BCT, Boordcomputer Taxi, Quipment

BCT-leverancier Quipment is gestopt met aannemen bestellingen

BCT-leverancier Quipment is tijdelijk gestopt met het aannemen van nieuwe bestellingen van de Boordcomputer Taxi. “Wij kunnen niet garanderen dat nieuwe opdrachten voor 1 juli zijn ingebouwd”, zegt Olof Dieckhaus, directeur Quipment. “De afgelopen weken hebben wij al veel bestellingen moeten afwijzen.” Oorzaak is volgens hem dat de overheid weigert de invoeringsdatum van 1 juli 2014 te verplaatsen. “Dit ondanks de vele verzoeken die wij als Quipment, maar ook KNV Taxi, de afgelopen maanden hebben gedaan bij het ministerie van Infrastructuur.”

De overige twee leveranciers (Cabman en Taxitronic) hebben bij het ministerie aangegeven wel op tijd alle orders te kunnen inbouwen en activeren. Dieckhaus: “Wij verwachten echter dat een groot gedeelte van de voertuigen vanwege de enorme drukte niet tijdig ingebouwd en geactiveerd kunnen worden. Wij willen geen enkel risico nemen en het recht op de subsidie voor onze klanten verspelen door te late activering en melding bij RDW.”

Kapitaal

Vorig jaar heeft Quipment een flinke kapitaalinjectie gekregen van een nieuwe investeerder. Hierbij maakte Quipment bekend dat haar financiele zekerheid gewaarborgd was. “Zoals vorig jaar al gecommuniceerd is onze huidige investeerder een lange termijn investeerder en zijn we niet afhankelijk van banken. Uiteraard is ook bij hen teleurstelling over de opstelling van de overheid. Er zijn de afgelopen maanden forse investeringen gedaan onder andere in nieuwe datacentra apparatuur. Verder wordt er fors geïnvesteerd in componentvoorraden, zodat BCT’s uit voorraad geleverd kunnen worden als onze klanten een aanbesteding winnen of bijvoorbeeld een overname doen.”

Quipment heeft een 4-tal gecertificeerde varianten van hun BCT verkocht. Het bedrijf heeft nu echter besloten de modellen USB en Wireless niet meer op de markt te brengen. “Deze varianten nemen slechts enkele procenten van de totale offerteportefeuille voor hun rekening. Het is voor ons niet mogelijk om, gezien de strakke deadline vanuit de overheid voor 1 juli deze apparaten te leveren en deze varianten te ondersteunen”, aldus Dieckhaus.

BCT

Deze ‘kale’ BCT’s zijn vooral besteld door zzp-ers en kleinere bedrijven. Het grootste deel van de orders heeft Quipment in de contractvervoermarkt en bij de grotere taxibedrijven in Nederland gerealiseerd. “Dit is sinds de oprichting van Quipment de doelgroep voor ons bedrijf”, aldus Dieckhaus. De bedrijven die het betreft zijn dit weekend geïnformeerd per brief en mail. “Een gedeelte van deze bedrijven heeft een voorschot betaald, zoals afgesproken in de overeenkomst. Uiteraard zullen wij deze bedrijven dit verstrekte voorschot op korte termijn volledig terugbetalen.

Door het annuleren van orders enerzijds en het afhouden van de nieuwe orders de afgelopen weken zegt Quipment de garantie te kunnen bieden, dat alle bestellingen voor 1 juli zijn ingebouwd en geactiveerd. “Uiteraard moeten klanten zich wel houden aan onze uitrolplanning en zorgen dat de financiën tijdig in orde zijn”, legt Dieckhaus uit. “Met vrijwel al onze klanten zijn goede afspraken gemaakt over de uitrol om die op tijd voor 1 juli te laten plaatsvinden. Al merken we wel dat er gebrek is aan liquididiteit in de markt.”

Componenten

Als gevolg van leverproblemen bij de belangrijkste leverancier van componenten van de Quipment-BCT is Quipment niet in staat voldoende BCT’s te produceren om voor 1 juli 2014 aan alle vraag te voldoen. “De Quipment BCT is de technisch meest geavanceerde BCT van Nederland en is voorzien van zo’n”1.400 verschillende componenten. Hierdoor is de productie een logistieke uitdaging”, heeft Dieckhaus gemerkt.

“Daarnaast is het natuurlijk van essentieel belang dat alle partijen, zoals KIWA en RDW, niet ook nog eens zorgen voor vertraging. Bij KIWA geldt bijvoorbeeld dat ze op tijd de systeemkaarten moeten blijven leveren. Het zou helpen als de RDW het toestaat dat er tijdelijk ook buiten kantooruren geactiveerd kan worden en draadloze updates van de software wordt toegestaan”, vindt Dieckhaus.

Inbouwstations

“Er worden nooit problemen geconstateerd bij de steekproeven die zij uitvoeren bij onze inbouwstations, zowel de vaste als mobiele. Het zou de capaciteit flink verhogen als we 24 uur per dag kunnen activeren. Daarnaast is het natuurlijk ook erg fijn voor de taxi ondernemer, want dat maakt de planning flexibeler.”

Bij een complex product als de BCT is de kans groot dat de in de apparatuur opgenomen software niet 100% functioneert, vertelt Dieckhaus. “Om snel de kinderziektes achter de rug te krijgen, is het van belang om alle nieuwe softwareversies snel op alle actieve BCT’s uit te kunnen rollen. Helaas maakt de regelgeving dit onmogelijk doordat draadloos updaten is uitgesloten. Terwijl bij de start van het project de huidige stand van de techniek als uitgangspunt zou gelden. We hebben ons hier al jaren tegen verzet. Gelukkig is het ministerie nu bezig met de voorbereiding om dit mogelijk te maken.”

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “BCT-leverancier Quipment is gestopt met aannemen bestellingen”

Andre Balk|17.04.14|15:02

In het persbericht van Quipment stond te lezen: BCT-leverancier Quipment is tijdelijk gestopt met het aannemen van ” NIEUWE BESTELLINGEN ” van de Boordcomputer Taxi. Aangezien ik niet onder de term ” nieuwe bestellingen” val, ga ik er nog steeds van uit, dat in mijn taxi de BCT van Quipment word ingebouwd.
Ik heb als lid zijnde van de VVD een mail gestuurd naar de 2de kamer met het verzoek of zij met de staatssecretaris in gesprek willen gaan over dit besluit van Quipment.

Hudson Taxi|18.04.14|20:14

De Bct dient eerst deugdelijk en fraude proof gemaakt te worden, ook de opgeslagen data hoort daar bij! Vergeet ook het privacy aspect de uitspraak Brussel en CBP niet. Daarna de bct door taxibedrijven laten uittesten. Na goedbevinden kan je een invoerdatum vaststellen als er voldoende draagvlak in de gehele branche is. Niet in feb. Dan staan we weer voor dezelfde problemen als nu.

Frank te Grotenhuis|21.04.14|14:22

Ik hoor ook nietb bij de categorie “nieuwe bestellingen” , toch is de bct bij mij geannuleerd.

Ton van Dalfsen|23.04.14|18:21

Inmiddels bijna 2 weken verder en Quipment heeft nog niets aan mij terug betaald. Volgens hun zou er binnen 2 weken terugbetalingen gedaan worden en had meteen na het trieste bericht hun alle bescheiden per mail verzonden. Heb nu een mail verstuurd dat er nog 2 dagen over zijn van de 2 weken anders geef ik het uit handen. En de handen van mijn advocaat jeuken om ermee te beginnen.

Ton van Dalfsen|25.04.14|10:56

Inmiddels nu een terugbetaling van 1 factuur gehad maar mis nog een terugbetaling van een andere factuur. De facturen stonden niet op dezelfde naam vanwege een naamswijziging bij mij. Ze nemen niet eens contact met mij op hoe dat kan. Drama

Fikret Gocen|27.04.14|01:42

Beste Collega ondernemers dat quipment geen bestellingen nemen is onzin, zijn maken gewoon misbruik van de huidige situatie.
Zij kunnen wel de duurdere versie voor de hoofd prijs leveren zonder inruil korting voor je oudere data apparatuur.
Het zijn gewoon goed eerlijke profiteurs dank zijn de overheid.
Als taxi bedrijf wordt je van alle kanten bestolen. Het is toch triest voor woorden.

Fikret Gocen|27.04.14|02:09

Quipment heeft nog niet zo lang geleden bestelling aangenomen van Utrechtse Taxi Centrale van paar honderd BCT’es hoe kunnen zij nou al die bestellingen van jullie annuleren??!.
Ik ben al 6 jaar klant bij Quipment, 2 jaar terug kreeg ik een contract voor mij neus voor de BCT ik heb geweigerd om te tekenen omdat er nog te veel onduidelijkheid was.
Nu wordt ik daar mee geconfronteerd. Die oudere data terminal heeft mij toen p/stuk €4500,00 gekost en nu zijn ze letterlijk niets meer waard.

Rex Urban|28.04.14|09:34

Even uitleg n.a.v. vele telefoontjes. De BCT fabrikanten,ILT,KNV,wisten van meet af aan, 2008, dat de BCT fraude gevoelig is. I.L.T. geeft dat nu toe, lees de telegraaf. De ondernemers van de 8000 ingebouwde bct’ geven ook NIET aan dat hun BCT WEL deugdelijk is. Daar komen de privacy perikelen nog bij. Mr. Boone heeft deze zaak onder de aandacht. M’n advies is laat je niet lekker maken voor de subsidie. Vraag fabrikanten om duidelijkheid of garantie,koop nu niet en wacht op uitspraak rechter.