Manu Lageirse

Transdev-directeur: transitie naar MaaS zal langer duren dan gedacht

Twitter

In Nederland lopen zeven Mobility as a Service-pilots, waarbij reizigers via een app hun reis met verschillende vervoermiddelen kunnen plannen, boeken en betalen. De werkelijke transitie naar MaaS gaat volgens Transdev-directeur Manu Lageirse echter meer tijd kosten dan op voorhand werd gedacht. 

Dit zei hij in een interview met OVPro over de impact van MaaS op het openbaar vervoer. Hij sprak hierbij de verwachting uit dat MaaS het OV de komende jaren in ieder geval nog niet schokkend zal gaan veranderen. “Ik wil MaaS zeker niet afbreken, maar in de juiste context zetten”, stelt Lageirse. De nieuwe directeur van Transdev is ervan overtuigd dat deze verandering er uiteindelijk wel zal komen en het OV overgaat in de totale mobiliteit.

Bij de uitrol van MaaS-apps ontstaan er volgens hem echter kinderziektes. Veel partijen moeten zich er nog in vinden en met elkaar verweven worden, waardoor er in het OV de komende tijd nog geen effecten te zien zijn van de investeringen die worden gedaan. De pilots zouden naar zijn mening wel moeten doorlopen, maar de focus moet intussen gelegd worden op snellere oplossingen om tot die tijd wel het verschil te maken.

De directeur tekent zijn ideale plaatje uit in drie blokken, met het ‘klassieke OV’ als middenstuk en aan de ene kant daarvan OV op maat oftewel de koppeling met het doelgroepenvervoer. “De budgetten stonden al onder druk en door de coronacrisis zullen er andere oplossingen moeten worden gevonden. We gaan soms moeten schrappen op dunne lijnen in het openbaar vervoer en dan is het goed als je een alternatief kan bieden.”

Een budget voor doelgroepenvervoer en OV

Het doelgroepenvervoer en OV zijn nu nog twee verschillende werelden en het liefst ziet Lageirse deze samengevoegd tot één budget. Daardoor zouden efficiëntere beslissingen kunnen worden genomen en de reiziger erop vooruit gaan. “Moet je een twaalfmeterbus laten rijden als er drie reizigers in zitten, of moet je dan inzetten op vraaggestuurd vervoer? Een vervoerder moet zoveel mogelijk vervoer zo optimaal mogelijk aanbieden. Je zoekt de efficiëntie, maar wel een oplossing waarbij mensen nog vervoer hebben en dat doe je met OV op maat. Wij horen niet te bepalen wie recht heeft op welk vervoer.”

Een horde is wel dat het nu dus om twee verschillende geldstromen gaat en Lageirse erkent dat dit niet zomaar verandert. Om een steentje bij te dragen om te laten zien dat het werkt, doet Transdev al een tijdje verschillende pilots met het zogenoemde Bravoflex Dit is flexibele busvervoer dat tussen 7.00 en 19.00 uur als vervanging van het OV rijdt en tegen een OV-tarief. Ook op latere tijdstippen is de dienst beschikbaar, tegen iets hogere kosten die nog wel lager liggen dan de straattaxi.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Transdev-directeur: transitie naar MaaS zal langer duren dan gedacht | TaxiPro
Manu Lageirse

Transdev-directeur: transitie naar MaaS zal langer duren dan gedacht

Twitter

In Nederland lopen zeven Mobility as a Service-pilots, waarbij reizigers via een app hun reis met verschillende vervoermiddelen kunnen plannen, boeken en betalen. De werkelijke transitie naar MaaS gaat volgens Transdev-directeur Manu Lageirse echter meer tijd kosten dan op voorhand werd gedacht. 

Dit zei hij in een interview met OVPro over de impact van MaaS op het openbaar vervoer. Hij sprak hierbij de verwachting uit dat MaaS het OV de komende jaren in ieder geval nog niet schokkend zal gaan veranderen. “Ik wil MaaS zeker niet afbreken, maar in de juiste context zetten”, stelt Lageirse. De nieuwe directeur van Transdev is ervan overtuigd dat deze verandering er uiteindelijk wel zal komen en het OV overgaat in de totale mobiliteit.

Bij de uitrol van MaaS-apps ontstaan er volgens hem echter kinderziektes. Veel partijen moeten zich er nog in vinden en met elkaar verweven worden, waardoor er in het OV de komende tijd nog geen effecten te zien zijn van de investeringen die worden gedaan. De pilots zouden naar zijn mening wel moeten doorlopen, maar de focus moet intussen gelegd worden op snellere oplossingen om tot die tijd wel het verschil te maken.

De directeur tekent zijn ideale plaatje uit in drie blokken, met het ‘klassieke OV’ als middenstuk en aan de ene kant daarvan OV op maat oftewel de koppeling met het doelgroepenvervoer. “De budgetten stonden al onder druk en door de coronacrisis zullen er andere oplossingen moeten worden gevonden. We gaan soms moeten schrappen op dunne lijnen in het openbaar vervoer en dan is het goed als je een alternatief kan bieden.”

Een budget voor doelgroepenvervoer en OV

Het doelgroepenvervoer en OV zijn nu nog twee verschillende werelden en het liefst ziet Lageirse deze samengevoegd tot één budget. Daardoor zouden efficiëntere beslissingen kunnen worden genomen en de reiziger erop vooruit gaan. “Moet je een twaalfmeterbus laten rijden als er drie reizigers in zitten, of moet je dan inzetten op vraaggestuurd vervoer? Een vervoerder moet zoveel mogelijk vervoer zo optimaal mogelijk aanbieden. Je zoekt de efficiëntie, maar wel een oplossing waarbij mensen nog vervoer hebben en dat doe je met OV op maat. Wij horen niet te bepalen wie recht heeft op welk vervoer.”

Een horde is wel dat het nu dus om twee verschillende geldstromen gaat en Lageirse erkent dat dit niet zomaar verandert. Om een steentje bij te dragen om te laten zien dat het werkt, doet Transdev al een tijdje verschillende pilots met het zogenoemde Bravoflex Dit is flexibele busvervoer dat tussen 7.00 en 19.00 uur als vervanging van het OV rijdt en tegen een OV-tarief. Ook op latere tijdstippen is de dienst beschikbaar, tegen iets hogere kosten die nog wel lager liggen dan de straattaxi.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.