Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Mansveld: ‘Twee BCT-leveranciers is voldoende marktwerking’

Ondanks dat er van de oorspronkelijke vier Boordcomputer Taxi-leveranciers op dit moment nog maar twee over zijn, is er volgens staatssecretaris Mansveld nog voldoende keuzevrijheid voor taxi-ondernemers om een BCT te kiezen. “Er blijft worden voldaan aan het uitgangspunt van marktwerking dat taxi-ondernemers keuze hebben uit leveranciers. Dit uitgangspunt is bij de introductie van de BCT vastgelegd”, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

Via de brief informeert ze het parlement dat op woensdagmiddag 4 juni 2014 het faillissement is uitgesproken over Quipment, een van de vier fabrikanten van de boordcomputer. Eerder werd al Taxamatic failliet verklaard.

Subsidie

“Ik zal op korte termijn in overleg met ondernemersvereniging KNV Taxi en de fabrikanten de gevolgen van dit faillissement bezien, onder meer voor de subsidieverlening aan taxi-ondernemers die klant zijn bij Quipment”, verklaart de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

“Taxiondernemers kunnen na een faillissement van Quipment kiezen uit in elk geval twee leveranciers. Ik zal u over de resultaten van het overleg voor de zomer informeren”, aldus Mansveld in de brief.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “Mansveld: ‘Twee BCT-leveranciers is voldoende marktwerking’”

Ad Beitler|11.06.14|11:47

Ze lijkt wel gek

Hudson Taxi|11.06.14|12:36

De Boordcomputers zijn onvoldoende en fabrikanten die op de rand van een failissement staan zijn ook onvoldoende. De afspraak die KNV destijds met IVW gemaakt heeft is dat er minimaal 4 fabrikanten zijn. Er voldoet werkelijk niets. Wanneer ze zo overtuigd is dat alles wel in orde is, zou ze zwart op wit garantie kunnen geven dat we bij gebreken schadeloos gesteld worden. Zo niet, niet in gaan in deze onzin.

Paul Dijkhuizen|11.06.14|16:16

KNV, doe hier nu eens iets aan!

Marja DeDijcker|11.06.14|16:33

U kunt voortaan bij het boodschappen doen kiezen uit Jumbo & Albert Heijn. Meer keuzes zijn niet nodig….

Hans Dekker|11.06.14|21:20

Als binnenkort de Jumbo en Albert Heijn failliet gaan. gaan jullie de overheid hier dan ook de schuld van geven dat je alleen nog maar bij de Lidl en de Aldi terecht kan. Een faillissement van Quipment is puur pech geweest, en verkeerd gegokt door management. Ik hoop voor het product van Quipment en de mensen die er alles in hebben gestoken, dat ze het alsnog voor elkaar krijgen.

Hasan Bicklar|11.06.14|22:24

Meneer Dekker,
wat de overheid hier doet is mensen verplichten om iets te kopen.
De overheid mag zich hier niet meer bemoeien hoe ik mijn administratie doe..Handmatig of met een BCT..het moet een vrije keuze zijn en geen verplichting. Ik heb de BCT aangeschaft, maar wat blijkt nu? Het registreert de pauzes niet correct of soms helemaal niet. Storingen waarbij je dagen lang niet kunt werken en dus geld verliest. En daarbij het geld dat je elke keer moet betalen voor als die updates en zovoort …

Hasan Bicklar|11.06.14|22:29

En ik adviseer iedereen om alles goed te controleren wat de BCT registreert.
Het is mij pas vandaag opgevallen dat de BCT 1,5 uur minder pauzes heeft opgeslagen dan ik heb gehad. De kans om een hoge boete te krijgen is groot door allerlei storingen die in de BCTs zitten. Ik begrijp wel dat de minister en haar man hun zakken graag willen vullen door de BCT verplichting en hun kaartjes van de kiwa willen verkopen, maar het wordt echt tijd voor een opstand tegen deze criminele bende..

Rex Urban|12.06.14|09:12

Marktwerking is er niet. Nadat je een bct gekocht hebt zit je vast aan dat merk. Onderdelen of software programma’s zijn niet met het andere overgebleven fabrikaat uit te wisselen. Je bent afhankelijk van gekozen fabrikaat geworden. Fabrikant kan je gaan berekenen wat hij wil.Innovatie zal te duur zijn waardoor we jaren met dit bct gedrocht zitten. Oorzaak: Niks pech, onzin! Wel o.a. Negeren van Actal rapport ILT. Oplossing: schrap verplichting van de toch al nutteloze digitale handtekening.

André van der Laan|12.06.14|09:32

Beetje rare vergelijking en met boodschappen doen. Boodschappen betaal je bij de kassa las je klaar bent, de bct van quipment moest door veel bedrijven van te voren worden betaald. Dat geld is dus weg.

Een taxi|12.06.14|09:37

De enige manier die werkt is als de onderliggende netwerken onafhankelijk zijn. Dan maakt het niet uit of je kastje a, b, c of d hebt.

Overigens is twee aanbieders geen keuze. Je kunt nu kiezen uit een Lada en een Trabant. De overheid moet toegeven dat de BCT een grote flop is en moet minimaal alle taxiondernemers schadeloos stellen.

Hudson Taxi|12.06.14|09:45

@ Hans Dekker. Wanneer de overheid ondeugdelijke regelgeving verplicht stelt wel ja. Met wie bedoel je jullie? Quipment en Taxamatic is geen pech Heeft meer te maken met mislukte geldzucht. Verplicht een ondeugdelijke boordcomputer moeten kopen, die later moeten aanpassen op eigen kosten,is dat marktwerking. Misschien in een bananenrepubliek.
Zolang een paar KNV bestuursleden die geen snars van deze automatisering snappen het voor het zeggen hebben, ziet het er niet goed uit. Groet,bct belangen.

Hudson Taxi|12.06.14|09:53

Ik groette BCT belangen . Hudson Taxi heeft daar dus niks mee te maken.

Ton van Dalfsen|12.06.14|11:15

Mevrouw Lagarde van het IMF heeft vorig jaar in Amsterdam al in een toespraak aangegeven dat nederland teveel regelgeving heeft. Nederland staat met stip aan kop van alle landen met veel teveel regelgeving waardoor het moeilijk is om een bedrijf te runnen of zelfs te starten.

Said Ben Ali|12.06.14|12:08

Wij moeten gewoon als taxibedrijven&chauffeurs een dag afspreken en naar Den Haag te rijden en alles blokkeren tot wij een duidelijke antwoord krijgen anders worden wij niet serieus genomen wij hebben niks te verliezen als wij naar Den Haag gaan uit hele Nederland kom op mensen waar zijn de mannen een vrouw die niks weet en speelt met ons kom op zeg zij wil de schade van fyra op onze rug terug verdienen zij moet andere werk gaan zoeken bijvoorbeeld achter de raam in Den Haag

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:37

Beste Hans Dekker, Normaal hoor ik jou GEEN domme dingen zeggen, maar de vergelijking met de supermarkten is appel met peren vergelijken.Ik kan overal zonder dwang van de overheid mijn boodschappen die. Dat heet vrije marktwerking.Maar als ambtenaren (die te laf zijn om zelf ondernemer te worden) mij gaan voorschrijven hoe ik mijn bedrijf moet automatiseren.En dat de ILT traumatiserende methodes hanteert om te kiezen uit 3 leveranciers,waarvan zij de betrouwbaarheid niet nauwkeurig hebben

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:43

gemonitord, dan is dat misdadig.Maar de ambtenaren liggen er geen minuut wakker van,ze wekken zelf de indruk dat ze er van genieten,omdat de meerderheid toch maar mooi wel naar hun pijpen dansen.Gisteren een gesprek gehad met de ILT,ze snappen helemaal niks van automatisering.Uitleg over het nut van de pincode was ronduit beschamend dom.De strijd gaat ook al lang niet meer over het nut van de BCT maar over het gelijk van de mensen die al ruim 10 jaar ongelijk hebben.Online registratie voor alle

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:50

taxi’s zoals ik altijd heb bepleit,zodat controle voor iedere taxi 100% gelijk is,dat was in 2008 door sommigen tegengehouden.Als ik dan vraag,maar snappen jullie dan niet waarom ze dat niet wilden,dan kijken ze een beetje schaapachtig.Dus gaf ik het antwoord maar “omdat deze partijen liever niet gecontroleerd wilden worden” inmiddels hebben deze partijen nu wel een online BCT.Zonder pincode zou een chauffeur van 10km 3km kunnen maken volgens de heren,hoe simpel kun je redeneren.

Freddy Taylor|12.06.14|13:47

Weer eens een voorbeeld van en politicus die totaal geen affiniteit met de werkelijkheid, lees: de werkvloer, heeft.

Hans Dekker|13.06.14|09:03

aan allen. Ik reageerde op mevrouw boven mij in de lijst. zij begint over supermarkten… m.a.w goed vergelijk!!!

Rex Urban|13.06.14|21:11

Ja, een heel goed vergelijk, kan niet beter. Als Jumbo en Albert Hein dan bedorven producten verkoopt, moet je ze eten van de overheid. Of je nou ziek wordt of dood gaat, gewoon opeten! De overheid verplicht het.

Taxi Volendam|15.06.14|11:29

@ Hans dekker. Het zou beter en eerlijk zijn wanneer de fabrikanten en jij achter je klanten gaan staan. Omdat zij de bct’s moeten betalen. Klantvriendelijk zijn ! De dig. handtekening heeft geen nut, voor niemand, in tegendeel. Of leg het uit. Stop met meewerken aan die onbetaalbare onbezonnen eis. Door te stoppen met ondersteunen dig.handtekening, krijgen jullie geen boete en wij ook niet, niet leverbaar, opgelost!
Dan kan de autmatisering nadat de bct’s betrouwbaar zijn gemaakt verder gaan.

Paul Dijkhuizen|27.06.14|16:36

Het zwaartepunt voor de invoering van de BCT is aardig verschoven van; ‘Het is handig voor de ondernemer, eerlijker, minder kans op oneerlijke concurrentie, betere registratie van rij- en rusttijden, minder fraudegevoelig, en makkelijker om belastingaangifte te doen’ naar; ‘Het is handiger voor de belastingdienst en controle-instanties.’ … (Zoals men destijds natuurlijk al lang wist)

Mansveld: ‘Twee BCT-leveranciers is voldoende marktwerking’ | TaxiPro
Mansveld, staatssecretaris, IenM, Infrastructuur

Mansveld: ‘Twee BCT-leveranciers is voldoende marktwerking’

Ondanks dat er van de oorspronkelijke vier Boordcomputer Taxi-leveranciers op dit moment nog maar twee over zijn, is er volgens staatssecretaris Mansveld nog voldoende keuzevrijheid voor taxi-ondernemers om een BCT te kiezen. “Er blijft worden voldaan aan het uitgangspunt van marktwerking dat taxi-ondernemers keuze hebben uit leveranciers. Dit uitgangspunt is bij de introductie van de BCT vastgelegd”, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

Via de brief informeert ze het parlement dat op woensdagmiddag 4 juni 2014 het faillissement is uitgesproken over Quipment, een van de vier fabrikanten van de boordcomputer. Eerder werd al Taxamatic failliet verklaard.

Subsidie

“Ik zal op korte termijn in overleg met ondernemersvereniging KNV Taxi en de fabrikanten de gevolgen van dit faillissement bezien, onder meer voor de subsidieverlening aan taxi-ondernemers die klant zijn bij Quipment”, verklaart de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu.

“Taxiondernemers kunnen na een faillissement van Quipment kiezen uit in elk geval twee leveranciers. Ik zal u over de resultaten van het overleg voor de zomer informeren”, aldus Mansveld in de brief.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “Mansveld: ‘Twee BCT-leveranciers is voldoende marktwerking’”

Ad Beitler|11.06.14|11:47

Ze lijkt wel gek

Hudson Taxi|11.06.14|12:36

De Boordcomputers zijn onvoldoende en fabrikanten die op de rand van een failissement staan zijn ook onvoldoende. De afspraak die KNV destijds met IVW gemaakt heeft is dat er minimaal 4 fabrikanten zijn. Er voldoet werkelijk niets. Wanneer ze zo overtuigd is dat alles wel in orde is, zou ze zwart op wit garantie kunnen geven dat we bij gebreken schadeloos gesteld worden. Zo niet, niet in gaan in deze onzin.

Paul Dijkhuizen|11.06.14|16:16

KNV, doe hier nu eens iets aan!

Marja DeDijcker|11.06.14|16:33

U kunt voortaan bij het boodschappen doen kiezen uit Jumbo & Albert Heijn. Meer keuzes zijn niet nodig….

Hans Dekker|11.06.14|21:20

Als binnenkort de Jumbo en Albert Heijn failliet gaan. gaan jullie de overheid hier dan ook de schuld van geven dat je alleen nog maar bij de Lidl en de Aldi terecht kan. Een faillissement van Quipment is puur pech geweest, en verkeerd gegokt door management. Ik hoop voor het product van Quipment en de mensen die er alles in hebben gestoken, dat ze het alsnog voor elkaar krijgen.

Hasan Bicklar|11.06.14|22:24

Meneer Dekker,
wat de overheid hier doet is mensen verplichten om iets te kopen.
De overheid mag zich hier niet meer bemoeien hoe ik mijn administratie doe..Handmatig of met een BCT..het moet een vrije keuze zijn en geen verplichting. Ik heb de BCT aangeschaft, maar wat blijkt nu? Het registreert de pauzes niet correct of soms helemaal niet. Storingen waarbij je dagen lang niet kunt werken en dus geld verliest. En daarbij het geld dat je elke keer moet betalen voor als die updates en zovoort …

Hasan Bicklar|11.06.14|22:29

En ik adviseer iedereen om alles goed te controleren wat de BCT registreert.
Het is mij pas vandaag opgevallen dat de BCT 1,5 uur minder pauzes heeft opgeslagen dan ik heb gehad. De kans om een hoge boete te krijgen is groot door allerlei storingen die in de BCTs zitten. Ik begrijp wel dat de minister en haar man hun zakken graag willen vullen door de BCT verplichting en hun kaartjes van de kiwa willen verkopen, maar het wordt echt tijd voor een opstand tegen deze criminele bende..

Rex Urban|12.06.14|09:12

Marktwerking is er niet. Nadat je een bct gekocht hebt zit je vast aan dat merk. Onderdelen of software programma’s zijn niet met het andere overgebleven fabrikaat uit te wisselen. Je bent afhankelijk van gekozen fabrikaat geworden. Fabrikant kan je gaan berekenen wat hij wil.Innovatie zal te duur zijn waardoor we jaren met dit bct gedrocht zitten. Oorzaak: Niks pech, onzin! Wel o.a. Negeren van Actal rapport ILT. Oplossing: schrap verplichting van de toch al nutteloze digitale handtekening.

André van der Laan|12.06.14|09:32

Beetje rare vergelijking en met boodschappen doen. Boodschappen betaal je bij de kassa las je klaar bent, de bct van quipment moest door veel bedrijven van te voren worden betaald. Dat geld is dus weg.

Een taxi|12.06.14|09:37

De enige manier die werkt is als de onderliggende netwerken onafhankelijk zijn. Dan maakt het niet uit of je kastje a, b, c of d hebt.

Overigens is twee aanbieders geen keuze. Je kunt nu kiezen uit een Lada en een Trabant. De overheid moet toegeven dat de BCT een grote flop is en moet minimaal alle taxiondernemers schadeloos stellen.

Hudson Taxi|12.06.14|09:45

@ Hans Dekker. Wanneer de overheid ondeugdelijke regelgeving verplicht stelt wel ja. Met wie bedoel je jullie? Quipment en Taxamatic is geen pech Heeft meer te maken met mislukte geldzucht. Verplicht een ondeugdelijke boordcomputer moeten kopen, die later moeten aanpassen op eigen kosten,is dat marktwerking. Misschien in een bananenrepubliek.
Zolang een paar KNV bestuursleden die geen snars van deze automatisering snappen het voor het zeggen hebben, ziet het er niet goed uit. Groet,bct belangen.

Hudson Taxi|12.06.14|09:53

Ik groette BCT belangen . Hudson Taxi heeft daar dus niks mee te maken.

Ton van Dalfsen|12.06.14|11:15

Mevrouw Lagarde van het IMF heeft vorig jaar in Amsterdam al in een toespraak aangegeven dat nederland teveel regelgeving heeft. Nederland staat met stip aan kop van alle landen met veel teveel regelgeving waardoor het moeilijk is om een bedrijf te runnen of zelfs te starten.

Said Ben Ali|12.06.14|12:08

Wij moeten gewoon als taxibedrijven&chauffeurs een dag afspreken en naar Den Haag te rijden en alles blokkeren tot wij een duidelijke antwoord krijgen anders worden wij niet serieus genomen wij hebben niks te verliezen als wij naar Den Haag gaan uit hele Nederland kom op mensen waar zijn de mannen een vrouw die niks weet en speelt met ons kom op zeg zij wil de schade van fyra op onze rug terug verdienen zij moet andere werk gaan zoeken bijvoorbeeld achter de raam in Den Haag

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:37

Beste Hans Dekker, Normaal hoor ik jou GEEN domme dingen zeggen, maar de vergelijking met de supermarkten is appel met peren vergelijken.Ik kan overal zonder dwang van de overheid mijn boodschappen die. Dat heet vrije marktwerking.Maar als ambtenaren (die te laf zijn om zelf ondernemer te worden) mij gaan voorschrijven hoe ik mijn bedrijf moet automatiseren.En dat de ILT traumatiserende methodes hanteert om te kiezen uit 3 leveranciers,waarvan zij de betrouwbaarheid niet nauwkeurig hebben

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:43

gemonitord, dan is dat misdadig.Maar de ambtenaren liggen er geen minuut wakker van,ze wekken zelf de indruk dat ze er van genieten,omdat de meerderheid toch maar mooi wel naar hun pijpen dansen.Gisteren een gesprek gehad met de ILT,ze snappen helemaal niks van automatisering.Uitleg over het nut van de pincode was ronduit beschamend dom.De strijd gaat ook al lang niet meer over het nut van de BCT maar over het gelijk van de mensen die al ruim 10 jaar ongelijk hebben.Online registratie voor alle

Taxibelangen Nederland|12.06.14|12:50

taxi’s zoals ik altijd heb bepleit,zodat controle voor iedere taxi 100% gelijk is,dat was in 2008 door sommigen tegengehouden.Als ik dan vraag,maar snappen jullie dan niet waarom ze dat niet wilden,dan kijken ze een beetje schaapachtig.Dus gaf ik het antwoord maar “omdat deze partijen liever niet gecontroleerd wilden worden” inmiddels hebben deze partijen nu wel een online BCT.Zonder pincode zou een chauffeur van 10km 3km kunnen maken volgens de heren,hoe simpel kun je redeneren.

Freddy Taylor|12.06.14|13:47

Weer eens een voorbeeld van en politicus die totaal geen affiniteit met de werkelijkheid, lees: de werkvloer, heeft.

Hans Dekker|13.06.14|09:03

aan allen. Ik reageerde op mevrouw boven mij in de lijst. zij begint over supermarkten… m.a.w goed vergelijk!!!

Rex Urban|13.06.14|21:11

Ja, een heel goed vergelijk, kan niet beter. Als Jumbo en Albert Hein dan bedorven producten verkoopt, moet je ze eten van de overheid. Of je nou ziek wordt of dood gaat, gewoon opeten! De overheid verplicht het.

Taxi Volendam|15.06.14|11:29

@ Hans dekker. Het zou beter en eerlijk zijn wanneer de fabrikanten en jij achter je klanten gaan staan. Omdat zij de bct’s moeten betalen. Klantvriendelijk zijn ! De dig. handtekening heeft geen nut, voor niemand, in tegendeel. Of leg het uit. Stop met meewerken aan die onbetaalbare onbezonnen eis. Door te stoppen met ondersteunen dig.handtekening, krijgen jullie geen boete en wij ook niet, niet leverbaar, opgelost!
Dan kan de autmatisering nadat de bct’s betrouwbaar zijn gemaakt verder gaan.

Paul Dijkhuizen|27.06.14|16:36

Het zwaartepunt voor de invoering van de BCT is aardig verschoven van; ‘Het is handig voor de ondernemer, eerlijker, minder kans op oneerlijke concurrentie, betere registratie van rij- en rusttijden, minder fraudegevoelig, en makkelijker om belastingaangifte te doen’ naar; ‘Het is handiger voor de belastingdienst en controle-instanties.’ … (Zoals men destijds natuurlijk al lang wist)