Ton van Dalfsen, Lizzy, Taxi, taxichauffeur, taxibedrijf, taxi-ondernemer, Aalsmeer, Studio's

‘Stop aanbestedingen, geef lokale taxi-ondernemers een kans’

Zijn ouders hadden vroeger een eigen taxibedrijf. Maar dat werd wegens economische omstandigheden verkocht. Ton van Dalfsen en zijn vrouw Lizzy hebben vervolgens tientallen jaren voor de overnemende partij in loondienst gewerkt. Maar een paar jaar geleden begon het toch weer te kriebelen en startten ze voor zichzelf: Taxi van Dalfsen in Uithoorn. Een jong, maar toch traditioneel lokaal taxibedrijf.

„Ik was altijd maar bezig voor mijn werkgever. Nu kan ik mijn eigen tijd indelen en werk ik voor mezelf. Dat geeft veel meer vrijheid”, vertelt Van Dalfsen. Zijn taxi-onderneming bestaat uit drie voertuigen; twee personenauto’s en een taxibus.

Ouderwets taxivervoer

„We doen uitsluitend het ‚ouderwetse taxivervoer”, zegt Van Dalfsen. „Dus niets wat door de overheid is gesubsidieerd. We rijden voor diverse bedrijven hier in de buurt, zoals kantoren, de nabijgelegen Studio’s in Aalsmeer en restaurants. Ook doen we vip-vervoer, zowel zakelijk als privé. Dan huur ik een Mercedes-Benz S-Klasse van een bevriende collega.”

Hij vindt dat de overheid zo snel mogelijk moet stoppen met aanbestedingen. „Geef mensen gewoon taxibonnen waarmee ze zelf hun bedrijf kunnen uitkiezen. Dan ben je van al het gedoe af. Dan kunnen mensen tenminste weer voor ouderwetse kwaliteit van lokale ondernemers kiezen. En ben je ook van al die overhaead verlost. Bovendien is het goed voor de lokale gemeenschap als de lokale ondernemers ook wat werk gegund krijgen, want anders verdwijnen die bedrijven.”

 Zzp’ers

Het stel voert de ritten persoonlijk uit. En mocht het druk worden, dan schakelt Taxi van Dalfsen de hulp van bevriende zzp’ers in. Van Dalfsen: „Dat zijn mensen waarvan ik weet dat ze dezelfde kwaliteit leveren als ik. En waar ik op kan bouwen. Dus ik geef hen ritten als ik extra capaciteit nodig heb, hetzelfde doen zij weer voor mij. Dat gaat erg goed.”

Hij heeft wel gemerkt dat taxiritten niet vanzelf naar een ondernemer toe komen. „Het heeft geen zin om bij een station op een ritje te wachten. Ik ga veel naar netwerkborrels voor ondernemers. Gewoon een praatje maken en je kaartje geven. Dat is investeren, maar het loont wel. Ook werk ik goed samen met plaatselijke hotels. Bij sommige ben ik voorkeursbedrijf één.”

Onderaannemer

Eenmansbedrijven zoals Taxi van Dalfsen blijven ook in het huidige aanbestedingsgeweld bestaansrecht houden, vindt de taxichauffeur. „Ondernemen is soms topsport in pak. Ik onderhoud zelf mijn contacten. Daarbij werk ik niet als onderaannemer van contractvervoer, zoals ziektekostenverzekeraars en Valys. Want daarbij ben je overgeleverd aan de grote jongens. Dat zijn wurgcontracten en ik ga niet voor een habbekrats werken. Dan blijf ik liever thuis. Ik gun dat verlies wel aan een ander, dan blijf ik beschikbaar voor klanten waar ik wel iets aan verdien.”

Van Dalfsen was winnaar van de iPad Mini die TaxiPro.nl heeft verloot onder de deelnemers van de BCT-enquete. Deze taxi-ondernemer zegt de komst van het apparaat met vertrouwen tegemoet te zien. „We gebruiken straks geen werkboekje en rittenstaten meer. Alle administratie kan ik digitaal opslaan en hoef ik niet meer handmatig te verwerken. Dat gaat me best wat tijd schelen. Ook kan ik makkelijk mijn administratie back-uppen, want het gaat gewoon op een usb-stick. De bestanden kunnen zelfs naar Dropbox gekopieerd worden. Dan raak ik het nooit meer kwijt.”

Rijtijden

Van Dalfsen draait nu ongeveer 60 uur per week, net zoals veel andere ondernemers in Nederland. Waar hij wel moeite mee heeft is dat je als zelfstandig taxi-ondernemer continu je eigen rijtijden in de gaten moet houden, om niet in overtreding te zijn. „Terwijl nooit iemand heeft bewezen dat er onveilige situaties zouden ontstaan als ik mijn tijden anders indeel. Bijvoorbeeld politie-agenten draaien soms ook dubbele diensten. Die hebben bovendien nog eens veel meer verantwoordelijkheden en dat mag dan wel.”

Ook het taxi-ondernemers diploma mag best wel eens ter dicussie gesteld worden, vindt hij. „Dat is toch volledig uit de tijd. Het biedt geen enkele toegevoegde waarde. Ik mag wel een supermarkt beginnen met 50 man personeel, maar niet als zzp-taxichauffeur als ik niet laat zien dat ik kan calculeren. Terwijl we ook al het chauffeursdiploma hebben. Nederland heeft soms teveel regels voor startende ondernemers. Laat dat eens los. Want uiteindelijk komen de goede bedrijven toch bovendrijven. Daarvoor zijn extra drempels helemaal niet nodig.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “‘Stop aanbestedingen, geef lokale taxi-ondernemers een kans’”

Fon Mekes|05.03.14|14:16

toppie ,en zo hoort het ook op naar de oude systeem

Ed Spaans|05.03.14|14:47

Leuk stukje, goeie zaken en veel succes, Ton en Lizzy, met jullie bedrijf.

Duco Douwstra|05.03.14|15:50

Beste Ton en Lizzy, Ik vind het een mooi en positief artikel, waren alle taxichauffeurs maar zo, jullie zijn een tiptop voorbeeld. Alleen jammer dat je zegt dat je de onbetrouwbare BCT,die juist bedoelt is voor de verachtelijke rij- en rusttijden, met vertrouwen tegemoet ziet.We werken al ruim 15 jaar met betere systemen dan de(ambtenaren)BCT waar online je administratie volledig geautomatiseerd is.Lees even mee https://docs.google.com/document/d/1Qn-ziP-cQyFbOEfIPGOttIzpIrgx8mji7eCHhghb1PQ/edit

Ben de Ruiter|06.03.14|06:30

zo is dat en de gemeentes hebben zelfs niet in de gaten dat ze op deze manier de subsidies die ze aan taxi bedrijven besteden minder kan en anders in kunnen delen in plaats dat er steeds nieuwe chauffeurs komen en oude op straat komen te staan dus net wat u zegt gewoon kwaliteit blijven leveren

Hudson Taxi|06.03.14|09:28

Dag Lizzy en Ton, Jullie hebben groot gelijk. Jammer dat gemeentes en vele opdrachtgevers zo kortzichtig zijn met als gevolg dat de uiteindelijke klant niks meer te kiezen heeft en er in de onrendabele uren geen Taxi te krijgen is buiten de grote plaatsen. De rijtijden, dat is een erfenis uit de 30ger jaren vorige eeuw die de veiligheid nooit gedient heeft en daardoor rijp is voor de Kliko. (Was ooit uit sociale redenen bedacht) ILT beweert graag het tegendeel wat ze niet kunnen onderbouwen.

Henry Slot|09.03.14|12:54

Niet alleen goed voor de klant, maar ook voor de chauffeur die met liefde zijn/haar vak wil uitoefenen. Terug naar kwaliteit voor alle partijen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.