Daklicht taxi, foto: Hollandse Hoogte

Regering biedt sector geen hulp bij taxiverzekeringen

Hoewel taxiverzekeringen alsmaar duurder worden, ziet staatssecretaris Stientje van Veldhoven geen reden om de taxibranche op dit gebied te helpen. Volgens haar moet de sector er zelf voor zorgen dat er minder schades worden gereden, zodat de premies omlaag gaan en de voorwaarden minder streng worden.

De kosten van schades die met taxi’s worden gereden, zijn al langere tijd groter dan met de betaalde premies kan worden gedekt. Volgens veel mensen in de branche ligt dit vooral aan jonge, onervaren chauffeurs die voor taxiplatforms in grote steden rijden. Hoe dan ook is het afsluiten of behouden van een taxiverzekering de afgelopen paar jaar een stuk lastiger geworden. Veel verzekeraars haakten af. Zij die overbleven, verhoogden hun premies en stelden strengere voorwaarden aan de verzekerden. En die ontwikkeling is nog niet ten einde.

Bedreiging van broodwinning

Intussen bleek onlangs dat er in Nederland 1.150 onverzekerde taxi’s rondrijden. Hoeveel dat er op dit moment zijn, is niet bekend. Eerder kwam uit een enquête door TaxiPro al naar voren dat veel taxiondernemers de steeds duurdere verzekeringen als een bedreiging zien voor hun broodwinning. Als de premies voor de taxiverzekering maar blijven stijgen, valt er volgens een steeds grotere groep geen goede boterham meer te verdienen met dit werk.

Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) reageert in een brief aan de Tweede Kamer op de schriftelijke vragen die er de laatste tijd over taxiverzekeringen werden gesteld. Zij verwijst naar wat de minister van Financiën daar in augustus vorig jaar al over zei. Volgens die minister, Wopke Hoekstra, moet het geen probleem zijn om in Nederland je taxi verzekerd te krijgen. “Er zijn nog voldoende verzekeraars die verzekeringen aanbieden aan taxi’s en die geen strikte voorwaarden en hoge premies hanteren”, zei Hoekstra toen.

‘Redelijk dat taxibranche kosten draagt’

Dat inmiddels de premies weer hoger en de voorwaarden weer strenger zijn geworden, is iets waar Van Veldhoven niet op ingaat. Zij legt de bal in deze kwestie bij de taxibranche. “De hoogte van de door verzekeraars vastgestelde premies is gerelateerd aan de daadwerkelijk veroorzaakte schades. Het is dan redelijk dat de taxibranche in Nederland die kosten ook zelf draagt. De meest effectieve manier om de premiestijging tegen te gaan, is een daling van de schadelast. Een marktinterventie door de Rijksoverheid is daarom niet aan de orde.” Van Veldhoven geeft wel aan de problematiek samen met de taxisector en verzekeraars te blijven volgen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

5 reacties op “Regering biedt sector geen hulp bij taxiverzekeringen”

Johan Zevenbergen|15.03.19|10:17

En niet te vergeten dat je bij een nw verzekering bijv bij een extra wagen even 3 mnd vooruit moet betalen een borg van €500,00 en een 0 schade vrije jaren (om over min jaren maar niet te spreken) voor bijv een e klasse de wa al €600,00 bedraagt en het allrisk gedeelte ongeveer het zelfde.
En dan nog een eigen risico va € 2500,00 plus € 1000,- extra voor schade in de grote steden en dit geld ook voor het beperkte casco gedeelte zoals ruitbreuk.
Dus hoe dan stientje??????

Jorg|15.03.19|12:48

En zelfs dan geloof je als er minder schade zou worden gereden dat de premie’s weer gaan dalen, droom lekker verder……..bankiers verzekeraars advocaten zakkenvullers

Herman Brinkman|15.03.19|15:56

Tja vrienden, het is simpel een kwestie van minder schades veroorzaken. Tot een jaar of vijf zes geleden was er nog weinig aan de hand en kon je vrij eenvoudig een taxi verzekeren. Tot het moment dat een bedrijf uit San Francisco hier de markt ging penetreren met een nieuwe taxiformule En verschenen gelijk de cowboys in onze vervoerssector. Wat wel kwalijk is, is het feit dat iedereen gestraft wordt. Ook de chauffeurs die al jarenlang schadevrije hebben gereden.

airport-taxi vervoer|15.03.19|19:33

Ja laat de markt het maar regelen, dan komt het allemaal goed^^ Wopke en Stientje hebben volgens mij niet zoveel zin in werken voor hun brood en met echte oplossingen te komen.

Ron de Lint|22.03.19|02:53

Inderdaad Herman,
Ook de ondernemers met 75 % no claim , dus hen die al jaren schadevrij rijden worden afgetekend met dezelfde maatstaven.
Mijn verzekering is verdubbeld van 497 per kwartaal naar
900
Het staat u vrij een andere verzekering te zoeken was de reactie van mijn verzekeraar, fijn voorstel als je goed weet dat dit bijna onmogelijk is
Laten ze degene die constant “ schade” hebben er lekker voor opdraaien
Ze vallen ook al over het feit dat je verhaalschade hebt, dus buiten je schuld

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.