Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Welke reizigers willen een mobiliteitsapp gebruiken?

Foto: iStock / LDProp

Welke motieven hebben reizigers om een mobiliteitsapp te gaan gebruiken waarin ze een reis kunnen plannen, boeken en betalen? Proberen ze files te vermijden, worden ze aangesproken door de flexibiliteit of zijn ze op zoek naar een handig alternatief voor de auto? Om inzicht te krijgen in de doelgroepen die de meeste potentie hebben voor MaaS, heeft de Directie Mobiliteit van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer inwoners hierover ondervraagd.

De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van 3.000 Belgen. De resultaten van die enquete zullen voor het eerst gedeeld worden door David Schoenmaekers van de FOD Mobiliteit en Vervoer tijdens het MaaS Congres op 7 december in AMUZ Antwerpen. “Aangezien in MaaS de reiziger centraal staat, is het van belang inzicht te verwerven in diens gedragingen en verwachtingen ten aanzien van MaaS. Zo kunnen we beleidsadvies formuleren en de ontwikkeling van de sector ondersteunen”, aldus Schoenmaekers.

De term MaaS of zelfs Mobility as a Service is nog niet bij iedereen bekend. In de enquête wordt daar rekening mee gehouden en gevraagd naar de potentie van een app waarmee gebruikers hun route kunnen plannen, waarmee ze het voertuig kunnen volgen en waar ze een reis gemakkelijk kunnen betalen of reserveren, als dat nodig is. Zo krijgt de federale overheid inzicht in de mate waarop gebruikers openstaan voor het gebruik van deze app.

Motieven ontdekken

En als een van de sprekers in het ochtendprogramma zal Schoenmaekers de informatie uit dit onderzoek voor het eerst delen. Tijdens de enquête is onder meer gevraagd welke verplaatsingsmotieven de respondenten in dit onderzoek hebben, welke motieven zij hebben om mobiliteitsapps te gebruiken en hun eigen inschatting van toekomstig mobiliteitsgedrag. Als laatste zijn de 3.000 Belgen aan de hand van stellingen uitgedaagd om uitspraken te doen over redenen om MaaS-apps juist niet te gebruiken.

De resultaten van dit onderzoek geven dus inzicht in het huidige reisgedrag en in de toekomstige kansen voor MaaS. Het maakt duidelijk welke doelgroepen het meest geneigd zijn om anders te gaan reizen. Schoenmaekers: “Het gebruik van specifieke MaaS-aanbieders in de B2C-markt is op dit moment in België heel beperkt, terwijl zulke oplossingen zeer welkom zijn om een meer duurzame mobiliteit te bereiken.” Het inzicht in de motieven om wel of juist geen MaaS-app te gebruiken, zou dan ook inzicht kunnen geven in de knoppen waar juist wel of juist niet aan gedraaid moet worden om dit concept te stimuleren.

Programma

De reiziger moet centraal staan bij MaaS. Nu er steeds meer apps komen en aanbieders elkaar meer en meer weten te vinden, is het belangrijk om het concept ook bij de grote massa tussen de oren te krijgen. Hoe doe je dat? Hoe stimuleer je als overheid dat reizigers vaker de auto voor de deur laten staan of zelfs helemaal wegdoen? Kun je de reiziger verleiden met een technische oplossing of hindert dit juist de forens die nu nog elke dag gemakkelijk in zijn auto stapt?

Onder andere Steven Logghe (Movias), Philippe Crist (ITF), Pieter Raymaekers (KU Leuven Instituut voor de Overheid), Mattijs Verhelst (TreinTramBus) en Marko Javornik ( MaaS Alliance) zullen hun kennis delen. Het is mogelijk om het congres fysiek bij te wonen. Dan is het tonen van het Covid Safe Ticket en het dragen van een mondmasker verplicht. Daarnaast kunt u het congres ook volgen via een livestream.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Welke reizigers willen een mobiliteitsapp gebruiken? | TaxiPro
Smartphone, app, MaaS. Foto: iStock / LDProp

Welke reizigers willen een mobiliteitsapp gebruiken?

Foto: iStock / LDProp

Welke motieven hebben reizigers om een mobiliteitsapp te gaan gebruiken waarin ze een reis kunnen plannen, boeken en betalen? Proberen ze files te vermijden, worden ze aangesproken door de flexibiliteit of zijn ze op zoek naar een handig alternatief voor de auto? Om inzicht te krijgen in de doelgroepen die de meeste potentie hebben voor MaaS, heeft de Directie Mobiliteit van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer inwoners hierover ondervraagd.

De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van 3.000 Belgen. De resultaten van die enquete zullen voor het eerst gedeeld worden door David Schoenmaekers van de FOD Mobiliteit en Vervoer tijdens het MaaS Congres op 7 december in AMUZ Antwerpen. “Aangezien in MaaS de reiziger centraal staat, is het van belang inzicht te verwerven in diens gedragingen en verwachtingen ten aanzien van MaaS. Zo kunnen we beleidsadvies formuleren en de ontwikkeling van de sector ondersteunen”, aldus Schoenmaekers.

De term MaaS of zelfs Mobility as a Service is nog niet bij iedereen bekend. In de enquête wordt daar rekening mee gehouden en gevraagd naar de potentie van een app waarmee gebruikers hun route kunnen plannen, waarmee ze het voertuig kunnen volgen en waar ze een reis gemakkelijk kunnen betalen of reserveren, als dat nodig is. Zo krijgt de federale overheid inzicht in de mate waarop gebruikers openstaan voor het gebruik van deze app.

Motieven ontdekken

En als een van de sprekers in het ochtendprogramma zal Schoenmaekers de informatie uit dit onderzoek voor het eerst delen. Tijdens de enquête is onder meer gevraagd welke verplaatsingsmotieven de respondenten in dit onderzoek hebben, welke motieven zij hebben om mobiliteitsapps te gebruiken en hun eigen inschatting van toekomstig mobiliteitsgedrag. Als laatste zijn de 3.000 Belgen aan de hand van stellingen uitgedaagd om uitspraken te doen over redenen om MaaS-apps juist niet te gebruiken.

De resultaten van dit onderzoek geven dus inzicht in het huidige reisgedrag en in de toekomstige kansen voor MaaS. Het maakt duidelijk welke doelgroepen het meest geneigd zijn om anders te gaan reizen. Schoenmaekers: “Het gebruik van specifieke MaaS-aanbieders in de B2C-markt is op dit moment in België heel beperkt, terwijl zulke oplossingen zeer welkom zijn om een meer duurzame mobiliteit te bereiken.” Het inzicht in de motieven om wel of juist geen MaaS-app te gebruiken, zou dan ook inzicht kunnen geven in de knoppen waar juist wel of juist niet aan gedraaid moet worden om dit concept te stimuleren.

Programma

De reiziger moet centraal staan bij MaaS. Nu er steeds meer apps komen en aanbieders elkaar meer en meer weten te vinden, is het belangrijk om het concept ook bij de grote massa tussen de oren te krijgen. Hoe doe je dat? Hoe stimuleer je als overheid dat reizigers vaker de auto voor de deur laten staan of zelfs helemaal wegdoen? Kun je de reiziger verleiden met een technische oplossing of hindert dit juist de forens die nu nog elke dag gemakkelijk in zijn auto stapt?

Onder andere Steven Logghe (Movias), Philippe Crist (ITF), Pieter Raymaekers (KU Leuven Instituut voor de Overheid), Mattijs Verhelst (TreinTramBus) en Marko Javornik ( MaaS Alliance) zullen hun kennis delen. Het is mogelijk om het congres fysiek bij te wonen. Dan is het tonen van het Covid Safe Ticket en het dragen van een mondmasker verplicht. Daarnaast kunt u het congres ook volgen via een livestream.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.