taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

Anja|11.08.11|10:47

Met groot ongenoegen heb ik het bericht gelezen dat vanaf 1 oktober a.s. het ondernemersdiploma niet meer noodzakelijk is. Volgende week vrijdag doe ik examen voor mijn laatste module. Als ik geluk heb, heb ik mijn diploma net voor 1 oktober a.s. binnen. Vreemde manier van doen: het werkt niet, dus schaf maar af.
Het ondernemersdiploma heeft mij ongeveer € 2.500,00 gekost. Ik denk erover een factuur hiervoor in te dienen bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

sala|11.08.11|10:49

ik vind het een goed idee. wand voor de meeste bv heb je al geen papieren nodig en op deze manier kom je steeds minder chauffeurs tegen de hun tarkket, pacht.op wat voor manier dan ook binnen moeten hallen. alles iedereen een eigen bv heeft kun je de rotte appels met chauffeurs pas en al van de markt weren.zoals bij elke andere bv.

J.P. de Jeu|11.08.11|10:50

Zou het ook niet helpen wanneer de taxiondernemers ondelings4J3 zelf een nieuwe vereniging opstarten ter controle van de rotte appels in het taxileven!!!!!!!!

J.P. de Jeu|11.08.11|10:56

De inspecties zijn alleen gericht op het binnen halen van boete’s en niet gericht op de kwaliteit van de taxi bedrijven, als men het nou eens om draait dan heeft het mogelijk effect

J.T.S.|11.08.11|10:56

Ik ben het er mee eens dat het ramp zal worden als dit voorstel er doorheen komt.
Er moeten meer controlerende instanties komen.
De TTO’s in de grote steden vind ik een goede regeling, daardoor komt controle.
Werken met 30+ taxi’s op het station in de kleine steden waar het aanbod al niet zo groot is, is helaas het senario waar deze regelgeving naar toe zal gaan.
Als ze dit in willen voeren hoop ik dat de vergunning €15000,- gaat kosten voor de mensen die geen ondernemers diploma hebben behaald.

Alfred Bosman|11.08.11|11:05

Denk dat de consument hier vanzelf wel gaat zien welke taxi’s er gemeden moeten worden.

Sjaakie|11.08.11|11:05

Ik neem aan dat dit voorstel finaal afgeschoten wordt in de Kamer. Sinds wanneer kan een minister zomaar dingen veranderen in de Wet. Daar is toetemming voor nodig van de Kamer, zeker met dit minderheidskabinetje. Ik zou zeggen, schrijf de gedoogsteun-PVV maar alvast aan. Als je die partij kan duidelijk maken dat straks elke dubieuze Pool, Marokkaan, Roemeen en Afghaan een taxibedrijfje heeft waar werkelijk niemand bij gebaat is, dan gaat het voorstel de prullenbak in.

sabrina|11.08.11|11:05

wanneer gaan we eens stoppen, met deze onzin te blijven slikken. Wij laten ons kapot maken door de regering. Hoeveel kan een mens nog hebben? Wij hebben zo veel moeite gedaan om een net bedrijf op te zetten en werken 7 dagen in de week. alle diploma,s gehaald, En in Oktober kunnen wij na jaren hard werken naar de sociale dienst.BEDANKT.

Tim|11.08.11|11:10

Voor de hardwerkende taxi Ă©Ă©nmanszaak met chauffeurspas (die dan als kwaliteitseis zal moeten gaan gelden en dus een zwaarder examen moet krijgen) die nu afhankelijk is van een procuratie kan dit een oplossing zijn om zich uit de wurggreep te onttrekken. Datzelfde geldt ook voor de vennoot in een vof waar niet iedereen zich aan de regels houdt.

Tim|11.08.11|11:11

Voor de controle op ritten/verdiensten/btw etc. kan worden aangegeven (en dat zal naar verwachting ook wel gebeuren) dat de ondernemer zijn administratie extern door een boekhouder/AA zal moetn laten verrichten. Dat zijn overigens dan weer extra kosten voor de ondernemer.

Tim|11.08.11|11:13

Als je een branche zoals de taxibranche kwalitatief gezond wilt houden zal er een kwaliteitseis gesteld moeten worden links or rechtsom.Het zal mij benieuwen wat er uit de hoge hoed van politiek Den Haag/IVW/KNV wordt getoverd.EĂ©n ding is wel duidelijk,de rekening komt bij de ondernemers terecht.De wil van Den Haag om met minder ambtenaren toe te kunnen mag m.i. niet afgewenteld worden op de kwaliteit van dienstverlening door bedrijven en voor rekening van die bedrijven,in welke branche dan ook.

Tim|11.08.11|11:14

Concurentie ten koste van alles geeft alleen meer chaos, minder overzicht, een markt regulering die meer faillissementen topt gevolg zal hebben van bestaande en beginnende ondernemers en als logisch gevolg minder kwaliteit, veiligheid en dus zekerheid van dienstverlening.

Tim|11.08.11|11:15

Aannemingen van ritten/projecten onder de kostprijs om maar te blijven bestaan > mider onderhoud > gerommel met brandstof > onzuivere administraties en OB> meer beslagleggingen en faillissementen. Laat de koeriers- en/of transportbranche een goed les zijn voor de taxibranche.

songul|11.08.11|11:16

Met zijn allen gaan demonstreren !!!! . Straks zal de vakbekwaamdiploma eisen aan de chauffeurs diploma worden bij gevoegd. Er zullen strengere eisen aan de autos worden gesteld. Buitenlanders die slecht nederlandse spreken die nu nog kunnen werken,hebben straks geen werk meer. Zij kunnen vertrekken naar eigen land. Zo lost de overheid niet alleen het taxi probleem maar ook andere problemen op.

rene van der Bles|11.08.11|11:20

Nu we toch bezig zijn , waarom dan ook niet het vakbekwaamheids / ondernemers diploma voor touringcar en bus.
kan elke inwoner van nederland (ook met aanvullende uitkering !! ) een ouwe lijndienstbus kopen en rijden maar !!!!!!!!! goedkoop openbaar vervoer !!

Max|11.08.11|11:28

Werkelijk belachelijk. Had hier mijn mening willen geven maar kan het niet meer. In wat voor land leven we eigenlijk.

Edwin|11.08.11|11:31

het lijkt wel of we in een achtbaan zitten! eerst de tarieven, weer naar het oude systeem.
de boordcomputer waar men al jaren over aan het oudenhoeren is….
en nu dit!!!! we hebben het met z’n allen al zo zwaar. denk dat het nu helemaal t wilde westen wordt.volgens mij ben ik het wel eens met wilders!!!
rij tijden zijn in de rest van europa niet van kracht! en ze willen toch 1 europa????
waarom dan geen gelijke rechten en plichten….
wens een ieder heel veel sterkte in de toekomst!!!!

Alex|11.08.11|11:59

Kijk gewoon naar Engeland of andere landen waar de taxi branche nog vrij zuiver is. Waar je als je instapt nog netjes wordt behandeld. Daar is het eisenpakket juist heel streng. En dat werkt. Hier gooien ze alles open, in de waan dat het beter wordt zonder regulering. Denken weer eens het wiel te moeten uitvinden in Den Haag, zulk dom pluchevolk. Alleen een verklaring van goed gedrag maakt je nog geen geschikt goed nederlands sprekend taxiondernemer die administratief op de hoogte is.

Marieke|11.08.11|12:12

Dus ik kan nu ZZP-er gaan worden en mijn werkgever kan mij dan inhuren?

Salah|11.08.11|12:30

ik vind het een goed idee. wand zo word het voorkomen om sommige taxibedrijven hun vergunningen in de vorm van vof te pachten(illegal)…

henk reinders|11.08.11|12:33

Nu word het in de taxibranche het helemaal te gek, eerst moet je jaren leren om de ondernemervergunning te kunnen be halen die je duizenden euro heeft gekost, dan gaan ze de tarieven veranderen die jaren gelden ook zijn geopperd maar de onkosten zij n wel een stuk duurder geworden en dan komen ze met de boordcomputer waarvan ze nog niet weten of die er komt.
ik vind dat iedereen aan de vakbekwaameis moet voldoen ook zit hij in een vof of ,b,v ,dan zal kwaliteit alleen maar over blijven.

Hans|11.08.11|12:44

@marieke
Ja, dat kan. Alleen dien je in het vervolg je eigen sociale lasten af te dragen en wanneer je werk/opdrachtgever iemand vindt die het voor een dubbeltje minder doet (en die kans is aanwezig) krijg je geen ww, maar val je, nadat je je auto, huis en spaargeld hebt opgegeten, direct in de bijstand.

Leuk he?

Ik begin te denken dat dit plan gewoon een vuil spelletje is, zodat de branche over 6 maanden schreeuwt om meer controle en hogere boete’s: kaching! Cashen voor de falende ambtenaren!

Hans|11.08.11|12:55

@salah
vof-hoekie-foekie-constructies zijn simpel te voorkomen door verplicht te stellen dat alle vennoten, of in elk geval de meerderheid, vakbekwaam dienen te zijn.
Procuratiehouderschap dient een tijdelijk karakter te hebben, zodat bijvoorbeeld bij het vertrek/overlijden van de vakbekwame leidinggevende er een oplossing gevonden kan worden.

Hoe simpel kan het zijn?

para|11.08.11|12:56

je ben blij kunnen we eindelijk voor ons zelf werken.
in plaats van 1000 euro aan vergunning houder maandelijks te betalen

afz taxi chauffeur

taxitoon|11.08.11|13:00

ja ze zijn goed bezig die minister krijgen we straks polen en de rest op de taxi die geen woordt nederlands spreken hoop dat het nog terug gedraaid gaat worden want die minister is zo stom bezig hij snapt er geen bal van en dan hebben we de komst van de boord computer nog ook zo iets wat niet werkt afschaffen die handel en die minister oprotten

Benno van Osenbruggen|11.08.11|13:06

Er vallen mij een paar dingen op dat de vof en procuratie houders het een goede zaak vinden dat het vrij word gegeven en alleen maar omdat ze te lui zijn om wat te leren als je er een klein beetje moeite voor doet heb je met 6 mnd je papieren.En chauffeurs passen schijnen met ID fraude gehaald te worden ,wanneer komen we in opstand of moet ik mijn faillisement vast aan gaan vragen ?

jeroen vd meer|11.08.11|13:06

eindelijk eens iets zinnigs,en ja helaas voor de mensen die zoveel voor het examen hebben betaald,maar wat er ook gebeurt altijd blijven lachen

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|13:12

Hallo allemaal,

Persoonlijk denk ik dat dit een hele goede regel is. Heel de taxiwereld is 1 grote zeepbel… Het gaat om een klantje van A naar B brengen en iedereen is bang voor de concurrentie dat begrijp ik niet echt… Jullie doen een beroep dat iedereen kan uitoefenen die een geldig rijbewijs heeft en een geschikte auto. Met beroepen die veel mensen kunnen uitoefenen heb je gewoon veel concurrentie. Ik denk dat de betere bedrijven toch wel blijven bestaan en de mindere vanzelf afvallen…

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|13:18

Ook vind ik dit een goede regel voor de kosten… hoe meer taxichauffeurs op straat hoe lager de prijzen…. en mij persoonlijk maakt het niet uit of iemand mij op de plaats van bestemming brengt dmv een tom tom of uit het hoofdje… Dus chauffeurs die lopen te klagen probeer je te onderscheiden van de rest en dan zul je vanzelf je klanten behouden of kunnen uitbouwen… Maar als je een chauffeur bent die een paar uur bij centraal station gaat staan voor een ritje zal je het nooit gaan redden…

Duco Douwstra|11.08.11|13:21

Marieke slaat de spijker op zijn kop, alle bedrijven met mensen in loondienst ontslaan hun personeel en huren ze in per rit, de Zzp-er huurt de auto van zijn of haar vroegere baas. Het wordt een bende, maar er zijn weer mooie constructies op te bedenken. Maar achterlijk is het wel en een minachting naer alle ondernemers die voor veel geld en met veel moeite hun ondernemers papieren hebben gehaald.

Bollebas|11.08.11|13:30

ongelooflijk, dit is schokkend. Als je ziet dat sommige analfabeten nu al problemen hebben om een Taxi pas te halen zullen die dan ondernemers worden???? ik zie elke Sjonnie, Bennie en Achmet die geen woord Nederlands kunnen spreken en/of schrijven een taxi onderneming runnen, nou heeft de belastingdienst en de ivw al moeite met controles en nu is de ramp helemaal compleet.
Je kan geen personeel meer krijgen en laat ze de CAO maar verplichten en beter controleren dan vallen nu al een hoop om.

Roy|11.08.11|13:33

Als niemand genegen is om d.m.v. lid KNV te worden, het beleid roer om te gooien, dan zal er geinvesteerd moeten worden in een nieuwe taxiorganisatie! Alleen je ongenoegen uiten is niet voldoende en heeft geen enkel effect, dat bewijst de laatste 10 jaar.
Het op alle punten falende beleid van I.V.W. in samenwerking met K.N.V. moet om ,een andere optie is er gewoon niet.
De branche moet op alle fronten gezond worden echter de juiste kennis/visie ontbreekt bij I.V.W.
Dat is thans wel bewezen.

J.P. de Jeu|11.08.11|13:34

Ik moet even reageren beste allemaal,
Ik begrijp donders goed waarom er zo geschopt word tegen de vof’ers, daar zit schijnbaar een hoop kaf onder het koren maar er zullen ook zeker goede mensen tussen zitten.
Ik heb nog geen taxibedrijf maar samen met mijn vrouw hopen we te starten met november en wel in een VOF vorm, ik heb zelf mijn taxipas en diploma en CCV-D1 behaald en mij vrouw doet over 2 weken het laatste examen voor de papieren.
Zijn wij dan per definitie al slecht door de vof form?

bolkebeer|11.08.11|13:35

dit wordt een niet te controleren chaos. Ik heb de afgelopen 3 jaar ca. 50.000 aan software, 20.000 aan kwaliteitsopleidingen chauffeur geinvesteerd. En nu mag iedere jan doedel een taxibedrijf beginnen. Als ieder taxibedrijf een verplicht kwaliteitshandboek had dan zou het chauffeurdiploma overbodig zijn. Menig gerenomeerd taxibedrijf is de afgelopen jareg gestopt met de straattaxi dankzij wp2000. Deregulering??? Marktwerking ??? Eerlijke concurrentie??? controleer een welke eigen rijders,

bolkebeer|11.08.11|13:38

naast hun zwarte taxibaantje nog een uitkering hebben. De opleiding betaald hebben gekregen door overheidsinstellingen. De problemen welke de afgelopen 5 jaar zijn ontstaan zijn enkel en alleen veroorzaakt door wanbeleid van de overheid. En nu dit. erger kan het niet worden, hoop ik.

bolkebeer|11.08.11|13:42

wel grappig is dat Jongepier op deze site zijn ondernemersopleiding nog onder de aandacht probeert te brengen.

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|13:42

Persoonlijk denk ik dat heel het imago van de taxiwereld niet klopt… Waarom moet een klant een hoge prijs betalen voor chauffeurs die het nodig vinden om met een ster rond te rijden en dan het liefst een S en anders een E klasse. Er zijn genoeg goede en ruime auto’s die aanzienlijk minder afschrijving hebben, minder verbruiken, dezelfde binnenruimte hebben, enz enz… dus kortom een lagere km prijs hebben. Hier kan de consument dan weer van profiteren en de ondernemer ook door kwantiteit…

Taxi koning|11.08.11|14:21

Het probleem zijn niet de chauffeurs of ondernemers, het probleem zijn gewoon wetgevers en ambtenaren die zonder enige verstand van Taxi maarkt elke keer met een nieuwe dome wet komen.
Ik vind dat opleidingsnivaeu of ervaring van de wetgever ( minister) moet worden verhoogd.
Ik twijfel dat deze minister kan een wasmachine bedienen.
Wij komen steeds meer inspecteurs tegen die de regels niet goed kennen.

Overheid veroorzakt probleem

Lex|11.08.11|14:50

Dus je kannu een eigen bedrijf beginnen zonder middenstansdiploma, zonder kennis ven regels en wetten, het was al en kolerezooi, dan is helemaal het hek van de dam.
Dit is de oplossing van iemand die het ook niet meer weet en alles in de lucht gooit.
Een bewijs van onvermogen van mevr. Schultz. Eerst Jorritsma,nu zij, allebei zonder enige kennis van zaken.
Maak er maar een derde wereldland van, misselijkmakend.

bolkebeer|11.08.11|14:56

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert Ze zijn in Den haag volkomen de weg kwijt. Ik snap niet waar deze adm. lasten weg komen. Een ondernemer doet eenmalig zijn examens en toond 1 x per 5 jaar of hij nog vakbekwaam is.

Jair|11.08.11|15:20

Beste mensen

Ik denk niet dat de minister dit gaat allemaal lezen. Ik zou zeggen met zijn alle gaan actie voeren, demonstreren. Maak het hem duidelijk in een brief. Wat wij hier allemaal zeggen, helpt volgens mij niet echt of wel soms?

lamber|11.08.11|16:26

Bedank minister heb ik mijnprivegeld in deze studie gestoken om iets meer te bereiken.Nu komen er nog meer ongeschoolde chauffeurs bij die de taxibrance verzieken en belasting ontduiken omdat ze niets weten van administratie en hoe dit in zijn werk gaat.bedankt!!!!!

Roy|11.08.11|16:34

Jair, In mei heb ik een brief gestuurd naar ACTAL adviescollege toetsing administratieve lasten,
zij hebben deze brief (bct) doorgestuurd naar wat voorheen I.V.W genoemd werd. Tot op de dag van vandaag geen reactie, we worden stelselmatig in de maling genomen door I.V.W.
Ben voor actie maar niet voor verkeer lam leggen of zo.
Zou graag zien dat na deze 11 jaren durende soap het IVW / KNV beleid doorgelicht gaat worden door een journalist met een beetje gevoel voor hard werkende taxi ondernemers

lamber|11.08.11|16:40

Zo gaat de taxibrance helemaal naar de klote.
Weg € 3500,00 aan studie kosten

Michael|11.08.11|16:45

Wat een gejank hier , die plannen waren 2jaar geleden al bekend , in al de wetsvoorstellen die heel de taxiwet 2011 bevat had je dit al kunnen lezen , ik heb het wel gelezen en wist het ook, het kost je wel een avond maar dan ben je op de hoogte, als je het hele pakket maatregel bij elkaar optelt vind ik het positief , echter alles staat of valt bij de HANDHAVING hiervan , het tussentijds controleren van antecedenten is er 1 van .

BIOS chauffeur|11.08.11|16:45

Wat een onzin luchtbel dit ik heb overal gezocht http://www.rijksoverheid.nl maar kan nergens hier over iets terug vinden

lamber|11.08.11|16:46

Komen er nog meer die niets van administratie weten en de belasting oplichten en niets bijhouden, en klanten weg jagen zodat er niets meer te doen is in de taxibrance en er zijn al weinig klanten over de laatste jaren.

hans|11.08.11|16:50

het zou mij niet verbazen dat criminelen nu ook nog gaan witwassen .

Said|11.08.11|17:04

De taxibranche kampt al jaren met een enorme imago probleem, dit kan er ook wel bij, dan is het hek helemaal van de dam. Het is betreurenswaardig hoe de politiek en het KNV in het algemeen met de taxibranche omgaan.

hp|11.08.11|17:04

Want die die chauffeurs momenteel met andermans vergunningen rond rijden staan maar 20 uur op de loonlijst en zij moeten hun loonkosten afdragen bij de vergunningverhuurder+€ 500,00 huur per maand.straks vervalt vergunningverhuurder ook en dat betek. dat zij nog goedkoper gaan rijden. Ik heb zo een iemand 40 uur in de week vaste werk aangeboden met een netto € 1500,00 per maand,hij zei ik ben niet achterlijk ik steek nu elke week € 1000,00 in mijn kont zak ik ga niet in loon dienst werken….