Doelgroepenvervoer Amsterdam 2

Principe-akkoord cao taxi: meer loon en nieuwe OPOV-regeling

Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

Werkgevers en werknemers hebben een principe-akkoord bereikt over een nieuwe cao Taxivervoer met een looptijd van twee jaar. In die periode krijgen werknemers er twee keer 2 procent loon bij. Verder is de OPOV-regeling voor overgang van personeel bij overgang van vervoerscontracten aangepast en komt er meer duidelijkheid over standplaatsen. De feestdagentoeslag blijft van kracht.

De leden van vakbonden en brancheorganisaties moeten nog instemmen met het onderhandelingsresultaat. De komende tijd moet duidelijk worden of en in welke mate zij dat doen.

De nieuwe cao moet een looptijd krijgen van twee jaar: van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Op 1 januari 2019 krijgt al het rijdende en niet-rijdende personeel er 2 procent loon bij. Een jaar later worden de lonen opnieuw met dat percentage verhoogd. Ook wordt de loondoorbetaling bij ziekte aangepast. Vanaf 1 januari wordt bij nieuwe ziektegevallen de eerste twee maanden 70 procent doorbetaald; daarna tot en met 104 weken 90 procent.

Baanaanbod op basis van inzetten

Het voornemen om de OPOV-regeling aan te passen bestaat al langer en krijgt in dit principe-akkoord ook vorm. FNV Taxi geeft aan dat er met deze nieuwe opzet geen uitzonderingen op de regeling meer zijn. Uitzendkrachten komen ook op de lijst en er zal gekeken worden naar inzeturen om te bepalen aan welke mensen een baanaanbod moet worden gedaan. De regeling moet gaan gelden voor alle openbare aanbestedingen en er is ook een regeling van toepassing bij tussentijdse beëindiging, tussentijds wisselen van vervoerders en tijdelijke voorziening.

Verder zijn er afspraken gemaakt inzake de verloonde tijd, standplaatsen en onderbrekingen. Standplaatsen moeten schriftelijk worden vastgelegd. Dit zijn er standaard twee per werknemer: het woonadres en het vestigingsadres van het bedrijf volgens de Kamer van Koophandel. De dienst en daarmee de verloonde tijd begint en eindigt altijd op één van deze standplaatsen.

Onderbreking geen verloonde tijd

Tijdens een onderbreking van minimaal vijftien minuten heeft de werknemer geen enkele verplichting ten opzichte van de werkgever. “De telefoon aanhouden of opnemen is niet nodig”, benadrukt FNV Taxi. Een onderbreking is geen verloonde tijd en er is ook geen maximum aan het aantal onderbrekingen of de duur ervan.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao werden door alle partijen met de nodige voorzichtigheid voorbereid en gestart. Dat had te maken met het ontsporen van de vorige cao. De partijen kwamen in 2017 tot een akkoord, maar bij het schrijven van de definitieve teksten liep het alsnog vast. Omdat er daarna geen overleg meer tot stand kwam, werd de lopende cao automatisch verlengd. Dat accepteerden de bonden niet: met stakingen dwongen zij alsnog een loonsverhoging van 3 procent af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Principe-akkoord cao taxi: meer loon en nieuwe OPOV-regeling”

John Ismijnnaam|11.06.18|20:39

Deze CAO is prima op 1 onbegrijpelijk punt. Hoe is het mogelijk dat de FNV/CNV akkoord gaat met 70% loon eerste 2 maanden en daarna 90% als je ziek word??
Dat is een boete op ziek zijn. Mensen worden niet met plezier ziek en gaan onkosten maken(eigen risico). Dus hebben een matige loon al hard nodig.
Ik begrijp dat werkgevers proberen mensen die misbruik maken op deze manier aan het werk te houden. Maar daar is de bedrijfsarts toch voor om dat te controleren.

Alle andere punten zijn prima.

Roger van Maastrigt|13.06.18|17:19

Niet te geloven dat de vakbond dit durft
Voor te leggen aan hun leden.
Als men zich ziek meld dan gaan ze
70% uitbetalen de eerste 2 maanden en daarna 90% tot 104 weken.
Geen wonder dat we steeds minder leden krijgen. Schandalig gewoon.

Roger van Maastrigt|13.06.18|17:24

Niet te geloven dat de vakbond dit durft voor te leggen aan hun leden.
Als men zich in de toekomst ziek meld
Krijgt men de eerste 2 maanden 70% uitbetaald daarna 90% tot 104 weken.
Schandalig geen wonder dat we steeds minder leden hebben.

Hans Vogels|14.06.18|11:25

Artikel 1.11 van de huidige CAO over loon doorbetaling bij ziekte dan zie je dat de onderhandelaars van de bonden hebben zitten slapen want nu is het nog zo:1e 8 weken 90% van het loon en daarna tot 104 weken 100%.OPOV afspraken slaan nergens op en is achteruitgang ten opzichte van nu.Pauzeregeling: werkgevers kunnen met de nieuwe afspraken gedurende diensttijd onbeperkt pauzes opleggen op standplaats (bijvoorbeeld 10 uur diensttijd met 9 uren pauze die niet word betaalt!)Kortom dit is diefstal

Johan Jacobs|14.06.18|15:29

Ook buiten standplaats een onderbreking/pauze van anderhalf uur ipv 30 – 45 of maximaal 60 minuten voorheen betekent een te verlonen uren-vermindering van 6-12%. Fijn dat we 2% opslag krijgen, maar dit is dus weer zo’n sigaar uit eigen doos, die we 3 tot 6 keer zelf betalen!!! En die lagere doorbetaling bij ziekte: Ook hier wordt de CAO weer verder uitgekleed.

Rudie Elmio|14.06.18|18:45

Tsja, dan toch maar met je gebroken been en 40 graden koorts door blijven rijden. :(

Bonne Meintema|14.06.18|21:38

Zal na 35 jaar vakbondslid mijn lidmaatschap nu maar eens opzeggen!,

Hans Vogels|21.06.18|12:35

@Bonne Meintema ik ben bang dat je niet de enige zal blijken te zijn

Principe-akkoord cao taxi: meer loon en nieuwe OPOV-regeling | TaxiPro
Doelgroepenvervoer Amsterdam 2

Principe-akkoord cao taxi: meer loon en nieuwe OPOV-regeling

Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

Werkgevers en werknemers hebben een principe-akkoord bereikt over een nieuwe cao Taxivervoer met een looptijd van twee jaar. In die periode krijgen werknemers er twee keer 2 procent loon bij. Verder is de OPOV-regeling voor overgang van personeel bij overgang van vervoerscontracten aangepast en komt er meer duidelijkheid over standplaatsen. De feestdagentoeslag blijft van kracht.

De leden van vakbonden en brancheorganisaties moeten nog instemmen met het onderhandelingsresultaat. De komende tijd moet duidelijk worden of en in welke mate zij dat doen.

De nieuwe cao moet een looptijd krijgen van twee jaar: van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020. Op 1 januari 2019 krijgt al het rijdende en niet-rijdende personeel er 2 procent loon bij. Een jaar later worden de lonen opnieuw met dat percentage verhoogd. Ook wordt de loondoorbetaling bij ziekte aangepast. Vanaf 1 januari wordt bij nieuwe ziektegevallen de eerste twee maanden 70 procent doorbetaald; daarna tot en met 104 weken 90 procent.

Baanaanbod op basis van inzetten

Het voornemen om de OPOV-regeling aan te passen bestaat al langer en krijgt in dit principe-akkoord ook vorm. FNV Taxi geeft aan dat er met deze nieuwe opzet geen uitzonderingen op de regeling meer zijn. Uitzendkrachten komen ook op de lijst en er zal gekeken worden naar inzeturen om te bepalen aan welke mensen een baanaanbod moet worden gedaan. De regeling moet gaan gelden voor alle openbare aanbestedingen en er is ook een regeling van toepassing bij tussentijdse beëindiging, tussentijds wisselen van vervoerders en tijdelijke voorziening.

Verder zijn er afspraken gemaakt inzake de verloonde tijd, standplaatsen en onderbrekingen. Standplaatsen moeten schriftelijk worden vastgelegd. Dit zijn er standaard twee per werknemer: het woonadres en het vestigingsadres van het bedrijf volgens de Kamer van Koophandel. De dienst en daarmee de verloonde tijd begint en eindigt altijd op één van deze standplaatsen.

Onderbreking geen verloonde tijd

Tijdens een onderbreking van minimaal vijftien minuten heeft de werknemer geen enkele verplichting ten opzichte van de werkgever. “De telefoon aanhouden of opnemen is niet nodig”, benadrukt FNV Taxi. Een onderbreking is geen verloonde tijd en er is ook geen maximum aan het aantal onderbrekingen of de duur ervan.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao werden door alle partijen met de nodige voorzichtigheid voorbereid en gestart. Dat had te maken met het ontsporen van de vorige cao. De partijen kwamen in 2017 tot een akkoord, maar bij het schrijven van de definitieve teksten liep het alsnog vast. Omdat er daarna geen overleg meer tot stand kwam, werd de lopende cao automatisch verlengd. Dat accepteerden de bonden niet: met stakingen dwongen zij alsnog een loonsverhoging van 3 procent af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

8 reacties op “Principe-akkoord cao taxi: meer loon en nieuwe OPOV-regeling”

John Ismijnnaam|11.06.18|20:39

Deze CAO is prima op 1 onbegrijpelijk punt. Hoe is het mogelijk dat de FNV/CNV akkoord gaat met 70% loon eerste 2 maanden en daarna 90% als je ziek word??
Dat is een boete op ziek zijn. Mensen worden niet met plezier ziek en gaan onkosten maken(eigen risico). Dus hebben een matige loon al hard nodig.
Ik begrijp dat werkgevers proberen mensen die misbruik maken op deze manier aan het werk te houden. Maar daar is de bedrijfsarts toch voor om dat te controleren.

Alle andere punten zijn prima.

Roger van Maastrigt|13.06.18|17:19

Niet te geloven dat de vakbond dit durft
Voor te leggen aan hun leden.
Als men zich ziek meld dan gaan ze
70% uitbetalen de eerste 2 maanden en daarna 90% tot 104 weken.
Geen wonder dat we steeds minder leden krijgen. Schandalig gewoon.

Roger van Maastrigt|13.06.18|17:24

Niet te geloven dat de vakbond dit durft voor te leggen aan hun leden.
Als men zich in de toekomst ziek meld
Krijgt men de eerste 2 maanden 70% uitbetaald daarna 90% tot 104 weken.
Schandalig geen wonder dat we steeds minder leden hebben.

Hans Vogels|14.06.18|11:25

Artikel 1.11 van de huidige CAO over loon doorbetaling bij ziekte dan zie je dat de onderhandelaars van de bonden hebben zitten slapen want nu is het nog zo:1e 8 weken 90% van het loon en daarna tot 104 weken 100%.OPOV afspraken slaan nergens op en is achteruitgang ten opzichte van nu.Pauzeregeling: werkgevers kunnen met de nieuwe afspraken gedurende diensttijd onbeperkt pauzes opleggen op standplaats (bijvoorbeeld 10 uur diensttijd met 9 uren pauze die niet word betaalt!)Kortom dit is diefstal

Johan Jacobs|14.06.18|15:29

Ook buiten standplaats een onderbreking/pauze van anderhalf uur ipv 30 – 45 of maximaal 60 minuten voorheen betekent een te verlonen uren-vermindering van 6-12%. Fijn dat we 2% opslag krijgen, maar dit is dus weer zo’n sigaar uit eigen doos, die we 3 tot 6 keer zelf betalen!!! En die lagere doorbetaling bij ziekte: Ook hier wordt de CAO weer verder uitgekleed.

Rudie Elmio|14.06.18|18:45

Tsja, dan toch maar met je gebroken been en 40 graden koorts door blijven rijden. :(

Bonne Meintema|14.06.18|21:38

Zal na 35 jaar vakbondslid mijn lidmaatschap nu maar eens opzeggen!,

Hans Vogels|21.06.18|12:35

@Bonne Meintema ik ben bang dat je niet de enige zal blijken te zijn