Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale.

Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale

Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale. Bron: Hofstad Taxicentrale

Met de aanschaf van vier Nissan Leafs speelt de Hofstad Taxicentrale in op de groeiende behoefte aan elektrisch taxivervoer in Den Haag. Op dit moment is de vraag naar elektrische taxi’s daar namelijk sterker dan het aanbod. 

De nieuwe voertuigen zijn op korte termijn al beschikbaar om taxiritten te verzorgen. Deze week worden de auto’s voorzien van blauwe kentekenplaten en de voor taxi’s noodzakelijke apparatuur. Verder zal Hofstad Taxicentrale de taxi’s van speciale belettering voorzien, zodat ze er ook in het straatbeeld uitspringen ten opzichte van taxi’s op brandstof.

5.000 euro subsidie per auto

Met de nieuwe aanwinsten erbij stuurt Hofstad 73 voertuigen aan. Het is ook mede die schaal die het voor het bedrijf mogelijk maakt om deze investering te doen, daarbij geholpen door een aanschafsubsidie van de gemeente. Deze bedraagt 5.000 euro per elektrische taxi. Voor het kopen of leasen van zo’n voertuig kunnen bedrijven tot 1 oktober een subsidie krijgen 5.000 euro per nieuw voertuig of 3.000 euro per gebruikt exemplaar. Voor bestelauto’s en taxi’s is er gezamenlijk 300.000 euro subsidie beschikbaar.

Daniël van den Berg van Hofstad Taxicentrale geeft aan dat de keuze voor de Leaf een vanzelfsprekende was. “Vergeleken met andere modellen is de Nissan Leaf het best geschikt voor taxivervoer: ruim, goede prijs-kwaliteitverhouding en natuurlijk een goede actieradius. Al met al was dit het juiste moment. De gemeente stimuleert elektrisch taxivervoer, er is veel vraag naar en tegelijk loopt Den Haag een beetje achter met elektrische taxi’s. Daarom hebben wij er nu vier aangeschaft in het vertrouwen dat we er genoeg werk voor hebben.”

Bereid om te investeren

Volgens Van den Berg rijdt er nu “bijna niks” aan elektrische taxi’s in Den Haag. Dat biedt voor Hofstad Taxicentrale de mogelijkheid om voorop te lopen. “De gemeente stimuleert dat ook. Enerzijds met de genoemde subsidies, maar ook door bedrijven en organisaties die elektrisch taxivervoer willen afnemen in contact te brengen met taxibedrijven die bereid zijn daarin te investeren.”

“De nieuwe auto’s gaan gewoon meedraaien zoals iedere andere taxi”, legt Van den Berg uit. “We hopen natuurlijk vooral dat mensen ze gaan bestellen specifiek omdat het elektrische auto’s zijn. Want dan betekent het voor ons echt een uitbreiding van het werk en de omzet. Op momenten dat die vraag er even niet is, worden de Leafs gewoon voor andere vormen van vervoer ingezet die wij verzorgen, zoals het contractvervoer.”

Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale

Lees ook: Haagse hotels zetten vaart achter elektrische taxi’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale”

Peter Vriens|04.04.18|10:18

Prachtig verhaal weer.
Maar de gebruikte stroom komt o.a. ook uit de Steenkoolkrachtcentrale in Kostolac – Servië, waardoor onze klokken van slag zijn.
Wie betaald de subsidie’s? De belastingbetalers denk ik.
Heeft dit allemaal wel zin?
Er is behoefte aan eerlijke voorlichting met ALLE voor en nadelen van de gebruikte brandstof op een rij.
Fijn stof komt ook van electr. voertuigen: remmen, banden, dat wordt vaak verzwegen.

Ton van Dalfsen|04.04.18|12:30

@ Peter, Helemaal gelijk in. Iedereen maar denken dat ze aan het milieu doen maar vergeten nou juist de nadelen. De steenkoolcentrales draaien op volle toeren om de electrische auto’s van power te voorzien. En als zoals je zelf zegt, nou ook eens onderzoek doen kom je tot de conclusie dat bij electrische auto’s meer fijnstof van de remmen komt dan bij de brandstof auto’s en meer banden slijtage geeft.

Ton van Dalfsen|04.04.18|12:32

Als je echt groen wil rijden waarbij je geen vuile kolencentrale nodig hebt: Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) gebruikt als energiebron in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2 waardoor het een zero-emission voertuig is.

Daniël van den Berg|05.04.18|01:57

Erg jammer dat velen zich afzetten tegen deze innovaties en met allerlei flauwekul op de proppen komen. De Nissan Leaf slijt amper remmen, met het ePedal wordt er afgeremd op de elektromotor en hiermee energie geregenereerd.

Daniël van den Berg|05.04.18|01:58

Dat een elektrische auto geen Zero Emission is, omdat die ook banden verslijt is helemaal lachwekkend, dan zijn fietsers ook geen Zero Emmission. Een elektrische auto zoals de Nissan Leaf is lichter dan een Mercedes E-klasse en heeft bovendien veel smallere banden met minder rolsweerstand, dus ook minder slijtage

Daniël van den Berg|05.04.18|02:21

Fastned levert groene stroom, net zoals wij bij Nuon afnemen. Verder zijn wij de mogelijkheden aan het bekijken om zonnepanelen op ons bedrijfspand te plaatsen. Voor waterstofauto’s zal er eerst nog hard gewerkt moeten worden aan het voertuigaanbod en voldoende tankstations. Dat gaat nog wel een paar jaar duren. Tot die tijd weten wij zeker dat deze investering het milieu ten goede komt.

Taxi Volendam|05.04.18|10:31

Er zitten overal voor en nadelen aan. Ook aan de elektrische auto, die worden stelselmatig verzwegen.
Daarnaast zijn elektrische taxi’s niet winstgevend door: oplaadtijd, gewicht, Accu, actieradius, zeker niet zonder subsidie’s, waar ook nadelen aan zitten.
Of zijn we Greencab en meerdere experimenten vergeten.
Het klinkt zo lekker: emissie vrij. Maar dan moet het voertuig of de energie er in dat ook echt zijn.

Ton van Dalfsen|05.04.18|12:09

Fastned levert groene stroom? wil ik weleens weten waar ze de groene stroom vandaan halen? Zijn het aparte voedingskabels vanaf de windmolens of zonnepanelen?

Ton van Dalfsen|05.04.18|14:42

Als een energie leverancier mij belt en mij groene stroom voor een bepaalde prijs wil leveren, vraag ik altijd: Krijg ik daadwerkelijk de groene stroom waarvoor ik dik betaal? Dat kunnen ze mij niet vertellen en zelfs niet garanderen want de stroom die het huis binnenkomt blijft dezelfde kabel die overal zit. Dus ook voor het voertuig: Emissie vrij ben je dus NOOIT. tenzij je zelf de energie met zonnepanelen of een eigen windmolen opwekt.

Emiel Broomans|05.04.18|16:58

Des te meer mensen een groene stroom abonnement afsluiten, des te meer groene stroom wordt er opgewekt en geleverd en dat verminderd de import van steenkolenstroom. Dus een abonnement op groene stroom heeft altijd effect en alle kleine beetjes helpen.
Alleen zullen er dan weer anderen gaan zeuren over het uitzicht omdat er meer windmolens aan de horizon verschijnen.

PS. Hofstad, veel succes en veilige kilometers met de Nissans.

Arnoldus van Vugt|05.04.18|21:59

Veel succes Hofstad! Laat jullie niet door een paar negatievelingen stoppen. Alle hulp op weg naar een beter millieu is welkom, jullie doen goed werk

Bct Boordcomputer|06.04.18|15:54

Wanneer er nadelen van elektrisch rijden worden aangegeven hoeft dat toch niet negatief of flauwekul te zijn.
Is dit wel zo, leg dan uit waarom.
We zitten in een branche waarbij de opbrengsten niet al te best zijn.
Elektrisch rijden is duur.
De meeste klanten interesseren een keurmerk of elektrisch rijden niks en willen er dan ook niet voor betalen.
Velen, ook overheden, zijn in voor snorders of vervoer door vrijwilligers e.d. goedkoop dus.
Of ben ik nu ook negatief?

Jaap Ruinard|12.04.18|22:00

Respect voor Leo en zijn zoons,innovatief,milieubewust,zakelijk en een ondernemer zoals ik het altijd heb bepleit,altijd met je poten in de klei blijven staan en weten wat er speelt in je bedrijf,ik was getuige van je eerste vergunningen en heb je altijd met belangstelling gevolgd Chapeau!
Jaap Ruinard
oud vergunninghouder en bestuurder in den Haag.

Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale | TaxiPro
Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale.

Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale

Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale. Bron: Hofstad Taxicentrale

Met de aanschaf van vier Nissan Leafs speelt de Hofstad Taxicentrale in op de groeiende behoefte aan elektrisch taxivervoer in Den Haag. Op dit moment is de vraag naar elektrische taxi’s daar namelijk sterker dan het aanbod. 

De nieuwe voertuigen zijn op korte termijn al beschikbaar om taxiritten te verzorgen. Deze week worden de auto’s voorzien van blauwe kentekenplaten en de voor taxi’s noodzakelijke apparatuur. Verder zal Hofstad Taxicentrale de taxi’s van speciale belettering voorzien, zodat ze er ook in het straatbeeld uitspringen ten opzichte van taxi’s op brandstof.

5.000 euro subsidie per auto

Met de nieuwe aanwinsten erbij stuurt Hofstad 73 voertuigen aan. Het is ook mede die schaal die het voor het bedrijf mogelijk maakt om deze investering te doen, daarbij geholpen door een aanschafsubsidie van de gemeente. Deze bedraagt 5.000 euro per elektrische taxi. Voor het kopen of leasen van zo’n voertuig kunnen bedrijven tot 1 oktober een subsidie krijgen 5.000 euro per nieuw voertuig of 3.000 euro per gebruikt exemplaar. Voor bestelauto’s en taxi’s is er gezamenlijk 300.000 euro subsidie beschikbaar.

Daniël van den Berg van Hofstad Taxicentrale geeft aan dat de keuze voor de Leaf een vanzelfsprekende was. “Vergeleken met andere modellen is de Nissan Leaf het best geschikt voor taxivervoer: ruim, goede prijs-kwaliteitverhouding en natuurlijk een goede actieradius. Al met al was dit het juiste moment. De gemeente stimuleert elektrisch taxivervoer, er is veel vraag naar en tegelijk loopt Den Haag een beetje achter met elektrische taxi’s. Daarom hebben wij er nu vier aangeschaft in het vertrouwen dat we er genoeg werk voor hebben.”

Bereid om te investeren

Volgens Van den Berg rijdt er nu “bijna niks” aan elektrische taxi’s in Den Haag. Dat biedt voor Hofstad Taxicentrale de mogelijkheid om voorop te lopen. “De gemeente stimuleert dat ook. Enerzijds met de genoemde subsidies, maar ook door bedrijven en organisaties die elektrisch taxivervoer willen afnemen in contact te brengen met taxibedrijven die bereid zijn daarin te investeren.”

“De nieuwe auto’s gaan gewoon meedraaien zoals iedere andere taxi”, legt Van den Berg uit. “We hopen natuurlijk vooral dat mensen ze gaan bestellen specifiek omdat het elektrische auto’s zijn. Want dan betekent het voor ons echt een uitbreiding van het werk en de omzet. Op momenten dat die vraag er even niet is, worden de Leafs gewoon voor andere vormen van vervoer ingezet die wij verzorgen, zoals het contractvervoer.”

Nissan Leaf, Hofstad Taxicentrale

Lees ook: Haagse hotels zetten vaart achter elektrische taxi’s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

13 reacties op “Vier elektrische taxi’s voor Hofstad Taxicentrale”

Peter Vriens|04.04.18|10:18

Prachtig verhaal weer.
Maar de gebruikte stroom komt o.a. ook uit de Steenkoolkrachtcentrale in Kostolac – Servië, waardoor onze klokken van slag zijn.
Wie betaald de subsidie’s? De belastingbetalers denk ik.
Heeft dit allemaal wel zin?
Er is behoefte aan eerlijke voorlichting met ALLE voor en nadelen van de gebruikte brandstof op een rij.
Fijn stof komt ook van electr. voertuigen: remmen, banden, dat wordt vaak verzwegen.

Ton van Dalfsen|04.04.18|12:30

@ Peter, Helemaal gelijk in. Iedereen maar denken dat ze aan het milieu doen maar vergeten nou juist de nadelen. De steenkoolcentrales draaien op volle toeren om de electrische auto’s van power te voorzien. En als zoals je zelf zegt, nou ook eens onderzoek doen kom je tot de conclusie dat bij electrische auto’s meer fijnstof van de remmen komt dan bij de brandstof auto’s en meer banden slijtage geeft.

Ton van Dalfsen|04.04.18|12:32

Als je echt groen wil rijden waarbij je geen vuile kolencentrale nodig hebt: Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof (H2) gebruikt als energiebron in plaats van een batterij. De waterstof wordt in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O) waarbij elektriciteit geproduceerd wordt die de elektromotor aandrijft. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Er ontstaat geen CO2 waardoor het een zero-emission voertuig is.

Daniël van den Berg|05.04.18|01:57

Erg jammer dat velen zich afzetten tegen deze innovaties en met allerlei flauwekul op de proppen komen. De Nissan Leaf slijt amper remmen, met het ePedal wordt er afgeremd op de elektromotor en hiermee energie geregenereerd.

Daniël van den Berg|05.04.18|01:58

Dat een elektrische auto geen Zero Emission is, omdat die ook banden verslijt is helemaal lachwekkend, dan zijn fietsers ook geen Zero Emmission. Een elektrische auto zoals de Nissan Leaf is lichter dan een Mercedes E-klasse en heeft bovendien veel smallere banden met minder rolsweerstand, dus ook minder slijtage

Daniël van den Berg|05.04.18|02:21

Fastned levert groene stroom, net zoals wij bij Nuon afnemen. Verder zijn wij de mogelijkheden aan het bekijken om zonnepanelen op ons bedrijfspand te plaatsen. Voor waterstofauto’s zal er eerst nog hard gewerkt moeten worden aan het voertuigaanbod en voldoende tankstations. Dat gaat nog wel een paar jaar duren. Tot die tijd weten wij zeker dat deze investering het milieu ten goede komt.

Taxi Volendam|05.04.18|10:31

Er zitten overal voor en nadelen aan. Ook aan de elektrische auto, die worden stelselmatig verzwegen.
Daarnaast zijn elektrische taxi’s niet winstgevend door: oplaadtijd, gewicht, Accu, actieradius, zeker niet zonder subsidie’s, waar ook nadelen aan zitten.
Of zijn we Greencab en meerdere experimenten vergeten.
Het klinkt zo lekker: emissie vrij. Maar dan moet het voertuig of de energie er in dat ook echt zijn.

Ton van Dalfsen|05.04.18|12:09

Fastned levert groene stroom? wil ik weleens weten waar ze de groene stroom vandaan halen? Zijn het aparte voedingskabels vanaf de windmolens of zonnepanelen?

Ton van Dalfsen|05.04.18|14:42

Als een energie leverancier mij belt en mij groene stroom voor een bepaalde prijs wil leveren, vraag ik altijd: Krijg ik daadwerkelijk de groene stroom waarvoor ik dik betaal? Dat kunnen ze mij niet vertellen en zelfs niet garanderen want de stroom die het huis binnenkomt blijft dezelfde kabel die overal zit. Dus ook voor het voertuig: Emissie vrij ben je dus NOOIT. tenzij je zelf de energie met zonnepanelen of een eigen windmolen opwekt.

Emiel Broomans|05.04.18|16:58

Des te meer mensen een groene stroom abonnement afsluiten, des te meer groene stroom wordt er opgewekt en geleverd en dat verminderd de import van steenkolenstroom. Dus een abonnement op groene stroom heeft altijd effect en alle kleine beetjes helpen.
Alleen zullen er dan weer anderen gaan zeuren over het uitzicht omdat er meer windmolens aan de horizon verschijnen.

PS. Hofstad, veel succes en veilige kilometers met de Nissans.

Arnoldus van Vugt|05.04.18|21:59

Veel succes Hofstad! Laat jullie niet door een paar negatievelingen stoppen. Alle hulp op weg naar een beter millieu is welkom, jullie doen goed werk

Bct Boordcomputer|06.04.18|15:54

Wanneer er nadelen van elektrisch rijden worden aangegeven hoeft dat toch niet negatief of flauwekul te zijn.
Is dit wel zo, leg dan uit waarom.
We zitten in een branche waarbij de opbrengsten niet al te best zijn.
Elektrisch rijden is duur.
De meeste klanten interesseren een keurmerk of elektrisch rijden niks en willen er dan ook niet voor betalen.
Velen, ook overheden, zijn in voor snorders of vervoer door vrijwilligers e.d. goedkoop dus.
Of ben ik nu ook negatief?

Jaap Ruinard|12.04.18|22:00

Respect voor Leo en zijn zoons,innovatief,milieubewust,zakelijk en een ondernemer zoals ik het altijd heb bepleit,altijd met je poten in de klei blijven staan en weten wat er speelt in je bedrijf,ik was getuige van je eerste vergunningen en heb je altijd met belangstelling gevolgd Chapeau!
Jaap Ruinard
oud vergunninghouder en bestuurder in den Haag.