taxi, daklicht, station

Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft

Vrijwel iedereen kan straks zonder opleiding een taxibedrijf beginnen. De vakbekwaamheidseis voor taxi-ondernemers vervalt vanaf oktober. De eisen voor taxichauffeurs (chauffeursdiploma) blijven wel bestaan. Dat bevestigt het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet vindt dat de eis van vakbekwaamheid in de praktijk weinig toegevoegde waarde heeft en teveel administratieve lasten oplevert, licht een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur toe.

Taxichauffeur

De gewenste kwaliteit aan de consument wordt immers vooral geleverd door de taxichauffeur. “Tegen deze achterond is besloten om de eis van vakbekwaamheid voor taxi-ondernemers te laten vervallen door middel van een landelijke vrijstelling van die eis”, zegt de woordvoerster. “We streven ernaar dat per oktober in te laten gaan.”

Een taxiondernemer heeft straks nog steeds een taxivergunning nodig, maar hoeft daarvoor alleen nog een verklaring omtrent gedrag te overleggen. De huidige opleiding en CCV-examen voor het taxi-ondernemersdiploma gaan onder meer over financieel management, bedrijfsmanagement, calculatie en regels mbt het wegvervoer.

KNV Taxi

Branchevereniging KNV Taxi bekijkt het afschaffen van het ondernemersdiploma in samenhang met de komst van de nieuwe taxiwet. Die nieuwe wet geeft gemeenten de bevoegdheid om hun opstapmarkt te regelen door de verplichte TTO’s.

“We moeten eerlijk vaststellen dat het wettelijke diploma dat in oktober verdwijnt, kwaliteitsproblemen voor de reiziger in de opstapmarkt niet heeft kunnen voorkomen”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.

Kwaliteit

In de praktijk blijkt het vakbekwaamheidsdiploma gemiddeld genomen te weinig toegevoegde waarde te hebben, vindt ook KNV Taxi. Andela: “De administratieve eisen aan een ondernemer zeggen weinig over de geschiktheid en het gedrag van een chauffeur. Terwijl de taxichauffeur voor het belangrijkste deel de kwaliteit op straat bepaalt.”

Voor taxichauffeurs blijven de landelijke vakbekwaamheidsvereisten (chauffeursdiploma) daarom wel gelden. Daarnaast kunnen gemeentes, daar waar zich kwaliteitsproblemen voordoen in de opstapmarkt – met de nieuwe taxiwet in de hand – dus aanvullende eisen stellen aan taxichauffeurs en -ondernemers.

Straattaxi

“Verder is in de straattaximarkt gebleken dat chauffeurs die om welke reden dan ook niet in staat zijn de ondernemersvakbekwaamheid te halen, zich gaan bedienen van schijnconstructies en dus uiteindelijk toch de markt betreden”, licht Andela toe.

“Die schijnconstructies, zoals zogenaamde loondienstverbanden of oneigenlijke vof-jes, zijn in de praktijk lastig te bestrijden. Ook ontstaan door die schijnconstructies ongewenste machtsrelaties en geldstromen, wat de kwaliteit op straat eerder verslechtert dan verbetert.”

Overheidsbeleid

Het afschaffen van het diploma voor taxiondernemers past in het overheidsbeleid van de laatste jaren om het makkelijker te maken een eigen onderneming te starten. Zo is bijvoorbeeld het middenstandsdiploma al jaren geleden afgeschaft.

Bart Pals

Lees ook: Vakbekwaamheid taxi-ondernemer blijft toch bestaan

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

293 reacties op “Diploma vakbekwaamheid taxi-ondernemer afgeschaft”

taxi chauffeur den haag|11.08.11|17:05

Nu moeten die zogenaamde taxi ondernemers die zelf te lui zijn om te werken weer zelf aan de bak. want de meeste met meerdere vergunningen rijden niet? ja overdag? om dat ze niet meer in de nacht durven te rijden. en als ze helemaal niet rijden. hebben ze meerdere V.O.F. Met meerdere meestal vage niet nederlandse en ook wel wat echte nederlandse taxichauffeurs afgesloten. en ontvangt hij ?zijn afgesproken maandelijks tarief.De meesten betalen 300 euro per maand hier in DEN HAAG helemaal te gek

Lex|11.08.11|17:08

Als gevolg van de wetgeving van 2000 is er heel veel schorem het taxibedrijf ingestroomd,daar is iedereen het over eens,
Nu zet mevr Schultz de deur helemaal open voor nog meer tuig, alleen maar omdat de overheid niet in staat is om de illegale verhuur en verpachting van taxivergunningen aan te pakken.
In wezen legaliseert ze de zwakke en slechte broeders in het taxibedrijf.
Dit is een slag in het gezicht voor alle rechtmatig en goedwillende opererende taxi-ondernemers.

hans hoff|11.08.11|17:09

Eindelijk goed nieuws van uit den haag,mercedes benz zal hier niet blij mee zijn ,daar zij geen kamelen kunnen leveren,voor de overheid alleen nog even de taak om de standplaatsen te voorzien van voederbakken.

J.P. de Jeu|11.08.11|17:09

Denk niet dat het tijd is om de taxi bedrijven op de schop te nemen maar de ministerposten van het kabinet of ze wel capabel zijn waar ze voor aangesteld zijn

J.P. de Jeu|11.08.11|17:12

Ik heb toch ook het idee dat de KNV je laat vallen, had het er nog over om lid te worden .
Dat moeten we eerst maar even afwachten, kijken wat hun inzet wordt al reken ik op het allerminst

Bella Taxi St.Nyk|11.08.11|17:14

Een paar jaren heb ik moeten zweten en leren iedere dag weer,en dan hoor je nu dat het
diploma vakbekwaamheid straks niet meer van toepassing is.
Waar kan ik mijn studiekosten-benzinekosten-examenkosten gaan declareren.

Duco Douwstra|11.08.11|17:17

Mijn buurman is aan een nieuwe Mercedes toe, maar hij laat zich eerst inschrijven als taxiondernemer, vraagt de BPM en BTW terug. Hij rijd gemiddeld 60 Km per dag, hij brengt zichzelf wel tegen € 0,80 per Km dus € 48,– per dag. Dat is bruto per jaar € 17 520,– alle kosten op zijn taxibedrijf zoals brandstof enz. Hij houd netto € 1300,– dus te weinig om belasting over af te dragen, dus de buurman ziet het boerenkool beleid wel zitten.

hp|11.08.11|17:21

Minister wil de bekwaamheid afschaffen want het is zonde dat die jongens iedere maand € 500 of € 1000 vergunning huur moeten betalen. Belasting betalen zij toch niet en straks besparen zij het huur geld ook en dat betekent dat zij i.p.v.6 weken 10 weken op vakantie kunnen en de villa`s,zomerhuisjes die zij daar verwegistan hebben nog ruimer en breder kunnen maken.Diegene die zelf vakbekwaam is die blijft maar zijn vakantie uitstellen en uitstel brieven schrijven naar Belastingdienst…..

Ricardo|11.08.11|17:21

Als je een bakkerij, supermarkt of een slagerij wil beginnen heb je al jaren geen vakbekwaamheidspapieren meer nodig dus is het in verhouding raar dat nu pas dit ook gaat gelden voor de taxibranche!!! Nu zijn er ondernemers die lopen te klagen dat ze een hoop geld uitgegeven hebben voor hun ondernemerspapieren maar al hadden zei zich ook verdiept hoe het in andere branches aan toe gaat qua wetsveranderingen hadden ze er niet versteld van gestaan!

elske|11.08.11|17:33

De nieuwe witwasserij in de taxibranche. Auto kopen rondjes rijden en je zwart geld wit maken wat een bende is het hier toch. Belastingdienst heeft toch geen controle over de aantallen bonafide taxibedrijfjes die zich niet aan de regels houden word nu helemaal een zooi.

Ricardo|11.08.11|17:41

In een hoop reacties op dit artikel gaat het over dat er meer ondernemers bij komen.
Ik denk dat er wel een aantal bij komen, vooral die met 1 auto rijden.
De meeste ondernemers die met 1 auto rijden zijn vaak Afghanen, zei hangen vaak bij een station op een standplaats 7 dagen in de week x 12 uur. Zei maken zoveel uren omdat ze geen belklanten hebben. Over 2 jaar zullen er een hoop ondernemers afhaken, met de invoering van de verplichte boordcomputer zal dit automatisch gaan!

Taxi|11.08.11|17:43

Beste allemaal..
Ik snap het andere kant wel en andere kant niet..
Het draait om dat er veel gesjoemeld wordt in de taxi branche!
dus willen ze deze beslissing nemen en dan extra’s boete’s uit delen en naderhand vergunning intrekken ” schat kist is leeg noemen wij dat” ik heb het vermoeden dat heel veel taxibedrijven sneller faliet gaan omdat heel veel taxichauffeurs gaan stoppen en voor hun eigen beginnen!..

z.o.z

Taxi|11.08.11|17:43

en vooral met de boardcomputer ! dat kost ong 5000 euro.. dus als 100000 auto’s zo’n boardcom. moeten kopen dan worden sneller rijk ook !

Roy|11.08.11|17:58

Ricardo, Heb jij ergens wel eens 25 bakkerijen , slagerijen , of supermarkten naast elkaar gezien
Daar krijg je ook geen vergunning voor, afgezien of het financieel mogelijk zou zijn.
De ene bedrijfstak is de andere niet. Vindt jij het gezond een taxistandplaats met 25 hangende chauffeurs er op die amper €10.- per uur ? omzet kunnen vergaren.
Niet alles is geschikt om vrij te geven. O.V. buslijnen ook niet, was vroeger wel zo, niet voor niets gereguleerd, daar moet het dus naar m’n mening heen.

zwarte taxi|11.08.11|19:20

beste heren ondernemers en zzpers ik ben blij met deze maatregel ik rij 2 dagen per week legaal taxi vervoer met name lange afstands ritten met buitenlandse zakenlieden en de overige dagen klus ik lekker bij als zwarte taxi de klanten die ik rij als ik 2 dagen legaal rij bellen mij nl op voor leuke ritten die ik met mijn eigen mercedes rondrij overheid bedankt ik ga gelijk in oktober mijn vergunning aanvragen daar de ondernemersvakbekwaamheid voor mij te meoilijk is dus veel lof aan de overheid

Martijn|11.08.11|19:29

Laat de BCT dan ook maar zsm komen. Jammer is alleen dat de IVW alleen de grotere bedrijven controleerd. En straks de eigenrijders met gratis vergunning nog steeds vrij spel hebben. Als KNV hier niets aan doet moeten we er massaal onderuit gaan!!!

bas|11.08.11|19:32

Dit bedoel ik lees bovenstaande van zwarte taxi.

sommige lieden zouden daarom al dus geen onderneming moeten en kunnen beginnen.

rest mij de vraag: transportteurs moeten bijna de zelfde opleiding doen alvoor ze een transportbedrijf kunnen beginnen schaven ze dat vakbekwaamheids diploma ook af dan? begin ik nl ook een transport bedrijf zwemdiploma heb ik ook dus badmeester lijkt me ook wel iets, of politie agent kan ook leuk zijn heb nog wel ergens handboeien liggen of wordt ik toch ivw beamte.

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|19:32

Jaha, daar komen de 12 jaar oude passat,s/Bora,s/ E 300 turbo diesels met 5 ton op de klok ol met oest ven niet te vergeten voor de ware liefhebber de oude Sharans/Galaxy,s en Alhambra,s.
Want daar kun je lekker die domme Nederlanders mee verneuken als je het bus tarief hanteert.
Het enige voordeel is dat je al die misselijke murken die zwart onderhands veel bijpakken met hun constructies nu hun vakantiegeld afpakt.
Kunnen ze tenminste net als wij ook geen 6 weken op vakantie!!
z.o.z.

Bas|11.08.11|19:38

Ach ja er blijven nog genoeg bedrijfstakken over waar je nog wel enige papieren voor nodig hebt.

maar de meeste kun je als imbeciel al uitvoeren zoals: kamerlid, minister, ivw beamte kan nog wel even doorgaan maar zie net zoals de overheid hier het nut niet van in.

in ieder geval zullen er op deze manier veel kleine zelfstandige vallen en daarom aankloppen voor een uitkering bij de lokale overheid of moet je daar papieren voor halen??

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|19:38

Om maar niet te vergeten, word je als Nederlandse chauffeur verneukt/bedreigd en uitgescholden door een gymschoenen dragende rittenweigerende murk in stink Bora van 12 jaar oud dan moet je heel snel de vog van die Nederlandse chauffeur afpakken, dan weet je tenminste zeker dat je er weer een kwijt bent die de weg weet, een jonge schadevrije en rookvrije wagen heeft en de deuren openhoud en koffers tilt.
O ja, niet te vergeten principieel geen ritten weigert en niet omrijd.
allah is machtig!zoz

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|19:39

@bas

jullie doen net of taxichauffeur zo een belangrijk en ingewikkeld beroep is… je hebt een auto nodig en een rijbewijs en een boekhouder…. een middenstandsdiploma is helemaal niet meer van deze tijd… zelfs een makelaar is een vrij beroep…

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|19:44

Allah is machtig en god is groot, maar de Nederlandse overheid, die neemt je pas bij de poot!!
Wat een gruwelijkie wanvertoning.
De totale escalatie die ontstaan is na Maij Weggen/Jorritsma en Huizinga word nog eens feestelijk beloond door mooie Melanie.
In de goeie godsnaam Geert, grijp in!!
Doe wat je beloofd heb en pak deze wantoestand aan, ook al zitten er dankzij de 4 genoemde dames niet veel mensen meer in onze branche die op jouw stemmen,Geert grijp in.
Vandaag 20 jaar chauffeur zoz

Bas|11.08.11|19:45

@Chauffeurtjes Boos
Nee dat zeg ik niet maar het zal het beroep taxi chauffeur of ondernemer niet makkelijker op worden.
Sterker nog ik denk dat door deze maatregel het beroep of vak taxi chauffeur / ondernemer alleen maar slechter wordt voor de consument.
En dat het nog moeilijker wordt om op een eerlijke manier je brood te verdienen.

chris mozel|11.08.11|19:48

de overheid heeft groot gelijk,de beuk erin met al die verpachters en linke vof bedrijfjes,ik koop een nieuwe dacia zonder bpm en btw blijft er € 4100 euro over,ik smeer dit uit over 3 jaar ,verkoop hem dan particulier voor € 4000 en ga voor die € 100 eigen inleg 3 jaar mijn zakken vullen,lullig voor de heren met een ster auto a € 700 per maand aflos,o ja ik vergeet bijna de verzekering,bij een dacia ,€ 89 per kwartaal en bij een mercedes,ach wat kan mij het ook schelen.

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|19:48

En op deze ” feestelijke” dag hoor je dat de overheid eindelijk toegeeft dat ze het verklooid hebben.
Dat ze gewoon stomweg niet capabel zijn om de door hunzelf gecreeerde puinhoop( want voor 2000 was er geen of iig veel en veel minder ellende) op te ruimen.
Alles wat voorspeld is is uitgekomen, sterker nog, het is een nachtmerrie geworden voor zowel chauffeurs en klanten.
Stel dan iig een regel in dat een wagen schadevrij moet zijn, niet ouder dan 10 jaar en niet meer als 4 ton gelopen!

Bas|11.08.11|19:51

@anonieme oider chauffeur
en versnelde invoering bct binnen 6 maanden of zo met een online koppeling naar belastingsdienst en ivw dan heb je de slechte lieden snel weer van de weg af.

Bas|11.08.11|19:52

@anonieme ouder chauffeur
en versnelde invoering bct binnen 6 maanden of zo met een online koppeling naar belastingsdienst en ivw dan heb je de slechte lieden snel weer van de weg af.

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|19:57

@bas
ik begrijp je standpunt niet waarom het voor de klant slechter zou zijn… Als er meer concurrentie is maakt dat de tarieven scherper… Dat je op een moeilijkere manier je geld verdiend ben ik met je eens. Maar dat heb je met al het “ongeschoolde werk” als je werk doet wat in theorie iedereen kan doen of in ieder geval een grote bevolkingsgroep loop je dit risico. Ik zou me alleen niet blindstaren op mensen die erbij gaan komen maar meer op hoe kan ik me onderscheiden van de rest…

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|20:00

@ anonieme oudere chauffeur
waarom zou een auto schadevrij moeten zijn, niet ouder als 10 jaar en niet meer als 4 ton hebben gelopen???

Als diegene me van A naar B zou kunnen brengen voor minder als de normale prijs lig ik er niet wakker van dat de auto wat ouder is en of een deuk heeft en of al 400.000 km heeft gelopen… Het gaat erom dat ik op punt B kom

nadenkend chauffeurtje|11.08.11|20:07

@chauffeurtjes boos
in de verenigde staten, HET land van de vrije markt is er maar één branche gereguleerd ……
welke branche zou dat zijn denk je ????

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|20:09

wat heeft de VS ermee te maken dan we leven in Nederland toch? Trouwens gele Mercedessen zijn nog lelijker als grijze en zwarte…

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|20:16

@lex
De waarheid aanhoren is lastig maar vertel mij nou eens waarom alle chauffeurs in een gloednieuwe Mercedes E moeten rijden? Zouden ze dit ook doen zonder de BPM teruggave straks? Ik ben benieuwd? De klant dient het niet want die vraagt er niet om buiten directieritten en dergelijke maar ik heb het over de normale klant dan. En door zo een dure auto te rijden drijf je de km kostprijs op of je leasetarief of financiering en dit komt niet ten gunste van de consument….

nadenkend chauffeurtje|11.08.11|20:16

Chauffeurtjes Boos
Waarom zou nederland anders zijn dan de rest van de wereld?
in de VS ( de jaren dertig ) in Zweden in Nieuw Zeeland noem maar op werkelijk overal waar dit geprobeerd is ( achter een buro bedacht is ) is er ellende gekomen en terug gedraaid

nadenkend chauffeurtje|11.08.11|20:20

chauffeurtjes boos
Uiteindelijk is een mercedes vaak nog het goedkoopste per km ook, of het scheelt hooguit een paar eurocent per km
Maar ook dat is zoiets wat mensen buiten de branche niet snappen danwel geloven

Rodney|11.08.11|20:21

Gewoon alles afschaffen, geen papierwerk meer nodig. Geen vergunning, geen chauffeurspas, geen BCT en geen rijtijdenwet. Alleen inschrijving KVK en een BTW-nummer. De goede ondernemers zullen het op termijn dan heus wel reden. Een goede ondernemer zorgt voor een nette auto met bijbehorende chauffeur, regelt een boekhouder en betaald netjes zijn belastingen. Een goede ondernemer staat niet alleen maar te wachten op een standplaats maar zorgt voor promotie van zijn bedrijf.

Lex|11.08.11|20:21

Je had het niet begrepen van die looptaxi.

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|20:23

Dat een Mercedes goedkoper is als een BMW of AUDI geloof ik graag maar niet als een andere gangbare middenklasser auto met beenruimte zoals Toyota Avensis, Skoda Superb, Volkswagen Passat

nadenkend chauffeurtje|11.08.11|20:26

chauffeurtjes boos
waarom zou het in nederland anders moeten zijn dan in de rest van de wereld?
overal waar dit briljante idee is ingevoerd ( vs in jaren dertig, in Zweden in Nieuw Zeeland etc etc ) is men er keihard van terug gekomen

nadenkend chauffeurtje|11.08.11|20:30

Chauffeurtjes boos
Eeen mercedes gaat langer mee ( is dus waardevaster) dus op de lange termijn maakt het niet uit.
En op de korte termijn , denk je dat 25 cent of 28 cent per km jouw als klant veel opleverd?
Als je niet weet waar je het over hebt kan je beter je mond houden denk ik….

Utrechtse taxi|11.08.11|20:37

Chauffeurs die hun omzet vooral van stations, winkelcentra en uitgaangebieden verdienen krijgen het straks zeer zwaar… Iedereen met een chauffeurspas, begint zijn eigen taxi bedrijf..

Vw passat. Ex/ex 2500 euro
Taximeter 300 euro
Verzekering per kwartaal 200 euro

Naast je fulltime Loondienst job kleine investering om de drukke momenten extra geld te verdienen…

Grote taxibedrijven hebben niets te vrezen zolang ze het slim aanpakken

Chauffeurtjes Boos|11.08.11|20:38

en voor de klant maakt het niets uit of er een Mercedes voorrijdt of een Golf Station of een Caddy Family… Maar jullie hebben zelf een zeepbel gemaakt van heel de taxiwereld door allemaal relatief dure auto’s te rijden en dan daarna gaan roepen er valt weinig te verdienen… Als een bakker weinig kan verdienen dan kijkt die als eerste naar zijn proceskosten of die daarop kan bezuinigen. Dus als er met goedkopere auto’s wordt gereden hou je uiteindelijk meer over lijkt me een simpele reken som.

taxi ondernemer|11.08.11|20:54

De personeel zie ik al weg lopen bij al die midden en klein bedrijven.
Het is wel makkelijkste manier om snorders aan te pakken. Ze kunnen nou gewoon zo papier aanvragen en legaal in hun golf 1 gaan rijden. lekker kwaliteit.
Of je wordt gedwongen later om bij de grote jongens aan te sluiten die je toch weer meer 500 euro per maand gaan vragen en hun monopolie positie alleem maar versterken. Er is nooit gevraagt hoe de kleine ondernemers hier over denken die hard hebben gewerkt voor hun autos

taxi sjouf groningen|11.08.11|21:31

wij zijn net een stel olie ja knikkers, op zoute met die handel ,al die v.o.f aan pakken dan ben je van het gezeur af, al die wat op aanen klinkt daar moeten wij van af, nu boeten wij voor wat de regering fout doet het is van de zotte wij zetten toch ook niet iemand zonder diploma in het kabinet het word tijd dat de taxibrance hun mond op doet waar gaan we heen

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|21:59

@ chauffeurtjes boos.
Je nick roept verzet op en is denigrerend.
Wat je zegt is misschien niet verkeerd.
Maar je gekozen naam werkt niet constructief.
De bedoeling van de vrijgave vd markt in 2000 was kwaliteitsverbetering.
De waarschuwingen van de branche aan de politiek was: Dat word een ramp!
De politiek wilde niet luisteren.
Gevolg? het hele land zucht nu onder alle maatregelen die we eigenlijk alleen aan de shit en ellende in Amsterdam met hun pachtvergunningen te danken hebben. zoz

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|22:04

Pachten was namelijk altijd al verboden, maar de overheid durfde de Amterdamse taxi maffia niet aan te pakken.
Gevolg? allemaal nieuwe regels, vrijgave vd markt zodat de pachtvergunningen niks meer waard waren.
Wie waren daar het zwaarst van de pineut?
Juist de chauffeurs die zich nog even tot aan hun nek in de schulden gestoken hadden om hun eigen boterham te kunnen verdienen.
Goed we zijn nu ruim 10 jaar verder, het idee was kwaliteitsverbetering……………..
De verhouding zoz.

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|22:08

Allochtoon/autochtoon heeft de zaak zeer ernstig onder druk gezet, van allochtone kant door doorgaans( de goeden daargelaten) asociaal gedrag in combinatie met slecht verzorgde wagens en gymschoentjes en base bal petjes. en van autochtone kant door het onbegrip voor in onze ogen onbekend gedrag( klanten aanspreken ipv wachten tot klant jouw aanspreekt).
Let op een en ander zijn slechts willekeurige voorbeelden.
Veel autochtonen hebben een baan opgegeven voor een zelfstandig leven als chauffeur

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|22:12

Veel allochtonen zijn gestimuleerd en gesponsord door de sociale diensten overal onder het motto: opleiden is goedkoper dan een uitkering.
Klopt, mee eens.
Maar voor diegenen die alles zelf betaald hebben is het zuur om te zien hoe iemand anders in de schoot geworpen krijgt.
En nu moeten na 10 jaar door de strot gedrukte ellende de goeden wederom leiden onder de kwaden omdat de overheid wederom niet capabel is c.q. het lef ontbreekt om beter te controleren.
Mogen we dan flauw zijn?

Sen|11.08.11|22:18

Ze hebben van jaar 2000 geen les geleerd toen hadden ze ook vrijgegeven iedereen met rijbewijs had chaffeurpas en vroeg die chaffeurS in amsterdam waar Dam, Leidseplein is achteraf had Regering spijt maar was te laat nu kan iedereen taxi ondernemer beginnen dan vragen ze wat ze met ritten kaarten gaan doen maar weten ze toch niet GOOI MAAR WEG JE HEB TOCH IN NEDERLAND GEEN PAPIER NODIG OM TE KUNNEN WERKEN.

anonieme oudere chauffeur|11.08.11|22:19

Voor iedereen die het lang in deze branche uitgehouden heeft is we duidelijk dat het anders moet.
Feitelijk het enige wat helpt is een buitengewone strenge taaleis.
Daaraan gekoppeld een examen a la Londen.
Met iemand van de overheid als examinator.
Geen tom tom, want die kent taxi banen/busbanen en trambanen niet en rijd dus in 9 vd 10 gevallen om.
Een goede chauffeur legt de koffers in de kofferbak en kan direct wegrijden zonder 5 minuten gestuntel.
Ongeacht wat voor wagen hij/zij rijd.

Sjaak de Wit|11.08.11|23:29

@ Chauffeurtjes boos ,Probeer eens wat zinnigs en op waarheid berust te schrijven, daar schiet de taxibranche meer me op als onzin verhalen. Kan de waarheid goed verdragen maar jou onzin slaat nergens op, sorry.en dient niets.