fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

Bijeenkomsten ‘Praat mee over de nieuwe cao Taxi’

CNV Vakmensen, FNV Taxi en KNV Taxi houden enkele bijeenkomsten zodat taxichauffeurs en werkgevers kunnen meedenken over de toekomst van de taxisector. Deze input wordt gebruikt voor de onderhandelingen over de nieuwe CAO Taxivervoer. Zowel leden als niet-leden kunnen zich voor de bijeenkomsten aanmelden. De huidige cao loopt nog tot 31 december 2015. 

“In de taxisector staat het nooit stil. Aanbestedingen staan onder druk, faillissementen zijn aan de orde van de dag en de bezuinigingen op onderwijs en zorg hebben hun weerslag op het taxivervoer”, lichten de vakbonden toe. “Kortom, de markt is in beweging en taxibedrijven hebben hier last van. Dit heeft allemaal direct invloed op banen baan, arbeidsvoorwaarden en de Taxi-cao.”

Taxisector

“De eerste stap naar vernieuwing is het vormen van een visie. De cao-partijen hebben hierover in de afgelopen maanden een aantal keren gesproken. Hier is op een aantal hoofdlijnen een gezamenlijke visie uit ontstaan, over wat er gebeurt in de taxisector en waar wij gezamenlijk denken dat wij naartoe gaan als sector. Zonder gezamenlijke visie zal het lastig worden om tot een nieuwe cao te komen waar wij ons allemaal in gaan herkennen”, aldus de bonden.

De vakbond vindt het belangrijk dat de werknemers in de taxisector ook hun mening geven Daarom worden er drie bijeenkomsten georganiseerd, waar werkgevers en werknemers gezamenlijk voor worden uitgenodigd. Deze bijeenkomsten vinden plaats onder begeleiding van ITS/AWVN.

Bijeenkomsten

De bijeenkomsten vinden plaats op de volgende data en locaties:

  • Woensdag 1 april 2015, van 19.00-21.30 uur, Van der Valk Hotel Eindhoven, Aalsterweg 322, 5644 RL Eindhoven
  • Donderdag 9 april 2015, van 19.00-21.30 uur, Van der Valk Hotel Leiden, Haagse Schouwweg 14, 2332 KG Leiden
  • Dinsdag 14 april 2015, van 19.00-21.30 uur, Van der Valk Hotel Zwolle, Nieuwleusenerdijk 1, 8028 PH Zwolle

Voor deelname aan deze bijeenkomsten is opgave verplicht. Het aantal plekken is echter beperkt. Stuur een e-mail naar een van onderstaande mailadressen, onder vermelding van: naam, adresgegevens, mobiel/telefoonnummer en welke vergadering het betreft.

Overigens is iedereen uitgenodigd om per mail hun visie over dit onderwerp te sturen naar FNV Taxi of CNV Vakmensen. Geïnteresseerden kunnen hun boodschap mailen naar: m.pieters@cnvvakmensen.nl of m.jansma@bg.fnv.nl

Auteur: Bart Pals

22 reacties op “Bijeenkomsten ‘Praat mee over de nieuwe cao Taxi’”

Gekke Henkie|25.03.15|14:26

een fatsoenlijke loonsverhoging of op zijn minst een inflatiecerrectie zal wel weer teveel gevraagd zijn… We verdienen ook al zoveel: 12.01 bruto per uur na 6 dienstjaren. Nee, dan is een ton per jaar erbij voor een bankier inderdaad echt peanuts!

Taxi Volendam|25.03.15|17:51

€12.01 bruto per uur na 6 dienstjaren?
Een UberPop chauffeur heeft € 8.- per uur omzet zoals je hebt kunnen zien op Brandpunt TV gisteravond.
Daar moeten zijn onkosten nog even af Henkie.
Dan is € 12.01 nog zo gek niet.
Minister Kamp is een warm voorstander van Uber.
Je kan het ook slavernij noemen wat ons boven het hoofd hangt.
Een taxi CAO is daarom niet meer nodig wanneer deze “UberPop innovatie” gesteund wordt door de overheid.

Rodney Barten|25.03.15|18:19

@ Taxi Volendam: U moet geen appels met peren gaan vergelijken. Wat Henkie opmerkt is terecht, een salaris van 12,01 euro bruto is geen vetpot.

Taxi Volendam|25.03.15|22:26

Rodney,
Het is cynisch bedoeld wat ik schreef.
Vanzelfsprekend wil iedere ondernemer een goed salaris voor zijn mensen in loondienst.
Door bedrijven als Uber de kans te geven en alle overige, aanbestedingen / makelaars, die tot gevolg hebben dat het zout in de pap niet te verdienen is,is het einde van taxibedrijven met personeel in zicht.
Waarom dan een nieuwe cao.
De opinie is dat een taxi te duur is en men ons een slavenvergoeding gunt.
Dat dient eerst aangepakt te worden willen we overleven.

Rodney Barten|25.03.15|23:28

Het is niet alleen de opinie dat de taxi duur is, we zijn ook een duur. Wij zijn geen taxiland waardoor de bezettingsgraad ongeveer de helft is van het aantal kilometers en dat vele taxi’s meer stil staan dan dat ze rijden, dat alles mag de consument betalen. U stelt dat we eerst de opinie moeten veranderen, dat is lastig als de prijzen hetzelfde blijven. We zouden beter kunnen nadenken hoe we de bezettingsgraad kunnen verhogen en de stilstand reduceren.

Taxi Volendam|26.03.15|07:54

Rodney , Deregulering opheffen.

Paul Dijkhuizen|26.03.15|11:36

rodney, het is maar hoe je er tegenaan kijkt, gezien de kosten die een taxi maakt zijn wij absoluut niet duur, vergelijk de kosten voor een taxi per uur maar eens met de kosten van om het even welke andere dienstverlener (van timmerman tot automonteur tot kapper, de accountants, advocaten, bankiers etc nog buiten beschouwing gelaten) en je kan maar tot één conclusie komen; de taxiprijzen zijn in nederland niet te hoog, eerder veel te laag!

Johan Zevenbergen|26.03.15|13:48

De taxi prijs is een zeer redelijk prijs, gelet op auto/ brandstof/ verzekeringskosten, veiligheid en verkeersrisico enz.
Probleem is idd de bezettingsgraad en de absurde hoeveelheid regels en wetten.
Zo ook de oneerlijke concurrente door middel van overheidssubsidies, en allerlei vervoersexperimenten, zoals ANWB, Uberpop enz.
We mogen hopen dat de komende evaluatie van de taxiwet, alles weer in de juiste banen navigeert.
Zodat het vervoer weer een gezonde bedrijfstak word.

Johan Zevenbergen|26.03.15|13:49

Daar moeten we ons met z,n alle sterk voor maken.

Willem De Jong|26.03.15|15:29

Ik vind dat Rodney verstandige dingen zegt. We zijn inderdaad duur en dat vinden de klanten zeer zeker. Daar zal geen enkele twijfel over zijn. Dat we die vergoedingen nodig hebben om het hoofd boven water te houden doet daar niks aan af. De uitdaging voor de toekomst van de branche is om goedkoper te worden voor de klant gecombineerd met een beter imago.

Willem De Jong|26.03.15|15:30

Onze kwaliteit is gemiddeld in Nederland prima, maar we slagen er maar niet in om dat goed voor het daglicht te krijgen. Dat komt ook omdat we een branche zijn waar enorm veel geroeptoeterd wordt en met boksbeugels op uberpoppies af gaan helpt ook niet echt. UberPop zal waarschijnlijk wel weer verdwijnen, maar gesteund door vernieuwende ICT komen er ongetwijfeld weer nieuwe concurrerende concepten van heel andere spelers op de markt.

Willem De Jong|26.03.15|15:31

Iedereen die vindt dat het de taak is voor de overheid is om ons tegen innovatieve concepten te beschermen zal uiteindelijk met krokodillentranen de geschiedenisboeken in verdwijnen.

Rodney Barten|26.03.15|18:43

@ Paul: Als we de prijzen nog hoger zouden maken is er helemaal geen hond meer die de taxi neemt. Als ik naar de 167 Tesla’s kijk die op Schiphol rondrijden denk ik van hoe betalen die gasten dat allemaal, een beetje te overdreven voor het vervoer van a naar b. De vergelijking met andere beroepsgroepen is niet helemaal terecht, we kunnen geen appels met peren vergelijken.

Johan Zevenbergen|26.03.15|20:21

Denk dat het imago meer een rol speelt als de prijs,
zeker als je aan de gemiddelde gebruiker uitlegt hoe deze is opgebouwd, en staat tot de verhouding investering, loon, brandstof, verzekeringskosten en overheidsbemoeienis.
bovendien is er alleen een maximum taxiprijs vastgesteld.

Rodney Barten|26.03.15|20:57

Ik denk dat de gemiddelde taxi gebruiker tevreden is, de branche heeft een slecht imago maar dat komt vooral door de verkeerde beeldvorming van de media. Er zijn wel wat rotte appels en die worden breed uitgemeten in de media, maar het merendeel van onze collega’s doen hun werk goed. In de opstapmarkt is bijna geen concurrentie in prijs. Ikzelf richt me op Schipholvervoer, daar is heel veel concurrentie in prijs, de consument staart zich blind op een dubbeltje.

Johan Zevenbergen|26.03.15|23:19

De imago schade kun je niet alleen aan de media wijten, dat ligt wel iets genuanceerder.
Maar goed veel ruimte om het schamele chauffeursloon op te trekken zie ik niet, zeker niet met de
Thans gebruikelijke Schiphol / luchthaven prijzen, en duikprijzen bij aanbestedingen, en probeersels als Uberpop, ANWB enz terwijl een groot aantal werknemers dat wel zouden verdienen.
Zal dus wel teveel gevraagd zijn om de neus is dezelfde kant op te krijgen.

Taxi Volendam|27.03.15|08:53

@ Willem De Jong.
De overheid hoeft ons niet te beschermen tegen innovatie dat is juist.
In tegendeel!
Echter niet elke bedrijfstak is geschikt om vrij te geven zoals het O.V. , het Spoor , en ook de taxi, enz.
De vraag naar Taxi’s moet enigzins afgestemd zijn op het aanbod.
Dat was in Nederland ook zo tot 2000 en in de meeste landen van de wereld nu nog !
Daar waar het vrij gegeven is, is het mis gegaan.
De branche heeft/had er niet om gevraagd.
Ons imago is er wel door verpest helaas.

Johan Zevenbergen|27.03.15|12:07

Hoezo taxi te duur,
Uber prijs tijdens stroomstoring 300% hoger,
Dat is 200% meer als het wettelijk maxium.

Corad Dunord|30.03.15|13:37

Hoeveel lege kilometers wordt er gemiddeld gereden per jaar??…dus stop die 8 euro van uber in die lege kilometers…is niet zo moeilijk allemaal…een beetje samenwerking en afspraken en voila…iedereen tevreden…chauffeurs gaan uitendelijk meer verdienen door meer volume…bij de taxiondernemers komt er meer geld in het laatje

Corad Dunord|30.03.15|13:38

…en vul het verder maar aan….uiteindelijk kan de ritprijs naar beneden…door de lagere ritprijzen gaan er meer mensen met de taxi…auto’s blijven daardoor voor de deur staan….minder files en ga zo nog maar even door…is voor iedereen een win win situatie…1 en 1 is nog steeds 2…en geen 3 of 5

Corad Dunord|30.03.15|13:39

vul het verder maar aan….uiteindelijk kan de ritprijs naar beneden…door de lagere ritprijzen gaan er meer mensen met de taxi…auto’s blijven daardoor voor de deur staan….minder files en ga zo nog maar even door…is voor iedereen een win win situatie…1 en 1 is nog steeds 2…en geen 3 of 5

Taxi Volendam|31.03.15|15:35

Dat zou dus kunnen door de deregulering op te heffen Conrad.
Vraag naar taxi’s afstemmen op het aantal voertuigen. Dan valt er weer wat te combineren net zoals voor de deregulering.
En in plaats van een BCT een deugdelijke automatisering van ritten.
Het is de overheid die de taxi markt vrij gegeven heeft met als gevolg hoge tarieven. Door nog meer UberPoppers te gedogen wordt de gaos nog groter.
Dan heb je ook nog stedelijke en landelijke gebieden wat om een verschillende aanpak vraagt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.