Contant geld, euro

Broodwinning in gedrang door duurdere taxiverzekering

Maar liefst 84 procent van de taxiondernemers zag zijn of haar taxiverzekering de afgelopen jaren duurder worden, in de meeste gevallen met enkele of vele tientallen procenten. In 2019 krijgt ruim 70 procent met zulke prijsverhogingen te maken. Mede hierdoor denkt 60 procent niet meer genoeg te kunnen verdienen met taxivervoer. Dat en meer blijkt uit een enquête van TaxiPro over dit onderwerp.

Van de mensen die de enquête invulden is driekwart zelfstandige zonder personeel. 15 procent heeft 1 tot 10 werknemers. Een groep van 4 procent heeft meer dan 100 medewerkers, de overige 6 procent zit tussen 10 en 100 personeelsleden in. Niet verrassend is dat de grootste groep over één taxivoertuig beschikt (63 procent) of over één tot tien voertuigen (ruim een kwart). De respondenten zijn werkzaam in de opstapmarkt, bestelmarkt, het contractvervoer of in een combinatie van die markten.

Bij de sinds eind vorig jaar vaak genoemde verzekeraar De Vereende is slechts 7 procent van de respondenten verzekerd met zijn of haar taxi(’s). Van twee andere verzekeraars, Centraal Beheer en Avero Achmea, werd onlangs bekend dat hun taxiverzekeringen fors duurder worden en bovendien aan strengere voorwaarden verbonden zijn. Van de mensen die de enquete invulden, zit een kwart bij Avero Achmea en 18 procent bij Centraal Beheer. Andere partijen die veel worden genoemd zijn onder meer Allianz, ASR, Nationale Nederlanden, Voogd en Voogd, Meeus en Merkelbach. Ruim 90 procent heeft zijn taxi(’s) verzekerd via een tussenpersoon.

100, 200 of 300 procent

Is uw taxiverzekering de laatste jaren duurder geworden? Ja, zegt 84 procent. Nog eens 9 procent zegt van niet, de rest weet het niet. Gevraagd naar hoeveel duurder de taxiverzekering de laatste jaren is geworden, ontstaat een zeer gevarieerd beeld. In sommige gevallen gaat het om een paar procent, maar veel vaker om enkele of zelfs vele tientallen procenten die de taxiverzekering duurder is geworden. Een enkeling spreekt zelf van 100, 200 of 300 procent duurder.

Wordt uw taxiverzekering in 2019 duurder? Ruim 71 procent zegt van wel, een kwart weet het (nog) niet. Verder ook hier dat beeld dat een enkeling zijn verzekering een paar procent duurder ziet worden, maar de meesten enkele of vele tientallen procenten. 100 procent duurder wordt diverse keren genoemd, net als 300 procent duurder. Iets minder dan de helft ziet de voorwaarden van de verzekering worden aangepast. Met name het eigen risico wordt verhoogd. Ruim 40 procent weet niet of de voorwaarden veranderen.

Uber-chauffeurs

Bijna de helft van de respondenten zegt niet te weten waarom de taxiverzekering duurder wordt. De 44 procent die dat wel weet, geeft aan dat er in de branche gewoon te veel schades worden gereden om dat met de bestaande premies te kunnen dekken. In opvallend veel gevallen wordt daarbij verwezen naar Uber-chauffeurs die het vak niet zouden beheersen. Meer in zijn algemeenheid wordt door veel mensen het dereguleren van de taximarkt genoemd. “Het wordt niet meer beschouwd als een vak. Iedereen kan zomaar beginnen”, zegt iemand daarover.

Dan naar de hamvraag voor een taxiondernemer: maken de hogere premies en strengere voorwaarden voor taxiverzekeringen het nog wel mogelijk om genoeg te verdienen? Maar liefst 60 procent zegt dat van niet. Een groep van 20 procent denkt nog wel genoeg te kunnen verdienen; nog eens 20 procent weet het niet. Verschillende mensen zeggen te overwegen om te stoppen, ook vanwege andere nadelen zoals het afschaffen van de BPM-teruggave. Ruim de helft denkt dat het ergste nog niet achter de rug is met verzekeringen die steeds duurder worden.

Geen steun van politiek

Uit de antwoorden komt ook naar voren dat de meeste mensen het liefst gewoon doorgaan omdat ze taxichauffeur een mooi vak vinden. Maar erg gesteund door de politiek en brancheorganisaties voelen zij zich niet. Op de vraag of zij de problemen met taxiverzekeringen serieus genoeg nemen, zegt 94 procent dat dit niet het geval is. In de reacties wordt nog de nuance gemaakt dat de brancheorganisaties (mogelijk) wel genoeg doen op dit thema, maar de landelijke politiek zeker niet.

Gevraagd naar mogelijke oplossingen voor de problematiek kwamen maar liefst ruim 200 suggesties binnen. En die komen vrijwel allemaal op het volgende neer: scheer niet de hele sector over één kam, maar beoordeel elke aanvraag voor een taxiverzekering op zichzelf. Zo lijden mensen die al jaren schadevrij rijden niet onder degenen die er een potje van maken. In het verlengde daarvan wordt ook door velen gepleit aan strengere eisen voor chauffeurs, zodat niet meer zomaar iedereen achter het stuur van een taxi kan kruipen.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

22 reacties op “Broodwinning in gedrang door duurdere taxiverzekering”

Wensis Rompas|13.12.18|12:20

Hmm.. Ik weet eerlijk gezegt niet wat ik hierop kan zeggen. Want ik ben nog niet eens begonnen en de maatschappijen die ik heb benaderd kunnen nog niet eens een offerte afgeven. Ik wordt voornamelijk tegen gehouden. Daarnaast beef ik wel een beetje van de prijzen. Het enige wat ik zoek is een wa met inzittende verzekering en juridische ondersteuning. Verder boeit het me niets. Want mijn eerste investering houd ik nog laag. Maar als ik al 400 euro gemiddeld kwijt ben.. Oef.

Rachid F Rachid|13.12.18|13:15

Wat een onzin steeds de schuld geven aan de Ubers chauffeurs
Gelukkig weigeren we geen korte ritjes en oude mensen die korte ritten nemen

Rik de Swart|13.12.18|13:35

Jij hebt niet eens iets te willen rachid. Uber bepaalt dat wel voor jou. Uber bepaalt alles voor je. Dat doen ze op een slinkse Amerikaanse wijze zodat je het niet in de gaten hebt. Maar goed..dat zoek zelf maar lekker uit

Rik de Swart|13.12.18|13:41

En wensis. Wil jij echt als taxiondernmer beginnen omdat je het geweldig lijkt als taxibedrijf iets op poten te kunnen zetten, of is het omdat het je heel makkelijk gemaakt word, en het proberen waard is?
Wat zou je ervan vinden als de kiwavergunning 1€ kost ipv 1500€ en je wel een opleiding moet volgen voor €1499 Die ook een paar maanden studie kost. Wat mij betreft scheid je dan het kaf van het koren

Rik de Swart|13.12.18|13:45

Dan hou je echt gemotiveerde taxibedrijven/chauffeurs over. Beter voor de markt. Voor de klant, de ondernemer en de chauffeur. Als morgen de opleiding chirurg wordt afgeschaft wil ik ook wel chirurg worden. Beetje snijden hier en daar, moet lukken toch?
En ik hoef geen jaren studie te volgen, lekker man! Makkelijk centjes verdienen.
..

Peter Ludden|13.12.18|14:10

Rik: sinds 1,5 jaar ben ik Uberchauffeur, met taxirijbewijs voor 650,- en een taxilicentie van 1200,-….ben ik genoeg gemotiveerd, toch?. De klanten klagen alleen maar over het -rij- gedrag van de reguliere taxichauffeurs en zijn erg blij met Uber! Hoe zou dat nou komen???

Peter Vriens|13.12.18|15:17

In de dichtbevolkte gebieden zoals in de steden hier is het eenvoudig op te lossen !
Schaf zelf een ” Über of Lyft ” systeem + app aan. ( Kosten : 35 euro maandelijks.)
Geef de provisie die je nu aan Uber of Lyft moet afdragen weg aan klanten, D.M.V. korting.
Dan zijn de steden zo van de uitbuiters af, want zo mag je deze bedrijven toch wel noemen.
Samen werken in plaats van elkaar de zwarte piet toespelen .
Onderneem zelf iets, anders doen de multinationals het voor je zoals je ziet.

Rachid Kebdi|13.12.18|15:43

Bovenstaande artikel klopt niet, mijn ervaring is dat ruim 85% bij Achmea verzekeringen in dekking via de tussenpersonen is genomen,, waaronder Merkelbag, Voogd & Voogd of Meeuws. Achema heeft begin zoals deze elke jaar verricht in november een brief gestuurd naar alle taxi verzekerden, dat de premie per 31 januari 2018 zal worden beëindigd. Begin december wordt er vervolgens een brief gestuurd dat ze per 1 januari 2019 wel in dekking kunnen nemen, maar tegen een stijging van bijna 100%!!!!

Bij mij wilde Achmea ook mij toch wel blijven verzekeren, maar tegen een premieverhoging van bijna 70%!

Human Motamedi|13.12.18|17:07

Vakbekwaamheidsdiploma weer invoeren en uberchauffeurs verbieden want die houden zich niet aan de rij en rusttijden en maken daardoor veel meer ongelukken.

Marcel Eenink|13.12.18|20:57

Het eigen-risiko moet omhoog (bij schade die een taxi aan n ander toebrengt ) , naar 1000 of 1500 euro ,mischien worden chauffeurs dan voorzichtiger of wordt er minder geclaim en uit eigen zak betaald.

VJ Ramdin|13.12.18|22:14

Beste mensen ohhh wat is het heerlijk om te zien watvoor onzin er wordt verteld terwijl wij met z’n alle moeten wakker worden en Den Haag plat gooien, open aub je ogen want de overheid naait ons van allen kanten zelfs via uber, printer, btw 9%, BPM enz………!!! Open je ogen uber is verboden in diverse landen en waarom staken de politie en leraren!!!!!

Arash Ayubzadeh|14.12.18|12:21

Wat heeft dit nou met Uber te maken? Die riijden al een lease auto met een standard eigen risico van €500 per geval aan schade. Toevallig zitten er hele knappe koppen er tussen als chauffeur. Dat er een stelletje ongescholde, niet open minded mensen steeds overall een fikki aansteken heeft geen enkele relevante verhouding met EEN PRIJSVERHOGING van VERZEKERAARS.

Er is geen enkele toezichthouder in dit land die verhogingen controleert begin daar mee …

Ton van Dalfsen|14.12.18|12:25

Het vreemde is: Via mijn tussenpersoon ben ik via Voogd&Voogd verzekerd mij Avero Achmea. Mijn verzekering is per 1 Jan. opgezegd omdat ze er technisch mee stoppen. Nu hoor ik van een collega die krijgt een aanbieding via Voogd&Voogd voor een verzekering bij Avero Achmea. Schiet mij maar in een ……..!

Arash Ayubzadeh|14.12.18|12:26

Ramdin: Uber in de vorm van prive personen incombinatie met privé auto is in sommige Europeese landen niet toegestaan klopt. Maar hier hebben de chauffeurs alle wettelijke vereiste documenten. Daarnaast mag je als chauffeur niet meer dan 12 uur per dag werken. De app gaat in rust stand dus ook geen ritten meer. Verdiep u in informatie eerst.

Jorg|14.12.18|12:53

App in ruststand , taxibordje erop =;-)

Ton van Dalfsen|14.12.18|15:50

Of met je andere mobiel verder gaan bij Uber. Zal Uber boeien hoeveel uur je rijdt

Human Motamedi|14.12.18|16:28

Uberchauffeurs zijn crimineel bezig en houden zich niet aan de regels.

Jorg|14.12.18|21:01

@ Marcel Eenink, ik weet niet hoe dat in Leeuwarden is maar hier in de randstad is €1000 eigen risico al heel erg normaal hoor.

Ton van Dalfsen|16.12.18|16:14

DEN HAAG (ANP) – Mensen die in een taxi stappen, moeten zelf goed opletten of de chauffeur echt degene is die de taxi mag besturen. Ze kunnen dat checken op de verplichte taxikaart op de boordcomputer, waarop ook een foto staat. Vermoedens van misstanden kunnen mensen melden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Eventueel anoniem, zoals door taxichauffeurs die bang zijn voor represailles van hun malafide collega’s, zei een woordvoerster van de ILT naar aanleiding van een reportage

Ton van Dalfsen|16.12.18|16:15

van AT5 zondag over gesjoemel met Uber-taxi’s.
Daaruit blijkt dat er een handel gaande is in accounts van Uber, waardoor de kans bestaat dat niet de echte chauffeur maar een ander komt voorrijden. AT5 ontdekte dat naar schatting honderden accounthouders van Uber, die aan allerlei taxi-eisen moeten voldoen, hun inloggegevens stiekem verpachten aan derden.
De inspectie is op de hoogte van deze praktijken maar is verrast door de mogelijke omvang ervan, zei de woordvoerster.

Rik de Swart|16.12.18|16:50

Ja en mede daardoor mag ik 100€ per maand meer gaan betalen voor verzekering. Ik werd witheet toen ik dat las ton. Het is niet de 1e keer dat uber negatief in het nieuws komt. Ik weet nu hun reactie al. “Wij zijn slechts bemiddelaar…” Ik heb nog een paar gele hesjes liggen, na 1januari kan ik toch geen taxi rijden…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.