Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

Volgens de taxisector in Vlaanderen komen de plannen van minister Weyts om de taximarkt te hervormen neer op volledige deregulering. “Hiermee zet hij de deur wagenwijd open voor overlast in de centrumsteden, extra fileleed en sociale dumping”, aldus brancheorganisaties GTL, Transcom en BTB-ABVV.

Nu de Vlaamse regering de plannen heeft goedgekeurd, mag binnenkort het Vlaams Parlement zich over de voorstellen buigen. Daarmee is hervorming van de taxiwetgeving weer een stuk dichterbij. De plannen voorzien onder meer in het afschaffen van een maximum aantal vergunningen van één per duizend inwoners van een gemeente. Ook is het oppikken van passagiers straks niet meer beperkt tot de gemeente waarin de vergunning is afgegeven. Verder moeten taxichauffeurs Nederlands kunnen praten met hun passagiers en worden de tarieven vrijgegeven.

Herhaling van fouten

Nu de hervorming een stap dichterbij is, laat de branche opnieuw van zich horen. Volgens de genoemde organisaties heeft Weyts vele onderbouwde adviezen naast zich neergelegd. “Hij herhaalt hiermee de fouten die vele landen en steden voor hem al maakten en zadelt hiermee Vlaanderen op met ernstige maatschappelijke en mobiliteitsproblemen.” In hun brief noemen de organisaties nogmaals drie breed gedragen suggesties waar de minister in hun ogen echt iets mee moet doen.

De eerste is een verbod op het leeg rondrijden van taxi’s en / of een beperking van het aantal taxi’s. De brief noemt New York en Londen als voorbeelden van steden waar dit niet is gebeurd, met alle gevolgen van dien voor de drukte in de markt en op de weg. “Zonder beperking van het aantal voertuigen, noch een verbod op het leeg rondrijden van straattaxi’s zonder bestelling, wordt het beroep van chauffeur een dagelijkse overlevingsstrijd, waarbij men steeds agressiever tewerk moet gaan om klanten te ronselen.”

Brood verdienen

De organisaties stellen dat minimumtarieven een garantie zijn voor een leefbaar inkomen. Volgens hen wil de minister daar echter niets van weten. “Het ontbreken van duidelijke afspraken rond tarieven, zal ook in Vlaanderen leiden tot sociale dumping. Velen zullen zich geroepen voelen om taxichauffeur te worden, maar weinigen zullen erin slagen er hun brood mee te verdienen, laat staan hun wagen af te betalen.”, zegt Steven Steyaert van BTB-ABVV.

Ten derde wordt voorgesteld dat deelplatformen streng worden gecontroleerd. Met de beoogde hervorming ontstaat er op de Vlaamse taximarkt immers ruimte voor diensten als Uber en Lyft. GTL, Transcom en BTB-ABVV sluiten hun “ultieme oproep” als volgt af: “Moderniseer de wetgeving, maar wees niet blind voor de maatschappelijke problemen die een totale deregulering met zich meebrengt. Wacht niet tot het te laat is.”

Lees ook: In 2020 moet elke taxichauffeur in Vlaanderen Nederlands spreken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering”

Hans de Koning|24.12.18|09:37

Och, in Nederland zijn ook alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen sinds de invoering van wp2000. Zo’n daverend succes willen ze in Vlaanderen natuurlijk ook. Het past ook zo leuk in de filosofie: alles wat goed is moet kapot.

Vooral het loslaten van het aantal taxi’s en de tarieven gaat natuurlijk totaal geen problemen opleveren. Wat kan er nou gebeuren? Niks toch?

Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering | TaxiPro
Daklicht taxi, foto: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte

Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering

Bron: Harold Versteeg | Hollandse Hoogte(bruikbaar in 2018 en 2019, daarna verboden te gebruiken)

Volgens de taxisector in Vlaanderen komen de plannen van minister Weyts om de taximarkt te hervormen neer op volledige deregulering. “Hiermee zet hij de deur wagenwijd open voor overlast in de centrumsteden, extra fileleed en sociale dumping”, aldus brancheorganisaties GTL, Transcom en BTB-ABVV.

Nu de Vlaamse regering de plannen heeft goedgekeurd, mag binnenkort het Vlaams Parlement zich over de voorstellen buigen. Daarmee is hervorming van de taxiwetgeving weer een stuk dichterbij. De plannen voorzien onder meer in het afschaffen van een maximum aantal vergunningen van één per duizend inwoners van een gemeente. Ook is het oppikken van passagiers straks niet meer beperkt tot de gemeente waarin de vergunning is afgegeven. Verder moeten taxichauffeurs Nederlands kunnen praten met hun passagiers en worden de tarieven vrijgegeven.

Herhaling van fouten

Nu de hervorming een stap dichterbij is, laat de branche opnieuw van zich horen. Volgens de genoemde organisaties heeft Weyts vele onderbouwde adviezen naast zich neergelegd. “Hij herhaalt hiermee de fouten die vele landen en steden voor hem al maakten en zadelt hiermee Vlaanderen op met ernstige maatschappelijke en mobiliteitsproblemen.” In hun brief noemen de organisaties nogmaals drie breed gedragen suggesties waar de minister in hun ogen echt iets mee moet doen.

De eerste is een verbod op het leeg rondrijden van taxi’s en / of een beperking van het aantal taxi’s. De brief noemt New York en Londen als voorbeelden van steden waar dit niet is gebeurd, met alle gevolgen van dien voor de drukte in de markt en op de weg. “Zonder beperking van het aantal voertuigen, noch een verbod op het leeg rondrijden van straattaxi’s zonder bestelling, wordt het beroep van chauffeur een dagelijkse overlevingsstrijd, waarbij men steeds agressiever tewerk moet gaan om klanten te ronselen.”

Brood verdienen

De organisaties stellen dat minimumtarieven een garantie zijn voor een leefbaar inkomen. Volgens hen wil de minister daar echter niets van weten. “Het ontbreken van duidelijke afspraken rond tarieven, zal ook in Vlaanderen leiden tot sociale dumping. Velen zullen zich geroepen voelen om taxichauffeur te worden, maar weinigen zullen erin slagen er hun brood mee te verdienen, laat staan hun wagen af te betalen.”, zegt Steven Steyaert van BTB-ABVV.

Ten derde wordt voorgesteld dat deelplatformen streng worden gecontroleerd. Met de beoogde hervorming ontstaat er op de Vlaamse taximarkt immers ruimte voor diensten als Uber en Lyft. GTL, Transcom en BTB-ABVV sluiten hun “ultieme oproep” als volgt af: “Moderniseer de wetgeving, maar wees niet blind voor de maatschappelijke problemen die een totale deregulering met zich meebrengt. Wacht niet tot het te laat is.”

Lees ook: In 2020 moet elke taxichauffeur in Vlaanderen Nederlands spreken

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Taxisector Vlaanderen vreest overlast door deregulering”

Hans de Koning|24.12.18|09:37

Och, in Nederland zijn ook alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen sinds de invoering van wp2000. Zo’n daverend succes willen ze in Vlaanderen natuurlijk ook. Het past ook zo leuk in de filosofie: alles wat goed is moet kapot.

Vooral het loslaten van het aantal taxi’s en de tarieven gaat natuurlijk totaal geen problemen opleveren. Wat kan er nou gebeuren? Niks toch?