Rolstoelbus

Kamervragen over duurder zorgvervoer

Bron: TaxiPro

De noodkreet van KNV dat zorgvervoer fors duurder wordt als de BPM-teruggave voor taxi’s inderdaad wordt afgeschaft, is niet onopgemerkt gebleven. Tweede Kamerlid John Kerstens (PvdA) wil graag weten hoe de minister van Volksgezondheid over deze kwestie denkt.

Vorig jaar kondigde het nieuwe kabinet aan de BPM-teruggaveregeling voor taxiondernemers gefaseerd te willen afschaffen. Afhankelijk van het soort voertuig en zijn gewicht bedraagt dat voordeel duizenden tot tienduizenden euro’s. De sector vermoedt dat het afschaffen van de BPM-teruggaaf voor taxiondernemers een milieumaatregel is die de schatkist jaarlijks tientallen miljoenen euro’s moet opleveren.

KNV is het met de maatregel niet eens en liet een onderzoek uitvoeren door Ecorys. Daaruit kwamen kort gezegd twee dingen naar voren: het zorgvervoer wordt door de maatregel per jaar een kleine 60 miljoen euro duurder en de milieu-impact is minimaal, want taxi’s vormen immers een klein onderdeel van het totale wagenpark in Nederland.

Gedupeerde gebruikers

Kamerlid John Kerstens wil graag van minister Hugo de Jonge weten of hij de zienswijze van KNV deelt dat het zorgvervoer tientallen miljoenen duurder dreigt te worden. Hij vraagt zich ook af hoe de minister gaat voorkomen dat het afschaffen van de teruggave-regeling gaat leiden tot minder taxivervoer en gedupeerde gebruikers van dat vervoer. Ook vraagt Kerstens of taxivervoer voor deze doelgroepen zonder extra kosten mogelijk moet blijven en zo ja, hoe de minister daar voor gaat zorgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kamervragen over duurder zorgvervoer | TaxiPro
Rolstoelbus

Kamervragen over duurder zorgvervoer

Bron: TaxiPro

De noodkreet van KNV dat zorgvervoer fors duurder wordt als de BPM-teruggave voor taxi’s inderdaad wordt afgeschaft, is niet onopgemerkt gebleven. Tweede Kamerlid John Kerstens (PvdA) wil graag weten hoe de minister van Volksgezondheid over deze kwestie denkt.

Vorig jaar kondigde het nieuwe kabinet aan de BPM-teruggaveregeling voor taxiondernemers gefaseerd te willen afschaffen. Afhankelijk van het soort voertuig en zijn gewicht bedraagt dat voordeel duizenden tot tienduizenden euro’s. De sector vermoedt dat het afschaffen van de BPM-teruggaaf voor taxiondernemers een milieumaatregel is die de schatkist jaarlijks tientallen miljoenen euro’s moet opleveren.

KNV is het met de maatregel niet eens en liet een onderzoek uitvoeren door Ecorys. Daaruit kwamen kort gezegd twee dingen naar voren: het zorgvervoer wordt door de maatregel per jaar een kleine 60 miljoen euro duurder en de milieu-impact is minimaal, want taxi’s vormen immers een klein onderdeel van het totale wagenpark in Nederland.

Gedupeerde gebruikers

Kamerlid John Kerstens wil graag van minister Hugo de Jonge weten of hij de zienswijze van KNV deelt dat het zorgvervoer tientallen miljoenen duurder dreigt te worden. Hij vraagt zich ook af hoe de minister gaat voorkomen dat het afschaffen van de teruggave-regeling gaat leiden tot minder taxivervoer en gedupeerde gebruikers van dat vervoer. Ook vraagt Kerstens of taxivervoer voor deze doelgroepen zonder extra kosten mogelijk moet blijven en zo ja, hoe de minister daar voor gaat zorgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.