Quipment BCT, Boordcomputer Taxi

BCT-gegevens als basis voor cao-controles

Dankzij de boordcomputer taxi kan Sociaal Fonds Taxi (SFT) zijn cao-controles voortaan een stuk efficiënter uitvoeren. De BCT stelt immers in één oogopslag alle informatie beschikbaar die eerst op basis van dagelijkse ritstaten moest worden verzameld. Tijdens Taxi Expo 2016 legt Remco Wasser uit hoe SFT dankzij de boordcomputer meer afwijkingen in de loonadministratie van taxibedrijven zal gaan waarnemen.

Remco Wasser is hoofd van de afdeling bij Sociaal Fonds Taxi die de cao-controles uitvoert. Die afdeling bestaat inclusief hemzelf uit tien medewerkers, waarvan zeven in de buitendienst. Per jaar voeren zij rond de 350 controles op naleving van de taxi-cao uit in heel Nederland. En daarbij is de boordcomputer taxi nadrukkelijk een handiger hulpmiddel is dan de geschreven rittenstaten.

Sociaal Fonds Taxi (SFT) controleert of bedrijven zich aan de cao Taxivervoer houden. Toezicht op het (juiste) gebruik van de BCT behoort niet tot het takenpakket, daar houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zich mee bezig. “Wij vragen wel van vervoerders dat ze ten behoeve van onze controles een inzichtelijke en deugdelijke arbeidsadministratie aanleveren. De vorm waarin ze dat doen, staat ze vrij. Maar de BCT-gegevens zullen, samen met de eigen administratie van het bedrijf, wel steeds meer de basis van onze cao-controles gaan vormen”, aldus Wasser.

Alle rittenstaten

Tot voor kort was het zo dat SFT een afspraak maakte met een bedrijf voor een controle. Die onderneming moest dan alle documenten van het afgelopen jaar ter beschikking stellen, dus ook alle dagstaten van alle wagens en chauffeurs. Dezelfde informatie moet nu nog steeds beschikbaar worden gesteld voor controles, maar nu kunnen alle door de BCT’s verzamelde gegevens in één keer worden aangeboden.

“Doordat wij alle benodigde gegevens in één keer in beeld hebben, is het voor ons veel makkelijker geworden om ze te analyseren”, legt Wasser uit. “Eerst moesten we bijvoorbeeld op basis van dagrittenstaten nagaan hoeveel uren welke chauffeur in welke verschillende auto’s had gereden, en of daarin verschillen waren met de administratie van het bedrijf. Nu krijgen we alle informatie van het bedrijf in kwestie binnen en kunnen we daar heel makkelijk de gegevens van werknemer X uit periode Y uitlichten. Daar leggen we de loonstrook naast, en als er dan een verschil is tussen betaalde en geregistreerde uren mag de ondernemer uitleggen hoe dat is ontstaan.”

Discussie over arbeidstijd

Hoewel het dus voor werkgevers met de BCT ook makkelijker wordt om de vereiste gegevens aan te bieden, zit er voor hen ook een keerzijde aan dit verhaal. “Ik verwacht wel dat we wat meer afwijkingen gaan waarnemen, simpelweg omdat we nu meer kunnen zien dan voorheen. Waar we eerst op dagniveau bezig waren, kunnen we nu naar bijvoorbeeld de totalen per maand bekijken.”

Het sjoemelen dat met dagrittenstaten mogelijk is, hoort bij een goed werkende BCT die op de juiste manier wordt gebruikt als het goed is tot het verleden. Dat geldt niet voor de discussie over wat nu wel of geen arbeidstijd is. Dat verschil in interpretatie is de voornaamste reden voor verschillen in geregistreerde en door de werkgever genoteerde uren. SFT zal wel sterker dan voorheen in die discussie staan, simpelweg omdat er meer verschillen tussen de uren in de BCT en die in de loonadministratie zullen worden aangetroffen.

Verschillen aantonen

“In het verleden was onze steekproef veel kleiner.  Als we alle uren van één werknemer in een maand wilden hebben, moesten we die aan de hand van dagstaten berekenen. En dat kostte ons enorm veel tijd. Nu kunnen we veel sneller en efficiënter gegevens analyseren, en daarmee staan we ook sterker in het aantonen van verschillen in uren over een langere periode.”

Momenteel wordt software ontwikkeld waarmee taxi-ondernemers hun BCT-gegevens kunnen aanleveren bij Sociaal Fonds Taxi, waar de Burger Servicenummers van de chauffeurs conform de wetgeving uitgefilterd zijn. Remco Wasser zal hier tijdens zijn workshop meer over vertellen, en hij zal ook aanstippen dat SFT vanaf 2017 ook op de arbeids- en rusttijden gaat controleren. Uiteraard staat hij open voor vragen uit het publiek. “Daar wordt zo’n lezing alleen maar leuker en interessanter van”, aldus Wasser.

De workshop van Remco Wasser over het gebruik van BCT’s bij cao-controles wordt gegeven tijdens Taxi Expo, dat plaatsvindt op 12 en 13 oktober in Expo Houten. Bekijk het programma met alle workshops en meld je aan voor deelname aan Taxi Expo 2016.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

2 reacties op “BCT-gegevens als basis voor cao-controles”

Taxi Volendam|04.10.16|10:16

Een van de argumenten was dat de BCT goed zou zijn voor de concurrentie van bedrijven onderling.
Eigen rijders hebben geen C.A.O. dus ook geen controle door SFT.
Wordt de BCT de doodsteek voor bedrijven met personeel?
Daarnaast mag een BCT alleen uitgelezen worden wanneer de betreffende Taxi verdachte is en dan alleen D.M.V. het 4 ogen systeem. ( Lees uitspraak van het College Bescherming Persoonsgegevens)
Betrouwbare info uit BCT is daarnaast afhankelijk van juiste bediening , een illusie .

René de Bruin|04.10.16|23:22

Zal mooi zijn dat de grote bedrijven ook 100% door gelicht worden. En niet alleen de kleine bedrijven tot 10 personen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.