‘Taxichauffeurs krijgen straks allemaal hetzelfde salaris’
De kans is groot dat taxichauffeurs in loondienst straks allemaal hetzelfde gaan verdienen, ongeacht ervaring. De vakbonden en KNV Taxi zijn aan het onderhandelen over de nieuwe CAO Taxivervoer waarin het huidige loongebouw met maar liefst 12 loontredes flink op de schop gaat. “De partijen streven naar één loontrede. Over de hoogte van de loonschaal is echter nog geen overeenstemming”, meldt vakbond CNV in een bericht. “Werkgevers zetten in op kostenneutraliteit, CNV Vakmensen vindt dat er wel een algemene loonsverhoging moet komen.”
Het grote verschil in de loonschalen tussen taxichauffeurs leidt al jaren tot grote problemen. Een onervaren volwassen taxichauffeur verdient in de huidige cao ongeveer € 1.832 bruto per maand, een ervaren taxichauffeur verdient ongeveer € 2.247 euro bruto per maand. Een verschil van maar liefst 23%.
Taxichauffeurs
Het grote verschil leidt ertoe dat taxibedrijven ondanks een krimpende markt nog altijd massaal nieuwe onervaren chauffeurs aannemen, terwijl ervaren taxichauffeurs die werkloos raken geen kans hebben bij een ander taxibedrijf aan de slag te kunnen. Ze zijn immers veel te duur voor de huidige vechtmarkt bij taxi-aanbestedingen. Daarom willen zowel de vakbonden als KNV Taxi het verschil in loontredes opheffen.
“Op deze manier verdient iedereen evenveel en ontstaat niet de situatie dat bepaalde medewerkers veel duurder of goedkoper zijn voor werkgevers”, meldt CNV. “Er zijn inmiddels berekeningen gemaakt met betrekking tot de kosten van het invoeren van een dergelijk loongebouw.” Maar die zijn nog niet voldoende om tot een akkoord te komen, daarom hebben zowel werkgevers als vakbonden om nadere berekeningen gevraagd. Want een nieuw loongebouw in een bestaande markt is niet zomaar gemaakt.
Loongebouw
Want het vaststellen van één loonschaal heeft behoorlijk wat consequenties. Hoe moet er bijvoorbeeld omgegaan worden met werknemers die nu aan de bovenkant van het loongebouw zitten. Een optie zou zijn om hen bijvoorbeeld jarenlang op de nullijn te zetten, totdat ze gelijk komen met de ene loontrede. Maar dat betekent wel dat deze werknemers jarenlang geen cent extra krijgen. Een probleem waar werkgevers tegenaan hikken is hoe om te gaan met werknemers die nu in de lagere schalen zitten. Want als de nieuwe loontrede hoger komt te liggen dan de huidige lage schalen, betekent dat ineens een forse loonsverhoging voor een hele grote groep chauffeurs. Daar zitten de werkgevers in de huidige marktomstandigheden niet op te wachten.
Naast het nieuwe loongebouw ligt het beschikbaarheidsrooster op de onderhandelingstafel. Bij een beschikbaarheidsrooster wordt er naast een afspraak over de contracturen ook een afspraak gemaakt over het aantal uren waarop de werknemer beschikbaar moet zijn om te werken. Hiermee wordt voorkomen dat chauffeurs 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn voor hun baas, terwijl ze maar 8 uur per dag werken. Voor werkgevers is het ook fijn, omdat chauffeurs tijdens de beschikbaarheidsuren verplicht zijn om te komen werken indien nodig. Nu mogen ze buiten de huidige roosters altijd ‘nee’ zeggen.
Beschikbaarheidsrooster
Zowel vakbonden als werkgevers zien de voordelen van een beschikbaarheidsrooster. Er wordt nog wel onderhandeld over het aantal uren. Zo wil CNV Vakmensen dat fulltime chauffeurs maximaal 50 uur per week als beschikbaar ingeroosterd mogen worden. KNV wil dat er 55 uur beschikbaarheid ingepland mag worden voor 40 uur werk. Chauffeurs die nu 10 contracturen hebben, zouden volgens CNV maximaal 12 uren beschikbaarheid moeten krijgen, KNV pleit voor 20 uur beschikbaarheid.
“CNV zet in op een toeslag van 25% als er toch buiten de beschikbaarheidsuren moet worden gewerkt. Werkgevers willen niet verder gaan dan een toeslag van 10%. CNV Vakmensen zet in op afrekening per maand, zodat er geen plus of min-uren opgebouwd kunnen worden”, aldus de vakbond.
OPOV-regeling
Ook werken de cao-onderhandelaars aan een modernisering van de OPOV-regeling. Die regeling functioneert op dit moment niet optimaal. Het is de bedoeling dat mensen werk volgen als een aanbesteding overgaat op een ander bedrijf. Maar de verliezende partij gebruikt de OPOV-regeling nu om zoveel mogelijk van duur personeel met een lange historie (en dus hoge transitievergoeding) af te komen, terwijl de winnaar van de aanbesteding probeert deze mensen zoveel mogelijk buiten de deur te houden.
“CNV Vakmensen is voorstander van een heldere OPOV-regeling met zo weinig mogelijk uitzonderingen”, meldt de vakbond. Zowel KNV als CNV willen dat er voortaan een voorstel gedaan moet worden aan chauffeurs die 50% van hun contracturen in de voorgaande 6 maanden bij het werk betrokken zijn geweest. CNV wil dat aan 60% van deze groep een aanbod wordt gedaan, KNV pleit voor 50%.
Schijnzelfstandigheid
Verder blijkt uit het document dat alle partijen vinden dat schijnzelfstandigheid moet worden bestreden. Dat betekent dat zzp-taxichauffeurs die eigenlijk geen zelfstandige zijn (bijvoorbeeld omdat ze op dezelfde manier werken voor een taxibedrijf als de reguliere loondienstchauffeurs; net zoals veel ‘postbezorgers’), toch onder de CAO Taxivervoer gaan vallen. “Om de juridische consequenties helder te krijgen hebben werkgevers en werknemers partijen een onderzoeksopdracht bij een jurist neergelegd”, meldt CNV. Dergelijke gevallen komen nu nog niet echt voor in de markt, maar partijen vrezen dat dat dit in de toekomst wellicht wel het geval gaat zijn en willen dat alvast ondervangen via de cao.
Verder is er ook gesproken over andere voorstellen van CNV Vakmensen. Zo wil de vakbond dat een pauzeplaats altijd in ieder geval over een toilet beschikt, de HAP toeslag, afschaffing van de wachtdagen, modernisering tekst cao-boekje, feestdagen en een onkostenvergoeding voor vaste kosten (CNV wil 15 euro per maand).
De cao-partijen KNV Taxi, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen onderhandelen vrijdag 11 maart verder voor de nieuwe CAO Taxivervoer. De huidige cao loopt af op 1 juli 2016.
Bart Pals
Lees ook:
In zowel het verhaal van de loontrede als het opov verhaal dreigen de oudere werknemers de dupe te worden. Vanuit de werkgevers begrijp ik volkomen hun denk- en handelswijze die hen ingegeven wordt door de totaal verziekte markt. Zij proberen immers hun hoofd oven water te houden. Aan de andere kant zijn werknemers niet meer dan een speelbal geworden waar tegen aan getrapt wordt en die maar moeten zien waar en hoe ze uiteindelijk terecht komen.
Communisme van de bovenste plank.
Als zelfstandige ondernemer word je het ondernemen in een ras tempo onder uitgehaald.
lang leven de grootste bedrijven die ver onder de kostprijs aanbesteden en personeel door middel van subsidies binnen halen goezo ga zo door
Laat je niet gek maken. Als je werkt op basis van de modelcontracten van de belastingdienst is er niets aan de hand. Overigens is dat een bevoegdheid van de belastingdienst en niet van vakbonden en de club van grote taxibedrijven (KNV).
Dit is gewoon bluf om zelfstandig ondernemerschap te ontmoedigen en de eigen belangen veilig te stellen.
Te gek voor woorden dat er zo’n warboel is ontstaan met 12 loontredes en alle andere regels zoals de reistijd naar je werk.Wie zijn daar allemaal schuldig aan,ga dat eerst eens uitzoeken,voor elke regel en loonschaal en alle uitzonderingen op die regels.Het is bijna misdadig als je hebt meewerkt aan het ontstaan van zo’n chaos,waar nu bijna geen oplossing voor te bedenken is.De werknemers snappen het niet en zijn boos op de werkgevers,die hun uiterste best doen om het bedrijf overeind te houden.
Ach zo… Dus de taxibranche dient als voorbeeld voor al de overige branches waar men (te)veel loontredes heeft ingebouwd…? Ikzelf ben een voorstander van om als krasse knar een stap terug te doen voor de jeugd… Maar zolang dat tuig aan de top met medeweten van diverse organisaties zich nog steeds rijk probeert te stelen over de ruggen van ons loonslaven, weiger ik consessies te doen…
@ Duco Douwstra .. dus jij vind jezelf een misdadiger ???? .. kan me heel goed herinneren dat jij flink hebt mee geparticipeerd aan deze ontstane chaos … hou toch eens op iedereen de zwarte piet toe te spelen en op te hitsen met jouw opruiende uitspraken.
Lijkt mij dat er een verschil moet zijn in beloning tussen jong en oud, het hele probleem is van laag inschrijven op aanbesteding. Wees als branche een groot collectief en hou op met tegen dumpprijzen rijden, dat is namelijk niet goed voor het bedrijf, niet voor het personeel en niet goed voor de klant. De branche roept alle ellende over zichzelf af.
Alle vergunningen intrekken en alle personen of bedrijven door een check van belastingdienst, politie en gemeente daarbij uniforme regels toepassen voor opleidingen en voorwaarden.
Er zijn nu partijen die honderden taxivergunningen hebben en doorverhuren aan mensen die niks op de taxi te zoeken hebben.
Henk: ze moeten eens ophouden met die verschrikkelijke uren die er in het cao staan dat is niet normaal wil je wat verdienen moet een chauffeur veel te veel uren maken niet normaal en niet gezond
Groot, Groter en Grootst. Heeft nog nooit gewerkt. De grote bedrijven zijn hier zelf schuldig aan door steeds maar weer laag in te schrijven en daardoor deze chaos hebben laten ontstaan. Nu wordt het personeel ineens te duur. Remedie: CAO veranderen en daardoor goedkoop personeel hebben. En als je als werknemer niet mee werkt? De werkgever zet de deur bij het UWV voor je wagenwijd open. Beloning moet gewoon. Is bij iedere bedrijfstak.
Welke prikkel geef je onder de maat presterende chauffeurs mee bij een gelijk loon als de topchauffeurs? En welke prikkel geef je topchauffeurs mee als ze een gelijk loon ontvangen als de onder de maat presterende chauffeurs? Wie heeft ooit bedacht dat ervaringsjaren leidend moeten zijn voor de loonschaal en dat kwaliteit van de chauffeur totaal irrelevant is.
Waarom geen puntensysteem van vakbekwaamheden waarin een chauffeur in loonschaal kan groeien?
Heel simpel. Hoe beter de competities, hoe hoger het loon. Is ook gelijk transparant bij inschrijvingen. “If you pay peanuts, you get monkeys”. Het onzalige plan van het CNV om 25% toeslag te heffen op het werken buiten de beschikbaarheidsuren betekent sowieso het einde van het full time beroep chauffeur. Daarvoor zullen 4 part-timers zijn of haar plaats vervangen.
Nog een regeltje erbij; verplicht toilet op pauzeplaats. Zijn chauffeurs soms zelf niet bij machte onderweg een toilet op te zoeken als dat nodig mocht zijn?
En waarom afschaffen van meer urenregeling. Ik vind het prima geregeld, met die meer uren kan ik namelijk alle schoolvakanties opvangen. Vond het al schandalig dat ze dat uit betalen naar voren hebben geschoven. Na de grote vakantie beginnen we sowieso met min uren. Gaat nergens over. Met alle respect van de wereld.. FNV kijkt alleen maar naar 1 soort vervoer, terwijl er meerdere soorten vervoer zijn met ieder zijn eigen behoeftes.
Het word tijd dat alle taxichauffeurs geld bij mekaar gaan inzamelen voor een paar goede advocaten want dit kan en mag niet gebeuren wij hebben ook rechten en zeker onze plichten .WIJ MOETEN OOK EENS ONZE MENING KWIJT
Belachelijk voor woorden dus iemand van 18 jaar gaat dan het zelfde verdienen als iemand die al jaren taxichauffeur isJe moet het bij de kern aanpakken en dat is de taxibranche op zich zelf ze doen maar wat en lappen de regels aan hun laarzen waardoor de chauffeurs al minder krijgen dan dat ze werkelijk aan uren rijden eerst dit oplossen en dan ook eens met gemeentes gaan praten want ook die willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en dit over de ruggen van mensen met een beperking
@ Miranda Dekker
en wat is daar zo belachelijk aan dan jou ONZIN !
18 jr verdient NIET het zelfde , want die verdient niet het volwassenen loon wat ingaat bij 23 Jaar en ja goed dat iedereen het zelfde verdient want WAT DOE JIJ MEER niks dus
rij zelf al 30JAAR zou ik daarom minder moeten verdienen als jou Miranda dekker?
als ik zo leest zou ik dan netto 1200verdienen als beginnende maar wel zeer ervaren rijder dus dan wordt je gewoonweg ONDER HET MINIMUN BETAALD
SNAPJE nee dus niet DOM lullen
MrOrthenaar|10.03.16|15:00
Alle vergunningen intrekken en alle personen of bedrijven door een check van belastingdienst, politie en gemeente daarbij uniforme regels toepassen voor opleidingen en voorwaarden
DAN BEGIN JE ALS EERSTE JUIST BIJ DE GEMEENTES
daar zitten de mensen die alles regelen maar zelf FRAUDE EN CORRUPTIE PLEGEN …. ben je zelf waarschijnlijk ook een van is geen 40 45
Hallo, ik ben een slachtoffer van oplichterij, ik deel dit om het publiek op de hoogte te stellen van oplichting, nadat ik twee keer bedrogen ben, ontvang ik een lening van westerse leningmaatschappijen. ik raad u aan om contact met hen op te nemen voor financiële hulp, de e-mail van het bedrijf is westernloancompanies@gmail.com
Deel dit alsjeblieft met je familie en vrienden. Dank je