Introductie van de Boordcomputer Taxi wordt uitgesteld
De verplichting tot inbouw van een Boordcomputer Taxi is tot nader order uitgesteld. De wettelijke deadline van 1 oktober 2013 wordt geschrapt door staatssecretaris Mansveld. Zij zal voor de zomer een nieuwe uiterlijke invoeringsdatum vaststellen. Reden is dat de fabrikanten van de BCT veel meer tijd nodig hebben voor de ontwikkeling dan voorzien. Daardoor heeft de taxibranche te weinig tijd voor het keuze-, bestel- en inbouwproces.
De minister verwacht de nieuwe uiterlijke invoeringsdatum voor de zomer bekend te maken. Het is de bedoeling dat deze zo dicht mogelijk na de oorspronkelijke datum van 1 oktober ligt. Ook de uiterlijke datum van de subsidieregeling schuift mee op.
Fabrikanten
“De verwachting van de vier fabrikanten is nu dat zij in de periode februari tot april met hun BCT-product op de markt komen”, meldt de minister. “De vertraging hangt mede samen met het feit dat fabrikanten een geheel nieuw apparaat moesten ontwikkelen. En met het voldoen aan de eisen die aan de beveiliging van de BCT en de software worden gesteld.”
“Branchevereniging KNV Taxi acht de resterende termijn tot 1 oktober 2013 niet meer toereikend. Connexxion Taxi Services, die met een groot aantal voertuigen taxivervoer verricht, sluit zich hierbij aan”, zegt Mansveld. “Fabrikanten hebben gemeld dat inbouw en activering van ruim 30.000 BCT’s voor 1 oktober nog net haalbaar zou zijn.”
Inbouw BCT
Na overleg met betrokken partijen is ze tot de conclusie gekomen dat de kans op een ordelijk en voor de taxivervoerders acceptabel verloop van inbouw en activering van BCT’s voor 1 oktober 2013 met de dag kleiner wordt. “Ik heb daarom besloten ruimte te scheppen voor uitstel van de verplichting om per 1 oktober de BCT in straattaxi’s ingebouwd en geactiveerd te hebben”, aldus de staatssecretaris.
Concreet betekent dit het volgende:
- de datum van 1 oktober 2013 zal de minister schrappen door wijziging van de desbetreffende Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). In de AMvB wordt opgenomen dat de datum van verplichting bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. De juridische procedure voor de wijziging van de AMvB moet nu in gang worden gezet om de AMvB tijdig gereed te hebben;
- een nieuwe datum van verplichting, die zo dicht mogelijk bij 1 oktober 2013 komt te liggen, stelt de staatssecretaris voor de zomer vast bij Ministeriële Regeling;
- de tijdelijke subsidieregeling BCT schuift mee op met de termijn van uitstel;
- een uitstel van de datum van 1 oktober 2013 voor de BCT in de straattaxi heeft geen gevolgen voor de verplichting van de BCT in het contractvervoer. De oorspronkelijk vastgelegde einddatum van verplichting van de BCT voor het contractvervoer blijft gehandhaafd op 1 februari 2015.
Verplichting BCT
De minister zal de Kamer en de taxibranche zo spoedig mogelijk nader informeren over de nieuwe datum, waarop de verplichting voor het gebruik van de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi in werking zal treden.
De regelgeving over de BCT is in oktober 2011 in werking getreden. Die hield onder meer in dat de BCT per 1 oktober 2013 verplicht is in de straattaxi en dat voor elke BCT die is ingebouwd en geactiveerd een subsidie van €600,- beschikbaar is. Het gaat in totaal om ruim 30.000 taxi’s.
30.000 taxi’s
Voor taxi’s die uitsluitend in het contractvervoer worden ingezet geldt de BCT-verplichting per 1 februari 2015, vanwege langjarige contracten in deze sector. Na 1 oktober 2013 was er echter geen recht meer op subsidie. Voor de taxivervoerders zou dus zonder de huidige uitstel-maatregel tot aan de datum van verplichting slechts 6 maanden voor hun keuze-, bestel- en inbouwproces resteren. Dat vindt de staatssecretaris dus te kort.
De ontwikkeling en levering van de BCT is in 2010 overgelaten aan de markt. Vier fabrikanten zijn daadwerkelijk daarmee begonnen. De verwachting was dat de BCT ruim voor oktober 2013 op de markt zou komen, zodat de taxivervoerders voldoende tijd zouden hebben voor oriëntatie op de markt, maken van een keuze, bestellen en inbouwen van de BCT. Daar komt het ministerie van Infrastructuur en Milieu dus nu op terug.
Bart Pals
Lees ook:
Ik denk dat 1 firma hier heel blij mee is ….KIWA register…omdat zij het iet voor elkaar krijgen alle taxichauffeurs te voorzien van een bestuurderskaart bct . Ik heb collega’s die nog steeds een tijdelijke kaart hebben of zelfs helemaal niets, en dat na 3/4 jaar. Schandalig gewoon
wat een puinhoop…………….
Het mag weer wat kosten allemaal!
De onbetrouwbare overheid, heet zoiets. Fijn voor de leveranciers die het wel op orde hebben,
mogen aan de kant gaan zitten en wachten tot de zwakke broeders bij zijn. Lekker, zo’n
socialistisch kabinet. Wat een knoeiers.
Even de BCT geschiedenis. In 1985 hadden sommige taxi’s een boordcomputer met stoelcontacten in hun taxi’s ingebouwd om hun chauffeurs te controleren. Een aantal keren riep de politiek dat er in alle taxi’s BCT’s moesten komen. Uiteindelijk is het in 2000 in de WP2000 opgenomen. In 2003 is er een werkgroep in het leven geroepen onder leiding van een IVW projectmanager. Deze heeft tot november 2010, dus ruim 7 jaar en waarom ging dat? Veel bedrijven waren al zeer modern online geautomatiseerd
Maar de leveranciers, wilden alle apparaten in alle taxi’s vervangen, ook de zeer moderne, uit louter winstbejag en kapitaalvernietiging.Toen hebben ze de IVW wijsgemaakt, dat een digitale handtekening, noodzakelijk was om meer rechtszekerheid te krijgen en juist deze waardeloze digitale handtekening breken de leveranciers nu op. De huidige systemen zijn allemaal gecertificeerd, met een BCT specificatie rapport van 170 pagina’s is het bijna onmogelijk om een BCT te certificeren. De hand .
bedienbare BCT is zo wie zo onbetrouwbaar, volgens het rapport moeten we uitgaan van aannames en ook door een onbetrouwbare chauffeur een betrouwbare bediening, In 2003 was de BCT al een verouderd product, inmiddels leven we in de tijd van de Iphone, iPad en de cloud. Een ICT en technologische vooruitgang die we ons 10 jaar geleden niet konden voorstellen. We moeten op zijn minst kijken naar een systeem van deze tijd, bijna alle ondernemers vinden de BCT allang niet meer van deze tijd, stoppen
@ Rick. Uit of afstel is fijn voor de ondernemers die deze onzin moeten betalen.Bij de aanvang van het BCT project zijn er over de 10 fabrikanten. 4 a’ 5 fabr, Digitax weet ik niet, zijn overgebleven,de rest is afgehaakt doordat zij het nut en kosten van de electronische handtekening niet zagen zitten in een manipuleerbare BCT.De 4 overgebleven fabrikanten zijn egoistisch en over onze rug uit op winstbejag, geheel vrijwillig. Onbetrouwbaar zijn zij die er een nutteloze BCT door willen drukken.
Prima dit uitstel. Misschien is het mogelijk om nu een paar jaartjes ervaring met een BCT op te doen door er een aantal her en der bij taxibedrijven in te bouwen. Hiedoor kan ervaring bij bedrijven verkregen worden. Bij eventuele gebreken het apparaat alsnog aanpassen. Deze kans moeten we niet laten lopen.
Ik wil even terugkomen op mijn bewering, dat de leveranciers de hoofdschuldigen zijn waar wij nu met de BCT in terecht zijn gekomen. Maar iedereen heeft meegekeken en ze hebben het wel laten gebeuren. Op de vele vergaderingen kreeg ik nooit steun, en ben ik zelfs geweerd. De IVW schreeuwde bijna, dat we er allemaal beter van zouden worden. En nu zijn we allemaal overgeleverd aan een zeer arbeidsintensief gedrocht. De overheid weet wel hoe ze werkgelegenheid moeten creëren, onzin aansmeren
Taxi Shuttle 4 Benelux
Het gaat allemaal om winstbejag over de rug van HARDWERKENDE mensen, die alsmaar meer moeten betalen!! Schandalig gewoon, ze weten niet eens hoe het in mekaar steekt, en dan ons nu een verouderde BCT door de neus douwen!! Ze hebben in de eerste instantie de TAXIMARKT kapot gemaakt, en zijn nu anno 2013 nog steeds bezig met het verzieken en verzwaren van de kosten!! HET DRAAIT ALLEEN MAAR OM GELD!!!!!
Ik wil graag in discussie met de 34% mensen die het jammer vinden dat de BCT is uit- of afgesteld. Er heeft nog nooit iemand aan mij uit kunnen uitleggen wat het voordeel is van de BCT. Wel is de enorme lastenverzwaring voor iedereen de meeste wel duidelijk. Kom overtuig mij aub ik verwacht niks.
Brief van Staatssecretaris Wilma Mansveld voorzien van commentaar door Duco Douwstra aan de Tweede Kamer 27-02-2013 – https://docs.google.com/document/d/1k8x8HRIJCFQfeNUjE3k-FwkGqtqsDpoqpd0K9zqF5NA/pub
Ja, lijkt mij een goed begin Duco, begin een petitie bij deze onderschrijf ik hem alvast.
Nu nog een paar duizend en dan zal het ministerie toch moeten reageren en uitleg geven waarom dit doorgang dient te vinden.
Zolang de noodzaak of nut van een bct niet bewezen kan worden, is het verstandig de invoering niet uit te stellen maar af te stellen.
Een discussie is broodnodig. Daar wil ik me graag voor opgeven.
De fabrikanten en overheid geven misleidende en onjuiste informatie over de bct. Er zijn veel ondernemers die hier de dupe van worden.Het programma opgelicht kan er wellicht aandacht aan geven omdat we dat worden. Het gaat hier over €100 miljoen wat over de balk gesmeten gaat worden, niet niks dus.
je heb groot gelijk Duco ik teken graag mee. alleen maar geld verspiling en nog het ergste betalen voor onze eigen controle.Alles naar de klote helpen.
iIk denk dat de bct er niet in moet voor de zgn uren bij te huoden.
Maar voor de belasting.
Ze doen net of zij zich druk maken dat het ons veel werk bespaard als alles via de bct verwerkt wordt.
Nee dit is maar het begin.
Straks komt er ieder jaar een extra item bij.
Het gaat er alleen om ze zijn bang dat er een ritje zwart gereden gaat worden.
Laat mij maar iedere dag mijn lijst en werkboekje invullen.
Maar zelfs daar hebben we niets over te zeggen.
Eigen baas laat me niet lachen.
Geld geld geld geld !!! kijk maar eens naar de prijs van de chauffeurs kaarten en reken er op dat WIJ de taxiondernemers ook nog een abonnement zullen moeten nemen om ons te kunnen volgen via track en trace.
Hoe lang laat Taxi Nederland dit nog over zijn kant gaan? Het is toch van de zotte dat wij zelf apparatuur moeten aanschaffen zo dat zij ons kunnen volgen en vervolgen als je een foutje maakt.
Laten ze eens een harder beleid op zetten om de rotte appels er uit te smijten.
Die top chauffeurs die bewust omrijden, kleine ritjes weigeren, niet netjes gedragen, roken in de auto, bewust verkeerde prijzen in de meters hebben, controle zal altijd nodig zijn maar als ze een foei beleid hanteren zal het taxi leven steeds meer voor criminele doel einden gebruikt gaan worden. Den Haag word eens wakker en sla uw slag want er is veel te verdienen in de transport wereld, laat maar eens zien dat u echt op de universiteit heeft gezeten en verbaas mij en vele andere!!!!!!!!!!
@ laurents Deurloo.
Automatisering,controle is goed. Maar je hebt volkomen gelijk Laurents, betalen voor je eigen controle, waar I.L.T.ons mee op zadelt, d.m.v.de BCT,is idioot.
Wie zou er vrijwillig willen meebetalen aan een flitskast, waarvan je de bekeuring automatisch thuis krijgt gestuurd, misschien de voorstanders van een BCT ja, maar als je je gezond verstand gebruikt ga je in dergelijke onzin geen geld steken. En dat in een vrij land?
weer een uitstel, voer maar een boete in voor de fabrikanten, die hebben nu toch wel lang genoeg tijd gehad om het in orde te brengen, het lijkt wel of ze geld krijgen van de taxi wereld om de boel te vertragen. voor een hoop chauffeurs zou het beter zijn een snelle invoering, dan hoeven ze niet meer zoveel te schrijven, voor de rest wordt het moeilijke om te sjoemelen met twee boekjes, die zijn dan niet meer nodig en kunnen ze weer eerlijk gaan werken.
Ze blijven uitstellen, zo komt er nooit een maatregel tegen al die chauffeurs die dubbele boekjes gebruiken om maar zoveel mogelijk te verdienen, hoe het nu gaat in de taxiwereld is gewoon te erg voor woorden.
Beste Ger, De fabrikanten bloeden al genoeg, en willen liever vandaag dan morgen hun BCT die dagelijks steeds minder aan de eisen van deze tijd voldoet uitleveren, voordat de trage en achterlijke overheid er ook achter komt. Dat ze weer een tot mislukken gedoemd project tegen heug en meug door laten gaan.Maar hoe kom jij er bij dat jij straks niet zoveel meer hoeft te schrijven. Ga jij de per GSM ontvangen ritten straks onthouden? als je een notitie maakt is het administratie en moet je het
bewaren. Ga nou eens even na wat je straks allemaal moet gaan doen als de BCT door zou gaan. Chauffeurspas uitlezen opslaan, BCT uitlezen opslaan, controleren of dat allemaal klopt. BCT inbouwen, overbouwen, aanschaffen, chauffeurskaart, garagekaart, ondernemerskaart. Het zijn de profeten die brood eten, maar geloof de sprookjes niet,zet alle kosten en werkzaamheden eens echt op een rij. En dat allemaal omdat we bang zijn dat iemand langer dan de toegestane 14 uur per dag gaat rijden, kom op zeg
Als iedereen stopt met het gezever over de bct en we met zijn alle eens 100 euro per bedrijf bijelkaar leggen .
Dan kunnen we een hele goeije advocaat hierop zetten.
Niet geschoten is ook mis.
We sparen dan wel allemaal veel geld uit .Want 100 euro voor een advocaat of de 900 euro straks voor een bct.
Als de overheid ons een bct verplichten moeten ze ook die maar betalen.
We betalen al genoeg in deze tijd.
Dan maar minder geld naar Europa.
En dan pas als in heel Europa de bct verplicht is.
Beste Peter, Je hebt helemaal gelijk met je idee om een poel op te zetten van € 100,– per bedrijf. Maar nog beter zou het zijn als alle burgers in dit land € 100,– in een poel storten, om het criminele gedrag van de overheid en hun wanbeleid te bestrijden. Ik kan nagenoeg niet 1 goede maatregel bedenken, maar ik kan wel 10 dikke boeken over het wanbeleid schrijven. Wanneer gaan we ons eens verzetten tegen de terroriserende ambtenaren. Die hun positie zonder enig risico henzelf misbruiken
Kijk maar uit dadelijk worden we opgepakt voor burgelijke ongehoorzaamheid.
Want het is hier immers een modern communistisch land aan het worden.
Onder het gezegde van eerst wij en dan het volk, die zorgen voor onze vette salarissenen cq bonussen.
Maar voor Europa want er moet en zal 500 miljard in de pot blijven voor als het mis gaat.
En dat gaat ze daar boven goed af .
Gewoon extra bezuinigen.
Wij ja, de overheid niet kijk maar eens al die subsidies die weg gegeven worden over onze rug.
Het is de bedoeling dat de BCT elke minuut naukeurig je tijden + lokatie vastlegt. Dat is dus trajectcontrole op iedere openbare weg in Nederland.
Dit is uniek in de wereld ! Dit wordt uitgeprobeerd bij de Nederlanse taxiondernemers. Eigen rijders moeten de opgelopen bekeuringen door de BCT zelf betalen, bij loonchauffeurs moet de wergever dit doen. We moeten die idioterie bovendien zelf betalen ook nog. Werkgevers, vakbonden en loonchaufeurs wordt eens wakker! Communistische staat in wording?
Beste Taxi Volendam, Systemen die elke minuut de tijden+locatie registreren hebben veel bedrijven al ruim 15 jaar in hun voertuigen zitten. Maar we zijn nu al ruim 10 jaar bezig met het verstand en inzicht op nul, om daar ook nog een digitale handtekening aan toe te voegen.Niemand kan het belang daarvan uitleggen, maar de overheid wil deze miskraam blijven vertroetelen. Het is wettelijk verplicht om mensen met een beperking in dienst te nemen, dus ook met een geestelijke en die zitten daar
Douwstra, Er is wel een verschil wie mijn gegevens de hele dag kan volgen, de overheid of mijn wergever.De bedoeling van de overheid is om zonder tussenkomst een beukeuring in je brievenbus te deponeren,wat mogelijk wordt door die digitale handtekening. Wie zit daar nou op te wachtten.
In welke bedrijfstak wordt dit toegepast? Zeg het maar. Zijn taxichauffeurs dan allemaal boeven?
10 feb. Mansveld een brief gestuurd over de BCT. Deze brief is 11 april door mevr. Gijsbers beantwoord. Ik had aangegeven wat er mis is met de BCT. Zij schrijft mij nu dat de werking in de praktijk, effecten op de administratieve lasten en de specificaties in 2015 geevalueerd zullen worden. Daarna aanpassingen en verbeteringen aanbrengen.
Een nieuw apparaat in de praktijk laten uittesten daarna aanpassen op kosten van taxi ondernemers is van de gekke. Heeft veel weg van de Fyra.
Hoe we gaan besparen, reken even mee: We kopen een BCT, we kopen chauffeurskaarten, ondernemerskaarten, garagekaarten enz. We gaan alle gegeven van de chauffeurskaarten, opslaan verwerken administreren. De gegevens die de inline BCT aan de server aanlevert, zijn hetzelfde als we de afgelopen 15 jaar al vastleggen. We gaan inbouwen keuren testen en heeft iemand als eens een nieuw systeem geïnstalleerd zonder veel problemen? De BCT zal een veelvoud aan problemen geven. Terwijl we goedwerkend
In 2015 evalueren ? Dus eerst verplicht inbouwen, daarna kijken of het werkt. Wanneer het niet blijkt te werken wat we b.v. al weten van het adviescollege adminastratieve lasten, ACTAL, zijn we de investering kwijt. Erger nog, wie gaat de aanpassingen betalen, is daar ook subsidie voor beschikbaar? Ruilen de fabrikanten de bct’s gratis om?
Eerst investeren, daarna evalueren of de investering juist was?
Waar is het gezonde verstand?
In Den Haag gezond verstand, laat me niet lachen. Ruim 10 uur debateren of Teeven de zelfmoord van een suïcidaal persoon tegen had kunnen houden, dat is pas krankjorum. Maar doe wat de BCT betreft nog niks, laat anderen zich maar opofferen om de problemen voor de leveranciers, op eigen kosten uit te testen. En dan krijgen we straks nog de dwarsliggers, die hoef je het saboteren niet te leren. Hoewel de handmatig bedienbare BCT voor hen misschien een uitkomst is. Controle moet door minimaal
minimaal 2 personen, die moeten dan wel over een uitleeskaart beschikken en duidelijk maken waarom ze uit willen lezen. Dus vele malen ingewikkelder dan even de rittenstaat en de werkmap controleren. Maar we wachten af, en mijn advies doet u dat ook. Maar iedereen is het inmiddels wel met mijn eens, dat de tijd de BCT al lang heeft ingehaald. Maar we volgen braaf, het is nu eenmaal wet van de democratisch gekozen leeghoofden (en toch heeft nog wel 6% vertrouwen in deze politieke sukkels.
18 apr. 2013 door René Schoemaker van het CPB. (BNN radio)
Nieuws – De overheid is onzorgvuldig in de omgang met de privacy van burgers en gebruikt gegevens voor andere doeleinden dan waarvoor ze in eerste instantie zijn verzameld. De politiek zet daarbij het CBP buitenspel.
Daar is de BCT uitermate geschikt voor. Deze registreert elke seconde frivacy gegevens en lokatie van klant en taxichauffeur. Waarvoor en voor hoe lang deze gegevens opgeslagen worden door I.L.T. is mij onbekend.
De telegraaf 27 april.”Wanneer wordt er nu eindelijk eens begonnen met het opschonen van de vierde macht, n.l. de Haagsche ambtenarij? Niet toevallig dat een minister en 2 staatssecretarissen, allen VVD-huize, de dupe worden van plichtsverzuim van hun ambtenaren? Achterhouden van cruciale informatie dient een reden te zijn voor ontslag op staande voet”. Dit gedrag is bij I.L.T.een gewoonte. Daar zijn wij,de Taxibranche de dupe van.Voorbeeld is het onder valse voorwensels doordrukken van de BCT.
De gevolgen van het eventueel niet doorgaan van de BCT!Allereerst alle hardware leveranciers gaan op de fles.Een enorm gezichtsverlies voor alle betrokken partijen die de BCT strontkar de laatste 10 jaar hebben getrokken. Maar een enorme besparing aan administratieve lasten en aanschafkosten voor de grote bedrijven,die echt niet zitten te wachten op een waardeloze digitale handtekening. Alles wat een BCT registreert kan al 15 jaar worden geregistreerd.Weten ze dat bij de ILenT en.Bel niet?
beste jongens ik heb vandaag de vraag gehad of het waar is dat de bct pas in het jaar 2017 verplicht is wie weet dit graag antwoordt bedankt met vr gr ad beitler
P.S.
weg met dat klere ding
1 juli 2014 en bestellen dat ding
@ Rik. Waarom bestellen? Zou je niet liever iets bestellen wat een goed product is?
De Fyra Soap, daar draait de belastingbetaler voor op.
De BCT Soap wij. Een ondeugdelijke BCT verplicht aanschaffen is ronduit schandalig, afpersing! Daarnaast dreigt ILT nu al met boete’s wanneer je
dit niet wil.
Dat moeten taxiondernemers gewoon niet niet zo ver laten komen. Mansveld wil de BCT volgend jaar evalueren en aanpassen, terwijl het haar nu bekend is dat de bct niet deugt. Op onze kosten evenwel.
De BCT verplichting staat in de WP2000 dus is 14 jaar geleden. Om 1 jaar vooruit te denken is al bijna onmogelijk in deze tijd. Het implementeren van een eenvoudige pincode in de ruim 10 jaar bestaande systemen, is al vanaf 2006,jaar op jaar minimaal 8X uitgesteld. We leven in de tijd van de iPhone,iPad,drones,online energiemeters en nog heel veel meer.Maar inspecteurs van ILT moeten hun eigen baan handhaven.Dus als alle taxi’s online gecontroleerd kunnen worden kost dat 85% hun baan.
En Rick Goedhart, wat is jou belang in het bestellen van de BCT zonder enige garantie? Durft de ILT met haar dreigementen een garantie af te geven dat ze iedereen schadeloos stellen als alles mislukt.Wat voor garantie geven de leveranciers, stiekem € 110,– per jaar extra voor service kosten er bovenop verplicht 5 jaar lang. Heeft u buiten de omgebouwde dure systemen al een betaalbare BCT gezien? en zo ja hoe zit het met de problemen en de garanties?Ik krijg geregeld klachten van allerlei aard
@ Rick. kun je de voordelen van een basis BCT voor de taxibranche eens uitleggen . Daar ben ik erg benieuwd na. Niemand kan dit ,ILT en de fabrikanten ook helaas niet.
Ik zou die discussie graag aangaan en de diverse rapporten tonen waarin staat dat de bct niet deugt.
Eet of koop jij producten die aan alle regels hebben voldaan of voldoen maar bedorven zijn ? Mogen we s.v.p. de tijd krijgen het apparaat zelf uit te testen en bij goedkeuring beslissen eventueel aan te schaffen.
Rick, De fabrikanten proberen ons wijs te maken dat de bct volgens de specificaties gemaakt is en daarom goed is. Probeer maar eens omruil garantie te krijgen wanneer de bct niet voldoet.
Lijkt me verstandig .
laten we eerlijk tegen over mekaar zijn een ding is zeker hij deugt NIET en dit met grote letters zo lang als er gezegt wordt u heeft geen rattenstaat meer nodig en ik kan geen rekeingwerk en contant werk uit mekaar houden en geen straat namen maar alleen gps punten kan zien van de in en uitstap plaatsen deugt het ding niet het is niet zo
erg als jij een kop heb als een olifant dat je alles kan onthouden ik heb heb niet die kop dus ik moet wel een rittenlijst van de 20 tot 25 ritten op een dag bijhouden plus de rekening gegevens van de klanten als ik 5 keer ziekenhuis door krijg weet ik straks niet meer wat het meterbedrag was en zeker de naam niet ja ik weet dat hij mo of achmet heet maar de achternaam kan ik niet eens onthouden dus laat staan na een diens van acht uur nog weet plus de adressen maar
rick jij kan dat denk ik wel
erg als jij een kop heb als een olifant dat je alles kan onthouden ik heb heb niet die kop dus ik moet wel een rittenlijst van de 20 tot 25 ritten op een dag bijhouden plus de rekening gegevens van de klanten als ik 5 keer ziekenhuis door krijg weet ik straks niet meer wat het meterbedrag was en zeker de naam niet ja ik weet dat hij mo of achmet heet maar de achternaam kan ik niet eens