Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

De ondernemersvergunning taxi gaat op termijn helemaal verdwijnen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat nu alvast de wet wijzigen, zodat per 1 januari alvast de vakbekwaamheids-eis voor ondernemers vervalt. Nieuwe taxi-ondernemers hoeven daardoor alleen een VOG te overleggen en 1500 euro aan KIWA te betalen voor de taxivergunning. De CBR-examens voor taxi-ondernemers verdwijnen. Dat blijkt uit de evaluatie van de Taxiwet, die staatssecretaris Wilma Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ook wordt volgend jaar nut en noodzaak van de Boordcomputer Taxi-verplichting opnieuw beoordeeld. 

Om een ondernemersvergunning te kunnen krijgen, moet een ondernemer nu nog een vakbekwaamheidsdiploma halen en een VOG voor ondernemers overleggen. Zonder ondernemersvergunning mag een bedrijf geen taxivervoer verrichten. “De ondernemersvergunning draagt niet direct bij aan de kwaliteit van het taxivervoer, zoals de eisen aan de chauffeur dat wel doen”, vindt de staatssecretaris.

Eis vakbekwaamheid taxi-ondernemer

Voorgesteld wordt de eis van vakbekwaamheid voor de ondernemer af te schaffen. Mansveld: “Van een ondernemer mag verwacht worden dat hij de regelgeving al kent en dat hij een minimaal pakket aan vaardigheden heeft. Op langere termijn wordt overwogen of de ondernemersvergunning als geheel kan verdwijnen, door het afschaffen van de VOG voor taxiondernemers.” Wel blijft de vakbekwaamheid voor individuele taxichauffeurs bestaan; het chauffeursdiploma.

In totaal noemt Mansveld zeven belangrijke wijzigingen die voor het einde van het jaar via een ministeriële regeling moeten ingaan:

  1. Schrappen van het examen voor vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning.
  2. Afschaffen plicht voor taxichauffeurs om fysiek vergunningbewijs beschikbaar te hebben in het voertuig.
  3. Mogelijk maken digitale alternatieven voor de verplicht fysiek aanwezige tariefkaart in de taxi.
  4. Wijzigen verplichte uitreiking van een ritbon in verplichte aanbieding, zo mogelijk in digitale vorm.
  5. Schrappen taxameterplicht bij vaste prijsafspraken in het taxivervoer. Voor al het taxivervoer geldt momenteel de plicht om een taxameter te gebruiken. Enige uitzondering is het contractvervoer. Voorgesteld wordt deze uitzondering te verbreden naar alle gevallen waarin voorafgaand aan de taxirit een vaste prijsafspraak wordt gemaakt, bijvoorbeeld door gebruikmaking van ‘apps’.

In de tweede helft van 2016, respectievelijk 2017, worden de volgende voorstellen uitgewerkt en gerealiseerd:

  1. Het schrappen van de plicht voor taxichauffeurs de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) iedere vijf jaar te vernieuwen.
  2. Het schrappen van de VOG eis voor ondernemers waarmee de ondernemersvergunning op termijn helemaal kan verdwijnen.

Evaluatie Taxiwet

De evaluatie van de Taxiwet werd erg belangrijk vanwege de opkomst van UberPop. Hierbij verrichten particulieren taxivervoer. Volgens Uber hoeven zij niet aan de Wp2000 te voldoen. Maar de staatssecretaris maakt nogmaals duidelijk dat ook UberPop-chauffeurs aan dezelfde regels moeten voldoen als reguliere taxi-ondernemers (en UberBlack-chauffeurs).

“De dienst UberPop moet vanwege het vervoer van personen tegen commerciële tarieven als taxivervoer worden beschouwd en voldoen aan de regelgeving. Door het gebruik van particuliere chauffeurs en – voertuigen voldoet het niet aan die regelgeving. De kwaliteit voor de reiziger is daardoor onvoldoende verzekerd”, schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer.

UberPop

“Het recente besluit van Uber om alleen chauffeurs in het bezit van de wettelijk voorgeschreven chauffeurskaart taxivervoer in het kader van UberPop uit te laten voeren, is een positieve stap. Dit taxivervoer voldoet daarmee echter nog steeds niet aan de taxiregelgeving en blijft daarom verboden”, meldt Mansveld aan de Kamer.

“Ook na aanpassing van de regelgeving die dit jaar wordt doorgevoerd, is UberPop nog steeds illegaal. Zo voldoen de auto’s waarmee UberPop-chauffeurs rijden niet aan de gestelde eisen. “Een uitzonderingspositie voor UberPop zou leiden tot verstoring van het gelijke speelveld en daarmee tot oneerlijke concurrentie. Dat is ongewenst.”

Taximarkt

“De dienst UberPop moet zich aanpassen aan de taxiregelgeving om zich te kunnen handhaven op de Nederlandse taximarkt. Of de dienst moet stoppen. De ILT blijft UberPop met prioriteit aanpakken zolang dat nodig is”, zegt Mansveld.

Het komt er dus op neer dat UberPop-chauffeurs zich straks bij de Kamer van Koophandel moeten inschrijven, net zoals reguliere zzp-taxichauffeurs. En ook aan dezelfde regels moeten voldoen, zoals een vergunning kopen bij de KIWA. Verder blijkt uit de evaluatie dat de huidige tariefstructuur en de wetgeving over de Boordcomputer Taxi over een paar jaar zullen veranderen.

Boordcomputer Taxi

“Voor verdere modernisering van de regelgeving worden de evaluaties van de tariefstructuur en de Boordcomputer Taxi (BCT) gebruikt die in 2015 en 2016 worden uitgevoerd. Hierna wordt de balans opgemaakt en nut en noodzaak van regels opnieuw beoordeeld. De vraag of er nog meer flexibiliteit voor taxiondernemers kan komen zal in die fase ook op tafel liggen”, aldus Mansveld.

De evaluatie naar de tariefstructuur wordt vóór de zomer van 2015 gestart en medio 2016 afgerond. Hierin wordt nadrukkelijk gekeken naar alternatieven voor de taxameter voor berekening van de prijs van een taxirit. “De evaluatie van de BCT volgt in 2016. Dat is na aanpassing van de BCT aan de nog te ontwikkelen software door fabrikanten op basis van de nieuwe specificaties voor de BCT Deze evaluatie zal binnen een jaar na aanvang worden afgerond”, verwacht de staatssecretaris.

TTO

Oorspronkelijk was de evaluatie van de Taxiwet bedoeld om te bekijken of het TTO-systeem werkt om de kwaliteit van het taxivervoer in de grote steden te verbeteren. Positief is volgens Mansveld dat er na invoering van het TTO-model in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag meer zicht is op de lokale taximarkt.

“Taxichauffeurs worden uit de anonimiteit gehaald en zijn beter aanspreekbaar. De communicatie tussen gemeente en lokale branche en binnen de branche verbetert eveneens. De invoering van het TTO model vergt echter veel handhaving en extra capaciteit van gemeenten en taxiondernemers. Het leidt tot lastenverzwaring”, merkt Mansveld op.

Kwaliteitseisen

Cruciaal voor het succes van het systeem is de handhaving op de door de gemeente ingestelde kwaliteitseisen. Dit is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente, politie én de taxisector zelf. “Onderzoeksbureau RebelGroup geeft aan dat er in deze samenwerking nog verbeteringen mogelijk zijn, ook in relatie met de ILT”, zegt Mansveld.

“Zo is de handhaafbaarheid van bepaalde regels lastig en is de handhavingcapaciteit zowel bij gemeenten als bij de ILT beperkt. Belangrijk aandachtspunt in dat verband is de zelfregulering binnen de taxisector, deze komt nog moeizaam tot stand. Het gaat hierbij met name om het elkaar aanspreken in de taxisector op het naleven van de gestelde kwaliteitseisen en de sanctionering indien dat niet het geval is. RebelGroup concludeert dat er nog een lange weg is te gaan en dat er twijfels bestaan of de taxisector in staat is te werken met een systeem van zelfregulering.”

Innovatie

RebelGroup concludeert dat de taxiregelgeving robuust is en innovatie en ontwikkeling niet in de weg staat. Ook kan de regelgeving indien nodig snel op innovaties inspelen zolang deze innovaties zich houden aan de gestelde kwaliteitseisen voor chauffeurs en voertuigen. “Het stellen van extra kwaliteitseisen aan het taxivervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, blijkt noodzakelijk om de problemen in de opstapmarkt te beheersen. De ILT zal in samenspraak met gemeenten bezien hoe de handhavingopgave waar Rijksoverheid en gemeente gezamenlijk voor gesteld staan, effectiever gemaakt kan worden”, schrijft Mansveld.

Verder wil de staatssecretaris het uitreiken van de ritbon in de regelgeving te wijzigen in een verplichting tot het aanbieden van de ritbon. Indien de reizigeraangeeft dat hij of zij geen behoefte heeft aan een bon, dan hoeft deze bon niet verstrekt te worden. Dat zou dan ook digitaal mogen, zoals bijvoorbeeld Uber doet.

Gemeenten

Verder blijkt uit de evaluatie dat het aantal gemeenten met een TTO-regelgeving de komende jaren niet verder zal toenemen. “Uitbreiding van de TTO-bevoegdheden aan meerdere gemeenten wordt niet uitgesloten, maar hier dient terughoudend mee om te worden gegaan”, vindt Mansveld.

“De uitkomst van de evaluatie onderschrijft deze zienswijze. De inzet van een TTO-bevoegdheid is een zwaar middel waarbij de taximarkt binnen de gemeentegrenzen wordt afgeschermd. Het vraagt bovendien veel van de gemeenten en de taxisector in termen van mensen en middelen. Deze meerjarige forse inspanning moet worden afgewogen tegen de ernst van de problematiek in de lokale taximarkt (bijvoorbeeld, het aantal verkeersonveilige situaties, gevallen van ritweigering, omrijden, of opstootjes tussen taxichauffeurs waardoor de openbare orde wordt verstoord).”

Taxiverordering

Daarnaast beschikt iedere gemeente over de aanvullende bevoegdheid om extra kwaliteitseisen te stellen, voegt Mansveld toe in de Kamerbrief. “De inzet van deze aanvullende bevoegdheid zou eerst moeten worden overwogen als probaat middel. Tot dit oordeel zijn ook de gemeenten ’s Hertogenbosch en Maastricht gekomen. In de gemeente Utrecht treedt in mei 2015 als eerste gemeente in Nederland een taxiverordening in werking op basis van die aanvullende bevoegdheid.”

Door alle maatregelen wordt de taximarkt nog verder vrijgegeven en bestaande regelgeving versimpeld. Het TTO-systeem wordt bevroren. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gaan er mee door. Andere steden die meer invloed willen uitoefenen zullen extra kwaliteitseisen gaan stellen aan individuele chauffeurs, zoals een lokale stratenkennis-toets. Maar de verplichte groepsvorming wordt niet uitgebreid. De drempel om taxi-ondernemer te worden gaat omlaag en de lasten gaan afnemen voor alle taxi-ondernemers. Ook nieuwe toetreders kunnen daardoor makkelijk aan alle wet- en regelgeving voor de taximarkt voldoen.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

139 reacties op “Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt”

Kor Aalders|06.05.15|10:14

leuk dan ben je bezig met je diploma te halen gaan ze dit schrappen,kan ik de kosten die ik gemaakt heb nog terug vorderen?

Wil van den Boom|06.05.15|10:21

geweldig eerst ramt ze de bct door dat menig een zijn kop heeft gekost en nu zorgt zein de komende jaren voor nog meer wild groei in de taxi branch .en maar jaren lang roepen we moeten de regels aanscherpen om de taxi branch helderder temaken .
krijg langzaam het idee dat mvr mansveld totaal niet weet waar ze mee bezig is alleen haar eigen ego aan het profoleren

R. Renique|06.05.15|10:26

bij voorstellen van 10 jaar geleden was er al sprake van het afschaffen van ondernemersdiploma; en ook nu is het eerste plan het afschaffen van de VOG op een termijn van jaren. dus waar hebben we het over?

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:26

Top iedereen mag taxi gaan rijden, dat zal de kwaliteit verbeteren pfffffff
Inplaats dat de mazen zoals plof BV,s, procuratiehouders en nep vof,s worden aangepakt.
Nee mansveld, dit is een dolk steek in de rug, en brabbel werk op niveau.

Peter Klercq|06.05.15|10:27

Mooi nieuws, de eis VOG mag er wel inblijven houdt je gespuis uit de branche…
Het verdwijnen van de taxameter is een beetje vreemd want dan krijg je weer wild west taferelen… Zullen we maar even afwachten, eerst zien dan geloven.

R. Renique|06.05.15|10:28

jaren geleden werd het afschaffen van ondernemersdiploma al bedacht. iets van 10 jaar geleden, slechts. en nu is het plan het afschaffen van VOG als eerste stap naar afschaffen. zou me niet druk maken en vooral gewoon doorgaan en je niet in slaap laten sussen.

Chris Kragtwijk|06.05.15|10:32

Dit is echt niet te geloven :O

Het wordt nu tijd dat er goede onderzoeksjournalisten op dit onderwerp gezet worden. Er is zoveel geld direct en indirect mee verspild.

Ondernemers, leveranciers, toeleveranciers, installateurs.. faillissementen groot en klein

Mega bedragen, de nieuwe Fyra ! maar nergens goed uitgemeten.

Absoluut een onderwerp voor Tegenlicht of Zembla, alle feiten moeten boven tafel komen in een parlementaire enquête. Compensatie is het minste wat ze moeten doen.

Chris Kragtwijk|06.05.15|10:41

Fabrikanten zeggen ze :/ eigenlijk was er nog maar 1 over.. om geen oneerlijke concurrentie te krijgen (ofwel nog maar 1 leverancier) is TaxiTronic gematst. Doorstarten, de 2 merknamen mee mogen nemen en alle schuldeisers de klere laten krijgen. Met goedkeuring van de rechter. De stichting list en bedrog.

Hoe wil je mensen radicaal maken :( of ze begrijpen hoe mensen tot daden komen.. het duurt niet lang meer in dit land denk ik en dat ligt niet aan de burger of ondernemers. Brace for impact

Johan Zevenbergen|06.05.15|10:45

Met andere woorden,
Iedereen mag nu ook horeca exploiteren, in de kofferbak.
Opereren op de achterbank, ambulancespelen, notaris of advocaat zijn, vrachtwagenchauffeur enz

JE VE AA|06.05.15|10:54

Ondernemersdiploma is natuurlijk al jaren in opspraak, en wees eerlijk ook achterhaald.
Vroeger had je die echt overal voor nodig, tegenwoordig alleen nog wanneer je een taxionderneming wil starten, logisch dat deze word afgeschaft en het zal weinig veranderen op de taximarkt.
Beter is te gaan kijken of er wel oneindig vergunningen moeten worden blijven afgegeven in steden en of gebieden waar nu al een overschot aan taxi’s is, op deze manier kunnen de bestaande bedrijven “gezond” blijven.

Johan Zevenbergen|06.05.15|11:01

Lijkt mij tijd dat er een vakbekwaamheid komt voor ministers.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|11:10

Straks kan iedereen ‘part-time’ taxiondernemer worden, even een chauffeurs diploma halen, een ‘vergunning’ kopen van de gemeente waar je wilt werken (dat geld kun je dan lenen van Rebel Capital, onderdeel van RebelGroup), en voilà! Oh, én natuurlijk aansluiten bij Über… Na evaluatie van het TTO beleid (protectionistisch gedrocht), de BCT (ICT-faal gedrocht) en de tarief structuur (door overheid opgelegde rem op marktwerking) komt de staatssecretaris hier dus mee… Onacceptabel!

Paul Dijkhuizen|06.05.15|11:29

Alle Überpoppers kunnen straks met hun chauffeursdiploma dus gewoon aan de slag, krijg het gevoel dat men bij Über al van deze plannen hebben geweten? Het lijkt er op dat de wet door Mansveld precies zo wordt gewijzigd als Über het graag zou zien, ben benieuwd waar Mansveld ná haar politieke carrière aan het werk gaat… misschien de ‘Wouter Bos’ constructie? (2 jaar een flutbaantje als ‘manager overheidsbetrekkingen’ á 500.000,00 euro per jaar, bij…. Über?)

Taxibelangen Nederland|06.05.15|11:40

Über is legaal maar Überpop zal nooit legaal worden zegt Mansveld wel 10 keer en toch roept iedereen dat dat het legaal gaat worden.HET ZAL NOOIT LEGAAL WORDEN basta uit!De VOG zal niet meer verplicht worden voor de Taxiondernemer, maar blijft wel verplicht voor de Taxichauffeur.als de ondernemersvergunning wordt afgeschaft,dan kan het door mij uitgevonden verpachten weer in gebruik genomen worden.Inschrijven KvK en een taxi pachten hoppa.Eerst in 2012 een krankzinnige printer verplichten en

Ton ter Haar|06.05.15|11:40

Dus moeten we “blij” zijn dat Duco niet zijn zin heeft gekregen wat betreft afschaffing BCT, want dat blijkt nog het enige te zijn dat totale wildgroei voorkomt

Tim Vermeer|06.05.15|11:42

Blijkbaar is er om staatssecretaris te worden ook geen opleiding nodig!

willem Bothmer|06.05.15|11:45

Wat Mansveld doet is de hele taxiwereld kapot maken.(ja wat verwacht je ook van de PVDA)ikke ikke en de rest kan stikken Dat is ook het enigste wat zij kan doen.Ze zorgt wel goed voor haar zelf.(die € 1500. voor de vergunning)maar voor de veiligheid van de mensen en kinderen die zomaar met jan alleman mogen rijden?? Zijn die wel betrouwbaar of is het geld wat je betaald voor de vergunning belangrijker. Het wordt tijd dat er wat gedaan moet worden.Zij moet weg dat is zeker zij maakt alles kapot.

Taxibelangen Nederland|06.05.15|11:47

in 2015 inzien dat deze verplichting waanzin is (schade € 600,00 en veel ellende per voertuig) maar hoppa hij kan er weer uit,Taxameter ook niet meer verplicht EN WAAR IS DE NOODUITGANG VOOR DE BCT schade 200 milj Euro.Waanzin chaos en corruptie en natuurlijk moet er snel een landelijke spotgoedkope taxibestel app komen WAAR IEDEREEN BLIJ MEE IS.Niet zoals Uber die af en toe de prijzen 3X verhoogt.Altijd vooraf de prijs bekend,nooit voor verrassingen staan en gegarandeerde kwaliteit.Komt er aan!

willem Bothmer|06.05.15|11:50

EEN DING IS HEEL ZEKER WE MOETEN WAT DOEN.ANDERS GAAN WE KAPOT
MAAR NIET EEN ALLEEN MAAR HEEL NEDELAND

willem Bothmer|06.05.15|11:53

Een ding moeten we zeker doen er voor vechten.
niet een alleen maar heel Nederland alle taxi’s zoals de politie het ook gedaan hebben.Ze zeggen dat word niks maar als we dat allemaal doen Samen een dan staan we sterk. Zij heeft genoeg kapot gemaakt

Sjaak de Winter|06.05.15|11:55

Hier ligt duidelijk een politiek compromis aan ten grondslag. VVD wil een open markt met ruimte voor Uber. Uber roept twee weken terug dat Uber pop chauffeurs, chauffeursdiploma gaan halen dus hindernis wordt weggenomen en politiek compromis nog slechts een hamerstuk. BCT was dus kennelijk allemaal onzin ? Vakdiploma voor ondernemers werd al vaak omzeild door procuratiehouderschap en vof structuren dus daar wel enig begrip voor. Maar hoe gaat de branche nu zelf reageren zie volgend bericht.

Sjaak de Winter|06.05.15|11:55

De grote uitdaging voor bestaande taxi-ondernemingen is : Hoe toon je je bestaansrecht en meerwaarde aan, aan consumenten ; maar ook hoe ga je de prijzenslag aan als Uber eenvoudig de concurrentie kan aangaan met goedkope auto’s en chauffeurs tegen 50 % van de prijs ? Is dan het antwoord TCA pop UTC pop en HTMC pop en RTC pop en ga zo maar door ? Er wordt een flinke steen in de vijver geworpen. Kan de branche goed reageren ?

M. Martins.|06.05.15|12:09

Alsjeblieft taxibelangen ga eens nadenken.

Geen vergunning, geen vakbekwaamheid = pop. En dankzij taxibelangen is BCT straks ook weg en is er dus niets meer. Ja dan kan ik ook roepen dat pop nooit legaal wordt. Opzeggen die handel.

Yeller|06.05.15|12:12

Eens met het commentaar van Sjaak. De vraag is: wie kan het beste inspelen op het veranderende speelveld? De consument rekent in elk geval in toenemende mate op een innovatief, servicegericht, aanbod in de taxibranche. ^WG

Marion van Dijk|06.05.15|12:24

Zo dat is weer een hoop gewauwel. Wie gaat er iets aan doen of biedt zich aan het voortouw te nemen? want er wordt er maar weer eentje rijk hier en dat is de KIWA. Toekomst taxi is nu alleen nog maar ondergang, wie gaan hier iets aan doen? ondernemersdiploma moet blijven, boordcomputer moet blijven. Willen we daar niet voor vechten dan is de ondergang nabij.

Paul Dijkhuizen|06.05.15|12:26

De grote uitdagingen zijn; Het publiek uitleggen dat een taxirit in Nederland niet duur is (natuurlijk kan het goedkoper als je geen premies en sociale lasten betaald en je niet aan het CAO-loon hoeft te houden), het zorgen voor een eerlijk speelveld waarbij niet enkele spelers binnen de markt dmv subsidies bevoordeeld worden, een luisterend oor met gezond verstand vinden binnen de overheid zodat we niet iedere keer geconfronteerd worden met nieuwe onhaalbare en onwerkzame plannen!

Marion van Dijk|06.05.15|12:27

Ik zeg je dat Mansfeld voorkennis had samen met uber, het komt wel heel erg goed uit. Vraag me af hoeveel smeergeld er onder de tafel is gegaan. Want dit verhaal zou je bijna niet geloven als iemand het je zou vertellen.
Tijd voor een motie van wantrouwen

Paul Dijkhuizen|06.05.15|12:30

Overigens heeft het gebruik blijven van de boordcomputer geen enkele invloed op het ontstaan of blijven van Überpop, snorders gebruiken nu eenmaal geen BCT. De BCT is alleen een tool om de administratie te controleren (en de taxichauffeur/klant in de gaten te houden dmv privacyschending) Het blijven van een landelijke vergunning staat alleen het uitgeven van gemeentelijke/plaatselijke vergunningen in de weg, en daarom wil de overheid er van af…

Marion van Dijk|06.05.15|12:33

en hoezo ondernemersvergunning draag niet bij tot kwaliteit taxivervoer? Dus ik mag nu als leek een taxibedrijf gaan runnen zonder dat ik van de hoed en de rand weet? Dus ik mag ook een horecabedrijf beginnen nu of een slagerij (alleen ff hygiene halen) wat een gekkenhuis

Richard Hoevers|06.05.15|12:46

Waarom horen of zien we toch zo weinig van Melanie. Mansveld laat zich mooi voor een karretje spannen waar ze blijkbaar geen kaas van heeft gegeten. Geen enkele taxiondernemer is er bij gebaat dat de vakbekwaamheid verdwijnt. Aanpassen van de belachelijke tarieven voor een vergunning, chauffeurskaart, vergunningsbewijzen, alles via Kiwa, daar zitten we op te wachten. Afschaffen BCT, en woekerprijzen voor een meterkeuring. Een APK, waarbij het hele voertuig wordt gecontroleerd kost €.35,=

Marion van Dijk|06.05.15|12:46

Sjaak voor jou toch niet zo moeilijk, dat gemeenschappelijke appie hebben jullie toch al alleen nog ff de prijs halveren en autos inruilen voor het minimale. En hoe spreekt Mansfeld haarzelf tegen, Pop moet stoppen maar mag wel met een chauffeurspas. En ze moeten even bij de KVK zich laten inschrijven als zzper ook heel makkelijk nu en vergunning kopen (voorgeschoten door Uber) boordcomputer hoeft nog steeds niet dus wie houdt wie tegen??

Dick Bakker|06.05.15|12:55

Ik ga morgen bij de KIWA een hersenchirurg diploma kopen voor 2000 euro en de eerste die bij mij onder het mes gaat is Mansfeld. Slechter kan het niet worden in die hersenmassa.

Dick Bakker|06.05.15|12:58

Waar zijn de reacies (zinnige) van STN en KNV?

Marion van Dijk|06.05.15|13:08

snap wat je bedoeld met het zinnige Dick. We hebben het weer over het door een persoon uitgevonden pachten (lees klop op mijn borst) ook dat hoeft niet meer ze hebben geen verpachters meer nodig. Niemand gaat pachten als ze het voor 1500 kunnen krijgen. Alle loondienstchauffeurs en iedereen kan zelf gaan rijden Maar ik zal het wel weer niet snappen.

Een taxi|06.05.15|13:14

Koren op de molen van de grote, buitenlandse, bedrijven. Sloop alles maar dan worden we allemaal commissieslaven (20%) van deze zogenaamd “innovatieve” bedrijven. Het enige dat er gebeurt is dat er geld uit Nederland geslurpt wordt dat hier niet meer besteed wordt. Blind zijn ze in Den Haag, stekeblind of erg diepe zakken waarin veel dollars verdwijnen.

Een taxi|06.05.15|13:16

Koren op de molen van de grote, buitenlandse, bedrijven. Sloop alles maar dan worden we allemaal commissieslaven (20%) van deze zogenaamd “innovatieve” bedrijven. Het enige dat er gebeurt is dat er geld uit Nederland geslurpt wordt en dat gaat hier niet meer besteed worden maar is weg. Zijn ze in Den Haag nou echt zo blind of is er meer aan de hand (sigarendoos) ?

Johan Zevenbergen|06.05.15|13:33

Mansveld
Constateerde dat het vrij geven van de vergunning er toe heeft geleid, dat er veel taxi,s bij kwamen maar de prijs niet is gedaald en de omzet 25% daalde.
Daar zou ze toch leering uit kunnen trekken, maar kennelijk ontbreekt het aan vakbekwaamheid.

Johan Zevenbergen|06.05.15|13:55

Connexion ziet ook meteen mogelijkheid om de branche verder te slopen, met deze toezegging
en het monopolie verdere landelijk uit te breiden met de afschaffing van het ondernemers diploma.
En honderden plof BV,s op te zetten waar nu iedere idioot de leiding kan gaan voeren.

Chand Malik|06.05.15|14:05

Ze is stap voor stap de weg vrij aan het maken voor uberpop dat is wel duidelijk.
Ze wilt alle diplomas vergunningen en bct weg doen, volkomen corrupt.

De taxi branche heeft al een slechte naam en er zijn te veel taxis, zonder die examens wordt het een nog groter rotzooi.
Ze doet de branche hiermee niks goeds aan alleen uberpop.
Aftreden mansveld!

Paul Dijkhuizen|06.05.15|14:09

Dick Bakker, wat zoek je voor zinnige reactie van STN? Wij worden in de evaluatie zelfs genoemd als gesprekspartner en zouden door het (waarom ingehuurde, geen ambtenaren vrij, of niet genoeg kennis van de taxibranche?) onderzoeksbureau zelfs zijn geïnterviewd. Wij hebben tot op heden nog nooit van Rebelgroup gehoord en zijn hier zeer verbaast over, we beraden ons over stappen.

Peter Klercq|06.05.15|14:14

De link met haar uitspraken: http://nos.nl/artikel/2034153

Wat ik hoor is:

blablacar, een meerij app = geen concurrent voor taxi branche

geen meter meer AAN indien er een afgesproken ritprijs is.

Wat is mis is een verplicht ondernemers of handelskennis diploma of vergelijkbare opleiding waarmee vrijstelling kan worden verkregen, dit zou minder strikt kunnen toegespitst op taxibranche.

Wel houdt ze de chauffeurspas en dat is een goede zaak als je ziet dat Uber chauffeurs dit niet behalen.

Hardy Brunink|06.05.15|14:38

Bij alle ritten waar vooraf een prijs wordt afgesproken de taxameter plicht afschaffen? Dat is leuk! Laatst was ik in Zwolle,moest om 3.30 uur een ritje terug doen naar lemelerveld. Ik was echter op tijd,en er kwamen 6 jongeren die moesten even naar Hattem. Ik had tijd,dus zeg oke. Ik zet de meter aan,en rij naar Hattem. 24.60 euro op meter. Tjonge,zeggen de klanten,jij bent goedkoop,een Zwolse taxichauffeur vroeg ons 10 euro per persoon af!…

Hardy Brunink|06.05.15|14:41

… Er hangen misschien wel tariefkaarten in de taxi,maar als er in al die jaren een persoon naar gekeken heeft is het veel. Ook geen controle meer voor de werkgever,want die weet nooit wat afgesproken is tussen de klant en de chauffeur. Lekker verdienen!

Marion van Dijk|06.05.15|14:45

rebelgroup is een platform van maatschappelijk betrokken ondernemers op het raakvlak van publiek en privaat. Wat heeft dat in godsnaam met ons te maken van alles een beetje weten maakt je een expert? En snap dick wel lees de reactie van STN bovenin. Raakt geen kant of wal. Misschien daarom geen gesprekspartner? Dingen moet je soms afdwingen door inzet en jezelf laten horen. Maar dat heb ik al te vaak gezegd. Meneer de president slaap zacht.

Dick Bakker|06.05.15|15:02

nee alleen hier klagen helpt meer Marion daar hebben we al zoveel mee bereikt en ben het met je eens dat we ons massaal moeten laten horen anders gebeurt er niets. Niet door STN en niet door KNV. We worden steeds meer onderuit gehaald en misbruikt, we lijken wel een stel proefkonijntjes die nooit volwassen worden. En nog hardleers ook. We roepen het over ons zelf af omdat we afwachten in ieder ons eigen holletje, even kijken wat ze nu weer verzinnen om ons naar buiten te lokken.

Dick Bakker|06.05.15|15:03

En weet je wat het lukt ze niet want we blijven in ons ieder eigen veilige holletje. Wij zijn slimme konijntjes. Ik wacht wel in mijn eigen holletje of gaan we gangetjes graven naar elkaars holletje en vormen we 1 groot volwassen konijnenveld samen tegen de boze buitenwereld genaamd politiek?

Dick Bakker|06.05.15|15:04

wie gelooft er nog in sprookjes?

Johan Zevenbergen|06.05.15|15:16

Stel we schaffen het ondernemers diploma af, wat word dan de aanvullende eis, om een taxi vergunning te krijgen?
Of schaffen we de vergunning ook af?
Opdat er een wilt groei aan allerlei plof BV,s, en zzp,ers kan ontstaan.

André van der Laan|06.05.15|15:22

Tja, ik heb de examens maar even geannuleerd voorlopig…..