boordcomputer taxi, Cabman, BCT, taxi

Zo’n 30.000 taxi’s op tijd voorzien van Boordcomputer Taxi

Er waren op 1 september in totaal 28.624 Boordcomputer Taxi’s ingebouwd en geactiveerd in de Nederlandse taxibranche. Dat meldt het ministerie van Infrastructuur desgevraagd. Die datum was de deadline om aan de verplichting te voldoen. Dat betekent dat er nog zo’n 7.000 taxivoertuigen geen BCT hebben. Als die uitsluitend voor contractvervoer worden gebruikt, dan hebben zij nog tot 1 februari 2015. Maar dan moeten ze wel het volle pond betalen. De subsidieregeling is voorgoed voorbij.

Alleen taxi-ondernemers die een BCT van Quipment vóór de deadline van 1 juni hebben besteld en niet geleverd gekregen, hebben bij wijze van uitzondering in sommige gevallen nog recht op subsidie.

Controleren

“Sinds 1 september 2014 controleren instanties, waaronder de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), of er een geactiveerde BCT in de taxi aanwezig is. Heeft een taxibedrijf geen geactiveerde BCT in de taxi, dan krijgt hij een proces verbaal”, meldt het ministerie op een speciale BCT-pagina.

Ondertussen zijn de meningen verdeeld over de werking van de BCT. Sommige taxibedrijven zijn redelijk tevreden en kunnen probleemloos werken. Andere taxibedrijven klagen over diverse storingen, waardoor ze alsnog een dubbele administratie moeten voeren. Of zelfs in sommige gevallen niet met een voertuig kunnen rijden, omdat de datacommunicatie niet werkt.

Bezwaar

Het openbaar ministerie heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op bezwaar dat de Stichting Taxibelangen Nederland heeft ingediend namens een taxi-ondernemer die een boete kreeg op Schiphol wegens het niet hebben van een BCT. De taxichauffeur heeft uitstel van betaling gekregen, totdat de Officier van Justitie met een reactie komt. Dat is standaardprocedure, net als bij een snelheidsboete.

Het lijkt erop dat vrijwel alle taxibedrijven die vóór de deadline van 1 juni een BCT hebben besteld, op tijd waren met inbouw. “Alle tijdig bestelde BCT’s zijn geïnstalleerd”, laat Rob Doodkorte van BCT-leverancier Taxitronic weten. “Onze montageploegen werken echter nog op volle kracht door omdat er toch veel ondernemers niet tijdig hebben besteld of nog geen ondernemerskaarten hadden. Daarnaast zijn wij bezig met montages bij Quipment-gedupeerden.”

Inbouwperiode

De inbouwperiode van de BCT werd vlak voor de zomer verlengd met twee maanden, omdat anders honderden taxibedrijven de 600 euro subsidie dreigden mis te lopen. Het leek erop dat de fabrikanten onvoldoende capaciteit hadden om de hele taxibranche vlak voor de oorspronkelijke deadline van 1 juli te voorzien. Het inmiddels failliet gegane en weer doorgestarte Quipment annuleerde zelfs bestellingen. Ook fabrikant Taxamatic heeft nooit de eindstreep gehaald.

Ondertussen wacht de taxibranche met smart op het moment dat de staatssecretaris het updaten door de lucht mogelijk heeft gemaakt. Want software-updates moeten zorgen voor een betere werking van de BCT. Nu moet daarvoor steeds naar een RDW-werkplaats worden gereden, wat een hoop kosten met zich meebrengt. Maar eerst moet de regelgeving aangepast worden. Eerder gaf Mansveld aan dat dit aan het einde van het jaar het geval is.

Bart Pals

Heb je vragen of onduidelijkheden over het gebruik van de BCT. Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. Meer informatie via: www.taxipro.nl/taxidag-2014

Auteur: Bart Pals

10 reacties op “Zo’n 30.000 taxi’s op tijd voorzien van Boordcomputer Taxi”

Taxibelangen Nederland|04.09.14|09:54

Ik lees dat sommige taxibedrijven redelijk tevreden zijn met de BCT,dat betekend wel dat de meeste ontevreden zijn.Voor bedrijven die nog nooit enige vorm van datacommunicatie in hun voertuigen hebben gehad zullen redelijk tevreden zijn,van niets naar iets is een hele vooruitgang.En de BCT kan bij hen de bestaande systemen niet verstoren.En voor bedrijven die al lang geautomatiseerd waren,wat is voor hen de meerwaarde van de BCT?Voertuigen die meer dan 6 keer terug moeten naar de leverancier…

Taxibelangen Nederland|04.09.14|10:05

heeft u de uren en de Km en de ergernis daar al eens van nagerekend.En dat allemaal alleen maar omdat de bestaande zeer geavanceerde geen volstrekt waardeloze PINCODE konden verwerken!Zonder de halsstarrige maar bovenal domme mentaliteit en onkunde van de ILT,hadden alle taxi’s in 2007 al voorzien kunnen zijn van goedwerkende toen al lang bestaande BCT’s zonder PINCODE.Iedereen de vrije keuze om deze in te kopen waar zij zelf voor kiezen,vrije marktwerking.En de subsidie die Quipment al

Taxibelangen Nederland|04.09.14|10:17

heeft geïncasseerd en de bedrijven die hun geld kwijt zijn in het Quipment faillissement,moeten deze bedrijven met heel veel risico,om weer in een faillissement terecht te komen,nog een keer investeren?En hoe zit het met de zorgplicht?Taxibedrijven dwingen om BCT’s aan te schaffen bij bedrijven die op omvallen staan.Terwijl ILT en de leveranciers geregeld met elkaar aan tafel zitten.De leveranciers smeekten bij de ILT om geen uitstel meer te geven,omdat ze anders failliet zouden gaan,vuil

Rodie Van der Steen|05.09.14|11:22

ik denk dat de BCT straks minstens 600 euro goedkoper wordt.

Hudson Taxi|05.09.14|12:18

Het lijkt weer op een verkoop praatje van ILT en Taxitronic.
Wanneer de bct aan zijn doelstellingen zou voldoen, had iedereen hem allang besteld. Zolang de bct ondeugdelijk is en ILT je verplicht deze te kopen zal dat niet lukken. Ik had liever gelezen dat 28000 bct eigenaren erg blij zijn met het apparaat en dat de bct’s aan de verwachtingen voldoen.
Daar gaat het toch uitendelijk om.

Jan IJskonijn|06.09.14|12:56

Misschien moet er is gekeken worden naar de link tussen de verstrekker van de BCT(fabrikant) en de subsidieverstrekker?
Zou me niet verbazen als hier een klein beetje de lucht van belangenverstrengeling aanwezig is…..

Hudson Taxi|06.09.14|15:38

@ Jan. Die link is er. IVW destijds kwam met de subsidie op de proppen. De branche heeft niet om subsidie gevraagd. Wij zijn er lekker mee gemaakt om de bct er mee te kunnen kopen. Pure misleiding. De BCT is ook met subsidie geen voordeel voor de Taxi ondernemers, integendeel. IVW of ILT dacht te kunnen besparen op hun onkosten d.m.v. de bct. Wij krijgen er meer kosten door.
Minder regels, dan hoef je ook minder te controleren. Dat is besparen voor iedereen.
Maak Den Haag dat maar is wijs.

Paul Dijkhuizen|08.09.14|12:37

Nog steeds heb ik geen enkele officiële reactie gekregen van de overheid naar aanleiding van het aandringen om toch maar snel een bct te bestellen, noch van Quipment aangaande mijn bestelling van deze bct’s en het niet kunnen leveren / hun faillissement… Ik zou toch graag van één van deze twee een brief krijgen over hoe het nu verder moet, hoe het met mijn subsidie staat, excuses etc. Schandalig, ik houd me aan de regels maar loop nu evengoed kans op een boete…

Hudson Taxi|09.09.14|09:30

@Paul. Voor zover mij bekend is het “instapmodel Focus” van Quipment uit de verkoop gehaald. Dat betekend dat je kunt wachtten op antwoord tot je een ons weegt.
Er zijn feitelijk nog maar 2 fabrikanten die leveren. Voorwaarde van overheid is dat er marktwerking moet zijn. Minimaal 4 fabrikanten die kunnen leveren. Goed product! Is er dus niet. Het is niet uit te leggen waardoor je niets meer hoort.
Stuur die vragen even op naar de Taxidag van 18 sept. Iedereen wil uitleg.

Jelle Beemdelust|21.09.14|16:09

tja toch nog een hoop onduidelijkheden bij connexxion is de btc in gebouwd maar daar kan men aleen een pauze aanvraag doen maar je zelf nooit in pauze zetten de chauffeur is toch verantwoordelijk voor zijn pauzes en niet een centrale, cxx neemt dit niet zo nou,en geeft je weles waar pauze maar dan op een plek waar binnen 10 min geen toilet of goede rustplaats is te vinden hoe werkt dit bij andere bedrijven??