Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter

De halve taxibranche vindt de komst van de Boordcomputer Taxi (44%) ‘een goede zaak’. Een groot deel staat er neutraal tegenover (30%) en in totaal 20% is niet blij met de verplichting tot gebruik van het apparaat. Verder zijn medewerkers van taxicentrales veel positiever gestemd (60% goede zaak, 6% slechte zaak) dan de ‘eigen rijders’ (30% goed, 33% slecht). De informatievoorziening vanuit de overheid moet echter wel beter. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl. Het online vakblad heeft hiervoor in totaal 1.571 mensen uit de taxibranche ondervraagd.

Niet iedereen heeft het apparaat op tijd ingebouwd, is de verwachting. 60% van de ondervraagden denkt dat zijn taxibedrijf de deadline van 1 oktober 2013 om in ieder voertuig een BCT in te bouwen haalt. 24% durft dat nog niet te zeggen. In totaal 16% verwacht de deadline niet te halen.

Rol overheid

Overigens zijn veel taximedewerkers kritisch over het communicatiebeleid van de overheid. Die scoort een onvoldoende bij ruim de helft. Slechts 20% geeft een 7 of hoger. Er is grote behoefte aan informatie over het project. Veel mensen vinden dat het ministerie van Infrastructuur hier een veel actievere rol in moet spelen.

Zo plaatsen ze kanttekeningen bij de overheid die een apparaat verplicht heeft gesteld, wat op dit moment nog niet te koop is. Daardoor is de vrij beschikbare informatie over de BCT nog beperkt of niet transparant (zoals leverdatum of prijs). Ook de beslissing om per 1 april de nieuwe tariefstructuur en printbon verplicht te stellen (wat geld kost), terwijl er korte tijd later opnieuw geïnvesteerd moet worden in een BCT, kan op weinig waardering rekenen.

Subsidie op BCT

De meeste ondervraagden zijn wel goed op de hoogte van de 600 euro-subsidieregeling; namelijk 72%. Zo’n 14% is er niet van op de hoogte, de overige 13% houdt zich niet met de financiering van een BCT bezig.

De BCT zal best wat tijd besparen omdat er geen werkmap en rittenstaat meer ingevuld hoeven te worden, zo verwacht de taxibranche. Al lopen de verwachtingen hierover redelijk uiteen. Het niet meer invullen van de rittenstaat bespaart per 8-urige werkdag de taxichauffeur: 10 minuten (23%), niets (20%), 20 minuten (20%), 30 minuten (15%) of meer dan een half uur (13%). 9% van de ondervraagden kan nog geen inschatting maken.

Werkmap

Als het gaat om het invullen van de werkmap, is meer eensgezindheid. Dat levert naar verwachting een besparing op van 10 minuten (44%), niets (27%), 20 minuten (11%), 30 minuten 6%) of meer dan 30 minuten (4%). Op deze vraag kan 8 % geen inschatting maken.

Met de BCT moet het makkelijker worden voor de Inspectie ILT om overtredingen van rij- en rusttijden te constateren. In totaal 75% van de ondervraagden heeft wel eens een controle gehad van de Inspectie de afgelopen 5 jaar. 16% heeft nooit een controle gehad, 8% is niet werkzaam als chauffeur. Van degenen die gecontroleerd zijn, was in 85% van de gevallen alles in orde, bij 15% volgde een boete.

Rij- en rusttijdenwet

Het blijkt dat de rij- en rusttijdenwet dan ook regelmatig wordt overtreden. 35% van de ondervaagden kent een paar collega’s die de rijtijden wel eens overtreden, 19% antwoord op die vraag ‘heel veel’. 35% kent niemand uit de branche die deze regels wel eens overtreedt.

Door de BCT moet ook de administratie voor de chauffeurs makkelijker worden. Het apparaat legt de gegevens vast, in plaats dat er lijntjes moeten worden getrokken in een werkmap. Er worden nu nog regelmatig boetes uitgedeeld aan taxichauffeurs door het maken van schrijffouten. Maar liefst 55% van de ondervraagden kent collega’s die daardoor een boete hebben gekregen van de Inspectie.

Dataterminal

Op dit moment maakt ongeveer de helft van de ondervraagden gebruik van een dataterminal in de taxi. Quipment (38%), Taxitronic (25%) en Cabman (13%) zijn de drie grootste leveranciers.  Een meerderheid van de taxibranche heeft nog geen definitieve keuze gemaakt voor een BCT-leverancier. 42% heeft nog geen idee, 19% twijfelt nog. 24% heeft al wel een keuze gemaakt, maar nog niet besteld. 13% heeft al een bestelling geplaatst.

De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen. 23% een gedeelte in 2012, een gedeelte in 2013. 14% rust het volledige wagenpark dit jaar nog uit met BCT’s, 12 % vroeg in 2013.

Er zijn vier leveranciers die hebben aangekondigd een BCT op de markt te brengen. Hiervan kijken de meeste ondervraagden met interesse naar de modellen van Taxitronic (56%) en Quipment (49%), gevolgd door Cabman (33%) en Taxamatic (19%). Bij taxibedrijven met minimaal 50 voertuigen gaat de voorkeur uit naar Quipment (63%), Cabman (36%), Taxitronic (31%) en Taxamatic (11%).

Aanschaf BCT

De enquete is vooral ingevuld door directieleden/eigenaren (38,9%), taxichauffeurs (32,4%), bedrijfsleiders (6,2%) en centralisten/planners (4,2%). Van alle 1.571 ondervraagden houdt 58% zich daadwerkelijk bezig met een beslissing over de aanschaf van een BCT.

Straattaxi-vervoer wordt nog altijd door de meeste ondervraagden uitgevoerd (73%). Andere belangrijke activiteiten zijn zakelijk vervoer (60%), luchthavenvervoer (55%), leerlingenvervoer (51%), ziekenvervoer (50%), dagopvang (42%), wmo-vervoer (35%) en regiotaxi (32%). 

Bart Pals

De iPad2 die TaxiPro.nl heeft verloot onder de deelnemers aan deze enquête is gewonnen door: N. Lakenman van Taxicentrale West-Friesland uit Bovenkarspel. Van harte gefeliciteerd!

De Boordcomputer Taxi van Quipment

De Boordcomputer Taxi van Cabman

De Boordcomputer Taxi van Taxamatic

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter”

Taxi Arnhem|16.04.12|14:49

Ik ben zeker wel voor die BCT met online registratie naar belastingdienst toe etc etc. Maar wie het nieuws gevolgd heeft deze week werd al gezegd dat uit onderzoek blijkt dat de kans is dat je gepakt word op fraude door de belastingdienst 1 op de 100 jaar is!! Dus maakt toch allemaal geen fuck uit, zie toch geen toekomst in de taxi, baan die ik al heb 10 jaar en doe het elke dag met plezier, ik zie het alleen maar dalen en dalen, komen steeds meer taxi’s bij dus die BCT maakt ook niet echt uit

Duco Douwstra|16.04.12|16:58

Kijk Taximerc, dat is nou het enige wat ik kan bedenken en wat ik ook wel gehoord heb. Met de BCT jagen we kleine ondernemers zo ongelofelijk op kosten, dat ze stoppen met taxi rijden. Maar als daar goede en nette taxiondernemers de dupe van worden, is dat natuurlijk verschrikkelijk. Maar maak je voorlopig geen zorgen, de BCT zit op een dood spoor, dus gaat volgens mijn stellige overtuiging niet door. Dan zal er waarschijnlijk wel een systeem van deze tijd maar dan zijn we weer 5 jaar verder :-}

kevin|26.04.12|16:57

de BCT is zo verkeerd niet. De meeste mensen hier noemen zichzelf netjes, wat is dan het probleem? Rij en rusttijden horen er nu eenmaal bij. Ben het sowieso niet eens met deze tijden. Wij staan idd meer stil dan dat we rijden, Foute chauffeurs eruit filteren kan ALLEEN door persoonlijke controle in burger door de instanties. Afgesproken prijzen kan niemand controleren. Omrijden makkelijk uit te leggen, totdat zo iemand naast je zit. Controle en opleidingen aantrekkelijk maken, THAT’S IT

Sandra|27.04.12|22:10

Wat lost die Bct dan op volgens jou op Kevin. De bekeuringen die er uit voort komen zijn wel voor ons chauffeurs en niet voor de baas omdat onze pas er in moet en niet die van het bedrijf.
Ik heb liever meer loon, wie niet.
Als je moest omrijden, weet jij dat na een half jaar nog waarom dat moest? Nou ik niet, en als er meer passagiers in de taxi zitten die op verschillende plekken afgezet moeten worden.
Ik wil best wel een extra uurtje rijden,kan dat geld goed gebruiken.

Mike.Rotterdam|28.04.12|10:13

Kevin,je gaat denk ik voorbij aan punten die van toepassing zijn,de belasting gaat geen handhaving doen. Het enigste is dat zij willen controleren is hoeveel btw en inkomstenbelasting je moet betalen.De kilometers die je niet kan verklaren zijn dan prive kilometers,dus je bpm en bijtelling komen dan ter sprake. Hoeveel uren jij achter het stuur zit en of je kwaliteit levert zijn nou niet dingen die voor een inspecteur tellen.

ramon|07.06.12|01:00

1.een stop op nieuwe vergunningen er zijn er al veel te veel 2. bij een faillisement vergunning intrekken en niet meer uitgeven 3, per gebied een x aantal vergunningen (bvb utrecht 400 stuks amsterdam 800stuks 4. bij misstanden enz enz vergunning afpakken van het desbetreffende bedrijf en dan blijven vanzelf de goede bedrijven over en kan ook iedereen een goede boterham verdienen en dan heb je al die onzin data btc s enz enz niet nodig meer omdat men het wel uit zn hoofd laat om te sjoemelen

Peter 84|17.06.12|15:26

Wanneer je weet wat de mogelijkheden van een Taxiterminal zijn kun je niet positief zijn voor een boordcomputer taxi,nog afgezien van de onbekende onkosten en of die ooit leverbaar wordt.
Kan niet begrijpen waarom taxibedrijven positief zijn. De fabrikanten misschien wel ja.
Is er iemand die het kan uitleggen?

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter | TaxiPro
Boordcomputer Taxi, Quipment, BCT, taxi

Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter

De halve taxibranche vindt de komst van de Boordcomputer Taxi (44%) ‘een goede zaak’. Een groot deel staat er neutraal tegenover (30%) en in totaal 20% is niet blij met de verplichting tot gebruik van het apparaat. Verder zijn medewerkers van taxicentrales veel positiever gestemd (60% goede zaak, 6% slechte zaak) dan de ‘eigen rijders’ (30% goed, 33% slecht). De informatievoorziening vanuit de overheid moet echter wel beter. Dat blijkt uit onderzoek van TaxiPro.nl. Het online vakblad heeft hiervoor in totaal 1.571 mensen uit de taxibranche ondervraagd.

Niet iedereen heeft het apparaat op tijd ingebouwd, is de verwachting. 60% van de ondervraagden denkt dat zijn taxibedrijf de deadline van 1 oktober 2013 om in ieder voertuig een BCT in te bouwen haalt. 24% durft dat nog niet te zeggen. In totaal 16% verwacht de deadline niet te halen.

Rol overheid

Overigens zijn veel taximedewerkers kritisch over het communicatiebeleid van de overheid. Die scoort een onvoldoende bij ruim de helft. Slechts 20% geeft een 7 of hoger. Er is grote behoefte aan informatie over het project. Veel mensen vinden dat het ministerie van Infrastructuur hier een veel actievere rol in moet spelen.

Zo plaatsen ze kanttekeningen bij de overheid die een apparaat verplicht heeft gesteld, wat op dit moment nog niet te koop is. Daardoor is de vrij beschikbare informatie over de BCT nog beperkt of niet transparant (zoals leverdatum of prijs). Ook de beslissing om per 1 april de nieuwe tariefstructuur en printbon verplicht te stellen (wat geld kost), terwijl er korte tijd later opnieuw geïnvesteerd moet worden in een BCT, kan op weinig waardering rekenen.

Subsidie op BCT

De meeste ondervraagden zijn wel goed op de hoogte van de 600 euro-subsidieregeling; namelijk 72%. Zo’n 14% is er niet van op de hoogte, de overige 13% houdt zich niet met de financiering van een BCT bezig.

De BCT zal best wat tijd besparen omdat er geen werkmap en rittenstaat meer ingevuld hoeven te worden, zo verwacht de taxibranche. Al lopen de verwachtingen hierover redelijk uiteen. Het niet meer invullen van de rittenstaat bespaart per 8-urige werkdag de taxichauffeur: 10 minuten (23%), niets (20%), 20 minuten (20%), 30 minuten (15%) of meer dan een half uur (13%). 9% van de ondervraagden kan nog geen inschatting maken.

Werkmap

Als het gaat om het invullen van de werkmap, is meer eensgezindheid. Dat levert naar verwachting een besparing op van 10 minuten (44%), niets (27%), 20 minuten (11%), 30 minuten 6%) of meer dan 30 minuten (4%). Op deze vraag kan 8 % geen inschatting maken.

Met de BCT moet het makkelijker worden voor de Inspectie ILT om overtredingen van rij- en rusttijden te constateren. In totaal 75% van de ondervraagden heeft wel eens een controle gehad van de Inspectie de afgelopen 5 jaar. 16% heeft nooit een controle gehad, 8% is niet werkzaam als chauffeur. Van degenen die gecontroleerd zijn, was in 85% van de gevallen alles in orde, bij 15% volgde een boete.

Rij- en rusttijdenwet

Het blijkt dat de rij- en rusttijdenwet dan ook regelmatig wordt overtreden. 35% van de ondervaagden kent een paar collega’s die de rijtijden wel eens overtreden, 19% antwoord op die vraag ‘heel veel’. 35% kent niemand uit de branche die deze regels wel eens overtreedt.

Door de BCT moet ook de administratie voor de chauffeurs makkelijker worden. Het apparaat legt de gegevens vast, in plaats dat er lijntjes moeten worden getrokken in een werkmap. Er worden nu nog regelmatig boetes uitgedeeld aan taxichauffeurs door het maken van schrijffouten. Maar liefst 55% van de ondervraagden kent collega’s die daardoor een boete hebben gekregen van de Inspectie.

Dataterminal

Op dit moment maakt ongeveer de helft van de ondervraagden gebruik van een dataterminal in de taxi. Quipment (38%), Taxitronic (25%) en Cabman (13%) zijn de drie grootste leveranciers.  Een meerderheid van de taxibranche heeft nog geen definitieve keuze gemaakt voor een BCT-leverancier. 42% heeft nog geen idee, 19% twijfelt nog. 24% heeft al wel een keuze gemaakt, maar nog niet besteld. 13% heeft al een bestelling geplaatst.

De meeste taxibedrijven kiezen ervoor zo lang mogelijk te wachten om hun wagenpark uit te rusten met BCT’s. 37% gaat de apparatuur ‘zo laat mogelijk’ plaatsen. 23% een gedeelte in 2012, een gedeelte in 2013. 14% rust het volledige wagenpark dit jaar nog uit met BCT’s, 12 % vroeg in 2013.

Er zijn vier leveranciers die hebben aangekondigd een BCT op de markt te brengen. Hiervan kijken de meeste ondervraagden met interesse naar de modellen van Taxitronic (56%) en Quipment (49%), gevolgd door Cabman (33%) en Taxamatic (19%). Bij taxibedrijven met minimaal 50 voertuigen gaat de voorkeur uit naar Quipment (63%), Cabman (36%), Taxitronic (31%) en Taxamatic (11%).

Aanschaf BCT

De enquete is vooral ingevuld door directieleden/eigenaren (38,9%), taxichauffeurs (32,4%), bedrijfsleiders (6,2%) en centralisten/planners (4,2%). Van alle 1.571 ondervraagden houdt 58% zich daadwerkelijk bezig met een beslissing over de aanschaf van een BCT.

Straattaxi-vervoer wordt nog altijd door de meeste ondervraagden uitgevoerd (73%). Andere belangrijke activiteiten zijn zakelijk vervoer (60%), luchthavenvervoer (55%), leerlingenvervoer (51%), ziekenvervoer (50%), dagopvang (42%), wmo-vervoer (35%) en regiotaxi (32%). 

Bart Pals

De iPad2 die TaxiPro.nl heeft verloot onder de deelnemers aan deze enquête is gewonnen door: N. Lakenman van Taxicentrale West-Friesland uit Bovenkarspel. Van harte gefeliciteerd!

De Boordcomputer Taxi van Quipment

De Boordcomputer Taxi van Cabman

De Boordcomputer Taxi van Taxamatic

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Taxibranche positief over komst BCT, rol overheid kan beter”

Taxi Arnhem|16.04.12|14:49

Ik ben zeker wel voor die BCT met online registratie naar belastingdienst toe etc etc. Maar wie het nieuws gevolgd heeft deze week werd al gezegd dat uit onderzoek blijkt dat de kans is dat je gepakt word op fraude door de belastingdienst 1 op de 100 jaar is!! Dus maakt toch allemaal geen fuck uit, zie toch geen toekomst in de taxi, baan die ik al heb 10 jaar en doe het elke dag met plezier, ik zie het alleen maar dalen en dalen, komen steeds meer taxi’s bij dus die BCT maakt ook niet echt uit

Duco Douwstra|16.04.12|16:58

Kijk Taximerc, dat is nou het enige wat ik kan bedenken en wat ik ook wel gehoord heb. Met de BCT jagen we kleine ondernemers zo ongelofelijk op kosten, dat ze stoppen met taxi rijden. Maar als daar goede en nette taxiondernemers de dupe van worden, is dat natuurlijk verschrikkelijk. Maar maak je voorlopig geen zorgen, de BCT zit op een dood spoor, dus gaat volgens mijn stellige overtuiging niet door. Dan zal er waarschijnlijk wel een systeem van deze tijd maar dan zijn we weer 5 jaar verder :-}

kevin|26.04.12|16:57

de BCT is zo verkeerd niet. De meeste mensen hier noemen zichzelf netjes, wat is dan het probleem? Rij en rusttijden horen er nu eenmaal bij. Ben het sowieso niet eens met deze tijden. Wij staan idd meer stil dan dat we rijden, Foute chauffeurs eruit filteren kan ALLEEN door persoonlijke controle in burger door de instanties. Afgesproken prijzen kan niemand controleren. Omrijden makkelijk uit te leggen, totdat zo iemand naast je zit. Controle en opleidingen aantrekkelijk maken, THAT’S IT

Sandra|27.04.12|22:10

Wat lost die Bct dan op volgens jou op Kevin. De bekeuringen die er uit voort komen zijn wel voor ons chauffeurs en niet voor de baas omdat onze pas er in moet en niet die van het bedrijf.
Ik heb liever meer loon, wie niet.
Als je moest omrijden, weet jij dat na een half jaar nog waarom dat moest? Nou ik niet, en als er meer passagiers in de taxi zitten die op verschillende plekken afgezet moeten worden.
Ik wil best wel een extra uurtje rijden,kan dat geld goed gebruiken.

Mike.Rotterdam|28.04.12|10:13

Kevin,je gaat denk ik voorbij aan punten die van toepassing zijn,de belasting gaat geen handhaving doen. Het enigste is dat zij willen controleren is hoeveel btw en inkomstenbelasting je moet betalen.De kilometers die je niet kan verklaren zijn dan prive kilometers,dus je bpm en bijtelling komen dan ter sprake. Hoeveel uren jij achter het stuur zit en of je kwaliteit levert zijn nou niet dingen die voor een inspecteur tellen.

ramon|07.06.12|01:00

1.een stop op nieuwe vergunningen er zijn er al veel te veel 2. bij een faillisement vergunning intrekken en niet meer uitgeven 3, per gebied een x aantal vergunningen (bvb utrecht 400 stuks amsterdam 800stuks 4. bij misstanden enz enz vergunning afpakken van het desbetreffende bedrijf en dan blijven vanzelf de goede bedrijven over en kan ook iedereen een goede boterham verdienen en dan heb je al die onzin data btc s enz enz niet nodig meer omdat men het wel uit zn hoofd laat om te sjoemelen

Peter 84|17.06.12|15:26

Wanneer je weet wat de mogelijkheden van een Taxiterminal zijn kun je niet positief zijn voor een boordcomputer taxi,nog afgezien van de onbekende onkosten en of die ooit leverbaar wordt.
Kan niet begrijpen waarom taxibedrijven positief zijn. De fabrikanten misschien wel ja.
Is er iemand die het kan uitleggen?