rolstoelbus

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven

De taxibranche is door te weinig handhaving en controle een chaos geworden, vindt FNV Taxi. Deregulering is niet de oplossing, maar zal juist zorgen voor meer problemen. De vakbond wil dat het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs blijft bestaan, zodat niet nog meer chauffeurs de markt betreden terwijl de hoeveelheid werk hetzelfde blijft.

Het is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden om in Nederland als taxichauffeur aan de slag te gaan, zo constateert de vakbeweging. Nu willen marktpartijen, waaronder Uber, het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. FNV Taxi vindt dat een buitengewoon slecht idee. Minke Jansma van FNV: “De markt is zwaar overspannen, zowel in de straattaxi als in het doelgroepenvervoer. Dit jaar zijn al meer dan 7.000 examens aangevraagd. Een tekort aan chauffeurs is er dus niet.”

De vakbond wijst er op dat ervaren en vakbekwame chauffeurs door faillissementen van werkgevers door aanbestedingen op prijs hun werk zijn kwijtgeraakt, terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.

Professionele rol chauffeur

Het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs moet dan ook blijven om de markt te beschermen en de broodnodige kwaliteit te behouden. Jansma: “Nog geen 60 procent van de examenkandidaten slaagt. Als je de regels versoepelt, daalt de kwaliteit. Elke dag zijn vele taxichauffeurs op pad om zieken, schoolkinderen met een beperking, rolstoelgebruikers en andere klanten te vervoeren van A naar B. Straattaxi is slechts een klein onderdeel van de taximarkt”, benadrukt zij.

“Meer dan 80 procent van de taxichauffeurs in Nederland is werkzaam in het zorgvervoer. In het examen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de professionele rol van de taxichauffeur: hoe om te gaan met passagiers, met kwetsbare groepen die zorg en aandacht nodig hebben, hoe je een rolstoel vastzet, enzovoorts. Daarnaast worden de verkeersregels en het autorijden deels opnieuw getoetst. De kwaliteit van de dienstverlening zou juist verhoogd kunnen worden door meer kwaliteitsaspecten mee te nemen in het vakbekwaamheidsexamen. Niet minder regels, maar een betere handhaving.”

Juist meer handhaving

De werkwijze van Uber helpt wat de vakbond betreft ook niet. Vorige week werd het bedrijf beboet voor het bemiddelen tussen chauffeurs en taxibedrijven middels een illegale pachtconstructie, al ging het volgens Uber zelf om een geaccepteerde constructie.

“Een zzp’er ben je als je een eigen voertuig, een eigen vergunning en meerdere opdrachtgevers hebt. Een echte zzp’er bepaalt zelf voor welk tarief hij of zij een rit aanvaardt. Bij Uber wordt dit van bovenaf opgelegd. Ook rijden deze zogenaamde zzp’ers bij Uber op de vergunning van een ander. Echte ondernemers hebben hier last van en de schijn-zzp’er kan er niet van rondkomen, is niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en heeft geen pensioenvoorziening. Nog meer deregulering zorgt voor nog meer werkende armen. Er moet juist meer handhaving komen”, aldus Minke Jansma.

Onderzoek naar examen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd het taxi-examen te onderzoeken. Uitgangspunt hierbij is dubbelingen met het examen voor het rijbewijs te voorkomen. “Vorig jaar is de taxiwet geëvalueerd. Mede door de opkomst van de taxi-apps wilden we kijken of we de wetgeving kunnen moderniseren om tegemoet te komen aan innovaties”, zegt woordvoerder Karin van Rooijen van het ministerie. “Het onderzoek naar dubbelingen in het examen is een van die maatregelen. Dit hebben we onlangs opgestart. Wanneer dit is afgerond, is lastig te zeggen. De sector zelf wordt hier ook in geconsulteerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven”

J.s. van Bochove|05.12.16|11:53

terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.
Klopt helemaal, gemeenten en andere opdrachtgevers interesseert het totaal niets wat de kwaliteit gaat worden, als het maar goedkoop is. Taxichauffeur is een vak en zal gekoesterd en niet verdreven moeten worden.

Taxi Volendam|05.12.16|11:56

Meer handhaving nodig?
De Taxiwet dient zo ingericht te worden waardoor minder regels nodig zijn!
Zal alleen kunnen door REGULEREN wat wil zeggen: aantal vergunningen aanpassen aan de vraag.
We zijn nog steeds bezig ons uit de markt te prijzen door allerlei kosten verhogende regels die niet werken.
Voorbeeld:
Antwoord op vragen van het lid Visser over het bericht «Antifraudecomputer in taxi zo lek als mandje»
De BCT is na Update 2.0 nog net zo lek.
Heeft inmiddels wel over 100 Miljoen gekost.

Linda de Lang|05.12.16|12:37

Taxibedrijven moeten niet voor een te lage prijs hun diensten aan de gemeentes aanbieden en gemeentes moeten niet steeds voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Een mooi voorbeeld is het geval WdK. Door een te lage prijs zijn er veel goede chauffeurs de dupe geworden. Gelukkig zijn vele overgenomen maar zijn de voorwaardens van hun contract verslechterd. Ik betaal liever iets meer voor een goede rit dan toen bij WdK waar het steeds slechter ging binnen de planning van regiotaxi.

Ton van Dalfsen|05.12.16|13:25

Regels, Regels en nog eens regels. Wij gaan kapot aan regelgeving. Wat wel waar is dat de vakbekwaamheid van de taxichauffeur moet blijven bestaan. Mag van mij zelfs wat zwaarder worden want de kwaliteit hangt ook voor een groot deel af van de chauffeur. Als je de vakbekwaamheid van de chauffeur verder aan scherpt heb je geen keurmerken nodig. En niet meer 2 soorten taxipassen maar 1 examen

Ton van Dalfsen|05.12.16|13:28

@ Taxi Volendam, BCT update was al lek en blijft lek. Ik heb de update niet. Weken geleden op eindhoven airport staande gehouden en men zei: U krijgt een Proces Verbaal. Ik zei ook, GRAAG. Niets meer vernomen.

Jan Ruiter|05.12.16|18:56

Je merkt door dit soort dingen vaak dat mensen dit werk niet met hun hart doen,maar verplicht door het UWV aant werk worden gezet.
Ik ervaar dat je liefde voor het vak moet hebben anders kun je het beter niet doen.
En ja dat examen moet zo blijven misschien nog wel strenger,je bent met mensen bezig niet met spullen!!!!

Rik de Swart|05.12.16|19:05

Dat is de enige juiste oplossing. Met hetzelfde tempo weer herintroducere als dat het toen afgeschaft werd. Doordat iedereen nep zzp-er kan worden moeten er allerlei zinloze regeltjes bijkomen om het vervolgens nog een beetje in de hand te kunnen houden. Maak 1 goede regel, handhaaf dat goed, en je kunt 10 regeltjes afschaffen. Overheid doet het omgekeerde. En de goede ondernemer/chauffeur is de dupe van dit wanbeleid!

Jouke Kroese|06.12.16|09:46

examens moeten blijven, en verpleeg en andere instellingen die hun vervoer met vrijwilligers doen moeten ook aan deze examen regels voldoen.
Die vervoeren ook veel hulp behoevende mensen.

van Bragt Vervoer|08.12.16|13:44

meer controles?
door wie dan, je kan het zo goed niet opnoemen of we worden door hen onder een loep gelegd.
De politie, Marechaussee, ILT, Sociaal Fonds Taxi, de douane, de belastingdienst.
En ieder van hen legt de “regels” uit op zijn eigen manier en dus doen wij als
taxi-chauffeurs & taxi ondernemers het nooit goed.

peter driessen|08.12.16|17:00

HET VRIJ GEVEN VAN VAKBEKWAAMHEIDS PAPIEREN WAS ALLEEN MAAR OM EXTRA GELD BINNEN TE HALEN MET DEZE ONZIN MOETEN ZE NIET KOMEN WANT HET KOST IEDEREEN GELD TEMINSTE DE BESTAANDE TAXI BEDRIJVEN.
DE OVERHEID ZIT HIER GOED MEE; 1 MINDER WERKLOZEN.
2 VERGUNNINGEN A1600 EURO X 30.000.
3 30.000 NIEUWE BCT.S
4 EN ALLEN DIE MEE LIFTEN EN GELD INNEN VAN ONS OOK FNV
en WAAROM WORDEN WIJ ALTEID EXTRA GEPAKT

Ton Rademakers|13.12.16|10:54

Gewoon terug naar vakbekwaamheid-taxiondernemer zo als VOOR 2000 plus de aanbestedingen uitbreiden met de verplichting de regionale kleine taxibedrijven er bij te betrekken.
Ook moet er worden ingegrepen bij de plaatselijke overheid om het wmo personenvervoer door plaatselijke ondernemers en NIET door verplichte vrijwilligers zoals in de gemeente Hollands Kroon met de BelBus dat laat doen.
De Kleine Taxiondernemers moeten WAKKER worden en de koppen bij elkaar steken.

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven | TaxiPro
rolstoelbus

FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven

De taxibranche is door te weinig handhaving en controle een chaos geworden, vindt FNV Taxi. Deregulering is niet de oplossing, maar zal juist zorgen voor meer problemen. De vakbond wil dat het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs blijft bestaan, zodat niet nog meer chauffeurs de markt betreden terwijl de hoeveelheid werk hetzelfde blijft.

Het is door de jaren heen steeds gemakkelijker geworden om in Nederland als taxichauffeur aan de slag te gaan, zo constateert de vakbeweging. Nu willen marktpartijen, waaronder Uber, het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs versoepelen, zodat er meer mensen kunnen toetreden tot de markt. FNV Taxi vindt dat een buitengewoon slecht idee. Minke Jansma van FNV: “De markt is zwaar overspannen, zowel in de straattaxi als in het doelgroepenvervoer. Dit jaar zijn al meer dan 7.000 examens aangevraagd. Een tekort aan chauffeurs is er dus niet.”

De vakbond wijst er op dat ervaren en vakbekwame chauffeurs door faillissementen van werkgevers door aanbestedingen op prijs hun werk zijn kwijtgeraakt, terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.

Professionele rol chauffeur

Het vakbekwaamheidsexamen voor taxichauffeurs moet dan ook blijven om de markt te beschermen en de broodnodige kwaliteit te behouden. Jansma: “Nog geen 60 procent van de examenkandidaten slaagt. Als je de regels versoepelt, daalt de kwaliteit. Elke dag zijn vele taxichauffeurs op pad om zieken, schoolkinderen met een beperking, rolstoelgebruikers en andere klanten te vervoeren van A naar B. Straattaxi is slechts een klein onderdeel van de taximarkt”, benadrukt zij.

“Meer dan 80 procent van de taxichauffeurs in Nederland is werkzaam in het zorgvervoer. In het examen wordt uitgebreid aandacht besteed aan de professionele rol van de taxichauffeur: hoe om te gaan met passagiers, met kwetsbare groepen die zorg en aandacht nodig hebben, hoe je een rolstoel vastzet, enzovoorts. Daarnaast worden de verkeersregels en het autorijden deels opnieuw getoetst. De kwaliteit van de dienstverlening zou juist verhoogd kunnen worden door meer kwaliteitsaspecten mee te nemen in het vakbekwaamheidsexamen. Niet minder regels, maar een betere handhaving.”

Juist meer handhaving

De werkwijze van Uber helpt wat de vakbond betreft ook niet. Vorige week werd het bedrijf beboet voor het bemiddelen tussen chauffeurs en taxibedrijven middels een illegale pachtconstructie, al ging het volgens Uber zelf om een geaccepteerde constructie.

“Een zzp’er ben je als je een eigen voertuig, een eigen vergunning en meerdere opdrachtgevers hebt. Een echte zzp’er bepaalt zelf voor welk tarief hij of zij een rit aanvaardt. Bij Uber wordt dit van bovenaf opgelegd. Ook rijden deze zogenaamde zzp’ers bij Uber op de vergunning van een ander. Echte ondernemers hebben hier last van en de schijn-zzp’er kan er niet van rondkomen, is niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en heeft geen pensioenvoorziening. Nog meer deregulering zorgt voor nog meer werkende armen. Er moet juist meer handhaving komen”, aldus Minke Jansma.

Onderzoek naar examen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd het taxi-examen te onderzoeken. Uitgangspunt hierbij is dubbelingen met het examen voor het rijbewijs te voorkomen. “Vorig jaar is de taxiwet geëvalueerd. Mede door de opkomst van de taxi-apps wilden we kijken of we de wetgeving kunnen moderniseren om tegemoet te komen aan innovaties”, zegt woordvoerder Karin van Rooijen van het ministerie. “Het onderzoek naar dubbelingen in het examen is een van die maatregelen. Dit hebben we onlangs opgestart. Wanneer dit is afgerond, is lastig te zeggen. De sector zelf wordt hier ook in geconsulteerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

11 reacties op “FNV: vakbekwaamheidsexamen taxichauffeurs moet blijven”

J.s. van Bochove|05.12.16|11:53

terwijl het UWV en gemeenten met subsidieregelingen veel chauffeurs hebben opgeleid. Volgens FNV Taxi worden die mensen opgeleid voor een tijdelijk contract, om vervolgens net als die ervaren mensen in de WW of bijstand terecht te komen.
Klopt helemaal, gemeenten en andere opdrachtgevers interesseert het totaal niets wat de kwaliteit gaat worden, als het maar goedkoop is. Taxichauffeur is een vak en zal gekoesterd en niet verdreven moeten worden.

Taxi Volendam|05.12.16|11:56

Meer handhaving nodig?
De Taxiwet dient zo ingericht te worden waardoor minder regels nodig zijn!
Zal alleen kunnen door REGULEREN wat wil zeggen: aantal vergunningen aanpassen aan de vraag.
We zijn nog steeds bezig ons uit de markt te prijzen door allerlei kosten verhogende regels die niet werken.
Voorbeeld:
Antwoord op vragen van het lid Visser over het bericht «Antifraudecomputer in taxi zo lek als mandje»
De BCT is na Update 2.0 nog net zo lek.
Heeft inmiddels wel over 100 Miljoen gekost.

Linda de Lang|05.12.16|12:37

Taxibedrijven moeten niet voor een te lage prijs hun diensten aan de gemeentes aanbieden en gemeentes moeten niet steeds voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Een mooi voorbeeld is het geval WdK. Door een te lage prijs zijn er veel goede chauffeurs de dupe geworden. Gelukkig zijn vele overgenomen maar zijn de voorwaardens van hun contract verslechterd. Ik betaal liever iets meer voor een goede rit dan toen bij WdK waar het steeds slechter ging binnen de planning van regiotaxi.

Ton van Dalfsen|05.12.16|13:25

Regels, Regels en nog eens regels. Wij gaan kapot aan regelgeving. Wat wel waar is dat de vakbekwaamheid van de taxichauffeur moet blijven bestaan. Mag van mij zelfs wat zwaarder worden want de kwaliteit hangt ook voor een groot deel af van de chauffeur. Als je de vakbekwaamheid van de chauffeur verder aan scherpt heb je geen keurmerken nodig. En niet meer 2 soorten taxipassen maar 1 examen

Ton van Dalfsen|05.12.16|13:28

@ Taxi Volendam, BCT update was al lek en blijft lek. Ik heb de update niet. Weken geleden op eindhoven airport staande gehouden en men zei: U krijgt een Proces Verbaal. Ik zei ook, GRAAG. Niets meer vernomen.

Jan Ruiter|05.12.16|18:56

Je merkt door dit soort dingen vaak dat mensen dit werk niet met hun hart doen,maar verplicht door het UWV aant werk worden gezet.
Ik ervaar dat je liefde voor het vak moet hebben anders kun je het beter niet doen.
En ja dat examen moet zo blijven misschien nog wel strenger,je bent met mensen bezig niet met spullen!!!!

Rik de Swart|05.12.16|19:05

Dat is de enige juiste oplossing. Met hetzelfde tempo weer herintroducere als dat het toen afgeschaft werd. Doordat iedereen nep zzp-er kan worden moeten er allerlei zinloze regeltjes bijkomen om het vervolgens nog een beetje in de hand te kunnen houden. Maak 1 goede regel, handhaaf dat goed, en je kunt 10 regeltjes afschaffen. Overheid doet het omgekeerde. En de goede ondernemer/chauffeur is de dupe van dit wanbeleid!

Jouke Kroese|06.12.16|09:46

examens moeten blijven, en verpleeg en andere instellingen die hun vervoer met vrijwilligers doen moeten ook aan deze examen regels voldoen.
Die vervoeren ook veel hulp behoevende mensen.

van Bragt Vervoer|08.12.16|13:44

meer controles?
door wie dan, je kan het zo goed niet opnoemen of we worden door hen onder een loep gelegd.
De politie, Marechaussee, ILT, Sociaal Fonds Taxi, de douane, de belastingdienst.
En ieder van hen legt de “regels” uit op zijn eigen manier en dus doen wij als
taxi-chauffeurs & taxi ondernemers het nooit goed.

peter driessen|08.12.16|17:00

HET VRIJ GEVEN VAN VAKBEKWAAMHEIDS PAPIEREN WAS ALLEEN MAAR OM EXTRA GELD BINNEN TE HALEN MET DEZE ONZIN MOETEN ZE NIET KOMEN WANT HET KOST IEDEREEN GELD TEMINSTE DE BESTAANDE TAXI BEDRIJVEN.
DE OVERHEID ZIT HIER GOED MEE; 1 MINDER WERKLOZEN.
2 VERGUNNINGEN A1600 EURO X 30.000.
3 30.000 NIEUWE BCT.S
4 EN ALLEN DIE MEE LIFTEN EN GELD INNEN VAN ONS OOK FNV
en WAAROM WORDEN WIJ ALTEID EXTRA GEPAKT

Ton Rademakers|13.12.16|10:54

Gewoon terug naar vakbekwaamheid-taxiondernemer zo als VOOR 2000 plus de aanbestedingen uitbreiden met de verplichting de regionale kleine taxibedrijven er bij te betrekken.
Ook moet er worden ingegrepen bij de plaatselijke overheid om het wmo personenvervoer door plaatselijke ondernemers en NIET door verplichte vrijwilligers zoals in de gemeente Hollands Kroon met de BelBus dat laat doen.
De Kleine Taxiondernemers moeten WAKKER worden en de koppen bij elkaar steken.