.07.11|15:06

Jammer Marion dat je zo reageert, ik denk niet dat jij je realiseert, hoeveel werk er achter de schermen verricht word om de Minister in te laten zien dat ze kortzichtig bezig. niemand kan zich er in ieder geval meer achter verschuilen dat ze niet zijn gewaarschuwd. Dus de smoes met de kennis van nu, gaat straks niet meer op. En met verbaal geweld of demonstratie’s bereik je in dit geval het tegenovergestelde denk ik. Da gaat de overheid denken dat we iets te verbergen hebben en dat is niet zo

Gino de Vries|30.07.11|15:37

Wat betreft het KNV lidmaatschap A.Urban ben ik van mening dat dit zwaar overschat wordt, onze Directeur, wel bekend bij Duco zit volgens mij regelmatig met andere Directeuren van centrales aan bij vergaderingen van het KNV, tenminste dat is mijn info.
Lang en kort kletsent tot nu toe heb ik niet de indruk dat er ook maar iets gebeurd of bereikt wordt (buiten een enkele pyrus overwinning)waar de taxiZZPer blij van wordt dus zegt u het maar;Met alle respect Duco,het besluit is genomen dus…

Duco Douwstra|30.07.11|18:01

Beste Rino, de redenen om wel of geen lid te zijn of te worden van het KNV lopen sterk uiteen, dat moet ieder voor zich uitmaken, ik zal mij in deze discussie zeker niet mengen. Maar jou laatste regel “het besluit is genomen dus…” vind ik wel interessant. Kijk ze kunnen morgen wel beslissen dat het elke dag 25 graden moet worden, maar daarmee lukt het nog niet om dat gedaan te krijgen. Er is nog niks, dus! De moderne systemen hebben 10 jaar voor allerhande problemen gezorgd, die we graag ge

A.Urban|30.07.11|18:18

Gino, Ik val nu in herhaling vergeef me, maar ik zie het zo, de vergaderingen bij KNV worden slecht bezocht met steeds net een meerderheid van voorstanders van de BCT. Daar zitten dan meestal 2 vertegenwoordigers van Quipment ook nog bij.
Als er ipv de B.C.T fabrikanten, ONAFHANKELIJKE techneuten , en wat meer kritische leden de vergaderingen bezoeken, zou het niet zo ver gekomen zijn , sterker nog,
dan kan alles ten goede gekeerd worden. Dat zie ik als een werkbare oplossing en kan snel.

Duco Douwstra|30.07.11|18:45

gezamenlijk hebben opgelost zodat ze nu na heel veel inspanningen behoorlijk draaien. Nu zouden we een apparaat gaan krijgen bedacht door ambtenaren die het gelijk goed doet. En als hij het niet goed doet (en dat is gegarandeerd) staan we echt niet gezamenlijk klaar om er een succes van te maken. Waarom zouden we, het is immers in niemands belang. De ondernemers die al volledig geautomatiseerd zijn zitten niet te wachten op de BCT en de Zzpers enz. ook niet. Dus reken het succes maar uit, = nul

Gino|30.07.11|21:59

Ach Duco alles wat betreft onze branche is naar de filistijnen gebracht door politici en ambtenaren,na de kosmossen zijn wij taxichauffeurs de laagste levensvorm op deze planeet en als onze “vrienden”weer eens wat besloten hebben komt daar niets meer tussen al was het maar om de ego van de “uitvinder” en zijn baas.
Heer Urban u heeft gelijk als u zegt dat de belabberde opkomst bij KNV vergaderingen fnuikend is maar,gras zien groeien is spannender,KNV is erg elitair,OldBoysNetwork,je-weet-wel.

Mario Ruig|31.07.11|16:05

Hr Urban, juist het gebrek aan animo bij de leden KNV om de vergaderingen te bezoeken is tekenend voor de bestuurscultuur die er heerst bij het treffend omschreven “old boys network ” binnen knv taxi. Uit ervaring weet ik dat kritiek of andere opvattingen dan die van KNV , door KNV ( lees Jan Zaaijer) niet wordt gewaarderd.

Mario Ruig|31.07.11|16:06

vervolg: Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een scala aan bestuurlijke trucjes in de la liggen om ongewenste opvattingen of initiatieven te traineren danwel te negeren. Wellicht heeft dit besef bij veel leden van KNV ook postgevat.Door de onwil om de vergaderingen te bezoeken krijgt het bestuur vrije ruimte om haar standpunten te bepalen, bekrachtigen en te bewerkstelligen. Een ongewenst maar logisch effect.

A.Urban|31.07.11|23:25

Hr Ruig, ben het met Uw uitleg eens. Het standpunt van het KNV bestuur om aan een BCT met talloze bezwaren er aan verbonden mee te werken, ontgaat mij volkomen. Veel trucjes zijn al reeds gebruikt ja. Je hoort bestuursleden vaak zeggen, je houdt het toch niet meer tegen, I.P.V.
naar min punten te luisteren en daar iets mee doen. Ongewenst inderdaad. Enkele weken geleden bestuur gevraagd BCT op agenda te plaatsen, afgewezen , zo gaat dat, initiatieven traineren zoals U aangeeft .

Gino|01.08.11|11:20

Mooi, Uiteindelijk zijn we het eens meneer Urban en komt u zonder grof te worden tot de zelfde slotsom als wij; Al sinds jaar en dag is het KNV-taxi een uithangbord en schandknaapje van de Overheid,regelmatig laat het KNV-taxi kliekje zich misbruiken om wanbeleid in de vorm van amateuristische stompzinnigheid van de Overheid te legitimeren naar de burger; Een totaal andere branche organisatie is eigenlijk een pré zodat de plucheplakkers van KNV-taxi buitenspel komen te staan!!

Gino|01.08.11|11:34

Hoi die Mario

Henk Bulter|01.08.11|11:42

Beste Gino, Ik vind dat jij de positie en functie van het KNV heel mooi weergeeft. Ze dienen voornamelijk als buffer tussen de overheid en de taxibranche. Zelfverheerlijking staat bovenaan, belangrijk doen, met de Minister praten/zwetsen. En dan net doen of je met vergaderingen van 10 tot 40 personen, waar kritiek geen kan krijgt, de mening vertegenwoordigt van de pl/min. 45000 taxichauffeurs. Liegen, bedriegen en misleiding is daar de normaalste zaak, het toegeven van fouten is ondenkbaar

Gino|01.08.11|11:52

Hear,hear, Dat meneer Bulter was is al vanaf de tijd dat de protesterende taxichauffeurs door de ME uit elkaar werden geramd en dat is nooit veranderd; Als er nog ergens iets van inspraak bestaat bij dat OldBoysNetwerk clubje dan zou dat moeten worden gebruikt om de huidige charlatans te verwijderen,meer oppositie vanuit de branche,zeggen waar het opstaat in gewoon Nederlands in plaats van de nagemaakte elitaire geneuzel!!
Ook zij die aanzitten bij die flutvergaderingen maak ik dat verwijt!!

Mario Ruig|01.08.11|11:55

he Gino, alles goed ?, had eigenlijk al eerder een reactie van je verwacht ( zie mijn eerdere posts onder “mario”). Gezien de recente ontwikkelingen in de taxibranche duidt het er op dat KNV de almacht binnen de branche lijkt te worden. Het is dan ook van belang een tegenwicht te gaan bieden. Ik stel voor om een grote organsiatie als ZZP NL / FNV / PZO / VZZP te gaan benaderen met een delegatie van kleine zelfstandigen. Ééndracht maakt macht ! vervolg….

Mario Ruig|01.08.11|12:01

Vervolg. Met de grote hoeveelheid kleine zelfstandige taxibedrijven die er zijn in NL , kan er m.i.een immens tegenwicht worden geboden. Het ledenaantal van KNV zal dan ruimschoots kunnen worden overtroffen hetgeen de ZZPér een gesprekspartner maakt waar men niet (meer) omheen kan. Ik ben bereid het initiatief nemen….

grt Mario

Gino|01.08.11|12:23

Te beginnen met de grote centrales want het lijkt mij dat die helemaal niet tevreden zullen/kunnen zijn met het uitblijven van enig positief resultaat voor hun achterban/certificaathouders c.q. aandeelhouders; Voor mij is het dan ook een raadsel waarom het zo stil blijft!;Nogmaals, er komt totaal niets uit de koker van KNV-taxi waar de ZZPers ook maar een beetje blij van worden dus moet er idd een zware oppositie worden opgezet tegen deze club van semi-ambtenaren en lutsers;Zeg ’t maar…

Mario Ruig|01.08.11|12:45

Het tegendeel is waar. De centrales zijn tevreden met de huidige ontwikkelingen. Bedenk dat door de komst van de TTO regelgeving de ZZPér in de armen van de taxicentrales wordt gedreven. Hetgeen op termijn meer inkomsten betekent maar belangrijker meer marktaandeel ( lees macht ). Dit is één van de hoofdredenen waarom ik tegen de TTO vorm ben. Bedenk ook dat de invloedsfeer binnen de taxibranche nu bestaat uit KNV met daar onder Centrales en Werkgevers.

Roy|01.08.11|12:47

De aannames zoals Bart Pals die noemt maakt toch wel tongen los!
Alleen KNV leden blijven doodstil, Jammer.

marion|01.08.11|18:21

Toch een laatste poging, Mario je biedt aan voortouw te nemen. Maar niemand hoor ik roepen yes eindelijk iemand die dit wil doen. Geef aan wat je nodig heb en hoe je dit wil beginnen, hoe mensen zich aan kunnen sluiten. Geen gehoor heb je je best gedaan en blijkt dus dat het een hoop geschreeuw is en dat er eigenlijk weinig animo is om te knokken.En dan voor de zzp ers en niet de grote centrales. Die hebben al invloed genoeg.
Groet marion,

Gino|01.08.11|19:45

Als er hier geen commentaar/reactie komt op je stelling dat de centrales tevreden zijn met het lutswerk van knv-taxi dan neem ik gewoon aan dat je helemaal gelijk hebt Mario en ik zal dit onderwerp ook zeker onder de aandacht van het TCA management brengen om op die manier wat duidelijkheid te krijgen over de passieve opstelling en gebrek aan vechtlust inhet belang van de aangeslotenen;Dan zullen we horen of de TCA belangen idd anders zijn dan die van de broodheren/dames van TCA, wordt vervolgt.

A.Urban|01.08.11|22:16

Stel de grote centrales zijn voor de ontwikkelingen / bct, dan zou het verstandig zijn eens aandachtig de site van IVW, de werking BCT te lezen. Let op,digitaal opslaan is wat anders dan
automatisch verwerken, of denkt u dat gegevens uit de taximeter vanzelf in de bct terecht komen? , dat de bct zelf weet wanneer de taximeter aan of uit moet, Hoe ga je die opgeslagen gegevens uit de bct in je systeem op kantoor verwerken? Het zijn allemaal halve of onwaarheden. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

A.Urban|01.08.11|22:17

Deze en veel meer nadelen zijn er niet bij een Taxi terminal ,echter
dan spreek je wel over €4000 of meer per voertuig , is dat wel duidelijk bij de achterban van centrales en vele anderen?
Uitgangspunt 2007 BCT, kosten ergens tussen €500 en €1000, nu, 2011, een kale, half gevulde, of Komplete BCT ,en niemand weet wat ze allemaal kunnen en werkend ingebouwd, gekeurd kosten. Hoe kan je aan zo iets je goedkeuring geven?
Een apparaat waar je mee sjoemelen kan is niets waard, kale BCT dus.

Cor van Tuil|01.08.11|23:27

Is de privacy van mijn passagiers gewaarborgd in een taxi waarbij de afgelegde route is vastgelegd door de computer, krijg ik daar geen problemen mee?
Wie weet hier iets over ? ? ?

Duco Douwstra|01.08.11|23:47

De privacy is nu ook niet gewaarborgd bij alle moderne systemen, dat staat vast, maar wat is tegenwoordig nog privacy? Het is wat Urban zegt, hoe komen de ritten van Zzp-ers in de BCT, heeft iemand daar wel eens over nagedacht, nee zeker? probeer het je dan eens voor te stellen, handig hé? En de grote centrales weten ook niet wat de BCT inhoud, ik heb daar natuurlijk met heel veel mensen van grote bedrijven over gesproken. Maar de sfeer is afwachten en stilzitten, niemand kiest de tegenaanval.

Gino|02.08.11|00:05

Heren Urban en van Tuil de invoering van dit apparaat gaat op de zelfde manier als de halfbakken WP2000 en de lapmiddeltjes nadien;de heer van Tuil heeft ook een goeie, vooral in deze tijd waarin de privacy steeds meer in het gedrang komt dus hoe zit dat met de toekomstige taxiklant, worden de coördinaten van zijn woning in de BCT opgeslagen en vind de klant dat wenselijk, de klant die er door de Overheid telkens aan de haren bij wordt getrokken als ze in paniek weer wat hebben bedacht.

Cor van Tuil|02.08.11|11:01

Ja maar Heer D.D, Privacy is niet gewaarborgd schrijft U, maar we zijn blij dat we nu zonder controle naar Berlijn kunnen rijden, moeten we dan weer terug naar die tijd van de securitate en Vopo’s? De noodzaak ontgaat me helemaal en kan die in de discussie op deze site niet achterhalen.In tegendeel. Is dit goed gekeurd door de Raad van state of bescherming persoonsgegevens?
Klantenpassen e.d. durf je in de winkel niet te gebruiken , en dit is veilig ? Leg s.v.p. eens uit.

Gino|02.08.11|11:44

Dat is toch onbegrijpelijk dat mensen, proffesionals op hun handen blijven zitten als er nog zoveel vraagtekens zijn, waarom niet de tegenaanval??!;Het feit dat er dikke twijfels zijn over de betrouwbaarheid en practische haalbaarheid van de BCT is al reden genoeg om dat achterlijke “BigBrother” systeem in de prullenbak te gooien!;Wat is de meerwaarde voor onze vertegenwoordiging om een afwachtende houding aan te nemen terwijl het overduidelijk is dat dit project een doodgeboren kindje is!.

Gino|02.08.11|11:53

……….deze hele onverkwikkende affaire diend geen ander doel dan de gemoedsrust van de politiek en z’n ambtenaren,dit heeft duidelijk niets te maken met de belangen van de taxibranche een branche waarin de uitwassen van een falend Overheidsbeleid het handelen bepaald, paniekvoetbal is eerder regel dan uitzondering;Repressie inplaats van duurzame oplossingen en een houding van de respectievelijke Ministers “Het zal mijn tijd wel duren”.
Voor veel ZZPers is het einde in zicht.

Duco Douwstra|02.08.11|23:58

Beste Cor, Ik weet niet waarom jij blij ben dat je denkt, dat je nu zonder controle naar Berlijn kan rijden. Dan moet jij en je passagiers wel hun mobiel thuis laten natuurlijk. Maar dan nog als er reden is om jou te volgen, dan kan jij dat niet tegenhouden. Maar hoe het zit met de wet op de privacy weet ik niet. En Gino de BCT is geen doodgeboren kindje, het is mismaakt en ligt al 8 jaar aan de beademing. We roepen op dit forum maanden om duidelijkheid, zoals prijzen enz. maar het blijtt stil

Gino|03.08.11|08:58

Okay Duco voor die beschrijving ga ik ook, ’t blijft een farce

Cor van Tuil|03.08.11|10:22

Heer Douwstra, U schrijft het zelf al, auto’s en Taxi’s worden nu al gevolgd, dat hoeft niet nog- maals te gebeuren, zolang de noodzaak niet aangetoond wordt. De Taxichauffeur en klant zijn bij voorbaat verdachten, bij welke bedrijfstak wordt dit dwingend opgelegd , en wat is de reden daarvan? Politie moet (indien gewenst) , eerst een huiszoeking bevel aanvragen, hoeft bij de Taxi kennelijk niet, je bent gewoon elke seconde verdachte, dit slaat te ver door naar m’n mening.
Kosten \ Baten ???

marion|03.08.11|12:03

Laten ze een keer bv de glazenwassers achter hun broek aan zitten, die pakken 10 euro in tien minuten. geen onkosten, minstens dus 60 euro per uur keer 7 is toch gauw 430 per dag.Onkosten alleen een laddertje en als je ze wil bellen omdat ze niet hoeven te komen heb je geen telefoonnummer. Het enige bewijs is een standaardbriefje in de deur met “de glazenwasser is geweest” Totaal ongecontroleerd zelfs geen naam of klachtencontrole. Het is dus het ene uiterste naar het andere

Duco Douwstra|03.08.11|15:41

Waarom altijd de taxibranche?? Let maar eens op wij zijn voor de Politiek de beste bliksemafleider. Als er weer eens hommeles is in de Politiek, dan laten ze een persbericht uitgaan, dat ze de taxi’s beter gaan controleren, iedereen blij, problemen van tafel en over tot de orde van de dag. Of als ze niks zinnigs weten te zeggen en dat is herhaaldelijk. Roepen ze dat Wilders een andere toon aan moet slaan. Maar Wilder heeft ook maar 2 doelen, stemmen winnen en heel hard roepen wat hem dwars zit

Gino|03.08.11|16:21

Helemaal gelijk Duco,over onze rug is het makkelijk goedkoop scoren in de politiek en bij het grote publiek,een paar one-liners,”taxi goedkoper”, “niet meer betalen bij stoplicht” etc. etc.; De taxi staat midden in de maatschappij, zeer zichtbaar en iedereen heeft er wel een keer mee te maken ( gehad) dus bij elk experiment scoor je bij de Goegemeente, mislukt het experiment dan is er geen man over boord en het kost geen zetels want daar is die ploeg stomme taxichauffeurs toch te klein voor!.

Henk Bulter|07.08.11|12:42

Ik ben het met Mario eens, er moet een echte Taxi organisatie komen. In België zitten er 500 man in de zaal voor een Taxi vergadering, bij het KNV nog geen 50. Ik denk dat Mario de goede persoon is om zo’n organisatie op te richten en misschien dat Duco hem daarbij kan/wil helpen. Als je 20 000 voertuigen X € 50,– contributie (KNV ruim € 500,–) bij elkaar kunt krijgen, dan heb je 1 Miljoen per jaar, daar kan je heel veel voor doen. Echte processen voeren met een goede advocaat, tegen onrecht

Roy|07.08.11|15:39

Henk, Ik ben het met je eens, er moet echt iets gebeuren. Dit onzin kastje wat nu voorlicht moet niet op deze wijze doorgaan. Er zijn meer dan genoeg punten, waarbij een rechter zijn wenkbrauwen zal fronsen. De €50 zal je ruimschoots terug verdienen en de taxibranche een verdere soap besparen wat op zich al een belangrijk punt is.
Op mij kun je rekenen.

Gino|07.08.11|16:10

Yep, ik leg die € 50 alvast apart want ik doe mee!.

marion|08.08.11|10:49

HE HE EN NU DOEN OOK EN NIET MEER ZEUREN VAN ONS STAAT HET AL OP DE MAIL OM OVERGEMAAKT TE WORDEN. NEE WAT ZEG IK VERTEL JE BANKREKENINGNUMMER MAAR HAHAHA. EN MOSCOVICH AL GERESERVEERD.

Han|11.08.11|14:03

Henk ik ben het met je eens

Cor van Tuil.|18.08.11|13:26

Proberen I.V.W. en K.N.V de B.C.T. er ook niet door te drukken d.m.v aannames?
Er wordt op de site van I.V.W gesproken over kostenvermindering door gebruik te maken van de B.C.T. Men ging in 2007 uit van ergens tussen €500 en €1000 per taxi.
Nu ruim 1 maand voor de invoeringsdatum is er GEEN prijs van een ingebouwde BCT gekeurd en wel. Chauffeurskaarten, back office kosten e.d.vergeten .
Een kale BCT vervangt niks nuttigs waar een taxibedrijf ook maar iets aan heeft
De Mos heeft hierin gelijk.

Henk Bulter|18.08.11|13:40

Hoezo besparing? Dus de ambtenaren EN OOK HET KNV beweren, dat de moderne ondernemers met volautomatische systemen, met aan het einde van de dienst d online rittenstaat controle en goedkeuring, eigenlijk achterlijke sukkels zijn. Volgens IVW (dat zijn domme ambtenaren) maar zelfs ook het KNV beweren dat de BCT beter is dan de reeds in gebruik zijnde systemen. Dus Quipment, Taxitronic en Cabman houden betere systemen stiekem achter. Wie gelooft nou al die onzin. Wie durft er nog nee te zeggen?

Gino|18.08.11|14:00

Nou Henk, in ieder geval niet dat bejubelde pluchplakkende zooitje van KNV-taxi, die zijn te druk bezig met “netwerken” inplaats van een beetje realitietszin bij de Minister en haar ambtenaren naar binnen te trappen!;Hoe men denkt over de taxichauffeur komt “mooi” tot uiting in de boetes die worden uitgedeeld, totale idioterie maar niemand doet er iets aan, x niet gezet €850, naam vergeten(alles in gevuld behalve) €1100,smerissen die roepen dat je elk uur het streepje door moet trekken etc etc.

Duco Douwstra|18.08.11|16:15

Jammer dat er nog steeds zoveel onduidelijk is over zoveel onderwerpen. Maar mede door mijn verbaal en ook schriftelijk lawaai. Veel gewonnen procedures, tonnen aan ambtenaren salarissen, zijn er aan besteed, voor allemaal boetes die geseponeerd zijn of vrijspraak. Ik heb op een blog site de brief van Huizinga geplaatst, waar veel mensen die een boete hebben gekregen wat aan hebben. Ik heb er uitleg bij gegeven. IVW probeert nog steeds hoge boetes op te leggen http://ducodouwstra.blogspot.com/

Roy|27.08.11|11:39

De chauffeur wordt verantwoordelijk voor gegevens in de BCT.
Mocht je een bekeuring krijgen dan kun je naar de rechter. Doordat de basis eisen van de BCT
vergissingen of fraude niet kunnen voorkomen, het basis systeem wordt zo lek als een mandje,
kan de rechter niet veel mee?
Voorbeeld: je mag in je pauze rijden, wie kan zien of je in de pauze een betalende klant in de taxi hebt? of en waar de meter aan moet, afgesproken prijs ? welke prijs?
Stoelsensoren niet verplicht? Weggegooid geld !!!!