Rechter

Bestax vraagt eigen faillissement aan

Taxibedrijf Bestax uit Amersfoort heeft het eigen faillissement aangevraagd. Het bedrijf was al enkele jaren noodlijdend door de scherpe tarieven in het doelgroepenvervoer en het verliezen van enkele grote aanbestedingen. Door nu deze stap te zetten, heeft Vervoersbedrijf Besseling goede hoop dat de andere bedrijfsonderdelen kunnen voortbestaan.

Het bedrijf komt zelf met een verklaring over de aanvraag van het eigen bankroet. “Al eerder besloot Bestax niet langer tegen ongezonde tarieven het leerlingenvervoer uit te willen voeren. De hoge eisen vanuit gemeenten en ouders enerzijds en de onder druk staande tarieven anderzijds, zorgden ervoor dat het leerlingenvervoer in de afgelopen jaren zeer verliesgevend was. Deze verliezen hebben de financiële reserves van Bestax zwaar aangetast.”

Door deze ontwikkelingen zagen de eigenaren geen andere oplossing meer dan via het faillissement van Bestax aan te vragen. In 2015 waren er nog 300 medewerkers en ruim 170 voertuigen. De afgelopen jaren werden er enkele grote aanbestedingen verloren. Bestax geeft aan zo goedkoop mogelijk te hebben ingeschreven, maar dat aanbestedingen onder de kostprijs aan andere partijen werden gegund.

Ziekteverzuim tot recordhoogte

“Doordat de afbouw van personeel en wagenpark niet altijd per direct gerealiseerd konden worden, bleven de kosten te hoog. Anderzijds kon door het wegvallen  grote opdrachten de planning van overblijvende ritten, personeel en wagenpark  minder efficiënt gedaan worden.”

Een ander probleem is volgens Bestax de uitwerking van de OPOV-regeling, waarbij aan 75 procent van het personeel een baanaanbod wordt gedaan. Hierdoor zouden de zieke werknemers bij Bestax als oude vervoerder zijn achtergebleven. “In de laatste jaren is het ziekteverzuim bij Bestax op deze wijze tot een recordhoogte van 10 procent gestegen. Deze kosten drukken zwaar op de toch al zo lage winstmarges van de taxisector.”

Salaris via UWV

De familie Besseling heeft zo lang mogelijk geprobeerd Bestax draaiende houden maar zag uiteindelijk geen andere uitweg dan Bestax failliet te laten verklaren. “Helaas is er financieel geen ruimte meer om Bestax door te laten gaan. Daarom moest het faillissement aangevraagd worden. Het UWV neemt de salarisverplichtingen van Bestax over, zodat de 150 personeelsleden alsnog hun salaris ontvangen.”

De werkzaamheden van Bestax worden vooralsnog voortgezet. De komende tijd moet uitwijzen of er een overname zal plaatsvinden of dat Bestax volledig wordt beëindigd. Door het taxibedrijf los te laten hoopt vervoersbedrijf Besseling zijn activiteiten op het gebied van touringcar, koeriersdiensten en de onderhoudsgarage op gezonde wijze voort te kunnen zetten. De verliezen van Bestax hebben ook hun weerslag op de cashflow van deze afdelingen gehad.

“Maar door nu alle aandacht op de andere afdelingen te leggen, zijn we ervan overtuigd dat we de continuïteit van deze werkmaatschappijen veilig kunnen stellen,” aldus de familie Besseling.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

42 reacties op “Bestax vraagt eigen faillissement aan”

Duco Douwstra|31.10.17|14:09

En zo moorden wij elkaar uit,totdat er maar enkele overblijven,die dan de prijzen gaan verdubbelen of nog hoger.Ze hebben hun concurrenten op de knieën gekregen,dat is de strategie.Verschrikkelijk hoeveel mooie en vooral nette bedrijven zijn er al kapotgemaakt.De straatvechters en de voorheen overheidsbedrijven,plus een paar hele grote blijven nog overeind,in de jungle van aanbestedingen,list en bedrog.Het zijn niet altijd de beste maar wel de sluwste die overleven.Fam. Besseling ik leef erg mee

Duco Douwstra|31.10.17|14:16

Fijn personeel ook, met 10% ziekte verzuim! Ik werkte indertijd met ruim 30 man in VOF ziekteverzuim lag onder de 1%, dus mensen die kritiek hebben op VOF constructie denk hier maar eens over na.En ook SFT en FNV bekijk een hoe personeel met hun werkgevers omgaan i.p.v. alleen maar andersom en altijd de werkgever voor misdadiger uitmaken. Kleine ondernemers zijn hier al helemaal niet tegen opgewassen. En overheid goede regel hoor 2 jaar loondoorbetaling, help maar mee om bedrijven kapot te maken

Ramona Leeuwis|31.10.17|17:12

Dat is zeker waar, Duco. Personeel dat zich bij elk niesje ziekmeldt en vervolgens wekelijks schade rijdt, daar kun je als welwillend werkgever nooit tegenop. En ipv hun achterban te stimuleren hun best te doen voor hun werkgever jut het FNV op tot acties voor loonsverhoging. Ongelofelijk. Niemand heeft nog binding met een werkgever. Het zal hun een zorg zijn als hun werkgever omvalt, want ze gaan toch met de opov mee.
Maar de enige die dat aan de kaak durft te stellen is wel ome Duco!

Christine Kritzinger|31.10.17|18:38

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn nog chauffeur ’s die wel een hart hebben voor de zaak. Voel me niet echt gewaardeerd.hoor niet tussen de rotte appels. Terwijl ik en een paar anderen de uiterste best doen. Áltijd klaar staan, niet beroerd zijn om nog te helpen. En ik wil zeker niet dat mijn werkgever omvalt .wilde ik even kwijt.

Joop Langeveld|31.10.17|19:19

Ik vind dit nogal een uitspraak. Als al het personeel zich bij die groep zou scharen dan die jullie omschrijven dan zou het bedrijf binnen no time op ziijn gat liggen. Mensen die wekelijks extra dagen werken, diensten van 12 uur en meer. Deze opmerking is een mes in de rug van mensen die zich constant inzetten om het bedrijf draaiende te houden. Een overleg groep die tot een lachertje gemaakt is. Beloften die niet nagekomen worden.
Wij danken u voor uw vertrouwen

Dave Veenendaal|31.10.17|20:20

Regiotaxi De vallei ver-nie-tigd Bestax en de gemeente, de provincie en degene die het geld in zijn zak stak na de omgekochte aanbesteding, ik kijk jullie aan in Utrecht, lachen Amersfoort vier-kant uit. Geen maffia contractje met Ford? Niet eens met kanslozensubsidie van het UWV? Krijg je niets. Dit bericht is ook nog eens extra laf vanwege het verzuim(?). Kijk ik jouw aan Edwin. Heb voor jouw personeel gevochten. Had actie ondernomen in 2011. Ik snap het, maar je had kunnen vechten. #RIP

Dave Veenendaal|31.10.17|20:29

Onwerkelijk eigenlijk, beseffende dat ik een stuk van mijn leven heb gegeven in het verdedigen van het personeel omwille van die 75% regel in 2011, maar dat Fam. Besseling dat dus eigenlijk niet wilde? Later er achter kwamen? Wat het ook moge zijn er had vanaf 2011 gevochten moeten worden om de Regiotaxi terug te krijgen. Natuurlijk ga je kapot, op verzuim of kosten in het algemeen, als je werk kwijt raakt, in een regio verderop gaat rijden. Maar de provincie gaf de doodsteek, niet het personeel

Marjolein Schaap|31.10.17|22:54

Ziekmelden voor ieder niesje? Nou ik zit niet thuis om een niesbuitje hoor! Maar laat ik me daar verder maar niet over uitlaten. Ik voel mij net als Christine niet gewaardeerd, werk me het schompus om alles ondanks alles toch nog op tijd in de taxi te krijgen.
Misschien even nadenken voor er wat gezegd wordt. Want ik als zieke voel me behoorlijk aangevallen, terwijl ik keihard mijn best doe om weer aan het werk te gaan.

Marjolein Schaap|31.10.17|22:59

Ik ben niet ziek vanwege een niesje hoor. Maar laat ik me daar maar verder niet over uitlaten. Ik voel mij als zieke zeer aangevallen, ik doe keihard mijn best om weer aan het werk te komen. Misschien even nadenken voordat er wat gezegd wordt over zieken.
En ik voel mij net als christen zeer ondergewaardeerd!

Monica Kaptein|31.10.17|23:05

Ik sluit me aan bij christine en joop…

Marjolein Schaap|31.10.17|23:13

Ik sluit me aan bij Joop en Christine. Ook ik voel me niet gewaardeerd. Doe keihard mijn best om weer full time aan het werk te gaan, doe er alles aan om de klanten op tijd in de taxi te krijgen.

Els de Koning|31.10.17|23:44

Tuurlijk zijn er mensen die zich voor een niesbui ziekmelden, maar ik zie ook mensen die tegen het advies van een Arbo arts gaan werken. Mensen die van dit beroep houden…graag de klanten op tijd en correct vervoeren. Mensen die juist heel graag binding met de werkgever willen, van gedachten willen wisselen met de baas. Gewoon een informeel praatje met een leidingevende bij de koffie automaat. ✌

Marjolein Schaap|31.10.17|23:52

Misschien handig om na te gaan waar dat hoge ziekteverzuim vandaan komt??

Taxi Volendam|01.11.17|09:22

De oorzaak van ook dit faillissement is het verplichtte aanbesteden.
Alles moet zo goedkoop mogelijk met absurde eisen in het bestek.
Elkaar de schuld geven heeft geen zin.
Stoppen met aanbesteden en regiocentrale,s daarentegen heeft wel zin.
Daarmee bespaar je miljoenen € en doorgeslagen regelzucht!
De keuze om een taxi te bestellen weer terug aan de passagier geven, dat heet vrije marktwerking.
Wanneer het zo doorgaat zullen de regelneven ons ook willen verplichten bij wie we brood kopen.

Taxi Volendam|01.11.17|09:54

Ik lees net in de Telegraaf:
Regiotaxi Utrecht Stichtse Vecht stopgezet.
De passagiers zijn ook hier de dupe.
Het aanbesteden is Failliet !
De uitvoerder is lid van DVG net als Bestax.

Duco Douwstra|01.11.17|13:16

Natuurlijk gaan er weer een aantal mensen in de slachtofferrol zitten.Feit blijft dat het ziekteverzuim bij Besseling 10% betrof en bij zzp-ers minder dan 1% dan ga ik ervan uit dat zeker 7% de boel belazeren.Ga dus niet gelijk in de slachtofferrol,dat op zich vindt ik al verdacht,er is natuurlijk ook heel veel fantastische personeel,wie de schoen past,trekke hem aan.Uiteindelijk zijn de aanbestedingen de oorzaak,nu weer reagiotax Utrecht “wie gaat dat beter doen voor nog minder?”kan nooit!!

Marjolein Schaap|01.11.17|15:20

Ik ga niet in de slachtofferrol zitten! En vind jij het maar verdacht, ik zit niet voor mijn lol in de ziektewet en wil dolgraag weer full time aan het werk! Dus hou je oordeel maar voor je!

Marjolein Schaap|01.11.17|15:30

En mijn excuses dat ik zo fel reageer, maar ik voel me behoorlijk aangevallen. Ik heb niet gevraagd om ziek te worden en wil ook het liefst weer full time werken.

Toen ik 19 jaar geleden begon op de taxi was het voor mij het mooiste wat ik ging doen … en nog steeds ga ik met plezier naar me werk …. Alleen vroeger was er weinig strijd en werd er gecommuniceerd met het personeel zat de baas nog gezellig in de kantine bij het personeel was je net als hun een werknemer en was je niet te beroerd om nog even een ritje te rijden ….omdat de waardering ook merkbaar was ….!!! maar dat was Menselijk ….. tegenwoordig heet het zakelijk !

Duco Douwstra|01.11.17|17:34

Beste Marjolein,ik begrijp niet waarom jij je zo aangevallen voelt,jij kan best bij de 2 a 3% echte zieken zitten,maar mag ik daarom van jou dan geen critiek hebben op de 7% die van onze solidaire samenleving misbruik maken.Maar voel jij je maar slachtoffer en aangevallen hoor.Sylvia bij bedrijven met 200 chauffeurs heeft een werkgever geen tijd om gezellig in de cantine te zitten,hij werkt meestal 12 uur per dag en gaat soms na jaren keihard werken failliet

Ramona Leeuwis|01.11.17|19:14

Inderdaad Duco, wie de schoen past…
Ik val niemand aan en Joop, jij zou al helemaal beter moeten weten. Denk erom dat wat Duco en ik hier schrijven keiharde realiteit is. En vwb de aanbestedingen; je kunt tegen een goeie prijs inschrijven, maar als de opdrachtgever tonnen aan boetes oplegt, als de schadelast 200% is tov andere taxibedrijven, het ziekteverzuim 10% is tov 2-3 marktconform en jij als werkgever online kapot geschreven wordt door je eigen personeel dan zul je het altijd verliezen.

Ramona Leeuwis|01.11.17|19:17

En Christine, ik kan jouw uitspraak alleen maar begrijpen en de welwillenden proberen te ondersteunen. Je ziet het, ik word ook direct aangevallen.

Beste Duco

Ga mij nou niet vertellen hoe het zit tien jaar geleden werkte wij ook met 150 man bij Connexxion en kon dat wel dus ga niet voor ons praten … maar jij zal vast meer verstand hebben dan wij de gewone chauffeurtjes ..veroordeel niet collega’s Zonder dat je ze kent !Of ze nou wel of niet ziek zijn iedereen zal een reden hebben om niet te kunnen werken … ! De meeste van ons werken al tussen de 10a 20 jaar als chauffeur dus is het niet nieuw voor ons … Gelukkig maar!

Els de Koning|01.11.17|20:17

Ik denk dat we unaniem er over eens zijn dat het werk voor ondernemers en personeel in deze branche door de aanbestedingen steeds moeilijker wordt!

H.L. van Trierum|02.11.17|13:07

Misschien kunnen de Daltons (George, Boran en Alvin) van ex Prestige er in 2018 nog chocolade van maken. Wel een beetje subsidie er bij graag, grinnik.

Paul Dijkhuizen|02.11.17|15:39

Mensen, even goed lezen aub! Door de uitwerking van de OPOV regeling (waarbij 75% van het personeel bij overname van een vervoerscontract een baan wordt aangeboden door het bedrijf wat een aanbesteding overneemt) nam het percentage zieken toe. (logisch omdat zieke werknemers buiten die 75% vallen, een bedrijf gaat een zieke werknemer natuurlijk geen baan aanbieden. Die zieken blijven dus achter bij het oude bedrijf. Direct stoppen met die marktontwrichtende aanbestedingen!

Ton van Dalfsen|03.11.17|10:34

Enkele jaren geleden werkte ik bij een werkgever die samen met Bestax en nog een ondernemer met z’n 3en de regiotaxi voor Gooi en vechtstreek verzorgt. Als planner kreeg je dagelijks te maken met rond het middaguur overloop van ritten. De ritten plopten in je scherm en moest je 1 of meerdere auto’s naar Hilversum of de omgeving sturen om een rit uit te voeren. De tijd dat de chauffeur eraan kwijt was voor een klein ritje in die regio toch zo’n anderhalf uur. Er naar toe rijden, klanten op pikken

Ton van Dalfsen|03.11.17|10:39

en vervolgens 3 kilometer verder weer de klanten uit de auto. en dan weer de retour rit aanvangen. En dat voor een paar knikkers. Zo ging dat soms dagelijks. Daar verdien je toch niks aan? Nee daar verlies je DIK aan. Had al 2 jaar geleden ook al vernomen dat het andere bedrijf inmiddels failliet is gegaan en een doorstart heeft gemaakt. Het een heeft met het ander naar mijn inzien te maken. Toen dacht ik al: Hier wordt toch niets aan verdient en alleen maar om het vervoer te hebben.

Ton van Dalfsen|03.11.17|10:44

Tegenwoordig schrijven de grote partijen in voor een prijs wat toch eigenlijk niet kan, En dan het vervoer laten uitvoeren door een andere ondernemer. Laat me raden, Daar wordt door de uitvoerende partij echt niets aan verdient. Dan krijg je ook nog de werkdruk van de chauffeurs. Daar zullen best wel een paar onder bezwijken en worden ziek. Stress, stress stress. Zelfde geld voor de planner. Stress, stress, stress. Dit was maar een voorbeeld die ik mee maakte en kan er nog wel meer opnoemen.

Ton van Dalfsen|03.11.17|10:46

Verbaasd mij dus niets dat er steeds meer bedrijven in die sector omvallen. Maar er zijn ook bedrijven in Amersfoort die het best aardig doen. Die doen de zakelijke markt. Net als dat bedrijf in Tilburg die het van contractwerk helemaal vanaf stapte en in de zakelijke markt is gaan opereren. Daar is gewoon meer in te verdienen

Ton van Dalfsen|03.11.17|10:48

Het ziekte verzuim kan dus ook meerdere redenen hebben. Ook de ondernemer kan daar soms debet aan hebben.

Duco Douwstra|03.11.17|10:54

Ik heb altijd bij het vechten om werk gezegd,”ik gun mijn concurrenten graag € 0,10 verlies per Km. en ook heel veel Kilometers “Maar bij het tot stand komen van het fenomeen “aanbestedingen” hadden taxibedrijven en misschien de gelederen moeten sluiten en afspraken moeten maken dat zij zich nooit tegen elkaar uit zullen laten spelen. De gemeentes,zorgverzekeraars enz. hebben het verdeel en heers spel geraffineerd uitgespeeld, maar straks maken waarschijnlijk de overwinnaars de dienst uit

Ton van Dalfsen|03.11.17|11:31

Mijn hele oude werkgever zei altijd: Ik gun een ander zijn verlies. Dat was een fantastische man. Naar mijn idee zouden alle plaatselijke ondernemers gezamenlijk voor hun regio inschrijven voor een aanbesteding met een prijs waar tenminste goed aan te verdienen valt. Maar dan ook gezamenlijk en eventjes over je eigen schaduw stappen en de handen ineen. Als een grote partij de aanbesteding wint Dan ook gezamenlijk niet voor die partij rijden.

Ton van Dalfsen|03.11.17|11:43

Bedoel daarmee zoals jij Duco zegt ,”ik gun mijn concurrenten graag € 0,10 verlies per Km. en ook heel veel Kilometers “ en mijn hele oud werkgever: Gun een ander zijn verlies

Duco Douwstra|03.11.17|12:54

Dat bedoel ik, maar er zijn bedrijven die zich zoveel verlies kunnen permitteren, dat niemand daar tegenop kan. Uber lijd ook 7 miljoen verlies per dag. Veel bedrijven waren en zijn georganiseerd, maar werken ongeorganiseerd vooral wat aanbestedingen betreft, dat is erg jammer.

Ton van Dalfsen|03.11.17|17:59

Zoals ik zei met ziek zijn/worden dat de ondernemer daar ook soms debet aan heeft. Na je avond planningsdienst om +/- 01:00 gebelt worden omdat je ook nog achterwacht heb dat er een auto stuk staat op schiphol. Meerdere verantwoordelijke bellen die gewoon weer hun hoofd in de kussen leggen. m.a.w. Je zoekt het maar uit en een halve nacht op schiphol te zijn. En de volgende morgen ben je er weer en wordt er niet gezegt: Ga jij lekker naar huis om je slaap in te halen. Zo kan ik nog wel doorgaan.

Ton van Dalfsen|03.11.17|18:06

Burn-out krijgen, Hartinfarct krijgen. Na je hartinfarct te horen krijgt: wanneer kom je weer werken. Zeg niet dat het allemaal aan werk ligt maar wel een groot deel. Dan moet je een beslissing nemen. Zo doorgaan of voor jezelf kiezen voordat je binnen de kortste keren tussen 6 planken ligt. 25 jaar in dienst en afgescheept worden met een schamele €500. En precies wat Sylvia zegt, Vroeger zat de baas even in de kantine. Dat hoort ook bij het ondernemen.

Taxi Volendam|05.11.17|11:43

https://www.syntusutrecht.nl Vrijwillige chauffeurs gezocht voor busjes geschikt voor 8 passagiers,dus feitelijk Taxi vervoer.
Dit zonder vereiste papieren e.d. die een taxichauffeur /bedrijf wel verplicht moet hebben.
Waarom gedoogd ILT dit?
Geen bedrijf kan oneerlijke concurrentie overleven, dat zien we dagelijks.
Daarnaast een ondeugdelijke boordcomputer verplichten om z.g. eerlijke concurrentie te stimuleren, aldus ILT!
ILT / FNV / CNV hebben veel uit te leggen.
Schandelijk en misdadig.

Taxi Volendam|06.11.17|09:56

Vrijwillige buurtbuschauffeurs gezocht, https://www.syntusutrecht.nl

Door dit te gedogen moet je er niet van opkijken dat door laksheid van ILT en vakbonden je baan en salaris onder druk komen te staan.
Werk verdringing heet dit met behulp van ILT door met 2 maten te meten aangaande regelgeving.
Misschien worden we wakker en krijgen we wat meer respect voor de problemen van de ondernemers.
Waarvan moeten ze ziektegeld doorbetalen?
Hebben ze een geldboom of zo?

Ton van Dalfsen|06.11.17|16:03

Lijkt het je leuk om samen met meerdere vrijwilligers personenvervoer te verzorgen voor inwoners uit je eigen woonomgeving? Word dan chauffeur op de buurtbus. ALLES KAN TEGENWOORDIG MAAR WIJ HEBBEN DE BENODIGDE PAPIEREN VOOR NODIG EN MOETEN AAN DE WET HOUDEN. Zo ook ken ik een aantal die overdag een baan hebben en in de avond met hun eigen taxi straattaxi rijden. Uhh Rijtijdenwet? ILT, Jullie kunnen me rug op

Ton van Dalfsen|06.11.17|16:11

En als we het toch over de BCT hebben, Ze zeggen dat als je 29 dagen achtereen op je BSN nummer rijdt de BCT niet meer werkt. Is een fabeltje heren en dames. na 40 dagen op BSN rijden werkt hij nog steeds. Mijn kaart is kapot gegaan buiten mijn schuld om. ( normaal gebruik ) Of ik eerst € 138 wil storten voor een nieuwe kaart en zij onderzoeken de oude kaart of het je schuld was. De reinste diefstal want je hoort er niets meer van zoals bertax overkwam.

Ton van Dalfsen|06.11.17|16:30

BCT gebruik ik enkel om geen rittenstaat in te hoeven vullen. En Duco heeft een mooi progr. ontwikkeld om TAXiTRONiC en Cabman BCT te converteren. En voor de rest zal mij de BCT een worst zijn.