inspectie, ILT, auto

‘Data uit BCT nog steeds niet betrouwbaar’

De antwoorden van staatssecretaris Dijksma op Kamervragen over de BCT “zijn niet alleen onbevredigend, maar kloppen in veel gevallen ook niet of zijn op zijn minst onvolledig”. Dat concludeert Paul Dijkhuizen, voorzitter van Stichting Taxibelangen Nederland (STN). Het was deze belangenvereniging die de Kamervragen door Betty de Boer heeft geïnitieerd. Wat brancheorganisatie KNV Taxi betreft is er weinig nieuws onder de zon en moet de blik op de toekomst zijn gericht.

Sharon Dijksma stelde dat de data uit de BCT na de verplichte update geschikt zijn voor handhaving, iets wat vóór die update niet het geval was. Die handhaving door de ILT is wat haar betreft dan ook goed uit te voeren. Dijksma gaf daarmee antwoord op Kamervragen van Betty de Boer, die tot stand kwamen na overleg met en een notitie van STN. Die organisatie is vervolgens niet bepaald te spreken over de respons van de bewindsvrouw.

Het antwoord dat met name voor onvrede zorgt werd gegeven op de vraag of Dijksma het redelijk vindt “om de update van de BCT van een ondernemer te vragen in het geval dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zelf de BCT niet kan uitlezen, en er vervolgens een update ontwikkeld dient te worden ten behoeve van de ILT?”.

Handhaving na BCT-update

Volgens Dijksma is altijd het uitgangspunt geweest dat de BCT en de updates hiervan door de markt worden ontwikkeld en gedragen. Zo kunnen BCT-fabrikanten rekening houden met uiteenlopende klantwensen en kan de taxiondernemer kiezen uit meerdere aanbieders. Waar de data uit de BCT’s in 2014 niet geschikt bleek voor handhaving, is dat na de update wel het geval, aldus de staatssecretaris.

“Er is bij de start van het BCT-verhaal, voor zover ik weet, nooit sprake geweest van eventuele updates”, stelt STN-voorzitter Paul Dijkhuizen. “De keuze uit meerdere aanbieders is door faillissementen enorm beperkt, BCT-fabrikanten kunnen juist totaal niet tegemoet komen aan uiteenlopende klantwensen. Het product BCT is in beton gegoten. De data uit de BCT was en is nog steeds niet 100 procent betrouwbaar. In 2014 werd echter geconstateerd dat niet zozeer de boordcomputer niet functioneerde, maar dat het probleem lag in de controle-applicatie. De update zelf verandert niets aan de wijze van updaten, ‘online’ kan alleen als de BCT daarvoor geschikt is.”

Problemen oplossen

Dijksma heeft verder aangegeven de volledige handhaving op aanwezigheid en gebruik van de BCT per 1 oktober goed mogelijk en redelijk te vinden. Volgens de staatssecretaris werkt de BCT van alle drie de fabrikanten goed, in zin dat ze data registeren die voor handhaving gebruikt kunnen worden. En als er problemen zijn, worden deze volgens haar door de fabrikanten opgelost.

In dat laatste gelooft Dijkhuizen niet zo. “Het oplossen van problemen door de BCT-fabrikanten is mijns inziens niet mogelijk. De software is namelijk gecertificeerd. Als ik het goed heb begrepen, kunnen hier geen wijzigingen in worden aangebracht, omdat dan de software opnieuw gecertificeerd moet worden.” Daarnaast zet hij zijn vraagtekens bij het boetesysteem. “Toch vreemd dat je voor het niet hebben van een BCT 1.800 euro boete kan krijgen, maar wanneer je er wel één hebt zonder juiste registratie van arbeids- en rusttijden de boete kan oplopen tot 4.400 euro.”

Blik op de toekomst

KNV Taxi kijkt niet op van de antwoorden die Dijksma gaf, zo blijkt uit de reactie van secretaris Hubert Andela. “De antwoorden van de staatssecretaris bevatten geen nieuwe informatie voor onze leden. We hebben vóór de zomer drie regiobijeenkomsten gehouden over het gebruik van de BCT en de controle op de gegevens die eruit komen. De komende maanden komt daar hoogstwaarschijnlijk nog een vervolg op in de vorm workshops voor leden.”

Voor het overige kijkt KNV liever niet te veel terug. Het BCT-verhaal moet vooral kloppen in de praktijk, verklaart Andela. “Natuurlijk zou je wel een boek zou kunnen schrijven over hoe het hele BCT-project is verlopen, maar daar heeft een vervoerder nu niets aan. Het is goed dat de overheid evalueert, dat wel, maar dan vooral met de blik op de toekomst. We hebben tegen de onderzoekers gezegd dat vervoerders op de eerste plaats willen dat hun leveranciers BCT’s en eventueel gekoppelde apparatuur, flexibel kunnen updaten en doorontwikkelen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

25 reacties op “‘Data uit BCT nog steeds niet betrouwbaar’”

Raoul Renique|28.10.16|11:51

wat boeiend zou zijn, en veel eenvoudiger, is de aanpak van al de onwettige toepassingen van de BCT, niet de BCT zelf. beetje vreemd om je druk te maken over zaken achter de komma, moet je de ogen toch wel heel erg sluiten voor het misbruik van de BCT, dat toch iets harder de aandacht trekt.

Raoul Renique|28.10.16|11:52

heb mijn TTO spulletjes ter bewaring bij ‘mijn’ TTO afgegeven, wellicht wil ik met de Kerst nog een rondje stad doen, en anders haal ik ze niet eerder weer op totdat de echt belangrijke dingen zijn veranderd. Of als het me bevalt dat de mensen weer in de auto springen omdat ze denken dat ik een Uber ben, dan laat ik ze misschien beter in de waan. en van mij mag de BCT alles registreren, op de meter of kilometer nauwkeurig.

Taxi Volendam|28.10.16|11:59

“Volgens Dijksma is altijd het uitgangspunt geweest dat de BCT en de updates hiervan door de markt worden ontwikkeld en gedragen.”
Uitgangspunt van wie????
Hoe komt ze bij deze veronderstelling? Welke markt? En welke voorwaarden?
Wat is van de voorwaarden overeind gebleven?
Een paar leden van KNV die voor de bct waren is niet het totale draagvlak van de taxibranche.
Heeft iedere taxiondernemer kunnen stemmen dan?

Gaat de beerput nu open?

Johan Zevenbergen|28.10.16|12:05

Als ze al de energie en dat geld van de bct,
nu is in het opsporen van ronselaars en snorders en ander gespuis hadden gestoken
Wat zou de branche dan een belasting geld opleveren,
en konden de meeste volstaan netjes 7 a 8 uurtjes rijden/ werken.

Raoul Renique|28.10.16|12:17

Misbruikers van de BCT worden nooit betrouwbaar, en diegene die dat niet durft te zeggen heeft al lang de fase if you cannot beat them… achter zich

Ton van Dalfsen|28.10.16|15:31

Je kan Kamervragen aan Dijksma stellen maar als Dijksma niet goed wordt voorgelicht door haar medewerkers en het ILT dan hebben haar antwoorden geen betekenis van waarde. En KNV durft ook al niet toe te geven dat ze in het verleden de misstap hebben begaan door achter de BCT te staan. BCT heel goed maar wel een werkende BCT VOOR DE ONDERNEMERS waar je mee uit de voeten kan. De leveranciers durven ook niet te protesteren.Hadden ze die durf maar. Ik betaal niet voor een update van een fout van ILT

Ton van Dalfsen|28.10.16|15:32

Er zijn inmiddels al betere BCT’s in de wereld dan deze nederlandse pruldingen.

Ton van Dalfsen|28.10.16|15:39

Eind Januari heb ik een BCT waar ik mee kan werken (en elke taxiondernemer). Beter dan deze nederlandse pruldingen. Zelfs de rij en rusttijden kan het ILT van mij online krijgen. Alleen niet de gegevens van waar ik ben geweest want dat is volgens de privacybescherming in de grondwet toegepast.

Ed Huisman|28.10.16|16:17

En welke is dat dan ton van dalfsen

Ton van Dalfsen|28.10.16|16:40

@ Ed, Kan ik nog niets over zeggen. Alleen dat hij beter is dan de nederlandse BCT’s. En qua vormgeving is hij net zo groot als de cabman. Je hoeft er alleen niet je chauffeurskaart in te schuiven. Alle chauffeursgegevens voer je zelf er in. De nederlandse BCT’s zijn vergeleken met deze erg ouderwets.

Raoul Renique|28.10.16|20:35

beste Ton, je kan de vragen helpen formuleren voor een onwetend kamerlid, die door de fractievoorzitter als onwetende werd geselecteerd, maar dan niet door iemand die denkt dat het een keuze menu is met goedkoop en duur als 1.800 (-/- aanschaf bct = budget neutraal) of 4.400, terwijl als je geen bct hebt en ook nog eens niet een deugdelijke registratie hebt het misschien wel 1.800 + 4.400 is.

Raoul Renique|28.10.16|20:35

en als het minder wordt, dan vanwege de coulance die de rechter neemt omdat die denkt: diens vergunning wordt toch niet meer verlengt, die wordt al voldoende gestraft

Taxi Volendam|30.10.16|21:07

“het na de introductie van de boordcomputer van belang is, dat boetes proportioneel zijn en toegesneden…… ”
Aldus het SEO rapport in opdracht van KNV Taxi- en het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Ik ga twijfelen wanneer ik dit lees.
Boetes van € 4400 zijn toch buiten elke proportie, of zijn ze te laag???
Volgens KNV Taxi betreft is er weinig nieuws onder de zon.
Afspraken maken, niets nakomen en net doen of je gek ben.
Wat heeft KNV met hun blik voor ons in de toekomst in petto ??

Osman Yetkin|31.10.16|02:53

Het is niet betrouwbaar meer. Wij hopen een oplossing hiervoor te zijn.

Groet,
Goedkoop Schiphol Taxi

http://goedkoop-schipholtaxi.nl

Ton Koning|03.11.16|11:18

Nou Ton Dalfsen ik ben reuze benieuwd dan in januari

Hans Wisman|03.11.16|13:15

Ik ben ook benieuwd waar ik die 65% ondernemers kan vinden die de update gratis kregen. Wat heb je aan schriftelijke antwoorden als die overduidelijk op onwaarheden zijn gebaseerd.Komt daar dan nog een vervolg op.

Ton van Dalfsen|03.11.16|13:36

Gisteren op Eindhoven airport tijdens ILT controle proces verbaal gekregen voor het niet hebben van de NIET WETTELIJKE VERPLICHTING update. Lachen gieren brullen

Ton van Dalfsen|03.11.16|13:43

@ Hans Wisman, Zelfs gehoord dat ze fikse korting kregen voor de update als je bij een bepaalde TTO organisatie bent aangesloten. wordt door de fabrikanten met veel maten gemeten. Laat je niks wijsmaken. Er staat niets van in de wet dat je wettelijk verplicht ben update te laten uitvoeren. De fabrikanten hadden volgens de specificaties niet de juiste software in de BCT’s. Daar gaan jullie toch niet voor betalen? En als je het gedaan hebt bij het ILT geld terug vragen via aangetekend schrijven

Ton van Dalfsen|03.11.16|13:45

ER was op Eindhoven airport ook marechaussee bij voor ook de technische staat. Vroeg nog aan de beste heer agent of hij mij nog moest controleren? Nee ik ga naar binnen. Begon namelijk te plensen van de regen en waren bang dat ze gingen smelten

Ton van Dalfsen|03.11.16|15:49

@ Hans Wisman, Geheid dat de 65% ondernemers die gratis de update kregen grote spelers in de markt zijn. Het is voor de fabrikanten er alles aan gelegen om die klanten te behouden. Wij zijn peanuts voor hun en betalen bijv. € 250 voor de update en als die 65% ook hadden betaald kostte het misschien minder dan € 250 per update.

Rodney Barten|03.11.16|19:15

@ Ton: Hoe hoog was je pv?

Ton van Dalfsen|04.11.16|09:23

@ Rodney, Geen idee. Zal wel tegen de 2000 euro aan liggen. Kreeg ook niets mee van een bewijs. De inspecteur kan er dus later alles op zetten wat hij wil. Ga met vertrouwen de rechtsgang tegemoet. Gisteravond stond een busje van hun bij schiphol vertrekhal. Dacht effe, YES weer een PV hoera. maar zag op internet dat ze beneden bezig waren met de ronselaars. Ja dat moeten ze aanpakken en niet de hard voor de brood werkende ZZP-ers

Ton van Dalfsen|04.11.16|12:14

Over update gesproken. Kijk eens naar het verhaal volkswagen. Die gaat nog weer een update uitvoeren om aan de europeesche regelgeving te gaan voldoen. Is dus een GRATIS terugroep actie van honderden duizenden Volkswagens. Wij moeten betalen voor een update omdat er een fout in de software zat. Zegt TAXiTRONiC: Ja maar wij hebben met de overheid te maken door iets wat zij opleggen. Dus U moet betalen. Vorder uw geld terug van of fabrikant of ILT

Ton van Dalfsen|14.11.16|08:50

En ook over uren gesproken. Je bent bereid om lange dagen van huis te zijn! https://www.hrviacare.nl/vacatures/139/directiechauffeur-voor-de-overheid/

Ton van Dalfsen|14.11.16|09:30

En ook over uren gesproken. Je bent bereid om lange dagen van huis te zijn! zie internet adres ……hrviacare.nl/vacatures/139/directiechauffeur-voor-de-overheid/

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.