Daklicht

Onderhandelingen nieuwe cao Taxivervoer gestart

Er moet een nieuwe OPOV-regeling komen en schijnzelfstandigheid moet worden bestreden. Daar zijn de werkgevers en werknemers in het taxivervoer het in beginsel wel over eens, zo blijkt nu de onderhandelingen voor een nieuwe cao Taxivervoer zijn begonnen. Maar er zijn ook voorstellen waar nog stevig over gesproken moet worden. De vakbonden willen er bijvoorbeeld graag 3,5 procent loon bij, maar daar zien de werkgevers erg weinig ruimte voor.

Vorige week vrijdag stond de eerste onderhandelingsronde voor een nieuwe cao op de agenda. Dat is net iets meer dan vier maanden nadat de vorige cao tot stand kwam. Dat gebeurde destijds bepaald niet zonder slag of stoot. Werkgevers en werknemers waren er met elkaar uit over een nieuwe cao, maar bij de uitwerking van de teksten bleek er een onoverbrugbaar verschil van inzicht te zijn. Op dat verschil van inzicht liep de cao alsnog stuk.

Daarom begint KNV zijn voorstelbrief met de suggestie om het dit keer iets anders aan te pakken en een herhaling van vorig jaar te voorkomen. “Wij stellen voor dat we vanaf de eerste onderhandelingsronde direct werken aan concrete cao-teksten van punten waar we overeenstemming over hebben.” Overigens kwam er in oktober alsnog een nieuwe cao. Daar ging wel een staking van bij de vakbonden aangesloten chauffeurs aan vooraf.

Schijnzelfstandigheid aanpakken

Nu is het vizier dus op een nieuwe overeenkomst gericht. Bij de vorige gelegenheid waren de partijen al overeengekomen dat er een nieuwe regeling voor overgang van personeel bij overgang van vervoer moest komen. Zowel FNV en CNV als KNV stellen voor om te komen tot een nieuwe OPOV-regeling. KNV wil daar graag een werkgroep met alle betrokken partijen voor in het leven roepen.

“In onze sector werken veel zelfstandigen waarvan het maar de vraag is of zij gezien kunnen worden als echte zelfstandigen”, schrijft FNV Taxi. De vakbonden wil graag dat duidelijker wordt omschreven wat een zzp’er is, zodat schijnzelfstandigheid kan worden aangepakt. Daarom stellen zij ook voor dat de eis van dienstbetrekking wordt ingesteld om de huidige werkingssfeer van de cao aan te vullen. Ook de werkgevers vinden schijnzelfstandigheid een probleem en willen daar een artikel over in de nieuw cao opnemen.

Verschillen van inzicht

De partijen zijn het er verder in beginsel over eens dat er minder loontreden moeten komen. En waar de werkgevers pleiten voor een looptijd van twee jaar, denken de vakbonden aan een jaar – maar langer is zeker bespreekbaar. Toch zijn er ook punten waar flink over onderhandeld zal moeten worden voor er een akkoord ligt. Met name over het loon zijn er serieuze verschillen van inzicht. De bonden willen er graag 3,5 procent bij. KNV geeft aan dat veel vervoerders niet of nauwelijks van de economische groei profiteren omdat de budgetten nog steeds onder druk staan. Als er al ruimte is voor meer loon, dan alleen als bedrijven dit kunnen doorberekenen aan opdrachtgevers en klanten.

Naleving cao belonen

KNV wil graag dat de controles door Sociaal Fonds Taxi blijven voortbestaan. Maar over de manier van controleren en sanctioneren bestaat onder KNV-leden nog wel wat onvrede. Zij zijn van mening dat de 10 procent nabetaling moet worden geschrapt. Dat herhaling van een ernstige overtreding meteen tot een onvoldoende bedrijfsoordeel leidt moet wat de werkgevers betreft ook ophouden. Anderzijds zou een goede naleving van de cao meer moeten worden beloond, terwijl bedrijven die de cao slecht naleven vaker en scherper gecontroleerd zouden moeten worden.

Over deze en andere punten zullen de partijen de komende tijd praten. Nog enkele voorbeelden: de vakbonden willen graag dat er een toeslag komt voor chauffeurs in het huisartsenpostvervoer, omdat hun functie veel uitgebreider is dan die van een ‘reguliere’ chauffeur. Daarnaast willen zij graag dat er per chauffeur één vaste standplaats wordt bepaald, dat er meer ruimte komt voor scholing en ontwikkeling en zo nog wat punten. KNV pleit onder meer voor een eenvoudige, eenduidige en goed te controlere cao waarin geen overbodige zaken staan omdat die bijvoorbeeld al wettelijk geregeld zijn.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.