fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

FNV Taxi slaat loonbod werkgevers af bij onderhandelingen cao

De cao-onderhandelingen voor de taxibranche zitten in het slop. FNV Taxi heeft tijdens de laatste cao-onderhandelingen voor de zomervakantie een bod van de taxi-werkgevers afgeslagen. Ondanks enkele verbeterpunten is het voorstel volgens FNV ontoereikend, omdat er geen loonsverhoging noch werkzekerheid wordt geboden. De werkgevers kunnen de salarissen niet verhogen vanwege de forse bezuinigingen op het contractvervoer. Veel taxibedrijven zitten daardoor in grote financiële problemen. Ondertussen zijn de taxichauffeurs dupe van koopkrachtverlies.

De vakbond meldt dat werkgeversorganisatie KNV Taxi de volgende verbeteringen heeft voorgesteld:

  • Elke werknemer krijgt in vijf jaar vijf opleidingsdagen door de werkgever te betalen
  • De eerste leentrede in het loongebouw wordt geschrapt
  • Tredeonthouding: bij toepassing wordt 10 procent vervangen door 10 km/uur
  • Uitzonderingsbepalingen voor MUP-contracten worden geschrapt
  • Referteperiode bij ziekte gaat naar 52 weken

Loonsverhoging

Bovenstaande verbeteringsvoorstellen waren voor de onderhandelingsdelegatie van FNV Taxi ontoereikend om tot een akkoord te komen. “Omdat de werkgeversorganisatie geen concessies doet op het gebied van loon en werkzekerheid”, zegt FNV. “Zo wordt er in 2014 vastgehouden aan de nullijn, terwijl er in 2015 een loonsverhoging van slechts een procent in het vooruitzicht wordt gesteld.”

“Daarnaast is nog steeds geen enkele garantie over werkzekerheid. Steeds minder chauffeurs gaan over met de opov-regeling zodat de prijsvechters vrij spel hebben. Steeds minder chauffeurs krijgen een vast contract, terwijl de parttime contracten ook steeds lager worden. Verder zijn er geen duidelijke afspraken over de pauzeregeling, pensioen of een toezegging over een eventuele code verantwoordelijk marktgedrag”, aldus de vakbond.

Deltaplan Taxi

Om de sector te ‘redden’ wil FNV Taxi samen met de werkgevers een concreet Deltaplan Taxi afspreken. Dit plan bestaat uit de volgende vijf punten die de sector sterker, eerlijker en menselijker moet maken waarbij een goed rendement, een goed inkomen, werkzekerheid en eerlijke concurrentie – level playing field – de uitgangspunten zijn:

  1. Mensen volgen werk bij aanbestedingen zodat prijsvechters niet kunnen stunten met de inzet van ww’ers, subsidies en onervaren krachten en zodat goed personeel zijn baan behoudt.
  2. Code verantwoordelijk marktgedrag door een stichting of SFT vorm te geven, ondersteund door mensen van het SFT voor minimaal drie jaar. Daarin zitten werkgevers, werknemers, gebruikers en opdrachtgevers.
  3. Onderzoek door een gerenommeerd bureau naar de minimale kostprijs en de ideale con-tractduur: voor input bij de code.
  4. Goede duidelijke afspraken over pauze, stand-plaats en woon- werkverkeer om concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan.
  5. Forse boetes voor bedrijven die de cao op grove manier niet naleven: fraude dient niet beloond te worden maar bestreden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “FNV Taxi slaat loonbod werkgevers af bij onderhandelingen cao”

Taxicees Plug|15.08.13|12:50

Zo’n Deltaplan zal wel 7 jaren praten zijn en FNV flink vast houden aan een looneis.
Dan is er voor de taxichauffeurs alleen nog plaats in de WW en bijstand.
Voordeel is dat we wel een overzichtelijk aantal ( GROOOOOTE ) taxibedrijven overhouden. Dag kwaliteit en service en dag leuke werk-omstandigheden. Jij bent toch chauffeur nummer 476. Toekomstmuziek.
FNV >>> er is geen FNV meer want er zijn geen leden meer !!!!!
Taxi-Cees

Jan Geluk|15.08.13|13:44

fnv dat er nog mensen zij die daar in geloven

Peter Klercq|15.08.13|15:54

De vakbonden hebben ooit de onregelmatigheid ingeleverd voor gedateerde loonsverhogingen, dit neem ik ze zeer kwalijk. Hiermee wordt er geen verschil meer gemaakt in dag en nachturen.

John Janos|15.08.13|20:16

Wij taxichauffeurs en fnv trekken toch aan het korste eind. De fnv kan alleen nog even haar kunstgebit tonen en is het lagguh voor die grote taxiboeren. Als men een staking wil afroepen kunnen de chauffeurs met hun toch al sappele tijdelijke contracten een contractverlenging wel schudden en worden zij eruit geflikkerd zodra hun contract afloopt…
Sta ik daar toch maar mooi op welk plein dan ook in mijn eentje met mijn fnv petje op te staken, lagguh…

Ruben Laane|16.08.13|13:02

Kleine bedrijven ontdoken de CAO onder het motto anders kunnen we niet concureren met grote bedrijven.
En dankzij mensen als Taxicees Plug en Jan Geluk die niet eens het lef hebben om met hun eigen naam te klagen, komt er ook geen solidariteit onder de taxichauffeurs.
De wassen neus van de onregelmatigheidstoeslag die alleen geldig was tussen 0:00 uur en 06:00 ’s nachts, is vervangen door een structurele loonsverhoging van ongeveer 15% +inflatiecorrectie en daarmee was iedereen beter af.

FNV Taxi slaat loonbod werkgevers af bij onderhandelingen cao | TaxiPro
fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

FNV Taxi slaat loonbod werkgevers af bij onderhandelingen cao

De cao-onderhandelingen voor de taxibranche zitten in het slop. FNV Taxi heeft tijdens de laatste cao-onderhandelingen voor de zomervakantie een bod van de taxi-werkgevers afgeslagen. Ondanks enkele verbeterpunten is het voorstel volgens FNV ontoereikend, omdat er geen loonsverhoging noch werkzekerheid wordt geboden. De werkgevers kunnen de salarissen niet verhogen vanwege de forse bezuinigingen op het contractvervoer. Veel taxibedrijven zitten daardoor in grote financiële problemen. Ondertussen zijn de taxichauffeurs dupe van koopkrachtverlies.

De vakbond meldt dat werkgeversorganisatie KNV Taxi de volgende verbeteringen heeft voorgesteld:

  • Elke werknemer krijgt in vijf jaar vijf opleidingsdagen door de werkgever te betalen
  • De eerste leentrede in het loongebouw wordt geschrapt
  • Tredeonthouding: bij toepassing wordt 10 procent vervangen door 10 km/uur
  • Uitzonderingsbepalingen voor MUP-contracten worden geschrapt
  • Referteperiode bij ziekte gaat naar 52 weken

Loonsverhoging

Bovenstaande verbeteringsvoorstellen waren voor de onderhandelingsdelegatie van FNV Taxi ontoereikend om tot een akkoord te komen. “Omdat de werkgeversorganisatie geen concessies doet op het gebied van loon en werkzekerheid”, zegt FNV. “Zo wordt er in 2014 vastgehouden aan de nullijn, terwijl er in 2015 een loonsverhoging van slechts een procent in het vooruitzicht wordt gesteld.”

“Daarnaast is nog steeds geen enkele garantie over werkzekerheid. Steeds minder chauffeurs gaan over met de opov-regeling zodat de prijsvechters vrij spel hebben. Steeds minder chauffeurs krijgen een vast contract, terwijl de parttime contracten ook steeds lager worden. Verder zijn er geen duidelijke afspraken over de pauzeregeling, pensioen of een toezegging over een eventuele code verantwoordelijk marktgedrag”, aldus de vakbond.

Deltaplan Taxi

Om de sector te ‘redden’ wil FNV Taxi samen met de werkgevers een concreet Deltaplan Taxi afspreken. Dit plan bestaat uit de volgende vijf punten die de sector sterker, eerlijker en menselijker moet maken waarbij een goed rendement, een goed inkomen, werkzekerheid en eerlijke concurrentie – level playing field – de uitgangspunten zijn:

  1. Mensen volgen werk bij aanbestedingen zodat prijsvechters niet kunnen stunten met de inzet van ww’ers, subsidies en onervaren krachten en zodat goed personeel zijn baan behoudt.
  2. Code verantwoordelijk marktgedrag door een stichting of SFT vorm te geven, ondersteund door mensen van het SFT voor minimaal drie jaar. Daarin zitten werkgevers, werknemers, gebruikers en opdrachtgevers.
  3. Onderzoek door een gerenommeerd bureau naar de minimale kostprijs en de ideale con-tractduur: voor input bij de code.
  4. Goede duidelijke afspraken over pauze, stand-plaats en woon- werkverkeer om concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan.
  5. Forse boetes voor bedrijven die de cao op grove manier niet naleven: fraude dient niet beloond te worden maar bestreden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “FNV Taxi slaat loonbod werkgevers af bij onderhandelingen cao”

Taxicees Plug|15.08.13|12:50

Zo’n Deltaplan zal wel 7 jaren praten zijn en FNV flink vast houden aan een looneis.
Dan is er voor de taxichauffeurs alleen nog plaats in de WW en bijstand.
Voordeel is dat we wel een overzichtelijk aantal ( GROOOOOTE ) taxibedrijven overhouden. Dag kwaliteit en service en dag leuke werk-omstandigheden. Jij bent toch chauffeur nummer 476. Toekomstmuziek.
FNV >>> er is geen FNV meer want er zijn geen leden meer !!!!!
Taxi-Cees

Jan Geluk|15.08.13|13:44

fnv dat er nog mensen zij die daar in geloven

Peter Klercq|15.08.13|15:54

De vakbonden hebben ooit de onregelmatigheid ingeleverd voor gedateerde loonsverhogingen, dit neem ik ze zeer kwalijk. Hiermee wordt er geen verschil meer gemaakt in dag en nachturen.

John Janos|15.08.13|20:16

Wij taxichauffeurs en fnv trekken toch aan het korste eind. De fnv kan alleen nog even haar kunstgebit tonen en is het lagguh voor die grote taxiboeren. Als men een staking wil afroepen kunnen de chauffeurs met hun toch al sappele tijdelijke contracten een contractverlenging wel schudden en worden zij eruit geflikkerd zodra hun contract afloopt…
Sta ik daar toch maar mooi op welk plein dan ook in mijn eentje met mijn fnv petje op te staken, lagguh…

Ruben Laane|16.08.13|13:02

Kleine bedrijven ontdoken de CAO onder het motto anders kunnen we niet concureren met grote bedrijven.
En dankzij mensen als Taxicees Plug en Jan Geluk die niet eens het lef hebben om met hun eigen naam te klagen, komt er ook geen solidariteit onder de taxichauffeurs.
De wassen neus van de onregelmatigheidstoeslag die alleen geldig was tussen 0:00 uur en 06:00 ’s nachts, is vervangen door een structurele loonsverhoging van ongeveer 15% +inflatiecorrectie en daarmee was iedereen beter af.