Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Besluit tot uitstel inbouwverplichting BCT was onvermijdelijk

COMMENTAAR – De staatssecretaris heeft heel laat het onvermijdelijke besluit genomen de uiterlijke inbouwdatum voor een Boordcomputer Taxi uit te stellen. Dit geeft wat lucht voor de taxibranche. Omdat er op dit moment nog geen gecertificeerde BCT op de markt is, werd de overgangstermijn te kort voor de taxibranche. De subsidieregeling verschuift mee.

De minister heeft beloofd voor de zomer met een nieuwe uiterlijke inbouwdatum te komen. Althans, als er in de maanden ervoor voldoende leveranciers met een BCT op de markt zijn gekomen en de taxi-ondernemers zich hebben kunnen oriënteren. De BCT-leveranciers zijn nu aan zet om een goed functionerend en gecertificeerd apparaat op de markt te brengen.

Verkrijgbaar

De verwachting is nu dat de meeste leveranciers hun BCT eind april 2013 op de markt brengen. De hele taxibranche wist al maanden dat inbouw van 30.000 BCT’s in 5 maanden tijd ondoenlijk is. Daarin zit bovendien nog een vakantieperiode. De staatssecretaris heeft al die tijd publiekelijk volgehouden dat dit wel kon, maar moet nu toch terug komen op haar standpunt.

Het bestuur van KNV Taxi schat in dat vanaf de start van de leveringen door de eerste fabrikanten, zes maanden nodig zijn voor het (definitief) selecteren en aankopen van BCT’s met subsidie. Met daar achteraan negen maanden uitlooptijd voor het inbouwen en activeren.

Kiwa

Voor vergunninguitgever Kiwa, en daarmee ook voor de overheid, is het eigenlijk een meevaller dat de BCT vertraagd op de markt komt. De omwisseling van de chauffeurspassen naar BCT-chauffeurskaarten is immers nog steeds niet 100% afgerond. En Kiwa is zich nog altijd aan het klaarmaken voor het afgeven van ondernemerskaarten aan de vervoerders en systeemkaarten voor in iedere BCT aan de fabrikanten.

Nu is het aan de leveranciers om gecertificeerde boordcomputers op de markt te brengen, zodat de taxi-ondernemers deze met elkaar kunnen vergelijken. Een nieuwe deadline van de overheid zal vervolgens ook de fabrikanten tijd en ruimte moeten geven om voldoende boordcomputers te fabriceren. Zodat er nog genoeg tijd overblijft om in te bouwen bij de taxi-ondernemers.

Invoeringsdatum

Met het schrappen van de deadline van 1 oktober 2013 heeft de staatssecretaris zichzelf veel speelruimte bezorgd. Want de nieuwe uiterlijke invoeringsdatum zal zo kort mogelijk op 1 oktober 2013 volgen, heeft ze aangekondigd. Maar alleen als er dan genoeg gecertificeerde boordcomputers op de markt zijn en er voldoende ruimte is voor het keuze-, bestel- en inbouwproces. En dat lijkt ons een wijs besluit.

Bart Pals

Lees ook: Introductie van de Boordcomputer Taxi wordt uitgesteld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Besluit tot uitstel inbouwverplichting BCT was onvermijdelijk”

Fietspompzuilen|05.03.13|16:11

Vanaf 2003 zijn we al bezig met de voorbereidingen BCT, intussen leven we in een hele anderen wereld, tenminste ik wel,ik heb een Iphone en een iPad ik sla mijn gegevens op in de cloud. Maar we blijven halsstarrig vasthouden aan de BCT, nooit toegeven.De Kiwa kaarten deugen niet, de BCT deugt niet, de Staatssecretaris die dacht dat het ineens voor oktober wel kon deugt niet, Wat deugt er eigenlijk wel,oké mijn voorspellingen die staan nog 100% overeind. Maar we zullen doorgaan, tot we omvallen.

Hudson Taxi|06.03.13|09:41

Mag wat kosten he’,en de zin ervan? Maar ja,je hebt de bct wel snel terug verdiend! Voorbeeld:
Rit Vianen Schiphol , € 35.- per persoon. 3 personen, totaal € 115. Geef 1 persoon op in mijn bct,€ 35.-
Neem passagiers mee retour van schiphol naar Nieuwegein €75.Die geef ik niet op aan mijn bct,bespaart ook nog wat invoer tijd.
€145 verdiend! Ik snapte niet dat er voorstanders zijn voor z’n bct maar het kwartje is gevallen bij mij,onee
maak ik alweer een rekenfout, €145.is gevallen moet het zijn.

Tom Brokling|07.03.13|17:45

Hoe bedoel je bananenrepubliek ?

Ger|23.03.13|22:58

Wat een waardelose smoesjes hebben ze toch steeds. Het is al lang bekend dat het zou gaan gebeuren, en steeds weer wordt het uitgesteld, zo blijft het oplichten van bedrijven en belasting doorgaan. Ik heb het helaas niet voor het zeggen anders zou de bct er al inzitten bij alle taxi’s, en dan geen bct dan ook niet rijden, en niet de juiste kilometers verantwoorden via de bct is meteen vergunning kwijt. Gewoon de boel hard aan pakken en geen pardon.

Hudson Taxi|01.04.13|13:38

Zolang een basis BCT niet fraude proof is gemaakt,kunnen Taliban figuren hun gang blijven gaan met oplichten Ger. Ook met een BCT! Niet alles geloven wat de fabrikanten en ILT ons jaren proberen wijs te maken. Akkoord gaan met een ondeugdelijk achterhaald apparaat is het domste wat je kan doen. Nu wordt geprobeerd ons iets door de strot te drukken waar geen praktijk ervaring mee is opgedaan.

Duco Douwstra|05.04.13|12:30

Gaan ze eindelijk inzien wat ik al jarenlang roep, dat het bolwerk van IVW en opvolgende benamingen niet deugen. Lees de Telegraaf 05-04-2013 ambtenaren komen weg met sabotage – https://docs.google.com/document/d/1JYVCqXKVSEK2jD2U4Mroikva-2FsE1776GEXb4rsf48/pub

Duco Douwstra|05.04.13|14:41

O ja de NS wil natuurlijk haar geld terug als de Fyra trein niet gaat rijden. En natuurlijk willen alle taxiondernemers ook al hun geld terug. Van de schade die ze hebben geleden, door alle onzin waar ze de afgelopen 20 jaar onder grote dwang en chantage toe werden verplicht. De taxiondernemers werden gechanteerd met intrekken van de vergunning als je niet precies deed en doet wat de IVW en consorten je de afgelopen jaren hebben opgedragen. Ter bevordering van eigen werkgelegenheid.

Kees Rijnders|02.01.14|22:28

Ik kan me niet voorstellen dat met de huidige technologische ontwikkelingen men dit niet voor elkaar krijgt, of is het de wil die er niet is. Een ander argument is, dat wanneer de BCT er wel is, ILenT dan moeten gaan controleren en daar zijn dan weer geen capaciteiten en middelen voor. Zo wordt de branche wel op kosten gejaagd. Te belachelijk voor woorden. Het ziet er naar uit dat van uitstel, afstel komt. Wederom een gemiste kans.

Rex Urban|01.03.14|15:13

Mansveld schrijft in juni 2013 dat ze de BCT in 2014 gaat evalueren. Dit n.a.v. een brief . Dat betekent in hollands taal: tekortkomingen en problemen met de BCT aanpassen.Die zijn niet te overzien! Ze schrijft: de evaluatie van de BCT kan leiden tot aanpassingen van de BCT. Fabrikanten zullen ook in die periode tot de evaluatie updates willen uitvoeren. Ze schrijft verder: Het is zaak van Fabrikanten en vervoerders om over kosten afspraken te maken, de overheid staat hier buiten. Oppassen dus!!

m vw|13.05.14|22:40

he taxi branche! mag ik even jullie wilden weer terug naar een twee tarieven systeem, en daarmee deze ellende over jullie zelf afgeroepen. Een bon en een fraude bestendig systeem hoort bij twee verschillende tarieven. Was er niet over begonnen en je had de ellende nu bespaard

Besluit tot uitstel inbouwverplichting BCT was onvermijdelijk | TaxiPro
Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Besluit tot uitstel inbouwverplichting BCT was onvermijdelijk

COMMENTAAR – De staatssecretaris heeft heel laat het onvermijdelijke besluit genomen de uiterlijke inbouwdatum voor een Boordcomputer Taxi uit te stellen. Dit geeft wat lucht voor de taxibranche. Omdat er op dit moment nog geen gecertificeerde BCT op de markt is, werd de overgangstermijn te kort voor de taxibranche. De subsidieregeling verschuift mee.

De minister heeft beloofd voor de zomer met een nieuwe uiterlijke inbouwdatum te komen. Althans, als er in de maanden ervoor voldoende leveranciers met een BCT op de markt zijn gekomen en de taxi-ondernemers zich hebben kunnen oriënteren. De BCT-leveranciers zijn nu aan zet om een goed functionerend en gecertificeerd apparaat op de markt te brengen.

Verkrijgbaar

De verwachting is nu dat de meeste leveranciers hun BCT eind april 2013 op de markt brengen. De hele taxibranche wist al maanden dat inbouw van 30.000 BCT’s in 5 maanden tijd ondoenlijk is. Daarin zit bovendien nog een vakantieperiode. De staatssecretaris heeft al die tijd publiekelijk volgehouden dat dit wel kon, maar moet nu toch terug komen op haar standpunt.

Het bestuur van KNV Taxi schat in dat vanaf de start van de leveringen door de eerste fabrikanten, zes maanden nodig zijn voor het (definitief) selecteren en aankopen van BCT’s met subsidie. Met daar achteraan negen maanden uitlooptijd voor het inbouwen en activeren.

Kiwa

Voor vergunninguitgever Kiwa, en daarmee ook voor de overheid, is het eigenlijk een meevaller dat de BCT vertraagd op de markt komt. De omwisseling van de chauffeurspassen naar BCT-chauffeurskaarten is immers nog steeds niet 100% afgerond. En Kiwa is zich nog altijd aan het klaarmaken voor het afgeven van ondernemerskaarten aan de vervoerders en systeemkaarten voor in iedere BCT aan de fabrikanten.

Nu is het aan de leveranciers om gecertificeerde boordcomputers op de markt te brengen, zodat de taxi-ondernemers deze met elkaar kunnen vergelijken. Een nieuwe deadline van de overheid zal vervolgens ook de fabrikanten tijd en ruimte moeten geven om voldoende boordcomputers te fabriceren. Zodat er nog genoeg tijd overblijft om in te bouwen bij de taxi-ondernemers.

Invoeringsdatum

Met het schrappen van de deadline van 1 oktober 2013 heeft de staatssecretaris zichzelf veel speelruimte bezorgd. Want de nieuwe uiterlijke invoeringsdatum zal zo kort mogelijk op 1 oktober 2013 volgen, heeft ze aangekondigd. Maar alleen als er dan genoeg gecertificeerde boordcomputers op de markt zijn en er voldoende ruimte is voor het keuze-, bestel- en inbouwproces. En dat lijkt ons een wijs besluit.

Bart Pals

Lees ook: Introductie van de Boordcomputer Taxi wordt uitgesteld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Besluit tot uitstel inbouwverplichting BCT was onvermijdelijk”

Fietspompzuilen|05.03.13|16:11

Vanaf 2003 zijn we al bezig met de voorbereidingen BCT, intussen leven we in een hele anderen wereld, tenminste ik wel,ik heb een Iphone en een iPad ik sla mijn gegevens op in de cloud. Maar we blijven halsstarrig vasthouden aan de BCT, nooit toegeven.De Kiwa kaarten deugen niet, de BCT deugt niet, de Staatssecretaris die dacht dat het ineens voor oktober wel kon deugt niet, Wat deugt er eigenlijk wel,oké mijn voorspellingen die staan nog 100% overeind. Maar we zullen doorgaan, tot we omvallen.

Hudson Taxi|06.03.13|09:41

Mag wat kosten he’,en de zin ervan? Maar ja,je hebt de bct wel snel terug verdiend! Voorbeeld:
Rit Vianen Schiphol , € 35.- per persoon. 3 personen, totaal € 115. Geef 1 persoon op in mijn bct,€ 35.-
Neem passagiers mee retour van schiphol naar Nieuwegein €75.Die geef ik niet op aan mijn bct,bespaart ook nog wat invoer tijd.
€145 verdiend! Ik snapte niet dat er voorstanders zijn voor z’n bct maar het kwartje is gevallen bij mij,onee
maak ik alweer een rekenfout, €145.is gevallen moet het zijn.

Tom Brokling|07.03.13|17:45

Hoe bedoel je bananenrepubliek ?

Ger|23.03.13|22:58

Wat een waardelose smoesjes hebben ze toch steeds. Het is al lang bekend dat het zou gaan gebeuren, en steeds weer wordt het uitgesteld, zo blijft het oplichten van bedrijven en belasting doorgaan. Ik heb het helaas niet voor het zeggen anders zou de bct er al inzitten bij alle taxi’s, en dan geen bct dan ook niet rijden, en niet de juiste kilometers verantwoorden via de bct is meteen vergunning kwijt. Gewoon de boel hard aan pakken en geen pardon.

Hudson Taxi|01.04.13|13:38

Zolang een basis BCT niet fraude proof is gemaakt,kunnen Taliban figuren hun gang blijven gaan met oplichten Ger. Ook met een BCT! Niet alles geloven wat de fabrikanten en ILT ons jaren proberen wijs te maken. Akkoord gaan met een ondeugdelijk achterhaald apparaat is het domste wat je kan doen. Nu wordt geprobeerd ons iets door de strot te drukken waar geen praktijk ervaring mee is opgedaan.

Duco Douwstra|05.04.13|12:30

Gaan ze eindelijk inzien wat ik al jarenlang roep, dat het bolwerk van IVW en opvolgende benamingen niet deugen. Lees de Telegraaf 05-04-2013 ambtenaren komen weg met sabotage – https://docs.google.com/document/d/1JYVCqXKVSEK2jD2U4Mroikva-2FsE1776GEXb4rsf48/pub

Duco Douwstra|05.04.13|14:41

O ja de NS wil natuurlijk haar geld terug als de Fyra trein niet gaat rijden. En natuurlijk willen alle taxiondernemers ook al hun geld terug. Van de schade die ze hebben geleden, door alle onzin waar ze de afgelopen 20 jaar onder grote dwang en chantage toe werden verplicht. De taxiondernemers werden gechanteerd met intrekken van de vergunning als je niet precies deed en doet wat de IVW en consorten je de afgelopen jaren hebben opgedragen. Ter bevordering van eigen werkgelegenheid.

Kees Rijnders|02.01.14|22:28

Ik kan me niet voorstellen dat met de huidige technologische ontwikkelingen men dit niet voor elkaar krijgt, of is het de wil die er niet is. Een ander argument is, dat wanneer de BCT er wel is, ILenT dan moeten gaan controleren en daar zijn dan weer geen capaciteiten en middelen voor. Zo wordt de branche wel op kosten gejaagd. Te belachelijk voor woorden. Het ziet er naar uit dat van uitstel, afstel komt. Wederom een gemiste kans.

Rex Urban|01.03.14|15:13

Mansveld schrijft in juni 2013 dat ze de BCT in 2014 gaat evalueren. Dit n.a.v. een brief . Dat betekent in hollands taal: tekortkomingen en problemen met de BCT aanpassen.Die zijn niet te overzien! Ze schrijft: de evaluatie van de BCT kan leiden tot aanpassingen van de BCT. Fabrikanten zullen ook in die periode tot de evaluatie updates willen uitvoeren. Ze schrijft verder: Het is zaak van Fabrikanten en vervoerders om over kosten afspraken te maken, de overheid staat hier buiten. Oppassen dus!!

m vw|13.05.14|22:40

he taxi branche! mag ik even jullie wilden weer terug naar een twee tarieven systeem, en daarmee deze ellende over jullie zelf afgeroepen. Een bon en een fraude bestendig systeem hoort bij twee verschillende tarieven. Was er niet over begonnen en je had de ellende nu bespaard