taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

Bryan|09.08.11|19:21

Maximaal drie vennoten per vergunning,daarmee zijn de oneigenlijke VOF-jes opgelost!
Een gerenommeerd iemand als Duco,aan het Hoofd van Taxizaken (inspecteur)en de schijncontruties worden translucide!

ongelooflijk! hoe kunnen ze het verzinnen!! bedankt KNV,weer één paar slechte jaren tegemoet.

Paulus Utrecht|09.08.11|19:34

heel verstandig……….sjongjongejonge

Paulus|09.08.11|22:13

Als dit waar is: Lekker hoor! Bedankt regering! Willen jullie het nu beter maken of de markt nog verder de rotzooi in helpen???? Schaam jullie!

gerrit jan|10.08.11|08:21

Toch wel lachen,Controle is toch al nihil van de ivw en kiwa dus laten we het criminele volk toch maar hun gang gaan en de echte taxi ondernemers kunnen nog harder gaan bloeden als men het al overleeft in deze samenleving waar de controles beter en vele male strenger moeten in de straattaxi …..

jansen|10.08.11|08:38

oplichtingspraktijken dan eis ik al me geld terug van de kiwa die door mij rijk is geworden .

abdel|10.08.11|10:20

Dit kan toch niet waar zijn!! Het gaat zeker super slecht worden in de taxi wereld. Binnen een kort tijd is heel nl èèn standplaats geworden door de drukte.

Samy|10.08.11|11:47

Ondertussen gaat het CCV door met examengeld innen en examens afnemen. Schandalig vind ik het. Iedereen kan vrijwel taxiondernemer worden, dit is lekker voor de huidige ondernemers die voornamelijk weekend rijders in dienst hebben. KNV is het jullie nou te doen om die extra leden of zien jullie gewoonweg het gevaar er niet in voor jullie huidige leden??? SPEAK UP!

Bas|10.08.11|11:58

Nee gaat lekker hier in Nederland ze kunnen de problemen op taxigebied niet aan dus laat jan en alleman maar taxi ondernemer worden zonder ondernemers papieren.
Gaan de goeie bedrijven wellicht naar de klote omdat hun chauffeurs voor zich zelf kunnen beginnen.
Nee Nederland weet goed hoe ze een degelijke taxiondernemer kapot moeten maken je laat ze eerst veel kosten maken voor een ondernemersvergunning en dan als laatste de genadeklap ze gaan de ondernemersvergunning afschaffen.

Bas|10.08.11|12:00

Mischien is het een idee om de taxivegunning gratis uit te delen??????
Dan zullen er nog minder klanten een taxi nemen???

Bas|10.08.11|12:03

En als we dan toch geen ondernemers papieren nodig hebben voeren ze de boardcomputer in kunnen ze die ook over een paar jaar afschaffen zodat het helemaal een rommeltje wordt.

Martijn|10.08.11|12:21

Wat een kansloze beslissing. Zo raken we alleen maar verder van wal. Het valt me nog mee dat ze het diploma niet gewoon cadeau doen bij de Blue Band. (als ze het strikje los krijgen) Als ik ooit last heb van plaatsvervangende schaamte dan is dat nu!!!!

Smit|10.08.11|13:16

Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of hebben julie niks te doen en willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.
Hebben julie niks beters te doen dan allemaal slechte regels in te voeren voor de taxi?

Michael|10.08.11|13:37

Dit heeft alles met deregulering te maken en omvat een pakket aan maatregelen waar dit er 1 van is, dat het nu sommigen niet goed uit komt jammer dan , voornamelijk is dit bedoelt om van de procuratie houders af te zijn, een schijn konstruktie daar kwam ook niets goeds van .
Als er straks echt gehandhaaft wordt en de mensen die veroordeelt zijn de pas afnemen , niet alleen bij het opnieuw aanvragen ,kan het beter worden .

HUGO|10.08.11|15:18

Misschien een optie om bij inburgeringscursussen toe te voegen dat taxidiploma’s gratis worden??

Antonioni|10.08.11|15:19

Eerst moest ik met mijn maat onze vof opheffen, toen mochten er opeens procuratiehouders komen en mocht je toch wel een vof waar dan 10 man op de papieren van één zakkenvuller reden. Eerst moet het nachttarief eraf want dat was te fraudegevoelig, maar dan daarna mocht weer wel een zone oplichters tarief Dan moeten we weer allemaal inclusief onze vakbekwaamheid een tx keurmerk halen, en nu ben je met alleen een rijbewijs en vog geschikt om een taxibedrijf te leiden.bpmregeling gaat snel eindigen

para|10.08.11|17:19

het beste oplossing voor de taxi markt is dat alleen mensen die vakbekwaam zijn die in het bezit zijn van taxi dilpoma -ondernemers mogen taxi rijden GEEN VOF OF taxichauffeur in dienst alleen eenmanszak

Duco Douwstra|10.08.11|18:19

Dit is te achterlijk voor woorden, er zijn zelfs mensen die mij in paniek opbellen omdat er geruchten zouden gaan dat ik voor deze achterlijke beslissing zou zijn. Ik maakte onderdeel uit van het G4 overleg en daar is het ter sprake geweest, ik heb steeds gezegd dat dit een chaos zou veroorzaken. Maar Duco is overal tegen, tegen de dure werkmap, tegen de BCT, tegen TX-keur, tegen de meter zonder wachttijd. Maar hier moeten we ons echt tegen gaan verzetten. Alle loondienstchauffeurs straks Zzp-er

Duco Douwstra|10.08.11|18:26

Nu is er tenminste nog structuur, vakbekwame ondernemers zijn nu verantwoordelijk voor de gedragingen en administratie van hun vennoten, waardoor er een stuk controle is. Daar wordt vaak minachtend over gedaan en het wordt onderschat, maar het heeft echt veel meerwaarde, dan iedereen ongecontroleerd vrij laten pionieren en er dan straks weer achter komen dat het de zoveelste blunder is. En bedrijven met mensen in loondienst voeren ook de controle, daar kan geen overheid of IVW tegenop. Protest!!

Tonnie Knak utrecht|10.08.11|19:28

Het is in Den Haag net de omgekeerde wereld.Ik zeg,alleen vakbekwaamde een vergunning geven en geen vofs meer dan zijn er heel wat rotte appels verdenen.

Erik|10.08.11|19:39

Ik heb een rijbewijs dus begin een taxionderneming…….ik heb ook een EHBO diploma…..dan word ik maar gynaecoloog! Iemand nog suggesties wat je met een zwemdiploma allemaal mag beginnen?

Higgins|10.08.11|20:07

Hahaha, badmeester???
En dan schrijven ze eerst overal dat een taxi-onderneming runnen vakbekwaamheid vereist en vervolgens schaffen ze het weer af!!! Wie snapt het nog???? Ik niet meer…. Om chauffeur te worden moet je een aparte cursus volgen, lees zakken leeg halen, maar een onderneming mag iedere gek met een rijbewijs beginnen ;)
Ik heb ook nog mijn fietsdiploma en oja reanimeren kan ik ook: ik zag nog een vacature voor hartchirurg in het AZM…zou ik kunnen solliciteren??????
Grtjs Higgins

Polder utrecht|10.08.11|20:17

We hebben de lichting marrokaanse chauffeurs gehad en we gaan nu weer een nieuwe erbij krijgen.DE OOSTBLOKKERS

Duco Douwstra|10.08.11|20:35

Met de deregulering hebben ze een chaos veroorzaakt, maar kennelijk niet genoeg, dit is een uitgebreide deregulering. Een minachting voor alle vakbekwame ondernemers. Ik denk dat we hier massaal tegen in opstand moeten komen, om de genadeklap voor de hele sector te voorkomen. En met een zwemdiploma, kan je wel Minister worden, of IVW inspecteur.

APPIE|10.08.11|22:36

IK VIND HET EEN HEEL GOED IDEE VAN DE OVERHEID . IK DOE DIT WERK AL RUIM 12 JAAR .IK ZIT IN DE VOF MAAR HET BEVALT ME NIET WEGENS EEN VENOOT DIE ZIJN ADMINSTRATI E NIET GOED REGELT EN ALTIJD MAAR ACHTERAAN LOPEN ,HEB ER GEEN ZIN MEER IN EN OM NOG NAAR SCHOOL TE GAAN VOOR VAKBEKWAAMHEID HEB IK OOK GEEN ZIN IN . DUS DIT IS MOOIE OPLOSSING OOK VVOR DE ZAKKENVULLERS ZOALS VOF EN PROCURATIE HOUDERS , EN GELLOF ME HET ZAL NIET SLECHT VAN WORDEN ALLEEN MAAR BETER

jan|10.08.11|22:46

ja dat is een heel goed nieuws ,maar ik vind wel dat ze niet zomaar vergunningen gaan uitdelen aan jan en allemaal ,er moet wel een structuur in zitten bijvoorbeeld als een chauffeur meer dan 4 jaar als eigen ondernemer is heeft gewrkt in de vof of proc maakt niet uit als we maar af zijn van dat schijn conctructie en van die zogenaamde zakkenvullers waar ze geen reet voor doen en toch geld verdienen van die arme chauffeur die al het moeilijk heeft . top overheid het gaat nu eerlijker voortaan

Said|10.08.11|23:52

Het moet niet nog gekker gaan worden. Wie verzint nou zoiets in hemelsnaam, moet deze maatregel de kwaliteit van taxibranche nou naar een hogere niveau tillen? Nou ik dacht het even niet. En waar blijft het KNV, wanneer gaan ze nou een keer hun verantwoordelijkheid nemen en de belangen van de taxibranche behartigen. weer zo’n maatregel die de taxibranche naar de afgrond zal brengen. Ik zeg weg met het KNV , wordt hoogtijd voor een nieuwe vereniging die ons een keer serieus gaat nemen.

Said|11.08.11|00:02

Ik vraag mij echt werkelijk af namens wie het KNV nou spreekt. Wat los je nou in hemelsnaam nou op om deze regel af te schaffen. Komt dit nou ten goede van de taxibranche. Ongelooflijk. Het wordt tijd dat er een nieuwe vereniging komt die nou een keer echt de wensen van de taxibranche gaat behartigen. Je hebt helemaal niks aan het KNV, ” ze zijn er wel,maar je hebt er helemaal niks aan.”

Gertjan|11.08.11|00:19

Schandalig en onverantwoord deze wijziging.Straks worden massaal, de werklozen, taxi ondernemers. Dit is gewoon een wijziging om zogenaamde aanlopers kapot te maken en gunstig voor de grotere Taxi Centrales zoals TCA, RTC, UTC enz.Het is absoluut niet waar dat de vakbekwaamheid geen toegevoegde waarde heeft voor de taxibranche. Vele taxiondernemers die niet vakbekwaam zijn weten niet eens hoe je de btw moet berekenen.Wedden dat de overheid straks weer alles gaat terugdraaien?
stelletje sukkels

Gertjan|11.08.11|00:28

SCHANDALIG!!! WAT EEN ROTZOOI BIJ DE OVERHEID.
ALLE WERKLOZEN KRIJGEN NU EEN WERK.
FLINKE BESPARING AAN UITKERINGEN DOOR DE GEMEENTES.
WACHTTIJD OP EEN KLANT WORDT STRAKS GEMIDDELD 2,5 UUR.
VOOR 80% WORDT TAXI STRAKS EEN BIJBAANTJE.
LANG LEVE DE KONINGING….

Abdel|11.08.11|06:43

wat dacht je van de overheid die hiermee haar zakken gaat vullen. meer dan 6000 taxibedrijven in nederland met gemiddeld 10 man personeel of vennoten, dat worden dus straks zeker 60 000 nieuwe aanvragen 1500euro per aanvraag of meer. en dat nog eens maal 60 000,dat is 90 miljoen! en dan komen nog eens de nieuwe taxirijders. zou dit niet t motief zijn voor de overheid voor deze wetswijziging? in deze crisis tijd zou dat me niets verbazen. veel succes allemaal, ik gooi de witte handoek in de ring!

jan|11.08.11|06:58

ok ! alle chaufeurspassen zijn geldig tot Jan 2012 en alle chaufeurs opnieuw de Examen doen en er komt een verse versie van CBR examen die niet in handen van dealers zijn en als iemand het niet haalt mag hij na 1 jaar opnieuw doen en weer een verse versie .
met andere worden voor dat u van alle chauffeurs ondernemers maakt, checkt u of ze hen chaurffeurspas op een eerlijke manier …………….,

Dank U wel !

Erwin van Eekhout|11.08.11|07:40

Iedere goede (taxi)bestuurder weet dat als je auto in de slip raakt, je niet te krampachtig moet reageren. Gewoon de koppeling intrappen en met subtiele stuurmanskunst de auto weer op het juiste spoor krijgen. Is dat eenmaal gebeurd, dan mag je weer remmen of gas geven. Doe je dit niet, raakt de auto alleen maar erger in de slip. De taxibranche zit al een tijdje in een slip maar doordat er voortdurend ruw geremd wordt of aan het het stuur getrokken, dreigt de branche zich total-loss te rijden.

van der star|11.08.11|07:46

Net de papieren afgerond om een bedrijf te starten heeft meer dan 500 euro gekost
en nu al niks meer waard.welkom ondernemers we moeten nog meer gaan knokken om die paar ritten van het station

ruud boshuizen|11.08.11|08:09

laten we eerlyk zyn de goede bedryven blyven toch wel over en de kleine verliezen toch bter zo en eerlyk druk is nu van de ketel heren weg met de vof en progeratie

jansen|11.08.11|08:11

de overheid wil alleen maar zakkenvullen meer niet

Hamid|11.08.11|09:30

Wat is dit voor een belachelijke voorstel!

john|11.08.11|09:32

Duco,ik denk dat de tijd van praten over is.
Nederland plat leggen tot dit van de baan is
doen we niks staat er op elke hoek van de straat zo”n “”zelfstandige ondernemer””

Roy|11.08.11|09:40

De Taximarkt is net zo als de openbaar vervoer markt, niet geschikt om helemaal vrij te geven.
De spoeling wordt dan te dun, dat wist men in 1930 al en om die reden gereguleerd.
De provincies besteden b.v. de buslijnen aan waardoor er 1 bedrijf per buslijn actief is, anders zouden alle bussen onderbezet rijden onbetaalbaar dus.
Door nu feitelijk het taxivervoer verder vrij te geven zal de gaos nog verder toenemen in taxiland.
Dit zijn z.g.europ.regels. Dan zijn de amtenaren er af. Werkt niet!!!

Frits|11.08.11|10:08

zou t nu echt zo zijn dat er alleen hersenloze ministers zijn.. May weggen,Jorritsma.. T houdt maar niet op…

Michael|11.08.11|10:08

Wederom horen we dit via de media, net zoals de blackbox en printer.
Ik
roep iedereen dan ook op als dit allemaal doorgaat net doen of je neus bloed en te zeggen dat je nergens vanaf weet.
Na informatie bij een jurist ben ik te weten gekomen dat de overheid de plicht heeft de ondernemers dmv een schrijven je te informeren.
Aangezien dit al een tijdje niet gebeurd, raad ik iedereen het bovenstaande aan.
Ik doe het in ieder geal!

taxi achterhoek|11.08.11|10:14

Ik geloof mijn ogen niet !!!

Riek|11.08.11|10:15

Overheid waar zijn wij nauw mee bezig?????????
Nog meer taxi ’s op straat .Staan nu al drie uur tewachten op een rit van tien euro.En dan krijg je dit ook er nog eens bij .De oude ondernemers zijn al genoeg bestolen door de nieuwe wet van 2000.Dat al die v.o.f met meer dan drie personen opgedoekt gaat worden prima want dat klopt niet. Zij hebben er nu wel 15 op een v.o.f. staan

jip|11.08.11|10:15

Deze overheid weet kennelijk niet wat zij wil en legt zonder pardon de kosten van zwalkend beleid bij de ondernemers. Ik zou wel graag mijn geld voor het behalen van dit diploma terug willen hebben en dan praat ik nog niet eens over de tijd die ik er aan besteed heb.

kees|11.08.11|10:19

Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of hebben julie niks te doen en willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.
Hebben julie niks beters te doen dan allemaal slechte regels in te voeren voor de taxi?

Taxi Noord|11.08.11|10:23

Dit is weer een leuk proef balonnetje het voorstel moet nog door de kamer.
Wat inhoud dat het helemaal niet door hoeft te gaan.

Aan de reacties te zien is niet iedereen voorstander van het verhaal.
Maar het heeft wel mogelijkheden alleen controle is wel een belangrijk punt.
Duizende werk zoekende loslaten op de taxi markt zonder verdere controle is en ramp.

Antoon|11.08.11|10:38

Er is niets mis met een vof ,als deze officieel is en maar een administratie word gebruikt met een verdeling van de winst en verlies die dan nog is vastgelegd in een overeenkomst,
Dus ik zou zeggen :vakbekwaamheid behouden en de zogenaamde vofjes controleren op deze dingen

kees|11.08.11|10:42

sommige chauffeurs riten ijst kan niet invullen hoe kan dat administratie van bedrijf runen ze moeten erts inburgering toets invoeren dan pas taxi vergunning vrij geven Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.

Antoon|11.08.11|10:45

Hooguit drie vennoten per VOF is meer dan voldoende, en ook maar een administratie per VOF,maar de vakbekwaamheid behouden

Govri|11.08.11|10:46

Heb nog een 300c als taxi, kan ik die maar beter wegdoen en voor een taxi bedrijf gaan werken als toch iedere boerelul een taxi bedrijf kan gaan opzetten.
Weer een hoop geld weggegooid overheid hartelijk dank.
Denk dat ik maar ga emigreren naar australie en daar een taxi bedrijf op ga zetten

J.P. de Jeu|11.08.11|10:46

Hoe zou het de taxi wereld kunnen helpen als de ivw de controle naar behoren zou uitvoeren en eens een bedrijf als de regio taxi onder de loep neemt, chauffeurs die thuis gezet worden op afroep en de thuis tijd niet door betaald krijgen, sjoemelen met de arbeidstijden, uitbetaling loon en ga maar door, dit zijn dergelijke bedrijven waar wij het aan te danken hebben.
Dan denk ik neem dit soort bedrijven hun vergunningen af en werk aan kwaliteit en neem de bedrijven die het wel serieus nemen

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft | TaxiPro
taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

Bryan|09.08.11|19:21

Maximaal drie vennoten per vergunning,daarmee zijn de oneigenlijke VOF-jes opgelost!
Een gerenommeerd iemand als Duco,aan het Hoofd van Taxizaken (inspecteur)en de schijncontruties worden translucide!

ongelooflijk! hoe kunnen ze het verzinnen!! bedankt KNV,weer één paar slechte jaren tegemoet.

Paulus Utrecht|09.08.11|19:34

heel verstandig……….sjongjongejonge

Paulus|09.08.11|22:13

Als dit waar is: Lekker hoor! Bedankt regering! Willen jullie het nu beter maken of de markt nog verder de rotzooi in helpen???? Schaam jullie!

gerrit jan|10.08.11|08:21

Toch wel lachen,Controle is toch al nihil van de ivw en kiwa dus laten we het criminele volk toch maar hun gang gaan en de echte taxi ondernemers kunnen nog harder gaan bloeden als men het al overleeft in deze samenleving waar de controles beter en vele male strenger moeten in de straattaxi …..

jansen|10.08.11|08:38

oplichtingspraktijken dan eis ik al me geld terug van de kiwa die door mij rijk is geworden .

abdel|10.08.11|10:20

Dit kan toch niet waar zijn!! Het gaat zeker super slecht worden in de taxi wereld. Binnen een kort tijd is heel nl èèn standplaats geworden door de drukte.

Samy|10.08.11|11:47

Ondertussen gaat het CCV door met examengeld innen en examens afnemen. Schandalig vind ik het. Iedereen kan vrijwel taxiondernemer worden, dit is lekker voor de huidige ondernemers die voornamelijk weekend rijders in dienst hebben. KNV is het jullie nou te doen om die extra leden of zien jullie gewoonweg het gevaar er niet in voor jullie huidige leden??? SPEAK UP!

Bas|10.08.11|11:58

Nee gaat lekker hier in Nederland ze kunnen de problemen op taxigebied niet aan dus laat jan en alleman maar taxi ondernemer worden zonder ondernemers papieren.
Gaan de goeie bedrijven wellicht naar de klote omdat hun chauffeurs voor zich zelf kunnen beginnen.
Nee Nederland weet goed hoe ze een degelijke taxiondernemer kapot moeten maken je laat ze eerst veel kosten maken voor een ondernemersvergunning en dan als laatste de genadeklap ze gaan de ondernemersvergunning afschaffen.

Bas|10.08.11|12:00

Mischien is het een idee om de taxivegunning gratis uit te delen??????
Dan zullen er nog minder klanten een taxi nemen???

Bas|10.08.11|12:03

En als we dan toch geen ondernemers papieren nodig hebben voeren ze de boardcomputer in kunnen ze die ook over een paar jaar afschaffen zodat het helemaal een rommeltje wordt.

Martijn|10.08.11|12:21

Wat een kansloze beslissing. Zo raken we alleen maar verder van wal. Het valt me nog mee dat ze het diploma niet gewoon cadeau doen bij de Blue Band. (als ze het strikje los krijgen) Als ik ooit last heb van plaatsvervangende schaamte dan is dat nu!!!!

Smit|10.08.11|13:16

Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of hebben julie niks te doen en willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.
Hebben julie niks beters te doen dan allemaal slechte regels in te voeren voor de taxi?

Michael|10.08.11|13:37

Dit heeft alles met deregulering te maken en omvat een pakket aan maatregelen waar dit er 1 van is, dat het nu sommigen niet goed uit komt jammer dan , voornamelijk is dit bedoelt om van de procuratie houders af te zijn, een schijn konstruktie daar kwam ook niets goeds van .
Als er straks echt gehandhaaft wordt en de mensen die veroordeelt zijn de pas afnemen , niet alleen bij het opnieuw aanvragen ,kan het beter worden .

HUGO|10.08.11|15:18

Misschien een optie om bij inburgeringscursussen toe te voegen dat taxidiploma’s gratis worden??

Antonioni|10.08.11|15:19

Eerst moest ik met mijn maat onze vof opheffen, toen mochten er opeens procuratiehouders komen en mocht je toch wel een vof waar dan 10 man op de papieren van één zakkenvuller reden. Eerst moet het nachttarief eraf want dat was te fraudegevoelig, maar dan daarna mocht weer wel een zone oplichters tarief Dan moeten we weer allemaal inclusief onze vakbekwaamheid een tx keurmerk halen, en nu ben je met alleen een rijbewijs en vog geschikt om een taxibedrijf te leiden.bpmregeling gaat snel eindigen

para|10.08.11|17:19

het beste oplossing voor de taxi markt is dat alleen mensen die vakbekwaam zijn die in het bezit zijn van taxi dilpoma -ondernemers mogen taxi rijden GEEN VOF OF taxichauffeur in dienst alleen eenmanszak

Duco Douwstra|10.08.11|18:19

Dit is te achterlijk voor woorden, er zijn zelfs mensen die mij in paniek opbellen omdat er geruchten zouden gaan dat ik voor deze achterlijke beslissing zou zijn. Ik maakte onderdeel uit van het G4 overleg en daar is het ter sprake geweest, ik heb steeds gezegd dat dit een chaos zou veroorzaken. Maar Duco is overal tegen, tegen de dure werkmap, tegen de BCT, tegen TX-keur, tegen de meter zonder wachttijd. Maar hier moeten we ons echt tegen gaan verzetten. Alle loondienstchauffeurs straks Zzp-er

Duco Douwstra|10.08.11|18:26

Nu is er tenminste nog structuur, vakbekwame ondernemers zijn nu verantwoordelijk voor de gedragingen en administratie van hun vennoten, waardoor er een stuk controle is. Daar wordt vaak minachtend over gedaan en het wordt onderschat, maar het heeft echt veel meerwaarde, dan iedereen ongecontroleerd vrij laten pionieren en er dan straks weer achter komen dat het de zoveelste blunder is. En bedrijven met mensen in loondienst voeren ook de controle, daar kan geen overheid of IVW tegenop. Protest!!

Tonnie Knak utrecht|10.08.11|19:28

Het is in Den Haag net de omgekeerde wereld.Ik zeg,alleen vakbekwaamde een vergunning geven en geen vofs meer dan zijn er heel wat rotte appels verdenen.

Erik|10.08.11|19:39

Ik heb een rijbewijs dus begin een taxionderneming…….ik heb ook een EHBO diploma…..dan word ik maar gynaecoloog! Iemand nog suggesties wat je met een zwemdiploma allemaal mag beginnen?

Higgins|10.08.11|20:07

Hahaha, badmeester???
En dan schrijven ze eerst overal dat een taxi-onderneming runnen vakbekwaamheid vereist en vervolgens schaffen ze het weer af!!! Wie snapt het nog???? Ik niet meer…. Om chauffeur te worden moet je een aparte cursus volgen, lees zakken leeg halen, maar een onderneming mag iedere gek met een rijbewijs beginnen ;)
Ik heb ook nog mijn fietsdiploma en oja reanimeren kan ik ook: ik zag nog een vacature voor hartchirurg in het AZM…zou ik kunnen solliciteren??????
Grtjs Higgins

Polder utrecht|10.08.11|20:17

We hebben de lichting marrokaanse chauffeurs gehad en we gaan nu weer een nieuwe erbij krijgen.DE OOSTBLOKKERS

Duco Douwstra|10.08.11|20:35

Met de deregulering hebben ze een chaos veroorzaakt, maar kennelijk niet genoeg, dit is een uitgebreide deregulering. Een minachting voor alle vakbekwame ondernemers. Ik denk dat we hier massaal tegen in opstand moeten komen, om de genadeklap voor de hele sector te voorkomen. En met een zwemdiploma, kan je wel Minister worden, of IVW inspecteur.

APPIE|10.08.11|22:36

IK VIND HET EEN HEEL GOED IDEE VAN DE OVERHEID . IK DOE DIT WERK AL RUIM 12 JAAR .IK ZIT IN DE VOF MAAR HET BEVALT ME NIET WEGENS EEN VENOOT DIE ZIJN ADMINSTRATI E NIET GOED REGELT EN ALTIJD MAAR ACHTERAAN LOPEN ,HEB ER GEEN ZIN MEER IN EN OM NOG NAAR SCHOOL TE GAAN VOOR VAKBEKWAAMHEID HEB IK OOK GEEN ZIN IN . DUS DIT IS MOOIE OPLOSSING OOK VVOR DE ZAKKENVULLERS ZOALS VOF EN PROCURATIE HOUDERS , EN GELLOF ME HET ZAL NIET SLECHT VAN WORDEN ALLEEN MAAR BETER

jan|10.08.11|22:46

ja dat is een heel goed nieuws ,maar ik vind wel dat ze niet zomaar vergunningen gaan uitdelen aan jan en allemaal ,er moet wel een structuur in zitten bijvoorbeeld als een chauffeur meer dan 4 jaar als eigen ondernemer is heeft gewrkt in de vof of proc maakt niet uit als we maar af zijn van dat schijn conctructie en van die zogenaamde zakkenvullers waar ze geen reet voor doen en toch geld verdienen van die arme chauffeur die al het moeilijk heeft . top overheid het gaat nu eerlijker voortaan

Said|10.08.11|23:52

Het moet niet nog gekker gaan worden. Wie verzint nou zoiets in hemelsnaam, moet deze maatregel de kwaliteit van taxibranche nou naar een hogere niveau tillen? Nou ik dacht het even niet. En waar blijft het KNV, wanneer gaan ze nou een keer hun verantwoordelijkheid nemen en de belangen van de taxibranche behartigen. weer zo’n maatregel die de taxibranche naar de afgrond zal brengen. Ik zeg weg met het KNV , wordt hoogtijd voor een nieuwe vereniging die ons een keer serieus gaat nemen.

Said|11.08.11|00:02

Ik vraag mij echt werkelijk af namens wie het KNV nou spreekt. Wat los je nou in hemelsnaam nou op om deze regel af te schaffen. Komt dit nou ten goede van de taxibranche. Ongelooflijk. Het wordt tijd dat er een nieuwe vereniging komt die nou een keer echt de wensen van de taxibranche gaat behartigen. Je hebt helemaal niks aan het KNV, ” ze zijn er wel,maar je hebt er helemaal niks aan.”

Gertjan|11.08.11|00:19

Schandalig en onverantwoord deze wijziging.Straks worden massaal, de werklozen, taxi ondernemers. Dit is gewoon een wijziging om zogenaamde aanlopers kapot te maken en gunstig voor de grotere Taxi Centrales zoals TCA, RTC, UTC enz.Het is absoluut niet waar dat de vakbekwaamheid geen toegevoegde waarde heeft voor de taxibranche. Vele taxiondernemers die niet vakbekwaam zijn weten niet eens hoe je de btw moet berekenen.Wedden dat de overheid straks weer alles gaat terugdraaien?
stelletje sukkels

Gertjan|11.08.11|00:28

SCHANDALIG!!! WAT EEN ROTZOOI BIJ DE OVERHEID.
ALLE WERKLOZEN KRIJGEN NU EEN WERK.
FLINKE BESPARING AAN UITKERINGEN DOOR DE GEMEENTES.
WACHTTIJD OP EEN KLANT WORDT STRAKS GEMIDDELD 2,5 UUR.
VOOR 80% WORDT TAXI STRAKS EEN BIJBAANTJE.
LANG LEVE DE KONINGING….

Abdel|11.08.11|06:43

wat dacht je van de overheid die hiermee haar zakken gaat vullen. meer dan 6000 taxibedrijven in nederland met gemiddeld 10 man personeel of vennoten, dat worden dus straks zeker 60 000 nieuwe aanvragen 1500euro per aanvraag of meer. en dat nog eens maal 60 000,dat is 90 miljoen! en dan komen nog eens de nieuwe taxirijders. zou dit niet t motief zijn voor de overheid voor deze wetswijziging? in deze crisis tijd zou dat me niets verbazen. veel succes allemaal, ik gooi de witte handoek in de ring!

jan|11.08.11|06:58

ok ! alle chaufeurspassen zijn geldig tot Jan 2012 en alle chaufeurs opnieuw de Examen doen en er komt een verse versie van CBR examen die niet in handen van dealers zijn en als iemand het niet haalt mag hij na 1 jaar opnieuw doen en weer een verse versie .
met andere worden voor dat u van alle chauffeurs ondernemers maakt, checkt u of ze hen chaurffeurspas op een eerlijke manier …………….,

Dank U wel !

Erwin van Eekhout|11.08.11|07:40

Iedere goede (taxi)bestuurder weet dat als je auto in de slip raakt, je niet te krampachtig moet reageren. Gewoon de koppeling intrappen en met subtiele stuurmanskunst de auto weer op het juiste spoor krijgen. Is dat eenmaal gebeurd, dan mag je weer remmen of gas geven. Doe je dit niet, raakt de auto alleen maar erger in de slip. De taxibranche zit al een tijdje in een slip maar doordat er voortdurend ruw geremd wordt of aan het het stuur getrokken, dreigt de branche zich total-loss te rijden.

van der star|11.08.11|07:46

Net de papieren afgerond om een bedrijf te starten heeft meer dan 500 euro gekost
en nu al niks meer waard.welkom ondernemers we moeten nog meer gaan knokken om die paar ritten van het station

ruud boshuizen|11.08.11|08:09

laten we eerlyk zyn de goede bedryven blyven toch wel over en de kleine verliezen toch bter zo en eerlyk druk is nu van de ketel heren weg met de vof en progeratie

jansen|11.08.11|08:11

de overheid wil alleen maar zakkenvullen meer niet

Hamid|11.08.11|09:30

Wat is dit voor een belachelijke voorstel!

john|11.08.11|09:32

Duco,ik denk dat de tijd van praten over is.
Nederland plat leggen tot dit van de baan is
doen we niks staat er op elke hoek van de straat zo”n “”zelfstandige ondernemer””

Roy|11.08.11|09:40

De Taximarkt is net zo als de openbaar vervoer markt, niet geschikt om helemaal vrij te geven.
De spoeling wordt dan te dun, dat wist men in 1930 al en om die reden gereguleerd.
De provincies besteden b.v. de buslijnen aan waardoor er 1 bedrijf per buslijn actief is, anders zouden alle bussen onderbezet rijden onbetaalbaar dus.
Door nu feitelijk het taxivervoer verder vrij te geven zal de gaos nog verder toenemen in taxiland.
Dit zijn z.g.europ.regels. Dan zijn de amtenaren er af. Werkt niet!!!

Frits|11.08.11|10:08

zou t nu echt zo zijn dat er alleen hersenloze ministers zijn.. May weggen,Jorritsma.. T houdt maar niet op…

Michael|11.08.11|10:08

Wederom horen we dit via de media, net zoals de blackbox en printer.
Ik
roep iedereen dan ook op als dit allemaal doorgaat net doen of je neus bloed en te zeggen dat je nergens vanaf weet.
Na informatie bij een jurist ben ik te weten gekomen dat de overheid de plicht heeft de ondernemers dmv een schrijven je te informeren.
Aangezien dit al een tijdje niet gebeurd, raad ik iedereen het bovenstaande aan.
Ik doe het in ieder geal!

taxi achterhoek|11.08.11|10:14

Ik geloof mijn ogen niet !!!

Riek|11.08.11|10:15

Overheid waar zijn wij nauw mee bezig?????????
Nog meer taxi ’s op straat .Staan nu al drie uur tewachten op een rit van tien euro.En dan krijg je dit ook er nog eens bij .De oude ondernemers zijn al genoeg bestolen door de nieuwe wet van 2000.Dat al die v.o.f met meer dan drie personen opgedoekt gaat worden prima want dat klopt niet. Zij hebben er nu wel 15 op een v.o.f. staan

jip|11.08.11|10:15

Deze overheid weet kennelijk niet wat zij wil en legt zonder pardon de kosten van zwalkend beleid bij de ondernemers. Ik zou wel graag mijn geld voor het behalen van dit diploma terug willen hebben en dan praat ik nog niet eens over de tijd die ik er aan besteed heb.

kees|11.08.11|10:19

Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of hebben julie niks te doen en willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.
Hebben julie niks beters te doen dan allemaal slechte regels in te voeren voor de taxi?

Taxi Noord|11.08.11|10:23

Dit is weer een leuk proef balonnetje het voorstel moet nog door de kamer.
Wat inhoud dat het helemaal niet door hoeft te gaan.

Aan de reacties te zien is niet iedereen voorstander van het verhaal.
Maar het heeft wel mogelijkheden alleen controle is wel een belangrijk punt.
Duizende werk zoekende loslaten op de taxi markt zonder verdere controle is en ramp.

Antoon|11.08.11|10:38

Er is niets mis met een vof ,als deze officieel is en maar een administratie word gebruikt met een verdeling van de winst en verlies die dan nog is vastgelegd in een overeenkomst,
Dus ik zou zeggen :vakbekwaamheid behouden en de zogenaamde vofjes controleren op deze dingen

kees|11.08.11|10:42

sommige chauffeurs riten ijst kan niet invullen hoe kan dat administratie van bedrijf runen ze moeten erts inburgering toets invoeren dan pas taxi vergunning vrij geven Julie maken de taxi’s in nederland een zootje, nu komen er allemaal onbeschofte mensen werken die geen verstand hebben van administratie enzovoort. hebben julie goed nagedacht of willen julie allemaal nieuwe regels invoeren die geen eens zin hebben, ik eis mij opleiding geld en alle wijzigingen voor de vergunning geld terug.

Antoon|11.08.11|10:45

Hooguit drie vennoten per VOF is meer dan voldoende, en ook maar een administratie per VOF,maar de vakbekwaamheid behouden

Govri|11.08.11|10:46

Heb nog een 300c als taxi, kan ik die maar beter wegdoen en voor een taxi bedrijf gaan werken als toch iedere boerelul een taxi bedrijf kan gaan opzetten.
Weer een hoop geld weggegooid overheid hartelijk dank.
Denk dat ik maar ga emigreren naar australie en daar een taxi bedrijf op ga zetten

J.P. de Jeu|11.08.11|10:46

Hoe zou het de taxi wereld kunnen helpen als de ivw de controle naar behoren zou uitvoeren en eens een bedrijf als de regio taxi onder de loep neemt, chauffeurs die thuis gezet worden op afroep en de thuis tijd niet door betaald krijgen, sjoemelen met de arbeidstijden, uitbetaling loon en ga maar door, dit zijn dergelijke bedrijven waar wij het aan te danken hebben.
Dan denk ik neem dit soort bedrijven hun vergunningen af en werk aan kwaliteit en neem de bedrijven die het wel serieus nemen