fnv bondgenoten, kantoor, vakbond

FNV: ontslagen in taxibranche door Wet Werk en Zekerheid

De afgelopen weken regent het vragen bij vakbond FNV Taxi door taxichauffeurs die om wat voor reden dan ook door hun taxi werkgever aan de kant worden gezet. “Werkgevers doen massaal meldingen van collectief ontslag en sturen uitzendkrachten de laan uit. Wat is er aan de hand in de sector en waarom gebeurt dit nu zo plotseling?”, vraagt bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi zich af.

Per 1 juli  gaat het een en ander wijzigen in de wet op het gebied van werk en zekerheid. Onder andere wijzigen de ontslagregels door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid.

Transitievergoeding

Dit betekent bijvoorbeeld dat iemand die na 1 juli ontslagen wordt zowel via het UWV als via de rechter, recht heeft op een transitievergoeding. Naar het aantal ervaringsjaren dat iemand heeft, krijgt hij een bedrag betaald bij ontslag door de werkgever. Per half dienstjaar dat gewerkt is, heeft hij recht op 1/6e maandsalaris. Als iemand langer in dienst is dan 10 jaar, dan is dit voor de meerdere jaren 1/4 maandsalaris.

Nu is het zo dat als een werkgever om bedrijfseconomische redenen (bijvoorbeeld als een contract overgaat naar een andere vervoerder, werk weg dus ook minder mensen nodig) een werknemer of een groep werknemers wil ontslaan dat hij een ontslagvergunning aan kan vragen bij het UWV. Deze beoordeelt dan het nut en de noodzaak van het ontslag en als het goedgekeurd wordt dan kan werkgever zonder verdere ‘vergoeding’ overgaan tot ontslag.

UWV

“Per 1 juli verandert dat, de route naar het UWV blijft hetzelfde maar er moet transitievergoeding betaald worden en dus doen werkgevers er alles aan om zo snel mogelijk voor 1 juli ontslag aan te vragen voor hun werknemers”, meldt Jansma.

“Want als een werkgever dit voor 1 juli gemeld heeft, dan valt het onder bepaalde voorwaarden, nog onder de oude wetgeving. Met name als in de loop van het jaar aanbestedingen aflopen en werkgevers er vanuit gaan dat ze met een deel van het personeel ‘blijven zitten’ gaan ze dit soort capriolen uithalen. Met name uitzendkrachten zijn de klos omdat ook voor hun de transitievergoeding geldt na 1 juli als hun werkzaamheden beëindigd worden.”

Ontslag

Daarnaast geldt dat de transitievergoeding betaald moet worden over de periode dat iemand dat werk uitgevoerd heeft. Jansma: “Dat kan dus betekenen dat als je over gaat naar een andere vervoerder en die wil vervolgens tot ontslag overgaan, dat die nieuwe vervoerder transitievergoeding moet betalen over de hele periode dat jij betrokken bent geweest bij dat werk. Dus niet alleen over de periode die je in dienst was bij die betreffende vervoerder. Uiteraard betekent dit dat werkgevers hier rekening mee moeten houden bij inschrijving.”

Op dit moment doen de taxi werkgevers alles om onder de wet uit te komen, heeft de FNV Taxi-bestuurder gemerkt. “Laat helder zijn, de wet geldt voor iedereen dus ook voor taxi werkgevers. Dus ga je na 1 juli uit dienst dan geldt ook voor jou de transitie vergoeding.”

Vaststellingsovereenkomst

De vakbond adviseert iedereen om nooit zomaar een vaststellingsovereenkomst te tekenen als een werkgever van iemand af wil. “Laat je adviseren. Kom je er niet uit of heb je vragen? Neem dan contact met ons of met AxiTaxi op”, adviseert Jansma.

Daarnaast gaat per 1 juli de nieuwe ketenbepaling in werking. Dat betekent dat iemand na 2 jaar dienstverband recht heeft op een vast dienstverband. Ook als hij al langer hetzelfde werk doet (zelfde route) maar bij verschillende vervoerders, heeft hij dus na 2 jaar een vast contract.

Onderbreking

“Als je werkgever je na 23 maanden niet vast aan wil nemen dan moet je minimaal een onderbreking hebben van 6 maanden (voorheen was dit 3 maanden). Dit betekent ook bijvoorbeeld bij opov (overgang personeel bij overgang vervoer) dat iemand die nog een tijdelijk contract had bij de vorige vervoerder bij de volgende vervoerder wellicht vast aangenomen moet worden”, aldus Jansma.

“Voor taxi chauffeurs zijn de komende wettelijke veranderingen een verbetering maar we zien bij FNV taxi dat de taxichauffeurs nu door hun werkgevers op alle mogelijke manieren onder druk gezet worden. Laat je niet onder druk zetten, maar laat je informeren via AxiTaxi en ga samen met je collega’s de strijd aan in je bedrijf.”

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “FNV: ontslagen in taxibranche door Wet Werk en Zekerheid”

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:59

Het is toch ook te gek voor woorden? Als een bedrijf minder werk heeft, of als een bedrijf van minder goed functionerende werknemers af wil e.d. dan is dat een probleem en moet het bedrijf daar extra voor bloeden. Zonder noodzaak zal een bedrijf nooit goed personeel ontslaan! Ondertussen betalen we ons blauw aan WW-premies die al als een vangnet hiervoor gemaakt zijn. Duur en hoogte van WW worden steeds slechter, maar waar betalen we met z’n allen nou eigenlijk nog voor?

Paul Dijkhuizen|16.04.15|13:05

De andere kant is, de overheid wil maar dat iedereen een vast contract krijgt, tegen een redelijk inkomen, niks mis mee. Maar diezelfde overheid stapt iedere keer over van vervoerder, om nóg lagere prijzen te krijgen, ziet het werk het liefst uitgevoerd worden door vrijwilligers en vindt de ‘deeleconomie’ ook zeer interessant…alles als de kosten maar omlaag kunnen, de premies omhoog, en de rekening neergelegd bij de werkgever, het is als een rond gat zien te dichten met een vierkant blokje…

Een taxi|16.04.15|20:51

Wetgeving wordt steeds achterlijker in Nederland. Wet werk en Zekerheid….. Welke zekerheid heeft een werkgever ? Geen, de wet veranderd sneller dan de snelheid van het licht en daar kun je niet tegenaan werken, zeker als kleinere werkgever niet. Annemarie van Gaal had een goed plan, zie http://fd.nl/opinie/1100148/bibliotheek Dat is wat er moet gebeuren nu zit de hele arbeidsmarkt op slot.

Johan Zevenbergen|16.04.15|23:27

Danwel, personeel zit voortaan in de plof BV.

Freek Daemen|17.04.15|01:03

De overheid wil dat iedereen een vast contract krijg?
O, en ik maar denken dat er gesubsidieerde banen er voor zorgen dat vast personeel ontslagen wordt.

Zal wel een hersens spinsel wezen …

Johan Zevenbergen|17.04.15|10:37

@FNV
Hoe moeilijker of duurder om iemand te ontslaan, des te groter de kans dat personeel word weggezet in aparte BV,s of alleen word ingehuurd als flexwerker, of voor de 21 mnd is ontslagen.
Bovendien zijn alle gunningen en aanbestedingen voor het OV of doelgroepenvervoer voor een paar jaar.
Het laat zich dus simpel raden wat er gaat gebeuren.
Laat u niet bang maken zegt u FNV,
in een branche die al jaren op of onder de kostprijs draait is niets te halen, en niks te winnen alleen verliezers.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.