Standplaats Rotterdam

Geen subsidie voor elektrische taxi’s Rotterdam

De gemeente Rotterdam wil graag dat de taxisector elektrisch gaat rijden, maar er komt geen subsidie om de aanschaf van elektrische taxi’s te ondersteunen. Wethouder Arno Bonte maakte dat woensdag duidelijk tijdens een informatiebijeenkomst over elektrische taxi’s. Tot onvrede van veel aanwezigen uit de taxisector, want zij vinden zo’n subsidie hard nodig.

Zijn elektrische taxi’s de toekomst? Om die vraag draaide de bijeenkomst in het Wings Hotel, georganiseerd door de gemeente Rotterdam. Tijdens de dag waren er diverse elektrische auto’s te zien. Op het programma stond ook een blok met vijf korte presentaties. De eerste werd verzorgd door Casper Olivier van Taxi Lievaart uit Rozenburg, waar dit bedrijf voor Trevvel het doelgroepenvervoer verzorgt.

“We zijn begonnen drie Hyundai Ionics en rijden nu ook met twee Kia Kona’s. Elektrisch rijden vraagt aanpassingen en een andere mindset van chauffeurs en planners”, gaf Olivier aan. “De voertuigen doen hun werk en zijn de hele dag onderweg. De Ionics worden meerdere keren per dag geladen en worden ook vaker ingezet. Het laden van de Kona duurt langer. Een groter accupakket is mooi maar in de praktijk niet per se een voordeel”, zo leert de ervaring. Olivier zou wel wat zien in een snellaadvoorziening in het buitengebied van Rotterdam.

In de kou

Wethouder Arno Bonte schetste het volgende plaatje: in 2025 rijdt nagenoeg de hele Rotterdamse taxibranche elektrisch. “De ontwikkelingen gaan snel. Over twee, drie jaar is er een veel beter aanbod in elektrische voertuigen dan nu.” Volgens Bonte staat de taxibranche voor grote veranderingen en gaat hij graag het gesprek aan over de te volgen weg. “We willen de stap naar volledig elektrisch in 2025 zo snel mogelijk zetten, maar ook met de sector goed kijken wat daar voor nodig is.”

Vanuit de zaal werden er meteen wat suggesties aangedragen. Zo vertelde een taxiondernemer dat hij met twee elektrische voertuigen rijdt, maar dat hij bij het beperkte aantal laadpalen in zijn buurt vaak niet terecht kan om op te laden. Zijn aanvraag voor een eigen laadpaal werd door de gemeente afgewezen. “De gemeente laat me gewoon in de kou staan”, aldus de ondernemer. Bonte beloofde na afloop van het programma met de man en anderen in gesprek te gaan, juist om dit soort problemen op te lossen. Zo werd onder meer ingetekend op welke locaties er laadfaciliteiten zouden moeten komen.

‘Gaan we niet doen’

Vanuit de zaal werd regelmatig de vergelijking gemaakt met steden als Amsterdam en Den Haag. In die laatste stad was er een potje van 300.000 euro beschikbaar voor de aanschaf van elektrische taxi’s en bestelbussen. Per taxi bedroeg de aanschafsubsidie 5.000 euro. Dat bedrag geldt ook per elektrische taxi in Amsterdam. Daar werd in eerste instantie 420 keer gebruik van gemaakt en toen was het geld op. Maar afgelopen zomer kwam er opnieuw 1 miljoen euro aan subsidies beschikbaar. 

Met de nog hoge aanschafprijzen voor elektrische voertuigen zou wat financiële steun in de rug ook in Rotterdam erg welkom zijn, liet de zaal aan Bonte weten. Maar de wethouder was duidelijk: “Subsidie, dat gaan we niet doen.” Dat zorgde voor een aantal verhitte discussies uit de zaal. “U geeft helemaal niets”, luidde één van de verwijten. Bonte zei opnieuw toe graag het gesprek aan te gaan om zo de taxibedrijven het elektrificeren goed mogelijk te maken. Hij denkt dan aan de laadinfrastructuur in de stad en aan voordelen als busbaangebruik. Overigens werd dat door een eerdere wethouder ook al aan de Toegelaten Taxi Organisaties beloofd, maar kwam het er niet van.

Stimuleren

Vervolgens sprak Perry van Ham namen RTC over de ervaringen met elektrische taxi’s. Die ervaring omvat de afgelopen vijf jaar. Milieu en duurzaamheid vinden we belangrijk dus we willen graag vernieuwen naar elektrisch. In de lage kosten voor onderhoud en brandstof zit een verdienmodel, maar de aanschaf is duur en subsidie zou welkom zijn. Binnen drie jaar willen we het eigen wagenpark van 150 wagens elektrisch en de 250 aangeloten ondernemers stimuleren om ook voor elektrisch te gaan.” RTC heeft ook een eigen laadstation met tien laadpunten dat beschikbaar wordt voor de hele sector.

Peter de Hoog van Forward Lease was helder: “Elektrisch rijden heeft de toekomst, maar is wel duur. Dan helpt goede financiering. Wij denken vanuit ondernemer en auto, wat is het beste en financieel interessant? Het gaat hier veel over subsidie vanuit de gemeente, maar er zijn volop mogelijkheden om op andere manieren financieel voordeel te halen. Intussen neemt de actieradius van de auto’s toe en dat maakt elektrisch alleen maar interessanter. In 2020 en zeker 2025 zal de beschikbaarheid veel beter zijn.”

Serieus mee bezig

De laatste spreker was Koen Davis namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij voorspelde: “Dat jullie allemaal elektrisch rijden,  is kwestie van tijd. Sowieso mogen er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht. Gemeenten zijn hier serieus mee bezig, bijvoorbeeld door milieuzone’s standplaatsen alleen voor elektrische taxi’s te realiseren. En ook de Tweede Kamer heeft aandacht voor het onderwerp, die wil een plan voor de versnelling van verduurzaming taxivervoer. De regering heeft de opdracht gekregen om hierover met gemeenten en de sector in gesprek te gaan. Het gaat hoe dan ook gebeuren, dus doe er uw voordeel mee door er nu al mee te beginnen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “Geen subsidie voor elektrische taxi’s Rotterdam”

Johan Zevenbergen|29.11.18|10:56

Of iedereen of niemand.

Ton Koning|02.12.18|14:18

Veel beloven en weinig nakomen dat klinkt bekend in de oren
in het verleden hadden we al de gelegenheid om gebruik te maken van diverse bus en lijnbanen maar deze zijn toen opgeheven per deelgemeente die toen bepaalde omdat de heren chauffeurs zich eigen niet gedroegen
DUS NU HET CHAUFFEURS ZIJN VAN ELEKTRISCHE TAXI’S DIE GEDRAGEN ZICH WEL

We zijn goed bezig @bonte

Ton van Dalfsen|03.12.18|19:49

@ Ton Koning, In de toekomst op geel gaan rijden. BPM wordt toch afgeschaft. Je inschrijving bij KvK iets aanpassen. En je hebt niets meer met deze regels te maken.

Ruud V.|04.12.18|11:21

Electrisch rijden is veel duurder, minder laadvermogen, meer verzekeringspremie……geen subsidie van gemeente, nee, gewoon diesel….nieuwe dieseltechniek van bosch komt eraan, minder vervuiling door dieselbrandstof…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.