PitPoint zero emissie

‘Er is nog veel nodig voor zero emissie doelgroepenvervoer’

Bron: PitPoint

Het bestuursakkoord is heel duidelijk: vanaf 2025 moet het doelgroepenvervoer in Nederland zero emissie zijn. Inmiddels hebben circa vijftig gemeenten, samen met vervoerders en voertuigleveranciers, het bestuursakkoord met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekend. Heel mooi, maar we moeten dan wel nu aan de slag om het waar te maken. Dat betoogt Paul de Winter van PitPoint in zijn blog voor TaxiPro.

PitPoint ziet de toekomst rooskleurig in. Alle ingrediënten zijn aanwezig om zero emissie doelgroepenvervoer mogelijk te maken, maar de soep moet nog gemaakt worden. En het recept bepaald de snelheid en doeltreffendheid om de komende zes jaar dit doel waar te maken. De ingrediëntenlijst bestaat uit de juiste aanbesteding, ondernemerschap van taxiondernemers, voertuigen en de benodigde laad- en tankinfrastructuur.

Geschikte voertuigen

De aanbestedende dienst schept de juiste randvoorwaarden, waarna de markt aan zet is om met creativiteit in te schrijven en daarbij is zero emissie het uitgangspunt vanaf 2025. Zes jaar lijkt ver weg, maar het is van belang om nu de transitie in te zetten met elektrische en waterstofvoertuigen en het inregelen van de laad- en tankinfrastructuur, zodat er straks makkelijk kan worden opgeschaald. Dit geldt ook voor de voertuigen, want de wil en de laad- en tankinfrastructuur kunnen er zijn, maar zonder geschikte voertuigen dreigt de soep te mislukken. De komende jaren valt er veel te verwachten van de voertuigkant, maar we zijn er nog niet.

Door de toenemende vraag in aanbestedingen naar zero emissie-voertuigen wordt de creativiteit van taxiondernemers behoorlijk op de proef gesteld. Onder andere bij de vraag waar straks de E-voertuigen geladen kunnen worden. Gaat de aanbestedende dienst dat regelen of de vervoerder? In nagenoeg alle recentelijk verschenen aanbestedingen dient de vervoerder zorg te dragen voor de laadinfra. Dat betekent een forse aanpassing in de operatie. Laadtijd en locatie komen centraal te staan. 

Langere contractduur

Ook het mee naar huis nemen van voertuigen komt daardoor in een ander daglicht te staan. Immers, niet iedereen heeft een eigen parkeerplaats en of mogelijkheden bij huis te laden. Dit zijn leuke uitdagingen, alleen staan ze onder forse tijdsdruk van aanbestedingsdeadlines. Een oproep aan aanbestedende diensten is op z’n plaats om vervoerders de ruimte te geven hier in te groeien en ze, gezien de hogere investeringen, een langere contractduur voor te leggen. 

Voor vervoerders zijn er diverse E-oplossingen voor handen. Van laadplein of snellader(s) op eigen terrein tot bijvoorbeeld een gezamenlijk gebruik met een lokale ondernemer. Dit laatste kan financieel heel interessant zijn door een optimale benutting van de laadinfra. In alle gevallen kost de realisatie tijden dit kan langer worden naarmate er zwaardere aansluitingen op het netwerk gerealiseerd moeten worden.

Haalbaar en betaalbaar

Ook de weg naar 2025 moet niet onbesproken blijven, want wat gebeurt er als er nog geen elektrisch of waterstof voertuig beschikbaar is? Doorgaan met diesel? Nee, in de transitieperiode zijn er naast elektrisch en waterstof andere haalbare en betaalbare alternatieven beschikbaar. Geavanceerde biobrandstoffen, zoals groengas, die CO2 en luchtkwaliteitsemissies fors (tot meer dan 70%) reduceert. Het gaat om een mix van groene energie waar taxiondernemers het verschil maken door nu al emissies te reduceren om straks gemakkelijk over te stappen naar een volledige emissieloze vloot. PitPoint helpt de taxiondernemers graag met advies over laad- en tankinfrastructuur. Daarbij kijken we ook naar beschikbaarheid van schone voertuigen.

Paul de Winter
Salesmanager PitPoint

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “‘Er is nog veel nodig voor zero emissie doelgroepenvervoer’”

Taxi Volendam|23.01.19|13:45

Zero emissie is er nog lang niet.
Wel: Verplaats emissie naar landen die kolen en gascentrales gebruiken, waar wij onze stroom vandaan halen.

Johan Zevenbergen|23.01.19|14:56

als of al dat omzetten, ombouwen, opnieuw ontwikkelen, en het maken van accu,s, windmolens, zonnepanelen kost zeker geen CO2 uitstoot.
Doe me daar is ff een duidelijke berekening van en zet dit is tegenover elkaar.
Ik ben benieuwd.

Peter Vriens|23.01.19|15:57

Misschien kan Paul de winter uitleggen waar en hoe de stroom is opgewekt die PitPoint verkoopt.

‘Er is nog veel nodig voor zero emissie doelgroepenvervoer’ | TaxiPro
PitPoint zero emissie

‘Er is nog veel nodig voor zero emissie doelgroepenvervoer’

Bron: PitPoint

Het bestuursakkoord is heel duidelijk: vanaf 2025 moet het doelgroepenvervoer in Nederland zero emissie zijn. Inmiddels hebben circa vijftig gemeenten, samen met vervoerders en voertuigleveranciers, het bestuursakkoord met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekend. Heel mooi, maar we moeten dan wel nu aan de slag om het waar te maken. Dat betoogt Paul de Winter van PitPoint in zijn blog voor TaxiPro.

PitPoint ziet de toekomst rooskleurig in. Alle ingrediënten zijn aanwezig om zero emissie doelgroepenvervoer mogelijk te maken, maar de soep moet nog gemaakt worden. En het recept bepaald de snelheid en doeltreffendheid om de komende zes jaar dit doel waar te maken. De ingrediëntenlijst bestaat uit de juiste aanbesteding, ondernemerschap van taxiondernemers, voertuigen en de benodigde laad- en tankinfrastructuur.

Geschikte voertuigen

De aanbestedende dienst schept de juiste randvoorwaarden, waarna de markt aan zet is om met creativiteit in te schrijven en daarbij is zero emissie het uitgangspunt vanaf 2025. Zes jaar lijkt ver weg, maar het is van belang om nu de transitie in te zetten met elektrische en waterstofvoertuigen en het inregelen van de laad- en tankinfrastructuur, zodat er straks makkelijk kan worden opgeschaald. Dit geldt ook voor de voertuigen, want de wil en de laad- en tankinfrastructuur kunnen er zijn, maar zonder geschikte voertuigen dreigt de soep te mislukken. De komende jaren valt er veel te verwachten van de voertuigkant, maar we zijn er nog niet.

Door de toenemende vraag in aanbestedingen naar zero emissie-voertuigen wordt de creativiteit van taxiondernemers behoorlijk op de proef gesteld. Onder andere bij de vraag waar straks de E-voertuigen geladen kunnen worden. Gaat de aanbestedende dienst dat regelen of de vervoerder? In nagenoeg alle recentelijk verschenen aanbestedingen dient de vervoerder zorg te dragen voor de laadinfra. Dat betekent een forse aanpassing in de operatie. Laadtijd en locatie komen centraal te staan. 

Langere contractduur

Ook het mee naar huis nemen van voertuigen komt daardoor in een ander daglicht te staan. Immers, niet iedereen heeft een eigen parkeerplaats en of mogelijkheden bij huis te laden. Dit zijn leuke uitdagingen, alleen staan ze onder forse tijdsdruk van aanbestedingsdeadlines. Een oproep aan aanbestedende diensten is op z’n plaats om vervoerders de ruimte te geven hier in te groeien en ze, gezien de hogere investeringen, een langere contractduur voor te leggen. 

Voor vervoerders zijn er diverse E-oplossingen voor handen. Van laadplein of snellader(s) op eigen terrein tot bijvoorbeeld een gezamenlijk gebruik met een lokale ondernemer. Dit laatste kan financieel heel interessant zijn door een optimale benutting van de laadinfra. In alle gevallen kost de realisatie tijden dit kan langer worden naarmate er zwaardere aansluitingen op het netwerk gerealiseerd moeten worden.

Haalbaar en betaalbaar

Ook de weg naar 2025 moet niet onbesproken blijven, want wat gebeurt er als er nog geen elektrisch of waterstof voertuig beschikbaar is? Doorgaan met diesel? Nee, in de transitieperiode zijn er naast elektrisch en waterstof andere haalbare en betaalbare alternatieven beschikbaar. Geavanceerde biobrandstoffen, zoals groengas, die CO2 en luchtkwaliteitsemissies fors (tot meer dan 70%) reduceert. Het gaat om een mix van groene energie waar taxiondernemers het verschil maken door nu al emissies te reduceren om straks gemakkelijk over te stappen naar een volledige emissieloze vloot. PitPoint helpt de taxiondernemers graag met advies over laad- en tankinfrastructuur. Daarbij kijken we ook naar beschikbaarheid van schone voertuigen.

Paul de Winter
Salesmanager PitPoint

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “‘Er is nog veel nodig voor zero emissie doelgroepenvervoer’”

Taxi Volendam|23.01.19|13:45

Zero emissie is er nog lang niet.
Wel: Verplaats emissie naar landen die kolen en gascentrales gebruiken, waar wij onze stroom vandaan halen.

Johan Zevenbergen|23.01.19|14:56

als of al dat omzetten, ombouwen, opnieuw ontwikkelen, en het maken van accu,s, windmolens, zonnepanelen kost zeker geen CO2 uitstoot.
Doe me daar is ff een duidelijke berekening van en zet dit is tegenover elkaar.
Ik ben benieuwd.

Peter Vriens|23.01.19|15:57

Misschien kan Paul de winter uitleggen waar en hoe de stroom is opgewekt die PitPoint verkoopt.