Rechtbank

BBF Personenvervoer wint rechtszaak tegen oude certificaathouders

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

BBF Personenvervoer heeft een rechtszaak tegen een groep oude certificaathouders gewonnen. Zij waren in het verleden aangesloten bij een voorganger van BBF Personenvervoer maar rijden intussen al jaren niet meer voor deze organisatie. Na vertrek hebben ze echter nooit hun certificaten aangeboden, terwijl dit wel had gemoeten. De rechter oordeelt dan ook dat deze certificaten alsnog moeten worden aangeboden. De kans is overigens aanwezig dat er nog een hoger beroep komt in deze kwestie, zo meldt de verliezende partij.

De rechtszaak was door BBF Personenvervoer (op Schiphol rijdend met SchipholTaxi en in de Amsterdamse opstapmarkt met TCS) aangespannen tegen een groep certificaathouders onder aanvoering van Marco Meulman, directeur van BBF BV. Deze afkorting staat voor Bergisch, Broekhoff en Frissen. BBF BV werd in 1999 opgericht. Chauffeurs in loondienst konden aansluiten en een aandeelcertificaat in de BV krijgen. Toen in 2004 een belangrijke aanbesteding werd verloren, zochten veel chauffeurs elders hun heil. Wel hielden ze hun certificaten, terwijl ze eigenlijk verplicht waren deze bij vertrek aan te bieden aan de BV.

Om de chauffeurs die niet meer actief waren voor de organisatie op afstand te zetten, werd in 2007 BBF Personenvervoer opgericht. Weer zeven jaar later werd BBF Personenvervoer één van de winnaars van de aanbesteding voor het taxivervoer op Schiphol. Vanaf dat moment is een groep voormalige chauffeurs van BBF BV zich gaan roeren. Zij hadden nog steeds die oude certificaten in hun bezit en meenden daar aanspraak op te kunnen maken bij het huidige BBF.

Aanbiedingsplicht

Uiteindelijke leidde dit tot een door BBF Personenvervoer aangespannen rechtszaak. Daarin werd gevorderd dat de oude certificaten alsnog door de houders ervan werden aangeboden aan de organisatie waar ze al lang niet meer voor reden. Die aanbiedingsplicht was ook onderdeel van de aansluitingsovereenkomst de ze ooit afsloten. De certificaathouders vorderden op hun beurt decertificering van de aandelen. Als dat zou lukken, zou BBF BV zeggenschap krijgen over BBF Beheer en BBF Personenvervoer.

Zo ver is het dus niet gekomen. De zaak diende eind vorig jaar en de uitspraak zou in januari volgen, maar dat werd uiteindelijk pas augustus. De rechter gaf de partij die de zaak heeft aangespannen gelijk: de oude certificaathouders moeten alsnog aan hun aanbiedinsgsplicht voldoen, terwijl het door de tegenpartij gewenste decertificeren niet doorgaat.

Rechten ontlenen

“In onze ogen had deze groep mensen niets meer met het huidige BBF Personenvervoer te maken”, legt Gamis el Bouakili uit. “Als je niet meer rijdt, moet je je certificaat aanbieden. Dat hebben ze nooit gedaan, en daar meenden ze rechten aan te kunnen ontlenen. De rechter heeft dan ook geoordeeld dat ze geen rechtens te respecteren belang meer hebben, en daarmee dat ze alsnog hun certificaten bij ons moeten aanbieden.”

Hoe het nu precies verder zal gaan, is nog niet helemaal duidelijk. Van een hoger beroep lijkt geen sprake te zijn. “De bal ligt nu bij ons. We mogen de certificaten overnemen en opnieuw een stichting oprichten om de certificaten aan te bieden bij de mensen die voor ons rijden. Wat we precies wel en niet gaan doen, daar zullen we ons de komende tijd over buigen. Maar we kunnen nu in elk geval het verleden laten rusten en gewoon vooruitkijken”, aldus El Bouakili.

Nieuwe structuur

Marco Meulman is uiteraard minder te spreken over de uitkomst van de rechtszaak. “Dat deze uitspraak werd gewezen was wat onverwacht, maar het behoorde tot de mogelijkheden.”  Hij benadrukt dat de certificaten die BBF BV in BBF Beheer houdt niet moeten worden aangeboden. “Tevens moeten niet de certificaten van de oud-certificaathouders van BBF worden aangeboden. Er wordt nog een keer een hele nieuwe structuur opgezet. Daarbij is het maar de vraag of de chauffeurs de nieuwe certificaten, die daarbij zullen ontstaan, daadwerkelijk zullen ontvangen. Die nieuwe certificaten zouden dan in ieder geval aan de aangesloten chauffeurs moeten worden aangeboden. Die mogelijkheid bestond overigens voor deze uitspraak al, dus veel opgeschoten is BBF Personenvervoer hiermee niet.”

Mogelijk is de rechtsgang in deze kwestie nog niet ten einde, geeft Meulman aan. “De rechter is naar onze mening niet ingegaan en heeft geen antwoord gegeven op alle aspecten in deze zaak. Er is wat ons betreft te veel onduidelijk gelaten over belangrijke vragen. Wij zijn nog in overleg, maar de kans is groot dat wij in hoger beroep gaan.”

Lees ook: Onrust rond vervoerder Schipholtaxi nog niet voorbij

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “BBF Personenvervoer wint rechtszaak tegen oude certificaathouders”

Ton van Dalfsen|31.08.17|14:08

Tja Meneertje Meulman. Wanner ga jij mij nog de rest betalen. Denk niet met geld van de constructie goedkoop een Mercedes kopen omdat Mercedes zelf daar een stokje voor heeft gestoken

BBF Personenvervoer wint rechtszaak tegen oude certificaathouders | TaxiPro
Rechtbank

BBF Personenvervoer wint rechtszaak tegen oude certificaathouders

Bron: utah778 via iStock (vrij te gebruiken)

BBF Personenvervoer heeft een rechtszaak tegen een groep oude certificaathouders gewonnen. Zij waren in het verleden aangesloten bij een voorganger van BBF Personenvervoer maar rijden intussen al jaren niet meer voor deze organisatie. Na vertrek hebben ze echter nooit hun certificaten aangeboden, terwijl dit wel had gemoeten. De rechter oordeelt dan ook dat deze certificaten alsnog moeten worden aangeboden. De kans is overigens aanwezig dat er nog een hoger beroep komt in deze kwestie, zo meldt de verliezende partij.

De rechtszaak was door BBF Personenvervoer (op Schiphol rijdend met SchipholTaxi en in de Amsterdamse opstapmarkt met TCS) aangespannen tegen een groep certificaathouders onder aanvoering van Marco Meulman, directeur van BBF BV. Deze afkorting staat voor Bergisch, Broekhoff en Frissen. BBF BV werd in 1999 opgericht. Chauffeurs in loondienst konden aansluiten en een aandeelcertificaat in de BV krijgen. Toen in 2004 een belangrijke aanbesteding werd verloren, zochten veel chauffeurs elders hun heil. Wel hielden ze hun certificaten, terwijl ze eigenlijk verplicht waren deze bij vertrek aan te bieden aan de BV.

Om de chauffeurs die niet meer actief waren voor de organisatie op afstand te zetten, werd in 2007 BBF Personenvervoer opgericht. Weer zeven jaar later werd BBF Personenvervoer één van de winnaars van de aanbesteding voor het taxivervoer op Schiphol. Vanaf dat moment is een groep voormalige chauffeurs van BBF BV zich gaan roeren. Zij hadden nog steeds die oude certificaten in hun bezit en meenden daar aanspraak op te kunnen maken bij het huidige BBF.

Aanbiedingsplicht

Uiteindelijke leidde dit tot een door BBF Personenvervoer aangespannen rechtszaak. Daarin werd gevorderd dat de oude certificaten alsnog door de houders ervan werden aangeboden aan de organisatie waar ze al lang niet meer voor reden. Die aanbiedingsplicht was ook onderdeel van de aansluitingsovereenkomst de ze ooit afsloten. De certificaathouders vorderden op hun beurt decertificering van de aandelen. Als dat zou lukken, zou BBF BV zeggenschap krijgen over BBF Beheer en BBF Personenvervoer.

Zo ver is het dus niet gekomen. De zaak diende eind vorig jaar en de uitspraak zou in januari volgen, maar dat werd uiteindelijk pas augustus. De rechter gaf de partij die de zaak heeft aangespannen gelijk: de oude certificaathouders moeten alsnog aan hun aanbiedinsgsplicht voldoen, terwijl het door de tegenpartij gewenste decertificeren niet doorgaat.

Rechten ontlenen

“In onze ogen had deze groep mensen niets meer met het huidige BBF Personenvervoer te maken”, legt Gamis el Bouakili uit. “Als je niet meer rijdt, moet je je certificaat aanbieden. Dat hebben ze nooit gedaan, en daar meenden ze rechten aan te kunnen ontlenen. De rechter heeft dan ook geoordeeld dat ze geen rechtens te respecteren belang meer hebben, en daarmee dat ze alsnog hun certificaten bij ons moeten aanbieden.”

Hoe het nu precies verder zal gaan, is nog niet helemaal duidelijk. Van een hoger beroep lijkt geen sprake te zijn. “De bal ligt nu bij ons. We mogen de certificaten overnemen en opnieuw een stichting oprichten om de certificaten aan te bieden bij de mensen die voor ons rijden. Wat we precies wel en niet gaan doen, daar zullen we ons de komende tijd over buigen. Maar we kunnen nu in elk geval het verleden laten rusten en gewoon vooruitkijken”, aldus El Bouakili.

Nieuwe structuur

Marco Meulman is uiteraard minder te spreken over de uitkomst van de rechtszaak. “Dat deze uitspraak werd gewezen was wat onverwacht, maar het behoorde tot de mogelijkheden.”  Hij benadrukt dat de certificaten die BBF BV in BBF Beheer houdt niet moeten worden aangeboden. “Tevens moeten niet de certificaten van de oud-certificaathouders van BBF worden aangeboden. Er wordt nog een keer een hele nieuwe structuur opgezet. Daarbij is het maar de vraag of de chauffeurs de nieuwe certificaten, die daarbij zullen ontstaan, daadwerkelijk zullen ontvangen. Die nieuwe certificaten zouden dan in ieder geval aan de aangesloten chauffeurs moeten worden aangeboden. Die mogelijkheid bestond overigens voor deze uitspraak al, dus veel opgeschoten is BBF Personenvervoer hiermee niet.”

Mogelijk is de rechtsgang in deze kwestie nog niet ten einde, geeft Meulman aan. “De rechter is naar onze mening niet ingegaan en heeft geen antwoord gegeven op alle aspecten in deze zaak. Er is wat ons betreft te veel onduidelijk gelaten over belangrijke vragen. Wij zijn nog in overleg, maar de kans is groot dat wij in hoger beroep gaan.”

Lees ook: Onrust rond vervoerder Schipholtaxi nog niet voorbij

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “BBF Personenvervoer wint rechtszaak tegen oude certificaathouders”

Ton van Dalfsen|31.08.17|14:08

Tja Meneertje Meulman. Wanner ga jij mij nog de rest betalen. Denk niet met geld van de constructie goedkoop een Mercedes kopen omdat Mercedes zelf daar een stokje voor heeft gestoken